‌اگر قصد دریافت ویزای تحصیلی فرانسه را داشته باشید باید ابتدا از بین بهترین دانشگاه های فرانسه یکی را برای تحصیل انتخاب کنید. معمولا تمامی دانشگاه های دولتی فرانسه، امکان دریافت بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان خود فراهم کرده اند. بورسیه ایفل فرانسه یکی انواع کمک هزینه های تحصیلی در این کشور است که برای دانشجویان مقطع ارشد و دکتری در برخی رشته ها تعلق می گیرد. در ادامه به معرفی کامل و شرایط دریافت بورسیه ایفل خواهیم پرداخت.‌

بورسیه ایفل فرانسه چیست؟

در بین انواع بورسیه تحصیلی فرانسه، بورسیه برج ایفل یکی از کامل ترین طرح های پوشش هزینه های تحصیل برای دانشجویان بین الملل است. این بورسیه برای دانشجویان برتر بین الملل تدارک دیده شده و در رشته های خاصی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اعطا می گردد. تمامی هزینه های تحصیل به همراه هزینه های زندگی مانند اجاره منزل یا خوابگاه و حتی گاها بلیط رفت و برگشت دانشجو از کشور مبدا به فرانسه، توسط این بورسیه تامین می شود.

بورسیه ایفل فرانسه چیست؟

چه رشته هایی شامل بورسیه ایفل فرانسه می شوند؟

گستردگی رشته های تحت پوشش بورسیه تحصیلی ایفل بسیار زیاد است و اگر قصد مهاجرت تحصیلی به فرانسه را داشته باشید، با انتخاب یکی از این رشته ها، عملا هزینه های زندگی و تحصیل شما صفر خواهد شد. در جدول زیر می توانید این رشته ها را مشاهده کنید:

حقوق بین‌ الملل   حقوق تجاری   رشته اقتصاد و مدیریت
ریاضیات   روابط بین‌ الملل علوم زمین و محیط زیست
تاریخ ، زبان و تمدن فرانسه علوم زیستی   زیست شناسی و سلامت
حقوق و علوم سیاسی رشته انتقال اکولوژیکی رشته‌های علوم مهندسی

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی ایفل فرانسه

بورسیه ایفل باعث رایگان شدن تمامی هزینه های تحصیل در کشور فرانسه می شود پس طبیعی است که شرایط سخت گیرانه ای برای دریافت آن وجود داشته باشد. البته هر چه رزومه و سابقه عملی شما درخشان تر باشد، دریافت این بورسیه نیز راحت خواهد بود. به عنوان مثال شرط مدرک زبان برای دریافت بورسیه ایفل وجود ندارد و موسسه ای که از ان پذیرش گرفته اید، تضمین می کند که شما در طول تحصیل، سطح زبان خود را به حد مناسبی می رسانید. حتی اگر در درخواست پذیرش خود، اعلام کنید که علاقه مند به یادگیری زبان در دوره های آموزشی فشرده هستید، به زمان پوشش هزینه های شما توسط بورسیه، دو ماه دیگر اضافه می شود. در لیست زیر می توانید برخی از شرایط مهم برای دریافت بورسیه برج ایفل را مشاهده کنید:

  • دانشجو نباید در زمان تحصیل از دیگر بورسیه های دولتی کشور فرانسه استفاده کند.
  • برای دریافت اولین مرحله واریزی باید در حال تحصیل در یکی از موسسات آموزشی فرانسه باشد.
  • برای دریافت کمک هزینه بلیت برگشت باید فرد متقاضی در طول 12 ماه آخر تحصیل، درخواست خود را ثبت کند.
  • از انجایی که تحصیل در دانشگاه های دولتی فرانسه به زبان فرانسوی تقریبا رایگان است، بهتر است برای دریافت انواع بورسیه تحصیلی مانند ایفل، دانشگاهی با شرایط تحصیل به زبان فرانسه را انتخاب کنید.
  • اگر یکبار برای دریافت این بورسیه اقدام کرده اید و رد شده اید، دیگر نمی توانید برای هیچ موسسه ای در فرانسه درخواست دریافت بورسیه را داشته باشید.
  • شرایط سنی برای دریافت بورسیه تحصیلی ایفل در مقطع ارشد کمتر از 25 سال و برای دکتری، کمتر از 30 سال است.

بورسیه تحصیلی ایفل فرانسه

مدارک لازم و مراحل دریافت بورسیه برج ایفل

در نظر داشته باشید که برای این کمک هزینه تحصیلی دیگر نیاز به تمکن مالی برای ویزای تحصیلی فرانسه ندارید. مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه ایفل به شرح زیر است:

  1. مدارک تحصیلی کارشناسی یا کارشناسی ارشد
  2. توصیه نامه
  3. گواهی زبان و ارائه مدارک مربوطه ( برای زبان انگلیسی: آیلتس یا مدرک معتبر زبان فرانسه)
  4. فرم درخواست بورسیه
  5. انگیزه نامه تحصیلی

برای دریافت این بورسیه باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا باید پذیرش یکی از دانشگاه ها و موسسات این کشور را دریافت کنید.
  • درخواست دریافت بورسیه را از طریق بخش امور بین ­‌الملل دانشگاه با ارسال رزومه و سایر مدارک مورد نیاز، پیگیری کنید.
  • بعد از بررسی مدارک و شرایط شما توسط موسسه مورد نظر، در صورت تایید درخواست، فرمی برای دریافت بورسیه به ایمیل شما ارسال می شود تا درخواست بورسیه خود را ثبت کنید.
  • بعد از مدتی، مدارک تمامی متقضایان بررسی و نتایج نهایی اعلام خواهد شد.

مزایای دریافت بورسیه ایفل فرانسه

این بورسیه عملا هزینه های زندگی در فرانسه را رایگان می کند. حتی بلیط رفت و برگشت سفر به کشور مبدا را نیز می توانید با ثبت درخواست، از طریق این بورسیه دریافت کنید. علاوه بر ان، مواردی مانند بیمه درمانی رایگان و پرداخت کمک هزینه های تامین زندگی به صورت ماهانه، از دیگر مزایای دریافت بورسیه برج ایفل است.

مزایای دریافت بورسیه ایفل فرانسه

آیا امکان کارآموزی تحت پوشش بورسیه ایفل فرانسه وجود دارد؟

کارآموزی در برخی رشته ها جزوی از مراحل تحصیل است به همین خاطر اگر قصد دریافت بورسیه را داشته باشید باید با شرایط کارآموزی آشنا شوید. معمولا مدت زمان کارآموزی بین 2 تا 6 ماه است و ولی این زمان نباید بیشتر از یک چهارم زمانی باشد که تحت پوشش بورسیه هستید. برای مقطع ارشد، زمان پوشش بورسیه 24 ماه و برای دکتری 36 ماه می باشد. انجام دوره کارآموزی می تواند در خارج از فرانسه و منوط به تایید موسسه آموزشی انجام شود.

زمان درخواست برای دریافت بورسیه تحصیلی ایفل

معمولا در بازه ی زمانی پاییز تا زمستان برای پذیرش در دانشگاه مورد نظر می توانید اقدام کنید و در اوایل زمستا نیز برای دریافت بورسیه درخواست خود را ثبت کنید. در ماه های ژانویه تا فورسیه، فرم ثبت درخواست بورسیه از طریق ایمیل برای دانشجویان راسال می شود. در ادامه به بررسی تاریخ دقیق درخواست بورسیه در سال 2024 می پردازیم:

  • زمان شروع ثبت درخواست: 18 سپتامبر
  • زمان پایان ثبت نام : 10 ژانویه
  • زمان اعلام نتایج پذیرفته ­‌شدگان: 1 آوریل

اگر در خصوص نحوه ثبت درخواست و ارسال مدارک برای دریافت بورسیه تحصیلی برج ایفل فرانسه سوالی دارید لطفا با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را نیز دارید می توانید از راه های زیر با مشاوران سیم آخر در ارتباط باشید:

سوالات متداول

بورسیه ایفل فرانسه به چه مقاطع تحصیلی تعلق دارد؟

این بورسیه به دانشجویان مقطع ارشد و دکتری تعلق می گیرد.

بورسیه تحصیلی ایفل چه هزینه هایی را پوشش می دهد؟

برای مقطع ارشد کمک هزینه ماهانه 1031 یورو و برای دکتری به صورت ماهانه 1800 یورو به متقاضی پرداخت می شود. همچنین 150 یورو هزینه مسکن در ماه و هزینه بلیط رفت و برگشت سفر به همراه کمک هزینه بیمه نیز به تمام متقضایان تعلق می گیرد.