با توجه به این که طی چند سال اخیر امکان ارایه مدرک GRE (جی آر ای) به جای مدرک GMAT (جی مت) وجود دارد،  برای بسیاری از دانشجویان سوال پیش آمده که بهتر است برای کدام یک اقدام کنند؟ آیا مدارس کسب و کار ترجیح خاصی نسبت به یکی از آنها دارد؟ در این راهنمای جامع ما به تفاوت‌های این دو مدرک می‌پردازیم.

ساختار کلی آزمون‌ها

GMAT

به طور کلی ساختار آزمون GMAT به چهار بخش تقسیم می‌شود:

  • The Analytical Writing Assessment که زمان آن سی دقیقه است.
  • Integrated Reasoning شامل دوازده سوال.
  • The Quantitative section شامل سی و هفت سوال.
  • The Verbal section شامل ۴۱ سوال.

GRE

به طور کلی ساختار آزمون GRE به سه بخش عمده تقسیم می‌شود:

  • Analytical Writing
  • Quantitative Reasoning and Analytical Reasoning
  • Unscored Research Section

تفاوت‌های GMAT و GRE

هر دو آزمون سه بخش مشابه دارند: Verbal(بخش  Analytical Reasoning در GRE)، Quantitative (که شامل بخش Integrate Reasoning در GMAT نیز می‌شود) و Writing. اما تفاوت بین هر کدام از این بخش‌ها چیست؟

Verbal

در این بخش هر دو آزمون مهارت‌های یکسانی را می‌سنجند: فهم متن، تفکر انتقادی و استفاده صحیح از دستور زبان. اما آزمون GRE معمولا کمی سخت تر به نظر می‌رسد. چرا که از واژگان سخت‌تری استفاده می‌شود که برای کسانی که زبان مادری آنها زبان انگلیسی نیست، می‌تواند چالش بزرگی باشد. آزمون GRE همچنین بیشتر از آزمون GMAT دانش دستور زبان را می‌سنجد. اما در مجموع تفاوت چندانی بین این دو آزمون در این بخش نیست.

Quantitative

به طور کلی باور بر این است که بخش Quantitative آزمون GMAT از آزمون GRE سخت‌تر است. این بخش در هر دو آزمون موضوعات مشابهی مانند تفسیر داده و حل معادله را مطرح می‌کنند. اما در آزمون GMAT به خصوص در بخش Integrate Reasoning سوالات سخت‌تری مطرح می‌شود که نیاز به تحلیل و تفکر انتقادی بیشتری دارد. سوالات آزمون GRE بیشتر به صورت تستی است و آزمون‌دهندگان بیشتر با قالب آن آشنا هستند.

Writing

میزان سختی بخش Writing برای هر دو آزمون به یک اندازه است. برای هر دو باید مقاله‌ای بنویسید که نقاط قوت و ضعف استدلال مطرح شده را مشخص کند. آزمون GRE دو مورد Writing دارد، اما سوال دوم مهارت جداگانه‌ای نمی‌طلبد، و در صورت آمادگی مناسب می‌توانید هر دو را پاسخ دهید.

مدارس کسب و کار کدام را ترجیح می‌دهند؟

بیش از نود درصد متقاضیان شرکت در مدارس کسب و کار برای پذیرش مدرک GMAT را ارایه می‌نمایند. اما درصد افرادی که مدرک GRE را ارسال می‌کنند سالانه رو به افزایش است. طبق یک نظرسنجی بیست و پنج درصد مدارس مدرک GMAT را به مدرک GRE ترجیح داده‌اند. چرا که بخش Quantitative آزمون GMAT مرتبط با دروس ارایه شده در مدرسه است، و شرکت در آزمون GMAT نشان می‌دهد که شما برای تحصیل در رشته کسب و کار مصمم هستید. اما هفت و پنج درصد مدارس ترجیحی نداشته‌اند، و در نظر آنها هر دو مدرک از ارزش یکسانی برخوردارند.

کدام یک برای شما مناسب است؟

برای اینکه بتوانید تصمیم بگیرید کدام یک از این آزمون‌ها برای شما مناسب است، باید به نکات زیر توجه کنید:

در مورد ترجیح مدرسه موردنظرتان تحقیق کنید

همان طور که بیان شد مدرسه‌ها در قبال این دو آزمون رویکرد متفاوتی نبست به هم دارند. حتما قبل از هر گونه تصمیم گیری با مراجعه به وبسایت و یا سوال از مسئولان مدرسه موردنظرتان، از آزمون ترجیحی آنان با خبر شوید. اگر تعداد زیادی از مدارس موردنظرتان GMAT را ترجیح می‌دهند، شاید بهتر باشد این آزمون را انتخاب کنید.

برنامه شما برای ادامه تحصیل چیست؟

آزمون GRE در سطح وسیعی از رشته‌های مختلف مقبولیت دارد، و با آن می‌توانید برای ادامه تحصیل از ارشد رشته ادبیات فرانسه تا دکترای فیزیک نجومی اقدام کنید. آزمون GMAT تنها برای مدارس کسب و کار مورد قبول است. در صورتی که فقط می‌خواهید وارد مدرسه کسب و کار شوید، و به رشته‌های دیگر تمایل خاصی ندارید، شاید بهتر باشد آزمون GMAT را انتخاب نمایید. چرا که به مدارس کسب و کار نشان می‌دهد شما در تصمیم خود مصمم هستید. اما اگر به رشته‌های دیگر تحصیلی نیز می‌اندیشید، مدرک آزمون GRE بیشتر به کار می‌آید.

منبع: