کانادا در پاسخ به تأثیر پاندمی ویروس کرونا، برنامه جدیدی برای گروهی از دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته است. در این برنامه جدید ، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای دریافت مجوز کار جبرانی (Extra Open Work Permit) ثبت‌نام کنند. مهلت نام‌نویسی در این برنامه فقط از ۲۷ژانویه تا ۲۷ژوئیۀ۲۰۲۱ خواهد بود.

بسیاری از دانشجویان بین‌المللی پس از پایان تحصیل در کانادا تصمیم می‌گیرند دائم در کانادا اقامت کنند. فارغ‌التحصیلان بین‌المللی برای مهاجرت دائمی به کانادا، مجوز کار پس از تحصیل (Post-Graduation Work Permit – PGWP) باید دریافت کنند. افزون‌براین دانشجویان با دریافت این مجوز، با کارفرمایان کانادایی می‌توانند همکاری کنند تا تجربۀ کاری لازم برای ثبت‌نام در برنامه‌های مهاجرتی و دریافت اقامت دائم کانادا را به‌دست آورند. درحال‌حاضر، پاندمی COVID-19 در وضعیت اشتغال بسیاری از دانشجویان بین‌المللی تداخل ایجاد کرده و شرایط آن‌ها را برای دریافت اقامت دائم کانادا به‌خطر انداخته است.

سیاست مهاجرتی موقت جدید کانادا به دانشجویان بین‌المللی‌ که مجوز کار پس از تحصیلشان در دوران شیوع ویروس کرونا منقضی شده یا به‌زودی منقضی می‌شود، این امکان را می‌دهد مجوز کار جبرانی دریافت کنند. این مجوز کار جبرانی هجده ماه اعتبار دارد و دانشجویان با دریافت آن، تجربۀ کاری لازم را برای دریافت اقامت دائم کانادا می‌توانند کسب کنند.

وزارت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) تخمین می‌زند که حدوداً ۵۲هزار فارغ‌التحصیل با مجوز کار پس از تحصیلِ منقضی‌شده یا درحال‌انقضا می‌توانند از مزایای این سیاست جدید بهره ببرند. ۸ژانویۀ۲۰۲۱، دولت کانادا این فرصت را به‌عنوان «سیاستی جدید برای کمک به زندگی و کار و ادامۀ همکاری دانشجویان بین‌المللی در کانادا» معرفی کرد. انتظار می‌رود تا ۲۷ژانویۀ۲۰۲۱ اطلاعات بیشتری از جزئیات این برنامه منتشر شود.

چه کسانی می‌توانند از برنامه جدید مجوز کار کانادا برای دانشجویان بین‌المللی بهره ببرند؟

متقاضیان برای دریافت این مجوز کار جدید باید تمام شرایط زیر را داشته باشند:

  • مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) داشته باشند که ۳۰ژانویۀ۲۰۲۰ یا پس‌از‌آن منقضی شده است یا مجوز کار پس از تحصیلی داشته باشند که در زمان ثبت‌نام برای مجوز جدید چهار ماه یا کمتر اعتبار دارد؛
  • در کشور کانادا حضور داشته باشند؛
  • وضعیت اقامتی موقت داشته یا برای بازگشت به وضعیت اقامتی موقت ثبت‌نام کرده باشند؛
  • درخواستشان را از ۲۷ژانویه تا ۲۷ژوئیه۲۰۲۱ ثبت کرده باشند.

چگونه برای دریافت این مجوز کار ثبت‌نام کنیم؟

جزئیات طرز ثبت‌نام برای این مجوز کار هنوز منتشر نشده؛ ولی وزارت مهاجرت کانادا اعلام کرده است جزئیات این برنامه در روز راه‌اندازی، یعنی ۲۷ژانویه۲۰۲۱، منتشر خواهد شد.

چرا سیاست جدید مجوز کار پس از تحصیل مهم است؟

دانشجویان بین‌المللی در کمک به اقتصاد کانادا بسیار تأثیرگذارند. این افراد هر سال بیش از ۲۱میلیارد دلار به اقتصاد کشور کانادا کمک می‌کنند و در ایجاد تنوع و غنی‌سازی فرهنگی در پردیس‌های دانشگاهی و جوامع مختلف در سراسر این کشور تأثیر زیادی می‌گذارند. علاوه‌براین، بسیاری از دانشجویان بین‌المللی پس از پایان تحصیلاتشان دائماً به کانادا مهاجرت می‌کنند. مهاجرت دائم به کانادا در زنده‌نگه‌داشتن اقتصاد این کشور نقش مهمی ایفا می‌کند؛ چراکه مهاجران جدید اثر منفی کهولت سن جمعیت کانادایی را جبران می‌کنند. تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۳۵، تنها دو کارمند کانادایی به‌ازای هر فرد بازنشسته وجود خواهد داشت و مهاجران بر خنثی‌کردن این تغییر جمعیت‌شناسی تأثیر مهمی می‌گذارند.

مارکو مندیچینو، وزیر مهاجرت کانادا، دربارۀ این اطلاعیه گفته است: «وضعیت اقامتی دانشجویان بین‌المللی در کانادا موقت است؛ اما تأثیر همکاری آن‌ها ماندگار خواهد بود. سیاست جدید بدین‌معنی است دانشجویان جوان خارجی که در کانادا تحصیل کرده‌اند، در این کشور می‌توانند بمانند و شغلی بیابند و نیازهای اقتصادی حیاتیِ امروز و فردای کانادا را رفع کنند. پیام ما به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی ساده است: فقط از شما نمی‌خواهیم در کانادا تحصیل کنید؛ بلکه می‌خواهیم اینجا بمانید.»




منابع: