طبق نظرسنجی‌ها، از میان ۱،۲۰۰ دانشجوی بین‌المللی حدود ۶۰درصد تمایل دارند بعد از اتمام تحصیلاتشان در آلمان بمانند. ممکن است پس از دانستن این آمار، برخی افراد گمان کنند دلیل تمایل دانشجویان خارجی به ماندن در آلمان بعد از تحصیل، فرصت‌های شغلی موجود در این کشور است؛ اما از دیدگاه افراد شرکت‌کننده، فرصت‌های شغلی در درجۀ سوم اهمیت قرار دارد.

درحقیقت، دلیل تمایل ۳۳درصد دانشجویان بین‌المللی به این آلمان امکان تحصیل رایگان است و حدود ۳۱درصد آنان نیز به دلیل شهرت و محبوبیت و کیفیت دانشگاه‌ها به این کشور جذب شد‌ه‌ا‌‌ند. حدود ۱۰درصد از افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی‌ها نیز تنها به‌دلیل فرصت‌های شغلی بعد از تحصیل این کشور را انتخاب کرده‌اند. افزون‌براین در نظرسنجی صورت گرفته به‌منظور سنجش تمایل دانشجویان خارجی به ماندن در آلمان، مشکلاتی مطرح شده است که دانشجویان بین‌المللی با آن مواجه هستند. برخی از این مشکلات عبارت‌اند از:

  • مشکلات زبانی
  • مشکلات یافتن محل سکونت به‌دنبال مشکلات زبانی
  • مشکلات مربوط به مسائل اداری درنتیجۀ نداشتن تسلط کامل به زبان آلمانی

باتوجه‌به اطلاعات جمع‌آوری‌شده، می‌توان گفت ۵۴درصد دانشجویان بین‌المللی از جامعۀ آلمانی و حدود ۷۵درصد آنان از شهر محل سکونتشان رضایت داشته‌اند.

دانشگاه ‌های رایگان آلمان، بدون شک یکی از مهمترین دلایل محبوبیت تحصیل در این کشور است. این موضوع باعث شده بیش از ۱۳درصد از جمعیت دانشجویان دانشگاه‌‌های آلمان را دانشجویان بین‌المللی تشکیل دهند. یکی از دلایلی که دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان هستند، سیاست دولت است. کشور آلمان معتقد است که «آموزش» از «تجارت» کاملاً جدا است و همچنین بر این باور است که دسترسی رایگان به آموزش، رشد اقتصادی و رفاه را برای جمعیت گسترده‌ای از افراد تضمین خواهد کرد. یکی دیگر از دلایل وجود دانشگاه های رایگان در آلمان این است که دولت این کشور قصد دارد افراد بسیار باهوش و با استعداد را جذب کرده و از این طریق به اهدافی که مد نظر دارد دست پیدا کند. اگر به فکر تحصیل در آلمان و دانشگاه‌های رایگان این کشور هستید، در این مقاله می‌توانید به لیست دانشگاه‌های آلمان دست پیدا کنید.

منبع: