هر گوشه از کشور عزیزمان ایران، آب‌وهوای خاص خودش را دارد و اهالی هر منطقه به آب‌وهوای خاص همان منطقه عادت کرده‌اند. پس ممکن است که مهاجرت به یک کشور یا شهر دیگر که آب‌وهوای متفاوتی با محل زندگی ما دارد، برایمان دشوار باشد. بنابراین بسیار مهم است که آب‌وهوای کشور و شهر مقصد را قبل از تصمیم گرفتن برای مهاجرت به آن‌جا، بررسی کنیم. مهاجرت تحصیلی و کاری به آلمان مزایای زیادی دارد و هر ساله تعداد زیادی از ایرانیان برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان، اقدام می‌کنند. در میان شهرهای آلمان، شهر فرانکفورت محبوبیت خاصی در میان متقاضیان مهاجرت به آلمان دارد؛ هم به خاطر وجود دانشگاه گوته در این شهر و هم برای موقعیت‌های شغلی فراوانی که در فرانکفورت وجود دارد. در این مطلب قصد داریم وضعیت آب و هوای فرانکفورت را بررسی کنیم تا بتوانید راحت‌تر برای مهاجرت به این شهر تصمیم بگیرید. با ما همراه باشید.

معرفی شهر فرانکفورت

شهر فرانکفورت (Frankfurt) در ایالت هسن (Hessen) آلمان قرار دارد و پنجمین شهر بزرگ آلمان است. این شهر در جنوب غربی آلمان واقع شده است. طبق سرشماری سال ۲۰۲۲، فرانکفورت چیزی حدود ۷۷۳ هزار نفر جمعیت دارد. فرانکفورت، پیشینه‌ای غنی در تاریخ و فرهنگ دارد و برای سال‌های طولانی، مهم‌ترین شهر امپراتوری مقدس روم بوده است. از سال ۸۵۵ میلادی، فرانکفورت محل انتخاب شاه جدید و تاج‌گذاری او بوده است.

وجود بیش از ۵۰ موزه در فرانکفورت از جمله موزه تاریخی این شهر که در سال ۱۸۷۸ تاسیس شده، به خوبی روح تاریخی این شهر را به نمایش می‌گذارد. نام فرانکفورت در زبان آلمانی اشاره به اسکان قوم فرانک‌ها در این منطقه که منطقه‌ای با رودهای کم‌عمق است، دارد.

به غیر از موزه‌ها، جاذبه‌های دیدنی دیگری هم در این شهر زیبا و تاریخی وجود دارد، از جمله:

  • آسمان خراش‌‌های بلند (شامل برج اروپا با ارتفاع ۳۳۷.۵ متر)
  • خانه کهن اپرا (یکی از باشکوه‌ترین سالن‌های آلمان با معماری ایتالیایی که پذیرای اجرای بزرگ‌ترین موسیقی‌دانان دنیا بوده است)
  • سالن‌های تئاتر
  • باغ وحش (دارای بیش از ۵۰۰ گونه جانوری و بیش از چهار هزار حیوان)
  • مراکز متنوع خرید
  • انواع پارک
  • و…

فرانکفورت یک شهر دوس‌داشتنی برای ایرانیان است و نزدیک به دو هزار و نهصد ایرانی در این شهر زندگی می‌کنند. قبل از این که به آب و هوای فرانکفورت بپردازیم، به مزایای زندگی در این شهر اشاره می‌کنیم؛ مزایایی که برای آن‌ها حاضر خواهید بود هرگونه شرایط آب‌وهوایی را در فرانکفورت تحمل کنید!

  • نام شهر: فرانکفورت
  • نام انگلیسی شهر: Frankfurt
  • ایالت: Hessen (هسن)
  • مساحت: 248.31 کیلومتر مربع
  • جمعیت: ۷۷۳۰۶۸ نفر
  • جمعیت ایرانی زبان‌های ساکن شهر: ۲۸۸۴ نفر

مزایای زندگی در فرانکفورت

آلمان یک کشور بسیار پیشرفته و صنعتی است. پیشرفت‌های تکنولوژیکی آلمان باعث شده تا اهالی شهرهای بزرگ آن مثل فرانکفورت، استاندارد و کیفیت بالایی از زندگی را تجربه کنند. از جمله مزایای زندگی در فرانکفورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اقتصاد در حال رشد

وجود موسسات مالی و بانک‌های فراوان در فرانکفورت، باعث شده تا به این شهر لقب «BankFurt» را بدهند! سرمایه‌گذاری این موسسات در فرانکفورت باعث شده‌اند تا اقتصاد این شهر، روز‌ به روز در حال پیشرفت باشد. مشاغل پول‌ساز زیادی در فرانکفورت در زمینه‌های فناوری اطلاعات، حمل‌ونقل، مشاوره‌های حقوقی، آموزش، تولیدات صنعتی، گردشگری و… وجود دارد.

دستمزد بالا

متوسط بیشترین حقوق اهدایی در فرانکفورت برابر با سه هزار و ۳۶۱ یورو در ماه است که نشان از اقتصاد پویا و قوی این شهر دارد. این رقم نشان‌دهنده پتانسیل شهر فرانکفورت برای کسب درآمدهای بالا است.

تحصیل در مراکز آموزشی باکیفیت

یکی از معتبرترین مراکز آموزش عالی در دنیا یعنی دانشگاه گوته در شهر فرانکفورت قرار دارد. امکان تحصیل به زبان انگلیسی در این دانشگاه برای دانشجویان خارجی فراهم شده و بورسیه‌های تحصیلی خوبی هم در اختیار دانشجویان برتر مقاطع ارشد و دکتری قرار می‌گیرد.

فضای سبز فراوان و آلودگی پایین

پارک‌ها و فضای سبز فراوانی در فرانکفورت وجود دارند که می‌توانند نقش مثبتی در بهبود روحیه ساکنین این شهر بازی کنند. امکان برگزاری پیک‌نیک و سایر فعالیت‌های تفریحی در این مکان‌های سبز وجود دارد.

نرخ آلودگی در فرانکفورت بسیار پایین است و اهالی این شهر می‌توانند زندگی سالمی را از این نظر، تجربه کنند. گشت‌وگذار در فضای سبز این شهر در فصل تابستان که آب و هوای فرانکفورت معتدل‌تر است، بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

برخورد نزدیک با عناصر اصیل هنری، فرهنگی و تاریخی آلمان

وجود موزه‌ها، سالن‌های تئاتر، سالن‌های موسیقی و… امکان برخورد نزدیک با عناصر هنری، فرهنگی و تاریخی آلمان را فراهم کرده است. امکان خوردن غذاهای اصیل آلمانی مثل سوسیس فرانکفورتر در این شهر وجود دارد.

حمل‌ونقل عمومی قوی

حمل‌ونقل عمومی در تمامی شهرهای آلمان از جمله فرانکفورت، بسیار قوی، سریع، کارآمد و باکیفیت است. با وجود چنین سیستم حمل‌ونقلی، نیاز به خودروی شخصی به حداقل رسیده است. امکان سفر مقرون‌به‌صرفه در سطح شهر با مترو، قطار درون‌شهری و… وجود دارد. سومین فرودگاه بزرگ اروپا در فرانکفورت قرار دارد. امکان سفر از فرانکفورت به تمامی نقاط مهم آلمان و اروپا با استفاده از قطار و هواپیما وجود دارد.

هزینه حمل‌ونقل عمومی در فرانکفورت

  • بلیط یک سفره:‌ ۳.۴۰ یورو
  • هزینه خرید اشتراک ماهانه حمل‌ونقل عمومی: ۷۹.۵۰ یورو
  • ورودی تاکسی: ۴.۲۵ یورو
  • یک لیتر بنزین: ۱.۹۴ یورو

خدمات بهداشتی باکیفیت

مراکز درمانی فرانکفورت، بالاترین استانداردها و فناوری‌های ممکن را برای درمان بیماران به کار می‌گیرند. همچنین اکثر هزینه‌های درمان توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود.

امنیت

فرانکفورت هم مثل دیگر شهرهای بزرگ دنیا با مشکلاتی مثل دزدی و جیب‌بری روبرو است؛ اما شاخص‌های امنیتی نشان می‌دهد که اهالی فرانکفورت زندگی در یک شهر نسبتا امن را تجربه می‌کنند. تا زمانی که مراقب وسایل خود در مکان‌های عمومی و مترو باشید‌، با مشکل بزرگی در زمینه امنیت مواجه نخواهید شد.

پوشش آسان هزینه‌های زندگی

تورم در آلمان بسیار پایین است و می‌توانید بسته به درآمد خود، یک زندگی باکیفیت و عالی را تجربه کنید. برآورده کردن نیازهایی مثل مسکن، خوراک، پوشاک، درمان، آموزش و… در فرانکفورت با هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه، ممکن است.

هزینه‌های رستوران در فرانکفورت

  • هزینه غذا در یک رستوران گران: ۱۵ یورو
  • هزینه غذای دو نفره در یک رستوران متوسط: ۶۵ یورو
  • هزینه یک کاپوچینو: ۳.۵۱ یورو
  • هزینه یک قوطی کوچک نوشابه: ۲.۸۰ یورو
  • هزینه یک بطری آب کوچک: ۲.۶۹ یورو

هزینه‌های خرید از فروشگاه در فرانکفورت

  • یک لیتر شیر: ۱.۱۶ یورو
  • نان سفید ۵۰۰ گرمی: ۱.۹۷ یورو
  • یک کیلو برنج: ۲.۳۶ یورو
  • ۱۲ عدد تخم مرغ: ۳.۲۱ یورو
  • یک کیلو پنیر: ۱۳.۵۷
  • یک کیلو سیب زمینی: ۱.۴۱ یورو
  • یک کیلو پیاز: ۱.۳۴ یورو

هزینه پرداخت قبوض در فرانکفورت

  • هزینه‌های آب، برق، گاز، سرمایش و گرمایش برای یک آپارتمان ۸۵ متری: ۳۱۵.۶۱ یورو
  • هزینه قبض موبایل (مکالمه بعلاوه ۱۰ گیگابایت اینترنت): ۳۲ یورو
  • هزینه اینترنت (با سرعت ۶۰ مگابیت بر ثانیه): ۴۰.۷۰ یورو

هزینه پوشاک و کفش در فرانکفورت

  • یک جفت شلوار جین: ۷۲.۷۵ یورو
  • لباس تابستانی: ۳۵.۹۳ یورو
  • یک جفت کفش دویدن نایک: ۸۸.۷۴ یورو
  • یک جفت کفش مردانه رسمی: ۱۲۵.۳۳ یورو

هزینه اجاره آپارتمان در فرانکفورت

  • آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر: ۱۱۹۶ یورو
  • آپارتمان یک خوابه دور از مرکز شهر: ۸۵۲ یورو
  • آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر: ۲۱۳۸ یورو
  • آپارتمان سه خوابه دور از مرکز شهر: ۱۵۰۲ یورو

آب و هوای فرانکفورت

آب و هوای این شهر، از نوع معتدل اقیانوسی است. اهالی فرانکفورت، زمستان‌های نسبتا سرد (در حدی که برف ببارد) و تابستان‌های بسیار دلپذیری (با آب‌وهوای ملایم و بارش باران) را تجربه می‌کنند. متوسط دمای سالانه هوا در فرانکفورت، ۱۱.۱ درجه سانتی‌گراد گزارش شده است.

میانگین سالانه کمترین دما در فرانکفورت، برابر با ۶.۸ درجه سانتی‌گراد و میانگین سالانه بیشترین دما هم برابر با ۱۵.۵ درجه گزارش شده است. اهالی فرانکفورت به طور متوسط، ۱۰۸ روز بارانی را تجربه می‌کنند. میانگین بارش سالانه باران در این شهر، برابر با ۶۰۰ میلی‌متر گزارش شده است.

فرانکفورت روزهای آفتابی زیادی را تجربه نمی‌کند، به خصوص از ماه اکتبر تا فوریه. در ماه‌های مه تا آگوست، وضعیت بهتر است و نور خورشید ارتباط دوستانه‌تری را با اهالی این شهر برقرار می‌کند. متوسط سالانه تعداد ساعات آفتابی در فرانکفورت، تنها ۴.۷ ساعت است!

اجازه دهید آب و هوای این شهر را در فصول مختلف و با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

آب و هوای فرانکفورت در بهار

اهالی فرانکفورت در فصل بهار یعنی بین ماه‌های مارس تا مه، آب‌وهوای ناپایداری را تجربه می‌کنند. از یک طرف، جریان هوای سرد از سمت شمال غرب به فرانکفورت می‌آید؛ بنابراین در ماه مارس و بعضی مواقع تا اواسط آوریل، حتی ممکن است بارش برف را هم تجربه کنند.

دمای هوا در بعضی از روزهای بهار تنها ۱۰ درجه سانتی‌گراد است. بنابراین باید انتظار تجربه هوای سرد را به خصوص در نیمه اول بهار در فرانکفورت، داشته باشید.

آب و هوای فرانکفورت در تابستان

تابستان فرانکفورت (بین ماه های ژوئن تا آگوست)، نسبتا گرم است. جریان‌های ناملایمی که از سمت اقیانوس اطلس می‌آیند، باعث می‌شود تا در بعضی از روزهای تابستان، هوای خنک یا بارانی را تجربه کنید.

اما بعضی از روزهای تابستان هم داغ و آفتابی هستند و دمای هوا به ۲۸ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. بعدازظهرهای تابستان در فرانکفورت ممکن است با تجربه رگبار و رعدوبرق همراه باشد.

تجربه آب‌وهوای بسیار داغ در تابستان فرانکفورت، به ندرت اتفاق می افتد. البته با توجه به افزایش جهانی دما، ممکن است روزهای داغ بیشتری را در تابستان‌های فرانکفورت تجربه کنید.

آب و هوای فرانکفورت در پاییز

با فرا رسیدن پاییز در فرانکفورت، آب‌وهوای دل‌پذیری را در ماه‌های سپتامبر و نوامبر و بعضی مواقع تا اوایل اکتبر، تجربه خواهید کرد. اما پس از آن، رفته‌رفته هوا سرد و سردتر می‌شود.

با سرد شدن هوا، رطوبت و باد هم افزایش پیدا خواهد کرد. اولین یخ‌بندان‌های شبانه را معمولا در نوامبر (و گاهی در اکتبر) مشاهده خواهید کرد. در شب‌های آرام پاییز فرانکفورت، مه‌گرفتی یک امر عادی خواهد بود.

آب و هوای فرانکفورت در زمستان

از ماه دسامبر تا فوریه، سرمای زیادی را تجربه خواهید کرد؛ چرا که دمای روز تنها کمی بالاتر از صفر است. در شب‌ها هم معمولا دما به زیر صفر می‌رسد و یخ‌بندان شبانه اتفاق می‌افتد. در زمستان‌های فرانکفورت، تحت فشار بالای هوا آسمان به رنگ خاکستری درمی‌آید و مه تشکیل می‌شود.

رسیدن جریان‌های هوای سرد از روسیه به فرانکفورت، می‌تواند دمای هوا را تا منفی ۱۵ درجه سانتی‌گراد هم کاهش دهد. بارش برف در زمستان‌های فرانکفورت، به صورت ملایم و پیوسته است و معمولا خبری از بارش سنگین برف نیست.

بهترین زمان برای سفر به فرانکفورت

اگر بخواهید به عنوان توریست از فرانکفورت بازدید کنید یا به دیدن یکی از عزیزان خود بروید، بهتر است اواسط ماه مه تا اواسط ماه سپتامبر را انتخاب کنید. در این بازه زمانی، فرانکفورت در معتدل‌ترین و بهترین شرایط آب‌وهوایی‌اش قرار دارد.

جولای و آگوست، گرم‌ترین ماه‌های سال در فرانکفورت هستند. اما حتی در این ماه‌ها هم بهتر است یک سویی‌شرت و چتر را با خود همراه داشته باشید.

تحصیل در فرانکفورت

حالا که با آب و هوای فرانکفورت آشنا شدید، شاید به تحصیل یا کار در این شهر هم علاقه‌مند شده باشید. فرانکفورت یکی از شهرهای مهم آلمان است و مراکز آموزشی مهمی در آن قرار دارد. به همین علت بسیاری از افراد برای تحصیل در آلمان،‌ شهر فرانکفورت را انتخاب می‌کنند. از جمله مراکز آموزشی فرانکفورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدرسه بین‌المللی فرانکفورت

این مدرسه در ۱۹۶۱ تاسیس شده و دارای امکانات گسترده آموزشی، ورزشی و فوق برنامه است. هدف مربیان این مدرسه، کمک به دانش‌آموزان در شناسایی استعدادهایشان و گرفتن بهترین تصمیم برای انتخاب رشته‌های دانشگاهی است. هزینه تحصیل در مدرسه بین‌المللی فرانکفورت چیزی بین ۲۱ تا ۲۵ هزار یورو در سال است.

ایرانیان ساکن فرانکفورت می‌توانند در صورت داشتن تمکن مالی و مدارک معتبر، فرزندان خود را در مدرسه بین‌المللی فرانکفورت ثبت نام کنند.

دانشگاه گوته (Goethe University)

دانشگاه گوته جزو چهار دانشگاه برتر آلمان از نظر تعداد دانشجو است و در از نظر کیفیت آموزشی هم در میان ۲۰ دانشگاه برتر آلمان قرار دارد. طبق رده‌بندی QS، این دانشگاه مقام ۳۰۲ را در میان برترین دانشگاه‌های دنیا دارد.

مدرک این دانشگاه، مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران است و برای تحصیل دانشجویان ایرانی بسیار مناسب است. دانشگاه گوته دارای ۱۶ دانشکده است از جمله:

  • دانشکده حقوق
  • دانشکده اقتصاد
  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده روانشناسی
  • دانشکده کامپیوتر و ریاضیات
  • دانشکده فیزیک
  • دانشکده شیمی
  • دانشکده زبان
  • و…

دانشجویان خارجی می‌توانند برای تحصیل در بیش ۲۰۰ رشته این دانشگاه، درخواست پذیرش دهند. تحصیل در دانشگاه گوته هم مانند تحصیل در سایر دانشگاه‌های دولتی آلمان، بسیار ارزان تمام می‌شود. بسیاری از دروس این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند تا دانشجویان خارجی مجبور به اخذ مدرک زبان آلمانی نباشند.

اگر با آب و هوای فرانکفورت کنار بیایید و شرایط لازم برای تحصیل در دانشگاه گوته را داشته باشید می‌توانید از مزایایی مثل:

  • تحصیل ارزان
  • تجربه یک زندگی باکیفیت در یک شهر تاریخی و زیبا
  • امکان انجام کار حین تحصیل (به مدت هفته‌ای ۲۰ ساعت)
  • کسب مجوز اقامت در آلمان پس از فارغ‌التحصیلی برای پیدا کردن شغل
  • برخورداری از بورسیه تحصیلی

را تجربه کنید.

کار در فرانکفورت

علاوه بر تحصیل در فرانکفورت، امکان مهاجرت کاری به این شهر هم وجود دارد. نرخ بیکاری در ایالت هسن که فرانکفورت در آن واقع شده برابر با ۴.۹ درصد است. این نرخ نشان از قوی بودن اقتصاد این ایالت و سرعت بالای جذب شدن در بازار کار آن، دارد.

مورد نیازترین شغل‌ها در فرانکفورت، عبارت‌اند از:

  • مهندس نرم افزار
  • پرستار
  • کارشناس فروش و بازاریابی
  • حسابدار
  • مهندس عمران و معماری
  • مهندس برق
  • و…

در صورت داشتن مهارت در این زمینه‌ها و اخذ پیشنهاد کار از یک کارفرمای آلمانی، می‌توانید برای اقامت کاری در آلمان درخواست دهید.

جمع بندی

در این مطلب درباره آب و هوای فرانکفورت صحبت کردیم تا بتوانید راحت‌تر برای زندگی یا تحصیل در این شهر، تصمیم بگیرید. اگر قصد دارید تا زندگی در آلمان را با مهاجرت تحصیلی به فرانکفورت و تحصیل در دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه گوته، تجربه کنید، می‌توانید همین الان فرم درخواست مشاوره رایگان خود را در سیم آخر، تکمیل کنید.