تحصیل در آلمان بدون شک یکی از جواب‌های سوال بسیار مهم “کجا درس بخوانم؟” است. در میان کشورهای اروپایی مثل ایتالیا، فرانسه، نروژ و اتریش، آلمان به عنوان صنعتی‌ترین کشور اروپایی یکی از مقاصد اول متقاضیان تحصیل از سراسر دنیا است. به لطف دستاوردهای علمی و اقتصاد قوی و بزرگ، آلمان به یکی از کشوره‌های قدرتمند در زمینه تحصیل در بین کشوره‌های جهان بدل شده است. بر اساس آخرین گزارش بانک اطلاعاتی آموزش آنلاین یا به اختصار (OECD) آلمان بعد از آمریکا و انگلیس در جایگاه سوم از این نظر قرار دارد.

با اینکه نام دانشگاه‌های معتبری مثل ام‌‌‌آی‌تی، کمبریج، آکسفورد و هاروارد روی نام دانشگاه‌های آلمان سایه سنگینی انداخته‌اند اما سیستم آموزشی در این کشور به مراتب بزرگتر و منسجم‌تر است. تحصیل رایگان در دانشگاهای دولتی، امکان تحصیل در شهر‌های مختلف با کیفیت آموزشی یکسان و البته قوانین مهاجرت آزاد، که به دانشجویان بین‌الملی این اجازه را می‌دهد که بعد از تحصیل در این کشور بمانند، می‌توانند از دلایل مختلفی باشند که چرا اخذ پذیرش تحصیلی از آلمان رو به افزایش است. در این مطلب به بررسی دلایل کلیدی افزایش روز افزون متقاضیان پذیرش تحصیلی از آلمان خواهیم پرداخت.

افزایش دانشجویان بین‌المللی

طبق آخرین گزارش منتشر شده توسط مؤسسه مبادلات آکادمیک آلمان DAAD تعداد دانشجویان بین‌المللی در سه سال اخیر از ۲۵۰۰۰۰ دانشجو به ۳۰۰۰۰۰ دانشجو افزایش پیدا کرده است. این گزارش نشان می‌دهد آلمان برای افزایش سهم بازار خود از دانشجویان بین‌المللی به دنبال ارتقاء این عدد تا ۳۵۰۰۰۰۰ دانشجو است. بر اسااس گفته‌های مدیر ارشد استراتژی مؤسسه   DAAD تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دارای بیشترین تعداد متقاضی نه تنها از کشورهای اروپایی، بلکه از کشورهای مثل آمریکا، چین و هند است. همچنین به لطف پیمان بولونیا که آلمان یکی از ۴۷ عضو آن است، دانشجویانی که کشورشان عضو این پیمان هستند می‌توانند با یکسان‌سازی مدارک دانشگاهی برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی تکمیلی در سایر کشورهای عضو مثل آلمان اقدام کنند. این پیمان که در سال ۱۹۹۹ میلادی به امضای ۴۷ کشور اروپایی رسید، شرایط جابجایی و انتقال دانشجویان در کشورهای عضو را ساده تر کرده است.

در واقع آلمان برای حفظ اقتصاد قدرتمند خود نیاز به نیروی کار ماهر از سراسر دنیا دارد. این بدان معنی است که این کشور به دنبال افزایش سلطه خود در اروپا برای جذب دانشجویان بین‌المللی از رقبای دیرینه خود مثل فرانسه و ایتالیا است.

فرصت‌های متعدد شغلی بعد از پایان تحصیل

همان طور که در بالا به آن اشاره شد نقش برجسته این کشور به عنوان یک ابر قدرت اقتصادی در اروپا و جهان برای دانشجویان بین‌المللی بسیار جذاب است. این اقتصاد قوی موجب افزایش رونق بازار کار در این کشور می‌شود و این می‌توانید فرصت‌های شغلی خوبی برای دانشجویان بین‌المللی و با استعداد فراهم کند. در واقع این موضوع برای دانشجویان بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است که امکان کار بعد از تحصیل در کشور مورد نظر مهیا باشد. هر چند که آمار دقیقی در این رابطه در دسترس نیست اما طبق گفته DAAD بیش از ۵۰ درصد دانشجویانی که آلمان را برای تحصیل انتخاب کرده‌اند بعد از پایان دوره آموزشی خود در این کشور می‌مانند و مشغول به کار می‌شوند. این میزان از مهاجران که از راه پذیرش تحصیلی در این کشور ساکن شده‌اند در مقایسه با کشور مهاجر پذیری مثل کانادا به مراتب بیشتر است.

آلمان در مقایسه با دیگر کشورهای جهان دارای کمترین نرخ بیکاری است. این موضوع موجب شد تا دانشجویان بیشماری برای پیدا کردن کار و زندگی به دنبال اخذ پذیرش تحصیلی در این کشور باشند. هر چند در گذشته کارفرمایان آلمانی برای استخدام یک نیروی خارجی (خارج از اتحادیه اروپا) مجبور به اثبات عدم حضور متخصص اتحادیه اروپایی در این موقعت شغلی بودند، اما قوانین مهاجرتی آلمان که در طی یک دهه دستخوش تغییرات قرار گرفت منجر به لغو این قانون  شد.

شانس پیدا کردن کار بعد از تحصیل در این کشور تا حد زیادی مربوط به مقطع تحصیلات تکمیلی است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد فرصت‌های شغلی بهتری را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. فارغ التحصیلان در این مقطع امکان دسترسی به لیست بلند شرکتهای بین‌المللی موفق در این کشور و همچنین شرکتهای بین‌المللی با دفتر مرکزی اروپا در آلمان را می‌دهد. ارتباط تنگاتنک مراکز آموزش عالی در آلمان با اقتصاد این کشور به خصوص در زمینه مهندسی و صنعت یکی دیگر از دلایل افزایش آمار دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در آلمان است. به عنوان مثال دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munich) همکاری نزدیکی با شرکت‌های مشهوری مانند زیمنس، جنرال موتورز و بی‌ام‌و دارد و همچنین این امکان برای دانشجویان فراهم است که بتوانند با موسسات تحقیقاتی مانند مکس پلانک و موزه آلمان همکاری داشته باشند.

تمرکز دانشگاه‌های آلمان بر روی تحقیق و یادگیری مهارت‌های کاربردی

سیستم آموزشی در هر نقطه از این کشور متفاوت است زیرا هر ایالت به تنهایی در رابطه با سیاست آموزشی خود تصمیم می‌گیرد. اما در حالت کلی سیستم آموزشی عالی در سراسر کشور آلمان نه تنها متمرکز بر روی پژوهش و تحقیق است بلکه توجه زیادی به آموزش و یادگیری مهارت‌های کاربردی و عملی دانشجویان دارد. این کشور از یکسو به دنبال مدل هومبولت، ترکیبی جامع از تحقیق و مطالعات، است که به دانشجویان این اجازه را می‌دهد که بتوانند تمرکز بیشتری را روی تحقیق و مطالعه مستقل داشته باشند. و از سوی دیگر به دلیل سیاست‌‌های آموزشی در این کشور، دانشگاه‌های آلمان تمرکز ویژه‌ای بر روی مهارت‌های کاربردی دانشجویان دارند. این مهارت‌های کابردی نه تنها در دانشگاه‌‌ای آلمان و موسسات علمی کاربردی (Fachhochschule)  تدریس می‌شود بلکه این موضوع در موسسات تحقیقاتی صادق است. به لطف فرصت‌های بیشمار برای انجام تحقیقات در طول تحصیل  در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و یادگیری مهارت‌های فنی، دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه‌های آلمان برای مشاغل رقابتی آماده شوند.

آلمانی به عنوان یک زبان اقتصادی قدرتمند

بیشتر دوره‌های آموزشی در دانشگاه‌های آلمان به زبان آلمانی تدریس می‌شود. با این وجود دوره‌های انگلیسی زبان برای دانشجویان بین‌المللی رو به افزایش است. در حال حاضر بیش از ۱۰ درصد دوره‌های آموزشی در دانشگاه‌های این کشور به زبان انگلیسی است و از هر ۵ دانشجوی بین‌المللی یک نفر در دوره‌های انگلیسی زبان ثبت نام می‌کنند. در مقاطع تحصیلی بالاتر این رقم به مراتب بیشتر است. حتی با وجود امکان تحصیل به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی، فرصت یادگیری زبان آلمانی یک موقعیت استثنایی و یک امتیاز ویژه برای دانشجویان است. زبان آلمانی به طور گسترده در اروپای مرکزی صحبت می‌شود، اتریش، لیختن‌اشتاین، سوئیس از جمله کشور‌هایی هستند که زبان آلمانی، زبان رسمی آنها است. در حال حاضر بیش از ۱۲۰ میلیون نفر در جهان به زبان آلمانی صحبت می‌کنند که این رقم به سرعت در حال افزایش است. در واقع این اقتصاد قدرتمند آلمان است که موجب افزایش متقاضیان یادگیری زبان آلمانی می‌شود. بنابراین یادگیری این زبان اقتصادی قوی شانس دانشجویان برای جذب شدن به بازار کار بزرگ در این کشور را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

دروه‌های مختلف آموزشی با هزینه‌هایی بسیار کم

همان طور که در بالا به آن اشاره شد، دانشگاه‌های آلمان از شهرت و اعتبار جهانی خوبی بین تمامی دانشگاه‌های جهان برخوردارند. تعدد موسسات آموزش عالی در این کشور در مقایسه با کشور‌های کانادا، انگلیس و آمریکا موجب شده تا شانس اخذ پذیرش برای دانشجویان بین‌المللی بیشتر شود.

بر اساس رتبه بندی ارائه شده توسط سایت معتبر QS World University Rankings، بیش از ۳۷ دانشگاه مطرح آلمان در لیست ۵۰۰ دانشگاه‌های برتر جهان است که این تعداد دانشگاه از کشور‌های آمریکا و انگلیس بیشتر است. یکی از دلایل تعداد بالای دانشگاه‌های آلمان در لیست بهترین‌ دانشگاه‌های جهان، کیفیت آموزشی یکسان در نقاط مختلف این کشور است. در تمامی شهرهای مهم این کشور مثل فرانکفورت، برلین، مونیخ، هایدلبرگ، هامبورگ، کلن، اشتوتگارت و فرایبورگ حداقل یک دانشگاه مطرح وجود دارد که از نظر آموزشی و کیفیت تحصیل در رتبه‌های بالای لیست بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. این استاندارد بالای آموزشی در کنار امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی آلمان و همچنین هزینه‌‌های پایین زندگی حین تحصیل نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته باعث افزایش حضور دانشجویان بین‌‌المللی در این کشور شده است.

جمع بندی

با توجه به مطالب گفته شده در بالا می‌توان اذعان داشت که سه فاکتور زیر علت اصلی افزایش روز افزون متقاضیان پذیرش تحصیلی از آلمان است.

  • شهرت و اعتبار دانشگاه‌های آلمان
  • اقتصاد قدرتمند و پویا
  • سیستم آموزشی با کیفیت و استاندارد جهانی

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.