مهندسی شیمی یکی از رشته‌های مهندسی پرطرفدارِ دنیا به‌شمار می‌رود. دانشجویان مهندسی شیمی فرایند را طراحی می‌کنند تا آن را با ابزار علمی بهبود دهند. تقریباً بسیاری از دانشکده‌های مهندسی رشتۀ مهندسی شیمی را ارائه می‌دهند و این رشته در بیشترِ صنایع تولیدی همچون صنایعی چون نفت‌و‌گاز، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و صنایع داروسازی حضور دارد. گفتنی است علاوه‌بر مفاهیم علمی، دانشجویان مهندسی شیمی ‌مفاهیم اقتصادی را باید فراگیرند؛ ازاین‌رو، رشتۀ مهندسی شیمی را یکی از رشته‌های مهم‌ دنیای امروز می‌توان دانست. در این مطلب، دربارۀ تحصیل رشته مهندسی شیمی در فرانسه صحبت خواهیم کرد. در صورت تمایل به مهاجرت تحصیلی به فرانسه با ما همراه باشید.

دانشگاه‌های برتر

در فرانسه، شیمی بعد از صنعت خودرو صنعتی بسیار بزرگ و مهم است. فرانسوی‌ها در صنعت شیمی و مهندسی شیمی پژوهش‌های بسیاری انجام داده‌اند و دستاوردهای زیادی دارند. رشته مهندسی شیمی در فرانسه در مقاطع تحصیلی مختلف و گرایش‌های گوناگونی ارائه می‌شود که در‌ادامه، با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

دانشگاه نانت

از دانشگاه‌های معتبر به‌منظور تحصیل رشته مهندسی شیمی در فرانسه به دانشگاه نانت (University of Nantes) باید اشاره کرد. این دانشگاه دولتی سال ۱۴۶۰م در شهری به همین نام بنیان نهاده شد. بنابر تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۲، دانشگاه نانت ردۀ هشتصدویکم تا هزارم را در میان دانشگاه‌های معتبر جهان و طبق رده‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک، رتبۀ چهاردهم را در بین دانشگاه‌های برتر فرانسه کسب کرده است. دانشکدۀ پلی‌تکنیک دانشگاه نانت گرایش‌های مختلف رشتۀ مهندسی شیمی را ارائه می‌دهد. تحصیل رشتۀ مهندسی فرایند و فرایند زیستی در مقطع کارشناسی ارشد دانشکدۀ یادشده دو‌ساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. متقاضیان تحصیل در دورۀ یادشده باید مدرک کارشناسی علوم داشته باشند و در این زمینه‌ها دانششان کافی باشد: مهندسی شیمی و فرایند زیستی، مهندسی بیوشیمیایی، مهندسی مکانیک، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تحصیل رشتۀ مهندسی فرایند و فرایند زیستی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه نانت، به این لینک مراجعه کنید.

دانشگاه پوآتیه

دیگر دانشگاه معتبر برای تحصیل رشته مهندسی شیمی در فرانسه دانشگاه پوآتیه (Université de Poitiers) نام دارد. دانشگاه دولتی پوآتیه سال ۱۴۳۱م در شهر پوآتیه تأسیس شد. براساس جدید‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۲، این دانشگاه رتبۀ هزارویکم تا هزارودویستم را در بین دانشگاه‌های معتبر دنیا و طبق تازه‌ترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک، جایگاه بیست‌وهشتم را در میان دانشگاه‌های برتر فرانسه ازآنِ خود کرده است. دپارتمان‌ها و دانشکده‌های دانشگاه پوآتیه عبارت‌اند از: دپارتمان حقوق و علوم اجتماعی، دپارتمان اقتصاد، دپارتمان علوم کاربردی، دپارتمان زبان و ادبیات، دپارتمان علوم انسانی و هنر، دپارتمان علوم ورزشی، دپارتمان پزشکی و داروسازی و مدرسۀ مهندسی. ناگفته نماند بیشترِ رشته‌های دانشگاه پوآتیه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان فرانسوی تدریس می‌شوند. رشتۀ مهندسی شیمی در دانشکدۀ علوم بنیادی و کاربردی دانشگاه پوآتیه ارائه می‌شود که تحصیل آن دوساله و زبان تدریس تمامی دروس به‌ انگلیسی‌ و فرانسوی است.

دانشگاه CPE لیون

نام دانشگاه شیمی فیزیک الکترونیکی لیون (École Supérieure de Chimie Physique Électronique de Lyon) نیز در فهرست دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل رشته مهندسی شیمی در فرانسه به‌چشم می‌خورد. این دانشگاه که به‌اختصار دانشگاه CPE لیون هم نامیده می‌شود، دانشگاهی دولتی است که از سال ۱۸۸۳ کارش را در شهر لیون آغاز کرد. براساس رده‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، دانشگاه CPE لیون صدوسی‌وچهارمین دانشگاه برتر فرانسه شناخته می‌شود. این دانشگاه رشتۀ مهندسی فرایند را در مقطع کارشناسی ارائه می‌کند. در بخش اول این رشته، دانشجویان دربارۀ شیمی آلی یا مولکولی، شیمی فیزیک، شیمی معدنی، شیمی تحلیلی و فرایندها اطلاعات کسب خواهند کرد. در بخش دوم، دانشجویان واحدهای اختیاری را انتخاب می‌کنند و درنهایت دورۀ کارآموزی را می‌گذرانند. در انتهای دوره با‌توجه‌به واحدهای انتخابی، دانشجویان در یکی از این گرایش‌ها متخصص خواهند شد: علوم زیستی و بیوتکنولوژی، فرمول‌بندی و پردازش جامدات تقسیم‌شده، شیمی و فرایندهای اعمال‌شده در محیط و مهندسی فرایند.

دانشجویان کارشناسی مهندسی فرایند حداکثر دو سال می‌توانند کارآموزی بگذرانند. گفتنی است فارغ‌التحصیلان این رشته در صنایع مختلفی در کارخانه‌ها و شرکت‌ها می‌توانند فعالیت کنند. شرکت‌های داروسازی و آرایشی خود به استقبال مهندسان فرایند می‌روند و پیشنهادهایی برای کارآموزی یا انجام مصاحبه برای اشتغال به ‌آنان می‌دهند. نکتۀ مهم دیگر اینکه هرسال حدود ۱۶۰ نفر در مقطع کارشناسی مهندسی فرایند در دانشگاه CPE لیون پذیرش می‌گیرند.

برای کسب اطلاعات درباره ی شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منبع: