افراد زیادی هستند که می‌خواهند از طریق کار به اروپا مهاجرت کنند. مهاجرت کاری مزایای خاص خود را دارد؛ مثل دریافت حقوق از همان ابتدای ورود به کشور مقصد. دولت آلمان با هدف جذب نیروی کار خارجی، دوره‌های فنی‌حرفه‌ای اسبیلدونگ (Ausbildung) را هر سال برگزار می‌کند. این دوره برای ۵۰۰ رشته از جمله پرستاری، حسابداری و IT برگزار می‌شود و اگر آن را با موفقیت پشت سر بگذارید، وارد بازار کار خواهید شد. در این مقاله قصد داریم شرایط و مراحل اخذ ویزای کاری از طریق مدرک آسبیلدونگ را بررسی کنیم.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در آلمان ،می توانید برای مهاجرت به این کشور از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

آشنایی با مدرک اوسبیلدونگ (Ausbildung)

آسبیلدونگ یک دوره آموزشی مثل دانشگاه است؛ با این تفاوت که آموزش در این دوره بیشتر بر مبنای یادگیری مهارت بوده و پس از شرکت در این دوره مستقیما وارد بازار کار می‌شوید. در واقع اوسبیلدونگ یک دوره کارآموزی با تضمین شغلی است؛ چرا که اگر این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارید، وارد بازار کار آلمان می‌شوید. در حال حاضر دوره فنی حرفه‌ای یا اوسبیلدونگ آلمان برای ۵۰۰ رشته برگزار می‌شود و بسته به رشته انتخابی بین یک تا سه سال زمان می‌برد. از مزایای ویژه این دوره می‌توان به دریافت حقوق در زمان تحصیل اشاره کرد. پس از اینکه دوره آسبیلدونگ را با موفقیت پشت سر گذاشتید، مدرک کارگر ماهر آلمان به شما تعلق می‌گیرد و ویزای اوسبیلدونگ دریافت خواهید کرد. این دوره‌ها هر سال در ماه آگوست یا سپتامبر (مرداد یا شهریور) برگزار می‌شود. آموزش‌های ارائه شده در دوره آوسبیلدونگ ترکیبی از تئوری و عملی است.

آوسبیدونگ-چیست.webp

شرایط لازم برای ورود به دوره اوسبیلدونگ

برای ورود به دوره‌های فنی حرفه‌ای آلمان چه هزینه‌ای لازم است؟ با چه معدلی شانس بیشتری برای ورود به این دوره‌ را خواهیم داشت؟ در این بخش شرایط لازم برای ورود به دوره آوسبیلدونگ را بررسی می‌کنیم.

هزینه لازم برای ورود به دوره اوسبیلدونگ

در حال حاضر هزینه شرکت در دوره اوسبیلدونگ برای یک مهارت، بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو محاسبه می‌شود. این هزینه معمولا توسط شرکتی که در آن کارآموز می‌شوید پرداخت خواهد شد. البته باید توجه داشته باشید که رشته فیزیوتراپی استثنا بوده و متقاضیان اخذ آسبیلدونگ برای این رشته باید هزینه تحصیلشان را خودشان پرداخت کنند. بعضی از شرکت‌ها علاوه بر پرداخت هزینه‌های تحصیل کارآموزان، مقداری حقوق برای کمک‌هزینه زندگی در دوران تحصیل هم به آن‌ها می‌دهند. علاوه بر این تمکن مالی یک سال زندگی در آلمان ۱۰۳۳۲ یورو است که برای اخذ ویزای آلمان لازم است این مبلغ در حساب شما باشد.

شرایط سنی لازم برای ورود به دوره اوسبیلدونگ

برای شرکت در دوره‌های اوسبیلدونگ آلمان لازم است دوازده سال تحصیل پیش از دانشگاه را به پایان رسانده باشید. از طرفی برای ورود به این دوره‌ها نباید بیشتر از ۲۳ سال سن داشته باشید. به طور خلاصه دوره اوسبیلدونگ آلمان برای افرادی است که بین ۱۸ تا ۲۳ سال سن دارند.

بهترین دوره آسبیلدونگ در آلمان.webp

معدل لازم برای ورود به دوره اوسبیلدونگ

برای ورود به دوره اوسبیلدونگ در آلمان لازم است معدل دیپلم شما بالای ۱۸ باشد. البته کسانی که معدل دیپلمشان بین ۱۵ تا ۱۸ است، باز هم برای اخذ مدرک فنی حرفه‌ای آلمان (Ausbildung) شانس دارند. این افراد در صورتی که مدارک و سوابق مرتبط با رشته مورد نظر ارائه کنند (مثلا مدرک پایان دوره فنی‌حرفه‌ای در ایران) شانس بیشتری برای اخذ ویزای آسبیلدونگ آلمان خواهند داشت.

مدرک زبان لازم برای ورود به دوره اوسبیلدونگ

برای ورود به دوره اوسبیلدونگ لازم است به زبان آلمانی مسلط باشید. در همین راستا مدرک معتبر برای ورود به این دوره، مدرک زبان آلمانی با سطح C1 است. کسانی که تسلط کمتری به زبان آلمانی دارند می‌توانند ابتدا با سطح A2 برای ورود به دوره اقدام کرده و قبل از ورود به آلمان زبان خود را تقویت کنند.

آزمون ورودی دوره‌های آسبیلدونگ

ورود به بعضی از مراکز آموزشی آوسبیلدونگ، فقط با آزمون ورودی ممکن است. توجه داشته باشید که این شرایط برای همه مراکز آوسبیلدونگ وجود ندارد. در واقع اکثر این مراکز بدون آزمون ورودی و فقط با بررسی سوابق متقاضیان به آن‌ها پذیرش می‌دهند. آزمون‌های ورودی دوره آسبیلدونگ معمولا به‌صورت تئوری است.

لیست دانشگاه های کانادا برای اپلای3.webp

مدارک مورد نیاز برای شرکت در دوره اوسبیلدونگ

برای اینکه بتوانید پذیرش دوره آوسبیلدونگ آلمان را بگیرید لازم است نشان دهید شرایط شرکت در این دوره را دارید. شرایطی که در بخش قبل به آن‌ها اشاره کردیم از طریق ارائه مدارک زیر اثبات می‌شوند:

  • اصل و ترجمه مدارک تحصیلی
  • ریزنمرات تمام مقاطع تحصیلی پیشین
  • پاسپورت معتبر
  • مدرک زبان آلمانی
  • رزومه کاری (در صورت وجود)
  • بیمه سلامت

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای اوسبیلدونگ

پس از اینکه پذیرش دوره آسبیلدونگ را بگیرید، نوبت به اخذ ویزا برای ورود به آلمان و شرکت در دوره می‌رسد. برای اخذ ویزای آسبیلدونگ آلمان لازم است مدارک زیر را در اختیار سفارت آلمان قرار دهید:

  • اصل و ترجمه مدارک تحصیلی پیشین
  • شناسنامه
  • ریزنمرات مقاطع تحصیلی پیشین
  • پاسپورت معتبر
  • مدرک زبان آلمانی
  • بیمه سلامت
  • گزارش حساب برای اثبات تمکن مالی

زمان برگزاری و طول دوره آسبیلدونگ

دوره آسبیلدونگ مثل دانشگاه‌های آلمان در سال دو ترم دارد؛ یکی ترم تابستان و دیگری ترم زمستان. مدت دوره آسبیلدونگ آلمان با توجه به رشته‌ای که انتخاب می‌کنید متفاوت خواهد بود. اما بازه کلی آن بین یک تا سه و نیم سال است.

انواع آسبیلدونگ در آلمان

دوره‌های آسبیلدونگ در آلمان به دو دسته تقسیم می‌شوند. هر کدام از این دسته‌ها شرایط پذیرش و تحصیل خاص خود را دارند. در این بخش قصد داریم انواع آسبیلدونگ در آلمان را بشناسیم.

اوسبیلدونگ دوگانه (Duale Berufausbildung)

دلیل نام‌گذاری این دوره (دوگانه)، مساوی بودن میزان آموزش تئوری و عملی است. برای شرکت در این نوع اوسبیلدونگ لازم است مدرک دیپلم فنی حرفه‌ای داشته باشید و سن شما کمتر از ۳۵ سال باشد. دوره‌هایی مثل فروش و طراحی جزو اوسبلیدونگ‌های دوگانه محسوب می‌شوند.

اوسبیلدونگ مدرسه‌ای (Schulische Ausbildung)

این نوع اوسبیلدونگ بیشتر حالت تئوری دارد و برای شرکت در آن لازم است شهریه پرداخت کنید. متقاضی برای شرکت در اوسبیلدونگ مدرسه‌ای نیازی به اخذ مجوز کار ندارد. دوره‌هایی مثل بهداشت و درمان زیرمجموعه اوسبیلدونگ مدرسه‌ای قرار می‌گیرند.

دسته-بندی-رشته-های-آسبیلدونگ.webp

دسته‌بندی رشته های آسبیلدونگ

همانطور که گفتیم دوره آوسبیلدونگ برای ۵۰۰ رشته مختلف برگزار می‌شود. این رشته‌ها عموما در دسته‌بندی فنی قرار می‌گیرند. با اخذ مدرک آوسبیلدونگ برای هر کدام از این رشته‌ها می‌توانید در آلمان و سایر کشورهای اروپا شاغل شوید.

پرستاری

شغل پرستاری در اروپا و به‌خصوص آلمان تقاضای بالایی دارد و برای همین دوره پرستاری آوسبیلدونگ یکی از پرطرفدارترین دوره‌های فنی‌حرفه‌ای در آلمان است. با گذراندن این دوره می‌توانید علاوه بر آلمان، در سایر کشورهای اروپایی هم به‌عنوان پرستار استخدام شوید. همانطور که گفتیم رشته پرستاری آوسبیلدونگ متقاضیان زیادی دارد؛ در نتیجه رقابت بین متقاضیان بالا است و ارائه رزومه قوی یا معدل بالا می‌تواند روی شانس شما برای اخذ پذیرش تاثیرگذار باشد.

پرستاری-آسبیلدونگ-آلمان.webp

آی‌تی و کامپیوتر

شرکت‌های آلمانی با سرعت زیادی در حال حرکت به سمت الکترونیکی شدن هستند و در نتیجه به کارشناسان آی‌تی و کامپیوتر نیاز دارند. مهارت‌هایی مثل مدیریت شبکه، تنظیم دسترسی‌های کارکنان و همچنین تامین امنیت شبکه زیرمجموعه فعالیت کارشناسان آی‌تی و کامپیوتر قرار می‌گیرد. کسانی که مدرک آوسبیلدونگ را برای رشته آی‌تی و کامپیوتر اخذ کنند، می‌توانند به‌عنوان مسئول یا کارشناس IT یا به‌عنوان یکی از اعضای تیم IT در آلمان و سایر کشورهای اروپایی استخدام شوند.

طراحی وب‌سایت و برنامه‌نویسی

برنامه‌نویسی یکی از پرتقاضاترین و پردرآمدترین زمینه‌های کاری در سراسر جهان است. برای اینکه در آلمان و سایر کشورهای اروپایی برنامه‌نویسی کنید، سه راه وجود دارد؛ مهاجرت کاری مستقیم (که به رزومه قوی نیاز دارد و کشورهای اروپایی معمولا به سختی شما را قبول می‌کنند)، مهاجرت تحصیلی به آلمان در رشته‌های مرتبط با کامپیوتر و پیدا کردن کار پس از تحصیل و در نهایت مهاجرت از شرکت در دوره آوسبیلدونگ. در میان این سه روش اوسبیلدونگ ساده‌ترین راه است و متقاضی در این روش از همان ابتدای کار حقوق دریافت خواهد کرد. با اخذ مدرک آسبیلدونگ برنامه‌نویسی و طراحی وب‌سایت می‌توانید در آلمان و سایر کشورهای حوزه شنگن مشغول به کار شوید.

آسبیلدونگ-آلمان-کامپیوتر-آی-تی.webp

آرایشگری

برای شرکت در دوره آرایشگری اوسبیلدونگ لازم است چهار سال سابقه کار آرایشگری داشته باشید. علاوه بر این سطح زبان آلمانی لازم برای اخذ پذیرش از دوره آرایشگری آسبیلدونگ، سطح B2 است. دوره آرایشگری اسبیلدونگ سه سال طول می‌کشد و پس از آن وارد بازار کار خواهید شد.

حسابداری

حسابداری شغلی است که همیشه تقاضا برای آن در بازار کار وجود دارد. شرکت در دوره حسابداری اوسبیلدونگ رایگان است و در طول دوره ۷۰۰ یورو حقوق دریافت می‌کنید. دوره حسابداری اوسبیلدونگ معمولا سه سال طول می‌کشد و پس از آن می‌توانید در سراسر اروپا وارد بازار کار شوید.

نتیجه‌گیری

مهاجرت به آلمان از طریق دوره آوسبیلدونگ یکی از بهترین راه‌های مهاجرت به این کشور است. در این روش از همان ابتدای ورود به آلمان حقوق دریافت می‌کنید و پس از پایان دوره به‌صورت تضمینی وارد بازار کار خواهید شد. البته لازم است توجه داشته باشید که اخذ پذیرش این دوره کار ساده‌ای نیست.

برای کسب اطلاعات درباره ی شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.