کشور انگلیس از جمله کشورهایی است که فرهنگ و پیشینه تاریخی آن بسیار غنی است. این کشور‌، چهره‌های هنری و ادبی زیادی را به دنیا معرفی کرده است. در انگلستان می‌توانید انواع بناهای تاریخی با معماری‌های زیبا و شگفت‌انگیز را پیدا کنید. همچنین انواع کلکسیون‌های هنری شامل کلکسیون‌های جواهرات، آثار نقاشی و مجسمه‌سازی هم در این کشور وجود دارد. جالب است بدانید که انگلستان یکی از جذاب‌ترین مقاصد برای تحصیل در رشته هنر هم محسوب می‌شود. برترین دانشگاه هنر دنیا در انگلیس قرار دارد و این، نشانه باکیفیت بودن سیستم آموزش هنر در این کشور است. تحصیل رشته هنر در انگلستان، مزایای زیادی دارد و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های هنر انگلستان شانس خوبی برای ورود به بازار کار در همان کشور دارند. در ادامه با شرایط و مزایای تحصیل رشته هنر در انگلیس آشنا خواهید شد.

مزایای تحصیل رشته هنر در انگلستان

مزایای تحصیل در انگلیس باعث شده که دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل و زندگی در انگلیس، سرو دست بشکنند.

اقتصاد قوی، کیفیت زندگی بالا و تورم کم در انگلستان

انگلستان یکی از قدرت‌های اقتصادی اروپا و دنیا است. کیفیت زندگی در این کشور بسیار بالاست و دسترسی به نیازهای اولیه هم به راحتی انجام می‌شود. تورم در انگلیس کم است و ساکنین این کشور می‌توانند به نسبت درآمدی که دارند، امکانات یک زندگی مناسب را برای خود فراهم کنند.

مهاجرپذیر بودن انگلستان

انگلستان یک کشور مهاجرپذیر است و هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی با اعتقادات، قومیت‌ها و نژادهای گوناگون به آن‌جا مهاجرت می‌کنند. تمامی این افراد در کنار یکدیگر به صورت مسالمت‌آمیز مشغول کار و زندگی هستند.

پایین بودن نرخ بیکاری

نرخ بیکاری در انگلیس پایین است و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های انگلیس می‌توانند به جذب شدن در بازار همان کشور امیدوار باشند. تحصیل رشته هنر در انگلستان برابر است با اخذ مدرک از معتبرترین دانشگاه‌های هنر دنیا. فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنر در انگلستان، معمولاً با پیشنهادات کاری خوبی از سوی کارفرمایان مواجه می‌شوند.

کوتاه بودن دوره تحصیل در مقاطع مختلف

یکی از مزایای تحصیل در انگلستان، کوتاه بودن دوره‌های تحصیل در مقاطع مختلف است. مثلاً شما می‌توانید مدرک کارشناسی ارشد خود را تنها با یک سال درس خواندن، دریافت کنید. کوتاه بودن دوره تحصیل، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و ورود سریع‌تر به بازار کار خواهد شد.

آسان‌تر بودن مهاجرت با شریک زندگی

انگلستان قوانین خوبی برای تسهیل مهاجرت تحصیلی به همراه شریک زندگی دارد. اگر متاهل هستید و قصد مهاجرت تحصیلی به همراه شریک زندگی خود را دارید، حتماً انگلستان را جزو گزینه‌های خود قرار دهید.

امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی

دولت و دانشگاه‌های انگلیس، هر ساله برنامه‌های مختلفی را برای اعطای کمک‌هزینه به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌کنند. انواع مختلفی از بورسیه و از جمله بورسیه‌های فول فاند برای دانشجویان هنر در نظر گرفته شده است. دانشجویانی که رزومه تحصیلی و کاری مناسبی دارند، می‌توانند به دریافت کمک‌هزینه و پوشش داده شدن بخشی (یا حتی تمام) هزینه‌های تحصیل و زندگی خود امیدوار باشند.

شرایط تحصیل هنر در انگلستان

پذیرش در دانشگاه‌های هنر، یک تفاوت مهم نسبت به پذیرش برای تحصیل در سایر رشته‌ها دارد. متقاضیان تحصیل رشته هنر در انگلستان باید علاوه بر داشتن رزومه تحصیلی و مدرک زبان مناسب، نمونه کارهای هنری خود را هم برای دانشگاه موردنظرشان ارسال کنند. شرایط پذیرش در دانشگاه‌های هنر انگلیس بسته به مقطع و رشته، متفاوت خواهد بود.

تحصیل فوق لیسانس هنر در انگلستان

برای تحصیل فوق لیسانس هنر در انگلستان باید یک مدرک کارشناسی مناسب یا مدرکی معادل آن را داشته باشید. این مدرک، بسته به گرایشی که قصد تحصیل در آن را دارید، متفاوت خواهد بود. دانشجوی متقاضی تحصیل فوق لیسانس هنر، باید نمونه کارهای مناسبی داشته باشد و خلاقیت و توانایی خود را در انگیزه‌نامه‌ای که می‌نویسد، نشان دهد. البته ممکن است دانشجویان رشته‌های دیگر هم در صورت داشتن رزومه کاری قوی، موفق به پذیرش برای تحصیل فوق لیسانس هنر در انگلستان شوند.

تحصیل دکتری هنر در انگلستان

متقاضی تحصیل دکتری هنر در انگلستان باید یک مدرک ممتاز 2.1 یا معادل بین‌المللی آن را ارائه دهد. همچنین داشتن رزومه کاری برای تحصیل دکتری هنر بسیار مهم است. مدرک تحصیلی مقطع قبلی هم باید متناسب با گرایشی باشد که قصد تحصیل در آن را دارید.

مهاجرت هنری به انگلستان

تا اینجا با مزایا و شرایط تحصیل رشته هنر در انگلستان آشنا شدیم. چنین مزایایی بسیاری از دانشجویان رشته هنر را برای ادامه تحصیل در انگلیس وسوسه می‌کند. برای مهاجرت هنری به انگلستان باید با مدارک لازم برای مهاجرت، بورسیه‌های مختلف، برترین دانشگاه و همچنین برترین گرایش‌های رشته‌ هنر که در دانشگاه‌های انگلستان ارائه می‌شود، آشنا شوید. در ادامه به تمامی این موارد اشاره خواهیم کرد.

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی هنر در انگلیس

برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های هنر انگلستان، باید مدارک زیر را آماده کنید:

  • پاسپورت و مدارک هویتی
  • مدارک مربوط به سوابق تحصیلی به همراه ریزنمرات
  • مدرک زبان انگلیسی (آیلتس با نمره حداقل ۶.۵)
  • توصیه نامه از سوی اساتید دانشگاه
  • رزومه (شامل هرگونه نمونه کار هنری، رزومه شغلی، انجام فعالیت‌های هنری، دریافت جوایز هنری و...)
  • انگیزه نامه که در آن درباره انگیزه و هدف متقاضی از تحصیل در دانشگاه و رشته موردنظر صحبت شده است

البته باید در نظر داشته باشید که برای تحصیل در انگلیس، باید ویزای تحصیلی و مجوز اقامت در آن کشور را هم علاوه بر موارد بالا، دریافت کنید.

بورسیه تحصیلی رشته هنر انگلستان

همانطور که گفتیم در بسیاری از دانشگاه‌های هنر انگلستان، بورسیه‌هایی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته شده است. بورسیه‌ها از دو نوع دولتی و غیردولتی هستند. اخذ این بورسیه‌ها به داشتن رزومه قوی تحصیلی، نمونه‌ کارهای هنری مناسب و میزان استعداد و خلاقیت متقاضی برمی‌گردد. مهم‌ترین بورسیه‌های تحصیلی رشته هنر در انگلستان عبارت‌اند از:

  • بورسیه کالج سلطنتی هنر انگلستان
  • بورسیه دانشگاه هنر لندن

اخذ بورسیه، می‌تواند تحصیل رشته هنر در انگلستان را با برداشتن فشار مالی از روی دوش شما راحت‌تر کند.

بورسیه کالج سلطنتی هنر انگلستان

این دانشگاه که برترین دانشگاه هنر دنیا است است، بورسیه‌های مختلفی را برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته است، از جمله:

  • بورسیه تحصیلی رز فین کلسی (Rose Finn-Kelcey): پوشش ۵ هزار پوندی شهریه برای دانشجویان رشته‌های مجسمه‌سازی، نقاشی، هنرهای معاصر و عکاسی مقطع کارشناسی ارشد
  • بورسیه تحصیلی Tony Snowdon: پوشش ۱۵ هزار پوندی شهریه بعلاوه اعطای ۱۵ هزار پوند کمک‌هزینه زندگی به دانشجویان رشته‌های کارشناسی ارشد گرایش‌های مختلف هنر

رقابت برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی مختلف کالج سلطنتی هنر انگلستان بسیار زیاد است. رزومه و استعداد دانشجو، نقش مهمی در دریافت بورسیه تحصیلی کالج سلطنتی هنر انگلستان دارد.

بورسیه فول فاند دانشگاه هنر لندن در ۲۰۲۳

بورسی فول فاند انگلستان، بورسیه‌ای است که تمامی هزینه‌های مربوط به تحصیل و زندگی در انگلستان را پوشش می‌دهد. دانشگاه هنر لندن، بورسیه فول فاند را برای دانشجویان بین‌المللی‌اش در نظر گرفته است. بورسیه فول فاند دانشگاه هنر لندن به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد اعطا می‌شود.

دانشجویانی که توانسته‌اند برای تحصیل در گرایش‌های زیر از دانشگاه هنر لندن پذیرش بگیرند و شرایط لازم را هم دارند، می‌توانند شانس خود را برای اخذ فول فاند امتحان کنند:

  • معماری و طراحی داخلی
  • مد
  • انیمیشن
  • طراحی سه بعدی
  • طراحی مد
  • هنرهای زیبا
  • روزنامه‌نگاری
  • عکاسی
  • نساجی

مبلغ بورسیه فول فاند دانشگاه هنر لندن، پنجاه هزار پوند است و تمامی هزینه های مربوط به شهریه و اقامت در انگلیس را پوشش می‌دهد. همچنین هزینه‌های زندگی و خوردوخوراک هم تا حد زیادی پوشش داده خواهد شد.

برترین دانشگاه‌های هنر انگلستان

دو دانشگاه هنر انگلیس یعنی کالج سلطنتی هنر انگلستان و دانشگاه هنر لندن، در میان ۱۰ دانشگاه برتر هنر در دنیا قرار دارند. علاوه بر این‌ها، دانشگاه‌های هنر باکیفیت دیگری هم در این کشور وجود دارد. هنرمندان ایرانی زیادی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، دانشگاه‌های هنر برتر انگلیس را انتخاب کرده‌اند.

۱. کالج سلطنتی هنر انگلستان (Royal College of Art)

این دانشگاه، برترین دانشگاه هنر دنیا است. انواع رشته‌های هنری شامل معماری، هنر و علوم انسانی، طراحی، نقاشی، عکاسی، مجسمه‌سازی، مد و... در این دانشگاه ارائه می‌شود.

کالج سلطنتی هنر انگلستان بورسیه‌های مناسبی را برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته و رقابت برای تحصیل در این دانشگاه بسیار بالاست. اساتید این دانشگاه، دروس هنر را به صورت عملی و باکیفیت بسیار بالا آموزش می‌دهند.

۲. دانشگاه هنر لندن (University of the Arts London)

این دانشگاه هم جزو ۱۰ دانشگاه هنر برتر دنیاست. گرایش‌های مختلف رشته هنر شامل عکاسی، طراحی، مجسمه‌سازی، نقاشی و هنرهای زیبا در ۶ دانشکده دانشگاه هنر لندن ارائه می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • کالج هنر چلسی (Chelsea College of Arts)
  • کالج هنر کمبرول (Camberwell College of Arts)
  • کالج مد لندن (London College of Fashion)
  • کالج هنر ویمبلدون (Wimbledon College of Arts)
  • کالج ارتباطات لندن (London College of Communication)
  • کالج مرکزی مارتین (Central Saint Martins)

این دانشگاه، انواع مختلف فستیوال، نمایشگاه، کنفرانس و کارگاه هنری را برگزار و میزبانی می‌کند.

۳. مدرسه هنر راسکین (Ruskin School of Art)

این مدرسه که وابسته به دانشگاه آکسفورد است هم در میان برترین دانشگاه‌های هنر انگلستان قرار دارد. سبک آموزشی این مدرسه با سایر مراکز آموزشی هنر متفاوت است. برای مثال، دانشجویان کارشناسی به مدت سه سال در استودیوها آموزش می‌بینند تا به هنرمندان واقعی تبدیل شوند.

۴. کالج دانشگاهی لندن (University College London)

این دانشگاه هم جزو بهترین گزینه‌ها برای تحصیل رشته هنر در انگلستان است. در کالج دانشگاهی لندن، یک محیط فوق‌العاده برای یادگیری مهارت‌های هنری فراهم شده است. همچنین برای هر دانشجو، یک سرپرست با پیشینه هنری بسیار قوی در نظر گرفته شده است تا دانشجو را در طول تحصیل، هدایت و راهنمایی کند.

کالج دانشگاهی لندن در قلب این شهر واقع شده و دانشجویان، دسترسی بسیار مناسبی به گالری‌های هنری، موزه‌ها، تئاترها و... دارند. بعضی از مشهورترین فارغ‌التحصیلان کالج دانشگاهی لندن عبارت‌اند از کریستوفر نولان (کارگردان مشهور)، گاندی (رهبر آزادی‌خواه هند) و الکساندر گراهام بل (مخترع تلفن).

۵. دانشگاه گلداسمیت لندن (Goldsmiths, University of London)

دانشجویان بین‌المللی که از این دانشگاه پذیرش می‌گیرند، باید ابتدا در یک دوره مقدماتی شرکت کنند. دانشجویان کارشناسی می‌توانند در رشته‌های هنرهای زیبا و تاریخ هنر مشغول به تحصیل شوند. در مقطع کارشناسی ارشد هم رشته‌هایی مانند هنرهای زیبا، موزه‌داری و خوش‌نویسی ارائه می‌شود.

این دانشگاه برای دانشجویانی که رزومه بسیار قوی یا ثبت اختراع را در کارنامه خود دارند، امکان اقدام برای اخذ بورسیه ۲۰۰ هزار پوندی را در نظر گرفته است.

برترین گرایش‌های رشته هنر در انگلستان

اما در این قسمت به برترین گرایش‌ها و رشته‌های هنر که می‌توانید برای تحصیل هنر در انگلستان در نظر بگیرید، اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: ویزای تحصیلی انگلیس

هنرهای زیبا

دانشگاه‌های زیادی در انگلستان هستند که گرایش‌های مربوط به رشته هنرهای زیبا را در انگلستان ارائه می‌دهند. مهم‌ترین گرایش‌های رشته هنرهای زیبا عبارت‌اند از:

  • چاپ
  • طراحی هنری
  • معماری
  • طراحی و نقاشی
  • مجسمه سازی
  • رسانه‌های دیجیتال
  • هنرهای استودیویی
  • معماری

افرادی که در گرایش‌های هنرهای زیبا تحصیل کرده‌اند، معمولاً کسب‌وکار شخصی خود را راه می‌اندازند. همچنین کسانی که مدرک تحصیلی معتبر از دانشگاه‌های برتر هنر انگلستان دارند، شانس بیشتری نسبت به بقیه افراد در زمینه دریافت پیشنهادات شغلی دارند.

هنرهای نمایشی

بسیاری از افرادی که برای تحصیل رشته هنر در انگلستان به این کشور مهاجرت می‌کنند، به هنرهای نمایشی علاقه دارند. انگلیس یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در رشته هنرهای نمایشی از جمله بازیگری و تئاتر است. فارغ‌التحصیلان هنرهای نمایشی می‌توانند در صنایع فیلم‌سازی، تلویزیون، رادیو، تبلیغات و رسانه‌های دیجیتال مشغول به کار شوند. کسانی که از دانشگاه‌های هنر انگلستان مدرک معتبری را اخذ کنند، می‌توانند در جایگاه‌هایی مانند بازیگری، کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی و مجری‌گری، مشغول به کار و فعالیت شوند.

مد

صنعت مد با پیشرفت‌های زیادی همراه بوده و امروزه توجه خاصی به آن می‌شود. در دانشگاه‌های هنر انگلیس، گرایش‌هایی درباره طراحی لباس، طراحی استایل، برندینگ، تبلیغات و... ارائه می‌شود.

کمپانی‌های بزرگی که در زمینه مد و پوشاک فعالیت می‌کنند، دانشجویان دانشگاه‌ها را برای کشف استعدادهای جدید و به‌کارگیری آن‌ها زیرنظر دارند. کسانی که در دانشگاه‌های هنر برتر انگلیس درس می‌خوانند، شانس دیده شدن توسط این کمپانی‌ها و کار کردن در آن‌ها را خواهند داشت.

سخن پایانی

در این مطلب درباره تحصیل رشته هنر در انگلستان صحبت کردیم. شرایط و مزایای تحصیل در گرایش‌های مختلف هنر در انگلستان را مطرح کرده و برترین دانشگاه‌های هنر این کشور را هم معرفی کردیم. اگر شما هم رزومه تحصیلی خوبی در رشته‌های هنری دارید و می‌خواهید برای تحصیل در برترین دانشگاه‌های هنر انگلستان اقدام کنید، درخواست مشاوره رایگان خود را در سیم آخر ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند. کارشناسان سیم آخر با در نظر گرفتن شرایط شما، امکان دریافت بورسیه تحصیلی در انگلیس را بررسی کرده و مسیر دقیق مهاجرت تحصیلی را برای‌تان ترسیم خواهند کرد.