دانشگاه هوهنهایم (Universität Hohenheim) ازجمله دانشگاه‌های دولتی آلمان است که در جنوب شهر اشتوتگارت قرار دارد. این دانشگاه از سال ۱۸۱۸ کارش را شروع کرد و از همان زمان حوزۀ تخصصی‌اش را کشاورزی و علوم طبیعی قرار داد. امروزه، نزدیک به نُه‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. ناگفته نماند رشته‌های کارشناسی این دانشگاه به زبان آلمانی و رشته‌های کارشناسی ارشدش به زبان انگلیسی و آلمانی تدریس می‌شوند. دانشگاه هوهنهایم چهار مرکز پژوهشی نیز در خود جای داده است که در سه زمینۀ زیست‌اقتصاد و سلامت غذایی و علوم سلامت فعالیت می‌کنند. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در آلمان،‌ دانشگاه هوهنهایم را بیشتر معرفی می‌کنیم.

دانشکده و رشته‌های دانشگاه هوهنهایم

دانشگاه هوهنهایم سه دانشکده دارد: دانشکدۀ علوم کشاورزی و دانشکدۀ علوم طبیعی و دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی این دانشگاه از‌این‌قرارند: کارشناسی علوم کشاورزی، کارشناسی زیست‌شناسی کشاورزی، کارشناسی زیست‌شناسی، کارشناسی علوم تغذیه، کارشناسی علوم غذایی و زیست‌فناوری، کارشناسی مدیریت کسب‌وکار دیجیتال، کارشناسی علوم ارتباطات، کارشناسی سیستم‌های اطلاعاتی و کارشناسی مدیریت کسب‌وکار و اقتصاد.

تعدادی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه هوفنهایم عبارت‌اند از: کارشناسی ارشد علوم کشاورزی، کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی، کارشناسی ارشد زیست‌اقتصاد، کارشناسی ارشد علوم محیط‌زیستی، کارشناسی ارشد کشاورزی ارگانیک،‌ کارشناسی ارشد علوم زمین، کارشناسی ارشد زیست‌فناوری غذایی، کارشناسی ارشد علوم و مهندسی غذا، کارشناسی ارشد سیستم‌های غذایی، کارشناسی ارشد اقتصاد و کارشناسی ارشد کسب‌وکار بین‌المللی و اقتصاد.

افزون‌براین، در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه یادشده برخی رشته‌ها نیز به زبان آلمانی تدریس می‌شوند‌؛ ازجمله کارشناسی ارشد علوم کشاورزی، کارشناسی ارشد زیست‌شناسی کشاورزی، کارشناسی ارشد کسب‌وکار کشاورزی، کارشناسی ارشد زیست‌شناسی، کارشناسی ارشد شیمی غذایی، کارشناسی ارشد علوم مولکولی تغذیه، کارشناسی ارشد مدیریت ارتباطات، کارشناسی ارشد مدیریت، کارشناسی ارشد سیستم‌های اطلاعاتی و کارشناسی ارشد آموزش برای اقتصاد و کسب‌وکار.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه هوهنهایم

شهریۀ دانشگاه هوهنهایم مانند دیگر دانشگاه‌های دولتی آلمان برای همۀ دانشجویان رایگان است و مبلغ اندکی هر نیمسال برای هزینه‌های اداری دریافت می‌شود. این دانشگاه اسکالرشیپی برای دانشجویان در نظر نگرفته است؛ اما علاقه‌مندان با مراجعه به وبگاه دانشگاه، با مؤسسه‌هایی دولتی و غیردولتی‌ای می‌توانند آشنا شوند که به دانشجویان بین‌المللی بورسیه اعطا می‌کنند.

هزینۀ زندگی در اشتوتگارت

هزینۀ زندگی در اشتوتگارت

هزینۀ زندگی در شهر اشتوتگارت برای هر نفر بدون درنظرگرفتن اجارۀ مسکن، حدود ۸۲۰ یورو در ماه است. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۹۲۰ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۷۶۵ یورو در ماه برآورد می‌شود. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر به ۱،۷۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر به ۱،۳۰۰ یورو می‌رسد. گفتنی است بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۲۳۶ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۲۷ یورو در ماه است. علاوه‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۲.۶۵ و ۶۸ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۲ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۶۰ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی عبارت‌اند از: یک لیتر شیر ۰.۹ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۷ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۲ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۸ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۷ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۷۵ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۳ یورو.

اگر پرسشی درباره راه های مهاجرت به آلمان و شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان دارید، می‌توانید با ما تماس بگیرید.

منبع: