دانشجویان بین‌المللی تا زمانی‌که در کانادا تحصیل می‌کنند، کارت اقامت موقت دارند. گردشگران و نیروهای کار نیز به‌دلایل مشخصی در این کشور زندگی می‌کنند و آنان نیز کارت اقامت موقت دارند. دارندگان کارت اقامت موقت کانادا از همۀ حقوق ساکنان دائم این کشور نمی‌توانند بهره ببرند؛ ولی برایشان حق‌و‌حقوقی (Rights) در نظر گرفته شده است که زندگی در کانادا را ارزشمند می‌کند. در این مطلب، حقوق دانشجویان بین‌المللی در کانادا را برمی‌شماریم؛ بنابر‌این، اگر شما هم به دانستن حقوق دانشجویان در کانادا علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید.

امکان اشتغال برای ساکنان موقت

یکی از حقوق دانشجویان در کانادا امکان اشتغال است. دانشجویان بین‌المللی علاوه‌بر مجوز تحصیل در کانادا، مجوز کار خود را از ادارۀ مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC) می‌توانند دریافت کنند. دانشجویان بین‌المللی بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند مجوز کار (PGWP) دریافت کنند؛ افزون‌براین، کشور کانادا مجوزهای کاری مشخصی برای مشاغلی همچون مراقبت‌های درمانی و بهداشتی و کشاورزی ارائه می‌دهد که با استقبال چشمگیر دانشجویان بین‌المللی مواجه می‌شوند.

همان‌طورکه در مطالب پیشین اشاره کردیم، کانادا از ۷سپتامبر۲۰۲۱ قصد دارد مرزهایش را به‌روی همۀ اتباع خارجی واکسینه‌شده باز کند. از ۹آگوست۲۰۲۱ نیز سه ‌شب‌ اقامت در هتل‌های تأییدشدۀ کانادا الزامی نخواهد بود. گفته شده از پاییز ۲۰۲۱ دانشجوها و نیروهای کار از این دو اقدام کانادا استقبال بیشتری خواهند کرد.

دریافت کمک دولت

از دیگر حقوق دانشجویان در کانادا به کمک‌های مالی دولت فدرال کانادا باید اشاره کنیم. دولت این کشور چند طرح حمایتی برای کمک به شهروندان و ساکنان موقتش در دورۀ همه‌گیری کرونا معرفی کرده است. دانشجوهای بین‌المللی و نیروهای کاری که کارت اقامت موقت این کشور را دارند و منبع درآمدشان را از دست داده‌اند، از کمک‌های یادشده می‌توانند بهره‌مند شوند. برای مثال، طرح اضطراری CERB مخفف Canada Emergency Response Benefit شامل حال نیروهای کار دارای کارت اقامت موقت می‌شود و شرط استفاده از آن این است که تا وقتی از این طرح استفاده می‌کنند، باید در کانادا ساکن باشند. دیگر معیارهایی که نیروی کار را واجد‌شرایط استفاده از کمک‌های دولتی می‌کند، داشتن شمارۀ بیمۀ اجتماعی معتبر (سین‌نامبر) و درآمد کلی پنج‌هزار دلار برای حداقل یک سال است. متقاضیانی که از شرایط مدنظر این طرح برخوردار باشند، تا دو هفته از حمایت‌های مالی دولت در پرداخت هزینه‌هایشان بهره خواهند برد.

امکان اخذ اقامت دائم

امکان اخذ اقامت دائم نیز ازجمله حقوق دانشجویان در کانادا آن‌ است. فارغ‌التحصیلان بین‌المللی تشویق می‌شوند تا شغل مناسبشان را در کانادا بیابند و از راه‌های مشخصی که پیش‌تر دولت کانادا تعیین کرده است، اقامت دائمشان را بگیرند. درواقع، برنامه جدید مجوز کار کانادا برای دانشجویان بین‌المللی به‌همین‌دلیل طراحی شده است تا دانشجویان به‌راحتی بتوانند اقامت موقتشان را به اقامت دائم تبدیل کنند. بنابراین از ۲۶ژوئیه۲۰۲۱ (۴مرداد۱۴۰۰)، دانشجویانی که برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کرده‌اند و منتظر نتیجۀ درخواست خود هستند، واجد‌شرایط کسب open work permit از‌طریق برنامۀ مذکور خواهند بود.

مارکو مندچینو، رئیس ادارۀ مهاجرت کانادا، دربارۀ برنامۀ جدید مجوز کار گفته است: «با مسیری که تعریف کرده‌ایم، به نَودهزار نیروی کار موردنیاز و فارغ‌التحصیل بین‌المللی اقامت دائم کانادا می‌توانیم اعطا کنیم. اعطای این تعداد اقامت دائم بی‌سابقه است و برنامۀ جدید تضمین می‌کند افرادی که در دورۀ شیوع کرونا نقش مهمی ایفا کرده‌اند، به خدماتشان بتوانند ادامه دهند. ما به مشارکت پایدار این افراد نیاز داریم و می‌خواهیم آنان در کانادا بمانند.»

گفتنی است متقاضیان درخواستشان برای برنامۀ مجوز کار جدید را باید آنلاین ارسال کنند. جزئیات نحوۀ درخواست برای برنامۀ یادشده از ۲۶ژوئیه۲۰۲۱ (۴مرداد۱۴۰۰) روی وبگاه ادارۀ مهاجرت کانادا (IRCC) قرار گرفته است و متقاضیان از‌طریق این وبگاه به اطلاعات لازم می‌توانند دسترسی داشته باشند. نکتۀ مهم دیگر اینکه مجوزهای کار صادر‌شده ازطریق برنامۀ جدید تا 31 دسامبر‌2022 (۱۰دی۱۴۰۱) معتبر خواهند بود.

منبع: