استراسبورگ یکی از شهرهای مهم فرانسه بوده و شهری کاملاً اروپایی است که ویژگی‌های آلمانی و فرانسوی دارد. قدمت این شهر نیز به دوره قرون وسطی بازمی‌گردد و دارای کوچه‌های پیچ‌درپیچ و خانه‌های کجِ نیمه چوبی نیز است. استراسبورگ، دومین شهر توریستی مشهور در فرانسه بوده و دارای کلیسای بسیار مشهوری با معماری گوتیک است. درست است که این کلیسا در طول زمان و از طریق بمباران هوایی که در سال ۱۹۴۴ اتفاق افتاد، دچار خرابی‌هایی شد ولی این کلیسا هنوز هم در مرکز شهر رخ‌نمایی می‌کند. استراسبورگ همچنین یکی از مراکز اتحادیه اروپا بوده و برخی از مؤسسات مهم اروپایی مانند شورای اروپا و دادگاه اروپایی حقوق بشر در آن واقع شده‌اند.

امروزه زبان رسمی مردم در استراسبورگ نیز فرانسوی است که البته تأثیرات زیادی که آلمانی‌ها طی جنگ جهانی اول و دوم بر این شهر داشته‌اند نشان‌دهنده این است که در گذشته مردم در استراسبورگ به زبان آلمانی صحبت می‌کردند. همچنین اگر بخواهیم به طور کلی کیفیت زندگی دراستراسبورگ را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم، توان خرید مردم حدود ۸۰%، شاخص امنیت در این شهر حدود ۷۰% است. شاخص آلودگی هوا حدود ۳۸% است. شاخص هزینه زندگی در استراسبورگ و قیمت اجناس نیز در این شهر به ترتیب حدود ۷۱% و ۹% است. استراسبورگ از جمله شهرهایی است که بسیاری از افراد، آن را برای تحصیل انتخاب می‌کنند زیرا می‌توانند علاوه بر گذراندن دوره زبان فرانسه در استراسبورگ در دانشگاه‌هایی باکیفیت این شهر نظیر دانشگاه استراسبورگ تحصیل کنند. در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره تحصیل در استراسبورگ فرانسه خواهیم پرداخت. اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

شرایط تحصیل در استراسبورگ فرانسه

یکی از مواردی که بسیاری از دانشجویان با آن مواجه هستند تردید در انتخاب شهری برای تحصیل است. به عبارت دیگر دانشجویان در برخی از موارد نمی‌توانند بین چند شهر خوب برای تحصیل، یکی را انتخاب کنند. اگر شهر استراسبورگ نیز در میان گزینه‌های انتخابی شما وجود دارد بی‌شک استراسبورگ را انتخاب کنید زیرا این شهر علاوه بر داشتن دانشگاه‌های با کیفیت با ترکیب کردن فرهنگ فرانسوی و آلمانی محیطی خاص برای تحصیل را فراهم می‌کند. دانشجویان با تحصیل در استراسبورگ فرانسه علاوه بر آشنایی با فرهنگ این دو کشور (آلمان و فرانسه) دانش کافی در زمینه رشته تحصیلی خود را نیز کسب می‌کنند. به بیانی دیگر، دانشجویان با تحصیل در استراسبورگ فرانسه دو هدف را پوشش می‌دهند که عبارتند از بهره بردن از سیستم آموزشی با کیفیت و کسب دانش در زمینه رشته تحصیل و داشتن فرصت مناسب برای تحقیق و کسب اطلاعات درباره فرهنگ خاص استراسبورگ. همچنین دانشجویانی در رشته‌هایی نظیر مهندسی، تاریخ، هنر و سیاست تحصیل می‌کنند امکان یافتن رشته های هیجان انگیزی در دانشگاه‌های این شهر را خواهند داشت. همانطور که پیش‌تر گفتیم شهر استراسبورگ بستر مناسبی از یادگیری را برای دانشجویان فراهم می‌کند و یکی از اولین نکاتی که به دانشجویانِ این شهر می‌آموزد این است که یادگیر نباید به محیط کلاس محدود شود. دانشجویان با تحصیل در استراسبورگ فرانسه این فرصت را دارند در خیابان‌های این شهر قدم زده و از طریق معاشرت با مردم به دانش هرچه بیشتر درباره محیط اطراف خود برسند.

دانشگاه های برتر استراسبورگ

همانطور که پیش‌تر ذکر شد دانشجویانی که تمایل به تحصیل در استراسبورگ فرانسه را دارند امکان تحصیل در دانشگاه‌های برتر و با کیفیتی را نیز خواهند داشت. برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات معتبر آموزشی در استراسبورگ به شرح زیر است.

  • دانشگاه استراسبورگ
  • INSA استراسبورگ
  • مؤسسه ملی علوم کاربردی استراسبورگ
  • مدرسه ملی مدیریت

در میان دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی این شهر، دانشگاه استراسبورگ بیشترین شهرت را دارد که ما در ادامه قصد داریم به اطلاعات بیشتری درباره آن بپردازیم.

دانشگاه استراسبورگ فرانسه

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، دانشگاه استراسبورگ یکی از دانشگاه‌های برتر جهانی بوده و دانشجویان به دلایل متعددی تحصیل در دانشگاه استراسبورگ فرانسه را انتخاب می‌کنند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در دانشگاه استراسبورگ فرانسه خواهیم پرداخت.

  • دارا بودن کیفیت بالای آموزش
  • داشتن پیشینه غنی تاریخی
  • فراهم کردن محیط آموزشی بین‌المللی
  • پیشتاز بودن در زمینه تحقیقات
  • دانشکده های دانشگاه استراسبورگ

به طور کلی دپارتمان‌های دانشگاه استراسبورگ ۵ زمینه تحصیلی هنر، زبان و ادبیات، حقوق، اقتصاد، مدیریت، علوم اجتماعی و سیاسی، علوم اجتماعی و انسانی، فناوری و علوم پایه و سلامت و بهداشت را تحت پوشش قرار می‌دهند. در ادامه دانشکده‌های این دانشگاه را مشاهده می‌کنیم.

هنر، زبان و ادبیات

دانشکده‌های زیرگروه این زمینۀ تحصیلی عبارت‌اند از: دانشکده هنرهای زیبا، دانشکده مطالعات زبان و علوم انسانی کاربردی، دانشکده فرهنگ و زبان‌های خارجی و دانشکده زبان و ادبیات فرانسه.

حقوق، اقتصاد، مدیریت، علوم اجتماعی و علوم سیاسی

دانشکده‌ها و مراکز زیر گروه این زمینۀ تحصیلی عبارت‌اند از: دانشکده حقوق، علوم سیاسی و مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، مرکز روزنامه‌نگاری، مرکز کسب و کار استراسبورگ و مرکز مطالعات سیاسی.

علم اجتماعی و علوم سیاسی

دانشکده‌های زیرگروه این زمینۀ تحصیلی عبارت‌اند از: دانشکده جغرافی و برنامه‌ریزی، دانشکده فلسفه، دانشکده الهیات کاتولیک، دانشکده الهیات پروتستان، دانشکده علوم ورزشی، دانشکده دبیری و آموزش، دانشکده روان‌شناسی، دانشکده علوم تاریخی و دانشکده علوم اجتماعی.

فناوری و علوم پایه

دانشکده‌ها و مراکز زمینۀ تحصیلی عبارت‌اند از:  مرکز علوم زمین، مرکز شیمی، پلیمر و مواد، مرکز بیوتکنولوژی، دانشکده شیمی، دانشکده علوم زیستی، مرکز فناوری، دپارتمان ریاضیات و علوم کامپیوتر و دپارتمان فیزیک و مهندسی.

سلامت و بهداشت

دانشکده‌های زیرگروه این زمینۀ تحصیلی به شرح زیر هستند:

  • دانشکده دندان‌پزشکی
  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده داروسازی

زبان تدریس در دانشگاه استراسبورگ

براساس آنچه در سایت دانشگاه استراسبورگ ذکر شده است، از تمامی داوطلبین انتظار می‌رود که پیش از اپلای، زبان فرانسه را تا حد B1 بدانند و داوطلبین غیر فرانسوی زبان باید آزمون زبان فرانسه را نیز بگذرانند. همچنین زبان تدریس در این دانشگاه عموماً فرانسوی است و تنها تعداد کمی از رشته‌های تحصیلی تاحدودی به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند اما به هر حال داوطلبین باید بر مهارت نوشتن و مکالمه زبان فرانسه مسلط باشند.

پذیرش از دانشگاه استراسبورگ فرانسه

مدارک موردنیاز برای دریافت پذیرش از دانشگاه استراسبورگ بسته به رشته تحصیلی متفاوت است اما به طور کلی برای دریافت پذیرش از دانشگاه های فرانسه باید مدارک زیر را ارائه کرد.

  • ترجمه آخرین مدرک تحصیلی و ریزنمرات
  • مدرک زبان فرانسه (براساس آنچه در سایت دانشگاه آمده است پیش از فرآیند اپلای، داشتن توانایی در زبان فرانسه حداقل در سطح B1 الزامی است)
  • پارسپورت و عکس پرسنلی
  • رزومه تحصیلی
  • انگیزه‌نامه تحصیلی
  • توصیه‌نامه تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

شهریه تحصیل در دانشگاه استراسبورگ فرانسه

سیستم آموزشی دولتی فرانسه امکان تحصیلات عالی را برای همه فراهم کرده است و شهریه دانشگاه نیز به ندرت از ۶۰۰ یورو در سال تجاوز می‌کند. آشنایی با شهریه دانشگاه یکی از موضوعات مهم برای دانشجویان است. براساس اطلاعات درج شده در سایت رسمی دانشگاه استراسبورگ، شهریه دانشگاه در مقاطع مختلف تحصیلی به شرح زیر است.

مقطع کارشناسی

شهریه قابل پرداخت برای رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی برابر ۱۸۴ یورو در سال است.

مقطع کارشناسی ارشد

دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه استراسبورگ فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد باید هزینه‌ای برابر ۲۵۶ یورو در سال پرداخت کنند.

مقطع دکتری

شهریه رشته‌های مقطع دکتری در دانشگاه استراسبورگ نیز برابر ۳۹۱ یورو در سال است. همچنین شهریه رشته‌های مهندسی در دانشگاه استراسبورگ برابر ۶۱۰ یورو در سال است.

دانشگاه استراسبورگ فرانسه دوره های زبان فرانسوی را نیز برگزار میکند. افرادی که تمایل به تحصیل در استراسبورگ فرانسه دارند ولی این زبان را به خوبی نمی‌د‌انند بهتر است به در این دوره‌ها شرکت کنند. مؤسسه بین‌المللی مطالعات فرانسوی (Institut International d’Études Françaises) یا IIEF که یکی از زیرمجموعه‌های دانشگاه استراسبورگ است، مدارک دانشگاهی، دوره های زبان و برنامه‌های زبان و فرهنگ فرانسه را ارائه می‌دهد:

  • مدارک دانشگاهی برای سطوح مبتدی (A1) تا پیشرفته (C2)
  • مدارک معتبر در سطح بین‌المللی و ملی (DELF و DALF)
  • مدارس تابستانی بین‌المللی (در ماه جولای برای اساتید و در ماه آگوست برای دانشجویان)
  • دوره های آماده‌سازی: با شروع ترم‌های اول و دوم (سپتامبر و ژانویه)، دانشجویان فرصت شرکت در یک دوره پیشرفته که آنها را برای شرکت در کلاس‌های دانشگاه آماده می‌کند را پیدا خواهند کرد.

ثبت نام برای سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ از ماه آپریل آغاز شده است که برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره های زبان فرانسوی در استراسبورگ می‌توانید با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان ما نهایت بهره را ببرید.

شرایط پذیرش دوره های دانشگاهی نیم‌ساله

دانشجویان باید حداقل ۱۸ سال سن داشته و دارای مدرک دیپلم (و پیش‌دانشگاهی) باشند.

مدارک مورد نیاز

فرم ثبت نام تکمیل‌شده، ترجمه رسمی مدارک تحصیلی و…

با توجه به شرایط فعلی سفارت فرانسه در ایران، متقاضیان ویزای تحصیلی می‌توانند در کمترین زمان (حدود دو هفته)، از این مرکز وقت مصاحبه بگیرند. در حقیقت یکی از کوتاه‌ترین مسیرها برای دریافت ویزای تحصیلی فرانسه، اخذ پذیرش جهت دوره های زبان کالج ها و دانشگاه‌های مورد تأیید سفارت است. متقاضیان می‌توانند پس از گذراندن یک دوره زبان فرانسوی به مدت شش ماه تا یک سال در کشور فرانسه، اقدام به دریافت پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه نمایند.

INSA استراسبورگ

یکی دیگر از مؤسسات استراسبورگ INSA است که سال ۲۰۰۳ تأسیس شد. INSA یکی از Grande Écoleهای فرانسه و درحقیقت، مدرسۀ معماری و مهندسی محسوب می‌شود. زمان آغاز به کار مدرسۀ استراسبورگ به سال ۱۸۷۵ باز می‌گردد؛ ولی سال ۲۰۰۳ به گروه INSA پیوست. INSA استراسبورگ، تنها مدرسۀ مهندسی دولتی فرانسه است که دروس معماری را آموزش می‌دهد. این مدرسۀ مهندسی و معماری نیز به گروه INSA تعلق دارد که مجموعه‌ای از شش مؤسسۀ ملی علوم کاربردی است. این مجموعه بزرگ‌ترین شبکۀ مدارس مهندسی در فرانسه شناخته می‌شود و هر ساله بیش از ۱۰درصد مهندسان این کشور از آن فارغ‌التحصیل می‌شوند. پویایی و شهرت این گروه به‌دلیل کیفیت آموزش و تحقیقاتش است.

مدرسۀ ملی علوم کاربردی استراسبورگ

مدرسۀ ملی علوم کاربردی استراسبورگ یکی دیگر از مؤسسات آموزشی فرانسه است که سال ۱۸۷۵ بنیان نهاده شد. مدرسۀ ملی علوم کاربردی استراسبورگ ازجمله مؤسسه‌ای دولتی و علمی‌فرهنگی و حرفه‌ای به‌حساب می‌آید که زیرنظر آموزش عالی فرانسه مشغول کار است. فعالیت‌های این مدرسه از قرار زیر است:

  • آموزش اولیه مهندسی و معماری
  • آموزش تکمیلی برای مهندسان و معماران و مدیران
  • دوره‌های آمادگی برای دیگر مدارک آموزش عالی
  • انجام تحقیقات پایه‌ای و کاربردی

درحقیقت، هدف این مجموعه پشتیبانی از دانشجویان و کارمندان فارغ از سن و جنسیت و ریشه‌های فرهنگی‌اجتماعی آنان است. ناگفته نماند دانشجویان معلول در فرانسه می‌توانند تحصیلاتشان را با کمک‌های این مؤسسه ادامه دهند. برخی از این کمک‌ها عبارت‌اند از:

  • پرستارِ هدایت‌کنندۀ دانشجو
  • کادر آموزشی ویژه برای صحبت با دانشجویان معلول
  • کادر اجرایی ویژه برای سازمان‌دهی و مدیریت برنامه‌ها
  • گروهی از دانشجویان داوطلب برای کمک به معلولان

افزون‌براین، مدرسۀ ملی علوم کاربردی استراسبورگ قصد دارد مشاغل دردسترس برای مهندسان و معمارانِ خانم را افزایش دهد.

مدرسۀ ملی مدیریت

مدرسۀ ملی مدیریت (ENA) سال ۱۹۴۵ و پس از جنگ جهانی دوم با دستور اختصاصی دولت موقت جمهوری فرانسه ساخته شد. این مدرسه همواره برای به‌روزرسانی ساختار و برنامه‌های آموزشی‌اش در تلاش است. روزانه تقریباً ۱۸۰ نفر در ENA در جایگاه کادر آموزشی، اجرایی، خدمات فنی یا پشتیبانی فعالیت می‌کنند. مدرسۀ ملی مدیریت (ENA) نیز از بهترین مؤسسات استراسبورگ به‌شمار می‌آید که بسیاری از دانشجویان بین‌المللی آن را برای تحصیل انتخاب می‌کنند.

هزینه زندگی در شهر استراسبورگ

آشنایی با هزینه زندگی در این شهر برای افرادی که تحصیل در استراسبورگ فرانسه را انتخاب کرده‌اند، بسیار مهم است. متوسط هزینۀ زندگی برای یک فرد ایرانی در شهرهای فرانسوی (بجز پاریس) حدود ۷۰۰ یورو در ماه است. در ادامه با جزئیات بیشتری دربارۀ هزینۀ زندگی در فرانسه آشنا می‌شویم.

هزینه اغذیه و رستوران

هزینه اغذیه و رستوران برای افرادی که در این شهر زندگی می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است و البته تا حدود زیادی بسته به سبک زندگی فرد و اینکه از چه نوع مواد غذایی به عنوان اغذیه پر مصرف استفاده می‌کند، متفاوت است. برای مثال هزینه یک لیتر شیر برابر ۱.۰۵ یورو، یک عدد نان سفید برابر ۱.۱۲ یورو، برنج سفید (یک کیلوگرم) برابر ۲.۳۴ یورو، ۱۲ عدد تخم‌مرغ برابر ۲.۶۰ یورو، یک کیلوگرم پنیر محلی برابر ۱۷.۷۵ یورو، یک کیلوگرم فیله مرغ برابر ۸.۱۰ یورو، یک کیلوگرم گوشت گاو برابر ۱۵.۸۷ یورو، میوه شامل سیب، موز، پرتقال (هر کدام یک کیلوگرم) به ترتیب برابر ۲.۴۴ یورو، ۱.۸۲ یورو و ۲.۱۷ یورو است.

هزینه حمل و نقل

افرادی که در استراسبورگ زندگی می‌کنند، می‌دانند که برای حمل و نقل در این شهر علاوه بر اتومبیل می‌توانند از تراموا، اتوبوس، دوچرخه نیز استفاده کنند. همچنین این شهر یکی از مناسب‌ترین شهرها برای پیاده‌‎روی های کوتاه است. بی‌شک آشنایی با هزینه مربوط به حمل و نقل نیز بسیار مهم است. برای مثال هزینه بلیط یک‌طرفه در استراسبورگ برای حمل و نقل‌های داخلی برابر ۱.۸۰ یورو، هزینه بلیط یک‌ماهه برابر ۵۰.۹۰ یورو، هزینه کرایه تاکسی (ورودیه) برابر ۴ یورو و به ازای هر یک کیلومتر برابر ۰.۷۵ یورو است. افرادی نیز می‌خواهند با اتومبیل حمل و نقل کنند، خوب است بدانند که هزینه بنزین به ازای هر یک لیتر برابر ۱.۴۲ یورو است.

هزینه قبوض و اینترنت

هزینه مربوط به قبوض و اینترنت از جمله هزینه‌هایی است که خیلی از افراد، آن را نادیده می‌گیرند اما در حقیقت می‌توان هزینه قبض و اینترنت را از جمله هزینه‌های مهم در نظر گرفت. هزینه قبض آب، برق، سیستم گرمایشی و سرمایشی برای یک آپارتمان ۸۵ متری برابر ۲۲۸.۲۷ یورو و هزینه اینترنت (۶۰ Mbps یا بیشتر با دیتای نامحدود) برابر ۳۴ یورو است.

هزینه مسکن

درست است که در احتساب هزینه زندگی در استراسبورگ، تمامی هزینه‌ها مهم هستند و باید تمامی مبالغ ریز و درشت را در نظر گرفت اما مهم‌ترین هزینه مربوط به اجاره‌بها است. هزینه اجاره مسکن در استراسبورگ برای یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر برابر ۶۵۷.۸۶ یورو در ماه، برای آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر برابر ۴۸۸.۵۷ یورو در ماه، برای آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر برابر ۱،۲۷۲.۵۰ یورو در ماه و برای آپارتمان سه خوابه خارج از مرکز شهر برابر ۹۴۳.۷۵ یورو در ماه است.

سایر هزینه ها

هزینه‌های مربوط به زندگی علاوه بر هزینه‌های فوق شامل هزینه‌های دیگری نیز است. هزینه‌هایی مانند هزینه لباس و هزینه‌های مربوط به ورزش و تفریح برای برخی از افراد بسیار مهم هستند. در ادامه نگاهی به برخی از این هزینه‌های زندگی در شهر استراسبورگ نظیر هزینه لباس و هزینه ورزش و تفریح می‌اندازیم.

هزینه لباس

هزینه‌های مربوط به لباس بسته به نوع لباس و فروشگاهی که فرد از آن خرید می‌کند، متفاوت است. برای مثال هزینه یک شلوار جین (با برند Levis 501 یا برندی مشابه) برابر ۸۳.۱۲ یورو و یک لباس تابستانی از یک فروشگاه زنجیره‌ای (با برند Zara، H&M و …) برابر ۴۸.۳۳ یورو است. هزینه یک جفت کتانی ورزشی با قیمت متوسط نیز برابر ۸۰.۷۱ یورو و یک جفت کفش رسمی چرمی مردانه نیز برابر ۱۱۰ یورو است.

هزینه ورزش و تفریح

هزینه‌های مربوط به ورزش و تفریح بسته به نوع ورزش و تفریح مورد نظر از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای مثال شهریه کلاس‌های ورزشی برای یک نفر بزرگسال برابر ۳۴.۲۸ یورو در ماه و هزینه اجاره زمین تنیس (۱ ساعت در روزهای آخر هفته) برابر ۱۹ یورو است. همچنین هزینه تفریحاتی نظیر رفتن به سینما برابر ۱۰ یورو (به ازای ۱ بلیط) است.