رشتۀ تاریخ فقط به‌خاطر‌سپردن حقیقت‌ها و اتفاق‌های تاریخی نیست؛ بلکه تجزیه‌و‌تحلیل تأثیر کلی آن‌ها بر جهان است؛ مثلاً چگونگی شکل‌گیری انقلاب‌های مختلف در جهان و جنگ‌های داخلی یا دولت‌های خاص. کشور اسپانیا یکی از کشورهای پربازدید اروپایی است و برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به کشف فرهنگ و سبک زندگی جالب آن، مقصد تحصیلی ایدئالی به‌شمار می‌رود. در این مقاله، دربارۀ تحصیل تاریخ در اسپانیا بیشتر توضیح خواهیم داد.

دانشگاه‌های برتر

رشتۀ تاریخ در اسپانیا در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های برتر این کشور ارائه می‌شود. درادامه، با دانشگاه‌های برتر برای تحصیل در اسپانیا در این رشته آشنا خواهیم شد.

دانشگاه بارسلونا

دانشگاه بارسلونا (Universitat de Barcelona) یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل تاریخ در اسپانیا محسوب می‌شود که سال ۱۴۵۰م در بارسلونا تأسیس شد. براساس رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه دولتی رتبۀ صدوشصت‌وهشتم را در میان دانشگاه‌های برتر جهان و طبق آخرین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، ردۀ نخست را در بین دانشگاه‌های برتر اسپانیا ازآنِ خود کرده است. کارشناسی ارشد رشتۀ تاریخ اقتصاد ازجمله رشته‌هایی است که در دانشگاه بارسلونا ارائه می‌شود. هدف از طراحی این رشته آماده‌سازی پژوهشگران برای تجزیه‌و‌تحلیل و درک مشکلات مربوط به توسعۀ اقتصادی و ارائۀ راه‌حل برای رفع آن‌هاست. زبان تحصیل این دوره اسپانیایی است و برای آشنایی بیشتر با آن، پیشنهاد می‌کنیم به این لینک سر بزنید.

کارشناسی ارشد رشتۀ فرهنگ‌های قرون وسطا دیگر رشته‌ای است که در دانشگاه بارسلونا تدریس می‌شود. زبان تدریس دروس این رشته کاتالانی‌اسپانیایی است و کلاس‌ها در دانشکدۀ فلسفۀ دانشگاه بارسلونا برگزار می‌شود. با مراجعه به این لینک، اطلاعات بیشتری دربارۀ تحصیل رشتۀ یادشده در دانشگاه بارسلونا می‌توانید به‌دست آورید. در دانشگاه بارسلونا، کارشناسی ارشد رشتۀ تاریخ معاصر و دنیای امروز نیز ارائه می‌شود. دانشگاه بارسلونا و دانشگاه آزاد کاتالونیا این رشته را با همکاری یکدیگر برگزار می‌کنند و محل تشکیل کلاس‌های آن دانشکدۀ جغرافیا و تاریخ دانشگاه بارسلوناست. جزئیات دورۀ تاریخ معاصر و دنیای امروز در این لینک دردسترس است. گفتنی است کارشناسی ارشد فرهنگ‌ها و زبان‌های باستان هم در دانشگاه بارسلونا تدریس می‌شود. محل برگزاری کلاس‌های این رشته دانشکدۀ فلسفه و ارتباطات دانشگاه بارسلونا و زبان تدریس دروس کاتالانی‌اسپانیایی است.

دانشگاه ری خوان کارلوس

نام دانشگاه ری خوان کارلوس (Rey Juan Carlos University) نیز در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل تاریخ در اسپانیا به‌چشم می‌خورد. این دانشگاه دولتی کارش را از سال ۱۹۹۶ در مادرید آغاز کرد و طبق تازه‌ترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک، بیست‌وهشتمین دانشگاه‌ برتر اسپانیا شناخته می‌شود. دانشگاه ری خوان کارلوس پنج پردیس دانشگاهی در مناطق موستولز، آلکورکن، ویکالوارو، آرانخوز و فوئنلبرادا دارد. تحصیل رشتۀ تاریخ در مقطع کارشناسی این دانشگاه چهار سال به‌طول می‌انجامد و دانشجویان تمام‌وقت یا پاره‌وقت می‌توانند در آن تحصیل کنند و زبان تدریس دروس اسپانیایی است. برای آشنایی بیشتر با تحصیل این رشته در دانشگاه مذکور، این لینک را بخوانید.

دانشگاه لئون

دانشگاه لئون (Universidad de León) یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل تاریخ در اسپانیا به‌شمار می‌رود. دانشگاهی دولتی لئون سال ۱۹۷۹ در شهر لئون بنیان نهاده شد و بنابر رتبه‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک، ردۀ پنجاه‌وششم را در بین دانشگاه‌های برتر اسپانیا کسب کرده است. تحصیل رشتۀ تاریخ در مقطع کارشناسی دانشگاه لئون چهارساله و تمام‌وقت یا پاره‌وقت است و تمام دروس به زبان اسپانیایی تدریس می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ چندوچون تحصیل رشتۀ تاریخ در دانشگاه لئون، به این لینک سر بزنید. در دانشگاه لئون، کارشناسی ارشد رشتۀ فرهنگ و اندیشه اروپا (گرایش سنت و تداوم) نیز ارائه می‌شود. تحصیل این رشته پاره‌وقت یا تمام‌وقت است و یک‌ونیم سال طول می‌کشد و زبان تدریس دروس اسپانیایی است. گفتنی است بخشی از این دوره مجازی و بخش دیگر حضوری برگزار می‌شود. با مراجعه به این لینک، با جزئیات بیشتری از تحصیل این رشته در دانشگاه لئون می‌توانید آشنا شوید.

دانشگاه لا لا گونا

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل تاریخ در اسپانیا دانشگاه لا لا گونا (Universidad de La Laguna) است. این دانشگاه دولتی سال ۱۹۲۷ در شهر سان کریستبال د لا لاگونا تأسیس شد. براساس جدیدترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، دانشگاه یادشده رتبۀ بیست‌وپنجم را در میان دانشگاه‌های برتر اسپانیا کسب کرده است. تحصیل رشتۀ جزایر آتلانتیک (گرایش تاریخ و میراث و چهارچوب حقوقی نهادی) در مقطع دکتری دانشگاه لا لا گونا سه‌ساله و تمام‌وقت یا پنج‌ساله و پاره‌وقت است و دروس به زبان اسپانیایی‌پرتغالی تدریس می‌شوند. جزئیات بیشتر دربارۀ رشتۀ مذکور در این لینک دردسترس قرار دارد. دانشگاه لا لا گونا رشتۀ قلمرو و جامعه (گرایش تکامل تاریخی در فضای سه قارۀ آفریقا و آمریکا و اروپا) را نیز در مقطع دکتری ارائه می‌دهد. تحصیل این رشته سه‌ساله و تمام‌وقت یا پنج‌ساله و پاره‌وقت و زبان تدریس دروس اسپانیایی‌انگلیسی است. برای آشنایی بیشتر با تحصیل این رشته در دانشگاه لا لا گونا، به این لینک مراجعه کنید.

منبع: