از کارهای روزانه مثل خرید برای منزل تا کارهای تخصصی‌تر مانند تفسیر داده، ما از علم ریاضی استفاده می‌کنیم. تحصیل رشته ریاضی مهارت‌هایی به دانشجویان یاد می‌دهد که در موقعیت‌های شغلی مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند. مهم‌ترین ویژگی فارغ‌التحصیلان این رشته آن است که مهارت حل مسئله را به‌خوبی فرا‌گرفته‌اند؛ به‌همین‌سبب، در پیشرفت صنایع مختلف می‌توانند مؤثر واقع شوند. افزون‌براین، تحصیل رشته ریاضی به شما می‌آموزد چگونه تفکر نقادانه داشته باشید و زمان خود را به‌درستی مدیریت کنید و راحت‌تر تصمیم بگیرید. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در آلمان، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته ریاضی در آلمان را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه فنی مونیخ

برترین دانشگاه برای تحصیل رشته ریاضی در آلمان دانشگاه فنی مونیخ است. این دانشگاه سال ۱۸۶۸ تأسیس شد و هم‌اکنون، میزبان حدود چهل‌هزار نفر دانشجوست. تعدادی از دپارتمان‌های این دانشگاه از این قرارند: ریاضی، مهندسی مکانیک، هوافضا، معماری، شیمی، مهندسی محیط‌زیست، مهندسی عمران و مهندسی ژئوتکنیک، مهندسی کامپیوتر و مهندسی برق، فیزیک، ورزش و علوم بهداشت. همچنین، برخی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در دانشگاه فنی مونیخ بدین‌شرح‌اند: مهندسی عمران، مهندسی ارتباطات، مکانیک، علوم و فناوری فضایی، مهندسی محیط‌زیست، معماری چشم‌انداز، مهندسی و علم مواد، علوم کشاورزی، علوم باغبانی، مدیریت منابع پایدار، مهندسی هوافضا، مهندسی پزشکی و فیزیک پزشکی.

دانشگاه فنی برلین

تاریخ تأسیس دانشگاه فنی برلین به سال ۱۷۷۰ باز می‌گردد؛ اما از سال ۱۹۴۶ با این نام شناخته می‌شود. هم‌اکنون، بیش از ۳۵هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه مشغول تحصیل هستند و یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته ریاضی در آلمان به‌شمار می‌آید. دانشکده‌های دانشگاه فنی برلین ازاین‌قرارند‌: دانشکدۀ علوم آموزشی و علوم انسانی، دانشکدۀ علوم طبیعی و ریاضیات، دانشکدۀ علوم پردازشی، دانشکدۀ علوم کامپیوتری و مهندسی برق، دانشکدۀ مهندسی مکانیک و سیستم‌های حمل‌و‌نقل، دانشکدۀ طراحی محیط‌زیست، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت و دانشکدۀ آموزش. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در این دانشگاه عبارت‌اند از: ارتباطات، جامعه‌شناسی، هنر، تاریخ، فلسفه، الهیات، معماری، ادبیات، زبان‌شناسی، مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک، فیزیک، نجوم، ریاضی، آمار، زمین‌شناسی، محیط‌زیست، اقتصاد، کسب‌وکار، آموزش، علوم کامپیوتر و دام‌پزشکی.

دانشگاه هومبولت برلین

یکی از نام‌های معتبر برای دتحصیل رشته ریاضی در آلمان دانشگاه هومبولت برلین است. این دانشگاه در سال ۱۸۱۰ بنیان نهاده شد و امروزه، میزبان بیش از ۳۲هزار نفر دانشجوست. برخی از دانشکده‌های دانشگاه هومبولت بدین‌شرح‌اند: ‌دانشکدۀ هنر و علوم انسانی، دانشکدۀ اقتصاد مدیریت، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشکدۀ ریاضی و علوم و دانشکدۀ الهیات. دانشگاه هومبولت برلین رشته‌های گوناگونی ارائه می‌دهد؛ ازجمله ریاضی و آمار، زمین‌شناسی، علوم محیط‌زیست، فیزیک، شیمی، کشاورزی، علوم زیستی، علوم ورزشی، جامعه‌شناسی، جغرافیا، مطالعات بین‌الملل، تاریخ، فلسفه، الهیات، هنر، طراحی، هنرهای نمایشی، زبان‌ و ادبیات، زبان‌شناسی، باستان‌شناسی، حسابداری، اقتصاد، کسب‌وکار، روان‌شناسی، آموزش، پزشکی، دندان‌پزشکی، علوم کامپیوتر و حقوق.

دانشگاه هومبولت برلین


دانشگاه آخن

دانشگاه آخن نیز یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته ریاضی در آلمان است. این دانشگاه کارش را از سال ۱۸۷۰ آغاز کرد و درحال‌حاضر، بیش از ۴۵هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری آن تحصیل می‌کنند. دانشگاه آخن نُه دانشکده دارد: دانشکدۀ ریاضی و علوم کامپیوتر و علوم طبیعی، دانشکدۀ معماری، دانشکدۀ مهندسی عمران، دانشکدۀ مهندسی مکانیک، دانشکدۀ مهندسی مواد، دانشکدۀ مهندسی برق و فناوری اطلاعات، دانشکدۀ هنر و علوم انسانی، دانشکدۀ کسب‌وکار و اقتصاد و دانشکدۀ پزشکی. برخی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: ژئوفیزیک، مهندسی خودرو، مهندسی عمران، مهندسی پزشکی، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، فیزیک، مهندسی سیستم‌های نرم‌افزاری، علوم شبیه‌سازی و مهندسی حمل‌و‌نقل ریلی.

دانشگاه بن

دانشگاه بن آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته ریاضی در آلمان است. این دانشگاه حدود دویست ‌سال بنیان شد و امروزه، بیش از ۳۸هزار نفر دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های دانشگاه بن عبارت‌اند از: دانشکدۀ ریاضیات و علوم طبیعی، دانشکدۀ کشاورزی، دانشکدۀ الهیات، دانشکدۀ حقوق و اقتصاد، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ هنر. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه مذکور بدین‌شرح‌اند: شیمی، جغرافی، علوم زمین، علوم کامپیوتر، ریاضی، هواشناسی، زیست‌ مولکولی، داروسازی، فیزیک، علوم کشاورزی، حقوق، اقتصاد، پزشکی، باستان‌شناسی، ‌تاریخ، زبان‌شناسی،‌ ارتباطات، فلسفه، علوم سیاسی و روان‌شناسی.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع: