کشور کانادا به عنوان مقصدی که چهارمین سیستم آموزشی برتر دنیا را از آن خود کرده است توانسته است به یکی از مناسب‌ترین انتخاب‌های تحصیلی برای بسیاری از دانشجویان در سراسر دنیا تبدیل شود. امنیت شغلی بالا، امکان کار تمام‌وقت در دوران دانشجویی، سطح رفاهی و اقتصادی مطلوب نیز از دیگر دلایلی هستند که این کشور را به یکی از برترین مقاصد تحصیلی و کاری دنیا تبدیل کرده‌اند.

اگر شما هم یکی از متقاضیان تحصیل در این کشور هستید حتما به خوبی می‌دانید که پیدا کردن یک اقامتگاه خوب و مقرون به‌صرفه و ارائه گواهی اقامت به سفارت برای مهاجرت و اخذ ویزای این کشور ضروری است. بدون‌شک اجاره خوابگاه‌ یکی از بهترین انتخاب‌ها برای اقامت در خاک این کشور در دوران دانشجویی است. در ادامه این مطلب قرار است با انواع خوابگاه های دانشجویی کانادا آشنا شویم و شرایط اقامت دانشجویان را بررسی کنیم.

آشنایی با انواع اقامتگاه دانشجویی در کانادا

از آنجایی که کشور کانادا یکی از مقصدهای جذاب برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی است؛ بدیهی است که شهرها و دانشگاه‌های این کشور، اقامتگاه‌های گوناگونی را با خدمات و امکانات متفاوتی در اختیار دانشجویان خارجی و بومی قرار داده‌اند. خرید و اجاره خانه، اجاره پانسیون، اقامت در خوابگاه‌های خصوصی و دولتی، زندگی پیش افراد بومی کانادا و... از جمله رایج‌ترین انتخاب‌ها برای اقامت در خاک این کشور هستند.

خوابگاه های دانشجویی در دانشگاه های کشور کانادا

در اصطلاح به اقامت در خوابگاه‌های ارائه شده در دانشگاه‌های این کشور On-campus می‌گویند. بدون شک اجاره چنین خوابگاه‌هایی که معمولا در محوطه دانشگاه یا نزدیکی آن قرار دارند، یکی از سریع‌ترین، مطمئن‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین راه‌ها برای پیدا کردن اقامتگاهی مناسب در خاک این کشور است.

این خوابگاه‌ها ساختمان‌های بزرگی هستند که به بلوک‌ها و واحدهای مسکونی با تعداد مشخصی از دانشجویان در محوطه یا اطراف آن تقسیم شده‌اند. شرایط اجاره خوابگاه به صورت تک‌نفره یا گروهی بسته به دانشگاه و خوابگاه مقصد وجود دارد؛ اما به‌طور کلی خدماتی همچون سالن فیلم، سالن غذاخوری، رختشورخانه و خشکشویی و در برخی از مواقع حمام و آشپزخانه نیز به‌صورت مشترک ارائه می‌شوند. گفتنی است که برای جلوگیری از مشکلات روانی و جنسی هم، تفکیک جنسیتی در خوابگاه‌های این کشور رعایت شده است.

امنیت بالا، اجازه استفاده از سالن مطالعه و سالن غذاخوری، دسترسی راحت به وسایل حمل و نقل عمومی، نزدیکی به دانشگاه، ایجاد تعاملات گسترده و... از مزایای اقامت در خوابگاه‌های دانشگاه‌های این کشور هستند.

خوابگاه دانشجویی خصوصی در کانادا

بسیاری از دانشجویان هستند که اقامت دانشجویی خارج از دانشگاه که به اصطلاح به آن off-campus هم می‌گویند را به اقامت در خوابگاه‌های دانشگاهی این کشور ترجیح می‌دهند. این خوابگاه‌های خصوصی که به صورت مستقل فعالیت می‌کنند و تحت پوشش امکانات و خدمات دانشگاه نیستند خارج از محوطه دانشگاه واقع شده‌اند. خوابگاه‌های خصوصی نسبت به خوابگاه‌های دانشگاهی آزادی عمل و استقلال بیشتری را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند؛ اما نکته‌ای که وجود دارد این است که پیدا کردن خوابگاهی خصوصی آن هم مقرون به‌صرفه و امن در شهرهای شلوغ کانادا کار چندان آسانی نیست.

امکانات خوابگاه های دانشجویی در کشور کانادا

در رابطه با امکانات خوابگاه‌های دانشجویی این کشور باید بگوییم که به طورکلی تمامی آن‌ها با ارائه امکاناتی اولیه توانسته‌اند امکان زندگی راحت و مقرون به‌صرفه را برای دانشجویان داخلی و خارجی به‌وجود بیاورند. همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم اجازه استفاده از سالن مطالعه، سالن ورزش، سالن غذاخوری، دسترسی به اینترنت، رختشورخانه، سرویس بهداشتی و حمام مجزا، آشپزخانه، امکان زندگی به صورت تک‌نفره یا گروهی و... از جمله خدماتی هستند که خوابگاه‌های کشور کانادا در اختیار دانشجویان قرار داده‌اند.

خوابگاه دانشگاه اسپانیا

اقامت در خوابگاه های دانشجویی کانادا چه مزایایی دارد؟

جدای برقراری تعاملات گسترده و دسترسی آسان به وسایل حمل‌ونقل عمومی و دانشگاه، از دیگر مزایای زندگی در خوابگاه‌های این کشور به خصوص در سال اول دانشجویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آشنایی با محیط داخلی و خارجی دانشگاه
  • آشنایی با اقلیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف
  • موقعیت مکانی خوب
  • امنیت بالا
  • دسترسی به اینترنت
  • امکان استفاده از سالن مطالعه و...
  • شرکت در برنامه‌های تفریحی برنامه‌ریزی شده توسط خوابگاه
  • عدم نیاز به خرید وسایل خانه
  • محیط تمیز و سالم
  • و...

همچنین گفتنی است که مهاجرت تحصیلی به کانادا بهترین روش برای پیدا کردن شغل مناسب و تشکیل یک زندگی مناسب در این کشور است. برای آشنایی بیشتر با شرایط تحصیل و کار در کانادا و گرفتن پذیرش، می‌توانید از مشاوران موسسه مهاجرت تحصیلی سیم آخر کمک بگیرید. ما در سیم آخر شرایط شما را بررسی می‌کنیم و به شما خواهیم گفت برای کدام دانشگاه‌ها شانس دریافت پذیرش دارید. در صورت تمایل، در ادامه مسیر هم برای دریافت ویزا، هماهنگی خوابگاه و سایر چالش‌های تحصیل در کانادا و سایر کشورها همراهتان خواهیم بود.

هزینه خوابگاه دانشجویی در کانادا به چه صورت است؟

همانطور که بارها اشاره کردیم اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی کانادا یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین روش‌های اقامت در خاک این کشور است. هزینه خوابگاه‌های این کشور بسته به مواردی همچون شهر و خوابگاه مقصد، خدمات و امکانات ارائه شده، نوع آن‌ها (دولتی یا خصوصی)، زندگی به صورت تک‌نفره یا گروهی و... متفاوت است؛ اما اگر بخواهیم به‌طورکلی بگوییم هزینه‌های اجاره این خوابگاه‌ها به طور میانگین مبلغی حدود 3000 الی 7000 دلار کانادا در سال است.

خوابگاه متاهلی کانادا

یکی دیگر از روش‌های اقامت در خاک این کشور، گرفتن خوابگاه‌های متاهلی برای دانشجویان متاهل است. این دسته از دانشجویان می‌توانند با اجاره چنین خوابگاه‌هایی با همسر و فرزندان زیر 18 سال خود، همچون دیگر دانشجویان در زمان تحصیلشان نگرانی بابت خوابگاه نداشته باشند. نکته قابل توجهی که درباره خوابگاه متاهلی کانادا وجود دارد این است که تعداد خوابگاه‌های این چنینی بسیار کم و محدود است و تعداد متقاضیان نیز بسیار زیاد! از این‌رو متقاضیان ممکن است تا چندین ماه در لیست انتظار باشند. با این اوصاف اگر چنین شرایطی را دارید اجاره یک خانه مسکونی می‌تواند گزینه بهتری برای اقامت خود و خانواده‌تان باشد.

خانه دانشجویی در کانادا

یکی دیگر از مرسوم‌ترین روش‌های اقامت در کانادا بعد از اجاره خوابگاه دانشجویی، اجاره مسکن و خانه در این کشور است. بسیاری از دانشجویان هستند که ترجیح می‌دهند در نزدیکی دانشگاه یا در مرکز شهر مقصدشان خانه‌ای برای زندگی اجاره کنند. نکته‌ای که در رابطه با اجاره خانه در کانادا وجود دارد این است که متقاضیان هم می‌توانند خانه‌ای مبله اجاره کنند و هم می‌توانند خانه‌ای بدون وسیله برای زندگی‌شان در دوران تحصیل و زندگی در کانادا انتخاب کنند.

سایت اجاره خانه دانشجویی در کانادا

بدون شک استفاده از سایت‌هایی که آگهی اجاره خانه را منتشر می‌کنند یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای پیدا کردن خانه است. در این بخش چند سایت معروف که می‌توانید از آن‌ها برای پیدا کردن خانه مدنظرتان در شهرهای کانادا کمک بگیرید را لیست کرده‌ایم:

  • www.rentseeker.ca
  • www.rentboard.ca
  • www.4rent.ca
  • apartmentscanada.com
  • www.gottarent.com
  • www.viewit.ca

قیمت اجاره خانه دانشجویی در کانادا به چه صورت است؟

اجاره آپارتمان و خانه بسته به شهر مقصد، متراژ خانه، مبله بودن آن، محل قرارگیری آپارتمان و... متفاوت است؛ اما اگر بخواهیم به‌طورکلی بگوییم اجاره خانه با متراژ کوچک و متوسط چیزی حدود 1400 دلار در ماه و خانه‌ای بزرگ‌تر 1700 دلار در ماه است. همچنین خوب است بدانید که بسیاری از متقاضیان ترجیح می‌دهند با 2 الی 3 هم‌خانه زندگی کنند تا اجاره‌بها بین افراد تقسیم شود.

پانسیون دانشجویی در کشور کانادا

اجاره پانسیون به صورت ماهانه یا سالانه یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای اقامت در خاک این کشور است. پانسیون به اقامتگاهی گفته می‌شود که به افراد اجازه می‌دهد تا با پرداخت کرایه ماهانه یا سالانه از امکاناتی مانند مسکن، خورد و خوراک، لوازم اولیه و مهم زندگی و... برخوردار شوند. نکته جالبی که درباره این اقامتگاه وجود دارد این است که دانشجویان می‌توانند به همراه خانواده و همسر خود در پانسیون زندگی کنند. در رابطه با هزینه‌های اجاره پانسیون دانشجویی در کانادا نیز باید بگوییم که عوامل متعددی همچون متراژ، امکانات ارائه شده، محل قرارگیری پانسیون و... وجود دارند که بر روی قیمت‌گذاری‌ها تاثیر می‌گذارند.

زندگی با یک خانواده کانادایی

یکی دیگر از روش‌های رایج و جالب برای اقامت در کشور کانادا زندگی در کنار یک خانواده بومی است که اصطلاحا به آن Home stay هم می‌گویند. خانواده‌های بسیاری وجود دارند که با اجاره یکی از اتاق‌های خانه‌شان به دانشجویان اجازه اقامت در کنار خودشان را می‌دهند. این روش از اقامت می‌تواند مزایایی همچون آشنایی با فرهنگ کانادایی‌ها، بالابردن سطح زبان و... را برای دانشجویان به ارمغان بیاورد.

کلام آخر

اگر شرایط تحصیل در کانادا را دارید، ما در سیم آخر آماده‌ایم تا صفر تا صد مسیر را به شما نشان دهیم و برای طی کردن این مسیر شما را همراهی کنیم. مشاوره اولیه سیم آخر (بررسی شرایط شما و ارائه راهنمایی‌های کلی در مورد مهاجرت) کاملا رایگان است. ما علاوه بر ویزای تحصیلی کانادا، شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان، ایتالیا، فرانسه، نروژ و اسپانیا را نیز در سبد خدمات خود داریم و برای مهاجرت به این کشورها در کنار شما خواهیم بود.