در میان افرادی که در حال تحصیل در کشور خود هستند بسیاری از افراد تمایل به زندگی و یا تحصیل در کشوری دیگر را دارند. کسانی که آرزوی تحصیل در دانشگاه‌ها و یا مؤسسات برتر آموزشی خارج از کشور را دارند باید ابتدا به تحقیق و جستجو درباره کشورهای مناسب برای تحصیل و زندگی بپردازند که در این میان باید به پارامترهای متعددی توجه کنند. برخی از این پارامترها که در انتخاب کشور و دانشگاه مقصد اهمیت دارند عبارت است از: کیفیت آموزشی، هزینه تحصیل (شهریه دانشگاه)، هزینه زندگی در کشور مربوطه، بورسیه‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی که در میان کشورهای مختلف جهان، آلمان به بهترین نحو این موارد را پوشش‌دهی می‌کند. به بیانی دیگر آلمان سرزمین اید‌ه‌ها و فناوری در جهان بوده و در زمره کشورهای دارای بهترین سیسیتم‌های آموزشی در جهان قرار دارد. دانشگاه‌های آلمان نیز همواره به عنوان دانشگاه‌های پیشتاز در زمینه تحقیقات و فناوری در جهان شناخته می‌شوند که البته رایگان بودن و یا شهریه کم دانشگاه‌های دولتی این کشور در شهرت دانشگاه‌ها بی‌تأثیر نیست.

همچنین اغلب شهرهای آلمان دارای دانشگاه‌های خوب، دولتی و رایگان و شرایط بسیار مناسب برای زندگی هستند که یکی از این شهرها، مونیخ است. شهر مونیخ که مرکز ناحیه باواریا است در بخش جنوبی آلمان واقع شده و به عنوان سرزمین موزه‌ها، ساختمان‌ها و فرهنگ غنی شناخته می‌شود. این شهر همچنین مقصدی بسیار مناسب برای دانشجویان بوده و برخی از بهترین دانشگاه‌های آلمان در آن واقع شده است. در ادامه به معرفی بهترین دانشگاه های مونیخ آلمان خواهیم پرداخت.

بهترین دانشگاه های مونیخ آلمان

همانطور که می‌دانید آلمان تمامی شرایط را برای دانشجویان خود فراهم می‌کند تا بتوانند علاوه بر تحصیل در بهترین مؤسسات عالی آموزشی به بهترین نحو از آموخته‌های خود بهره ببرند. درحقیقت این کشور بستر را برای دانشجویان فراهم می‌کند که دانسته‌های خود را در محیط واقعیِ زندگی استفاده کرده و اطلاعات خود به حالت بالفعل دربیاورند. آلمان و البته مونیخ رشته‌های انگلیسی-زبان بسیاری را نیز به دانشجویان ارائه می‌دهد که همین موضوع برای دانشجویانِ مسلط به زبان انگلیسی بسیار اهمیت دارد. در ادامه لیستی از مهم‌ترین دانشگاه های مونیخ آلمان را مشاهده می‌کنیم.

دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه فنی مونیخ یا همان دانشگاه صنعتی مونیخ به عنوان بهترین دانشگاه آلمان (با رتبه ۵۰ جهانی در QS) شناخته شده و به دلیل ارائه رشته‌های بسیاری در زمینه فناوری و تحقیقات مربوط به فناوری دارای شهرت زیادی در جهان است. این دانشگاه که با نام کوتاه شده TUM شناخته می‌شود دانشگاهی دولتی است که در سال ۱۸۶۸ توسط پادشاه لودویگ دوم تأسیس شده و از آن زمان در تحقیقات و پیشرفت در زمینه فناوری، پیشتاز است. این دانشگاه همچنین دامنه گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی (۱۷۳ رشته) را به دانشجویان ارائه می‌دهد که برخی از آنها در مقطع کارشناسی عبارتند از: مهندسی هوافضا، مهندسی شیمی، مهندسی محیط زیست، انفورماتیک، فناوری هسته‌ای و… . برخی دیگر از رشته‌های این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد نیز شامل هوافضا، بیوشمی، معماری، بیوانفورماتیک هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید به صفحه دانشگاه فنی مونیخ مراجعه کنید.

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ که در سال ۱۴۷۲ تأسیس شده است دانشگاهی دولتی است و در میان برترین دانشگاه‌های آلمان و جهان قرار دارد. این دانشگاه دارای تعداد بسیاری دانشجو و کارمند بوده و محیط مناسبی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند. دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ همچنین با عبارت کوتاه شده LMU شناخته می‌شود و رشته‌های متعددی در زمینه مطالعات آمریکایی، مدیریت کسب و کار، ارتباطات، اقتصاد، تاریخ، حقوق، فیزیک و علوم سیاسی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. این دانشگاه به طور کلی دامنه گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد را به انگلیسی ارائه می‌دهد که همین موضوع نیز سبب شهرت آن در آلمان، اروپا و جهان شده است. برخی از رشته‌های انگلیسی زبان این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد عبارتند از: فرهنگ، جامعه و تاریخ آمریکا، اخترفیزیک، بیوشیمی، علم داده‌ها، اقتصاد، مطالعات انگلیسی، تکامل/ فرگشت، بوم‌شناسی و سامانه‌شناسی، زمین‌شناسی و دیرینه‌شناسی، زمین‌شناسی، ژئومواد و زمین‌شیمی/ ژئوشیمی، ژئوفیزیک، زیست‌شناسی انسانی (موارد مربوط به سلامتی و بیماری)، منطق و فلسفه علم (علوم پایه)، مدیریت، رسانه و فناوری دیجیتال، هواشناسی، زیست سلولی و مولکولی، روانشناسی عصب‌شناختی، عصب‌شناسی، علوم گیاهی، اقتصاد کمی، مهندسی نرم‌افزار، فیزیک نظری و ریاضی فیزیک. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

دانشگاه علوم کاربردی مونیخ

دانشگاه علوم کاربردی مونیخ

یکی دیگر از دانشگاه‌های بزرگ و دولتی آلمان که دارای شهرت جهانی است، دانشگاه علوم کاربردی مونیخ است. این دانشگاه دارای حدود ۱۸۰۰۰ دانشجو، ۴۶۳ استاد و ۷۸۰ کارمند و محقق بوده و با ۱۴ دپارتمان و بیش از ۸۵ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در میان برترین دانشگاه های مونیخ آلمان قرار دارد. دانشگاه علوم کاربردی مونیخ نیز مانند بسیاری از دانشگاه‌های دولتی آلمان (به جز دانشگاه‌های ایالت بادن-وورتمبورگ) رشته‌های زیادی را به صورت رایگان در اختیار دانشجویان (حتی دانشجویان بین‌المللی) قرار می‌دهد. این دانشگاه که با نام کوتاه MUAS شهرت دارد رشته‌های متنوعی را ارائه می‌دهد که برخی از آنها در مقطع کارشناسی عبارتند از: مهندسی، معماری، اپتیمتری، علوم کامپیوتری و… . رشته‌های این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد نیز شامل رشته‌های تخصصی در زمینه مهندسی، بیوتکنولوژی و طراحی هستند.

دانشگاه Bundeswhr مونیخ

دانشگاه Bundeswhr مونیخ

یکی دیگر از دانشگاه های مونیخ آلمان، دانشگاه Bundeswhr مونیخ است که در سال ۱۹۷۳ تأسیس شده و دارای ۷ دپارتمان آموزشی با تمرکز بر رشته‌های مربوط به فناوری است. این دانشگاه رشته‌های بسیاری در زمینه اقتصاد و علوم اجتماعی به دانشجویان ارائه می‌دهد که برخی از این رشته‌های تحصیلی شامل مهندسی مکانیک، مدیریت اجرایی کسب و کار، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر و… هستند. همچنین مقطع کارشناسی در این دانشگاه بیش از ۳ سال و مقطع کارشناسی ارشد ۱ سال به طول می‌انجامد و هدف آن (مقطع کارشناسی ارشد) فراهم کردن مهارت لازم در زمینه صنعت است. نکته‌ای دیگر درباره این دانشگاه این است که Bundeswhr مونیخ ترکیبی جالب از تحقیقات آموزشی، استانداردهای صنعتی، آموزش حرفه‌ای و… بوده و همین موضوع سبب کیفیت و شهرت این دانشگاه در سطح  جهانی شده است.

به طور کلی آلمان همواره پذیرای جمعیت عظیمی از دانشجویان بین‌المللی است و بیشتر افرادی که به دنبال تحصیل در زمینه‌های مربوط به صنعت هستند مونیخ و دانشگاه های مونیخ آلمان را انتخاب می‌کنند. به بیانی دیگر دانشگاه های مونیخ آلمان دارای ارتباطی تنگاتنگ با صنعت هستند و همین موضوع دانشجویان را قادر می‌کند که به دوره‌های کارآموزی و آموزشی مربوطه دسترسی پیدا کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در آلمان و شهر مونیخ می‌توانید به صفحه‌های مربوطه مراجعه کنید.

منبع: