تحصیل در رشته پرستاری در کانادا یکی از راه‌های کسب درآمد و آینده شغلی مناسب است. با توجه به اینکه برای دریافت مجوز اشتغال به پرستاری متقاضیان باید در آزمون آن شرکت کنند، دانشجویان دانشگاه‌های برتر کانادا راحت‌تر در این آزمون پذیرفته می‌شوند. در این مقاله به شرایط تحصیل و بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته پرستاری در کانادا می‌پردازیم که می‌تواند برای کسانی که قصد تحصیل در کانادا را دارند، مفید باشد.

شرایط تحصیل در رشته پرستاری در کانادا

مثل هر جای دنیا برای شروع به کار در رشته پرستاری باید ابتدا تحصیلات آن را گذراند. حداقل مدت زمان مورد نیاز برای تحصیل در رشته پرستاری در کانادا دو تا سه سال است. اما دریافت مدرک کارشناسی چهارساله گزینه ایده آل برای استخدام است. پس از دریافت مدرک تحصیلی می‌توانید در آزمون مجوز پرستاری شرکت کنید. این آزمون NCLEX-RN نام دارد که به صورت رایانه‌ای برگزار می‌شود. پس از پذیرش در این آزمون شما به عنوان پرستار رسمی (Registered Nurse (RN شناخته می‌شوید. در صورت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، شما می‌توانید با شرکت در آزمون مربوطه به عنوان (Nurse Practitioner (NP مشغول به کار شوید. پرستاران در کانادا همچنین می‌توانند در دوره‌های خاصی از زمینه کاری خود شرکت کنند. مانند پرستاری قلب عروق، پرستاری دیابت، پرستاری اتاق عمل و پرستاری روانپزشکی.

شهریه دوره‌های پرستاری بسته به دانشگاه متفاوت است. شهریه دانشگاه کلگری سالانه حدود یازده هزار دلار کانادا و شهریه دانشگاه تورنتو سالانه حدود پنجاه و یک هزار دلار کاناداست. بازه حدودی شهریه تحصیل در رشته پرستاری در کانادا بین این دو قرار می‌گیرد. مدرسه‌های پرستاری نرخ پذیرش نسبتا بالایی دارند، و طبق آمار دانشگاه‌ها درصد بالایی از دانشجویان به فارغ‌التحصیلی می‌رسند.

بهترین دانشگاه‌های کانادا در رشته پرستاری

طبق رتبه‌بندی وبسایت QS در سال ۲۰۲۰ برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته پرستاری در کانادا به شرح زیر است:

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو دانشگاهی قدیمی در استان اونتاریوی کاناداست. این دانشگاه در سال ۱۸۲۷ شروع به کار کرد، و طیف گسترده‌ای از دوره‌های مختلف آموزشی را به بیش از شصت هزار دانشجو ارایه می‌دهد. دانشکده پرستاری این دانشگاه بهترین دانشکده در کانادا و هشتمین دانشکده برتر در دنیاست.

دانشگاه مک مستر

دانشگاه مک مستر دانشگاهی دولتی در شهر همیلتون اونتاریوست. این دانشگاه در سال ۱۸۸۷ تاسیس شده و اکنون پذیرای بیش از سی هزار دانشجوست. این دانشگاه نیز یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در رشته پرستاری در کانادا می‌باشد. دانشکده پرستاری این دانشگاه حائز مقام دوم در کانادا، و مقام شانزدهم در سراسر دنیاست.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا نیز یکی از دانشگاه‌های پرطرفدار کاناداست. دانشگاه آلبرتا در سال ۱۹۰۸ به عنوان دانشگاهی دولتی در شهر ادمونتون ایالت آلبرتا آغاز به فعالیت کرد. هجده دانشکده این دانشگاه بیش از چهارصد دوره آموزشی ارایه می‌دهند. دانشکده پرستاری این دانشگاه سومین دانشکده برتر کانادا، و هجدهمین دانشکده برتر دنیاست.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

این دانشگاه نیز یکی از برترین دانشگاه‌ها برای مهاجرت تحصیلی به کانادا و تحصیل در رشته پرستاری در کانادا می‌باشد. دانشگاه بریتیش کلمبیا قدیمی‌ترین دانشگاه ایالت بریتیش کلمبیاست، و برنامه‌های آموزشی متنوعی را به بیش از شصت و سه هزار دانشجو ارایه می‎‌نماید. دانشکده پرستاری این دانشگاه قدمتی صدساله دارد. این دانشکده در میان دانشکده‌های کانادایی در رتبه چهارم است و در دنیا در رتبه سی و دوم قرار می‌گیرد.

دانشگاه مک گیل

این دانشگاه در سال ۱۸۲۱ در شهر مونترال تاسیس شد، اما تاریخ تاسیس دانشکده پرستاری آن به ۱۹۲۰ برمی‌گردد. این دانشکده هم اکنون رتبه پنجم برترین دانشکده در کاناداست، و رتبه سی و سوم در میان دانشکده‌های دنیا را به خود اختصاص داده است.

دانشگاه وسترن

دانشگاه وسترن اونتاریو در سال ۱۸۷۸ در شهر لندن ایالت اونتاریو تاسیس شد، سپس در سال ۲۰۱۲ به دانشگاه وسترن تغییر نام داد. یازده دانشکده این دانشگاه بیش از سی و پنج هزار دانشجو را در خود پذیرفته‌اند. این دانشگاه نیز یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل در رشته پرستاری در کانادا می‌باشد. دانشکده پرستاری این دانشگاه حائز رتبه ششم در کانادا و رتبه چهل و ششم در دنیاست.

دانشگاه کوئینز

دانشگاه کوئینز در سال ۱۸۴۱ در شهر کینگستون تاسیس شد، و برنامه‌های آموزشی متعددی را به بیش از بیست و هشت هزار دانشجو ارایه می‌دهد. دانشکده پرستاری این دانشگاه نیز یکی از بهترین دانشکده‌های کانادا و دنیاست که دوره‌های متنوعی را در مقطع کارشناسی و بالاتر برگزار می‌کند. این دانشکده در میان دانشکده‌های کانادا در رتبه هفتم، و در میان دانشکده‌های دنیا در رتبه بین پنجاه تا صدم است.

دانشگاه مونترال

این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ تاسیس شده و بیش چهل و شش هزار دانشجو دارد. سیزده دانشکده این دانشگاه بیش از ششصد و پنجاه دوره در مقطع کارشناسی و بالاتر ارایه می‌کنند. دانشکده پرستاری این دانشگاه اما در مقطع کارشناسی دوره‌ای ندارد، و دوره‌های ارایه شده در مقطع کارشناسی ارشد و دکتراست. این دانشکده هشتمین دانشکده برتر کاناداست، و در میان صد دانشکده برتر دنیا قرار می‌گیرد.

دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری نیز یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در رشته پرستاری در کاناداست، و از کیفیت آموزش بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. این دانشگاه دارای چهارده دانشکده است و دانشجویان آن به بیش از بیست و پنج هزار نفر می‌رسد. دانشکده پرستاری این دانشگاه یک دوره کارشناسی و چند دوره کارشناسی ارشد ارایه می‌کند. دانشکده پرستاری دانشگاه کلگری حائز رتبه نهم در کاناداست و در میان صد دانشکده برتر دنیا قرار می‌گیرد.

دانشگاه اوتاوا

این دانشگاه در سال ۱۸۴۸ در شهر اوتاوا تاسیس شد، و هم اکنون پذیرای بیش از چهل و یک هزار دانشجوست. در این دانشگاه دوره های متعددی در زمینه‌های مختلف علمی به زبان انگلیسی و فرانسه تدریس می‌شود. این دانشگاه بزرگترین دانشگاه دوزبانه‌ی دنیاست که نرخ استخدام فارغ‌التحصیلان آن ۹۷ درصد است. یکی از دوره‌های ارایه شده در این دانشگاه دوره پرستاری است که در دانشکده علوم بهداشتی برگزار می‌گردد. دانشگاه اوتاوا دهمین دانشگاه کانادا در زمینه رشته پرستاری است، و در میان دانشگاه‌های دنیا بین صد دانشگاه برتر قرار می‎‌گیرد.

در صورت تمایل می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا با ما همراه باشید.

منابع: