فیزیوتراپی رشته‌ای بینارشته‌ای و یکی از شاخه‌های پزشکی است. دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فیزیوتراپی یاد می‌گیرند که چگونه به افراد دچار نقص جسمانی کمک کنند . در طول تحصیل فیزیوتراپی، دانشجویان مفاهیم روانشناسی را به‌خوبی رفلکسولوژی می‌آموزند از آنان برای کمک به‌ بهبود حرکت و غلبه بر ناتوانی جسمانی بیماران بهره می‌برند. همچنین، نحوۀ استفاده و تنظیم برنامه‌های درمانی و تطبیق آن‌ها براساس نیازهای خاص بیماران را کشف می‌کنند. فیزیوتراپی بسیاری از مهارت‌های انسانی را شامل می‌شود و دانشجویان به صبر و درک زیادی برای کمک به افراد و بیماران نیاز دارند.

اسپانیا یکی از کشورهایی است که رشتۀ فیزیوتراپی را در دانشگاه‌هایش ارائه می‌دهد و زبان تدریس تمامی دروس انگلیسی است. در دانشگاه‌های این کشور، واحدهای فیزیوتراپی تمرین‌درمانی، الکتروتراپی، مهارت‌های حرکتی اساسی کودکان معلول، درددرمانی و ریکاوری پزشکی و حرکتی را شامل می‌شود. دانشجویان بعد از تحصیل فیزیوتراپی در اسپانیا به‌عنوان فیزیوتراپ، درمانگر ورزشی، متخصص کایروپراکتیک و فیزیولوژیست ورزش می‌توانند مشغول کار شوند. همچنین، مراکزی مثل بیمارستان‌، کلینیک خصوصی، مدرسه‌های ویژه، سازمان‌های اجتماعی، خانه‌های سالمندان و باشگاه‌های ورزشی به فارغ‌التحصیلان رشتۀ فیزیوتراپی نیاز دارند. در این مقاله دربارۀ تحصیل فیزیوتراپی در اسپانیا بیشتر سخن خواهیم گفت.

تحصیل فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های اسپانیا

بسته به برنامه‌های آموزشی و پژوهشی هریک از دانشگاه‌ها، تحصیل فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های اسپانیا سه تا پنج سال طول می‌کشد. در این دوره، دانشجویان برای ورود به یکی از مشاغل مربوط به فیزیوتراپی یا تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی ارشد آماده می‌شوند. در مقطع کارشناسی، دانشجویان چگونگی انجام حرکت‌های صحیح و سالم اعضای مختلف بدن را یاد می‌گیرند تا به‌ توان‌بخشی و بهبود عملکرد حرکتی و افزایش قدرت عضلات بیماران کمک کنند. تحصیل فیزیوتراپی در اسپانیا معمولاً به زبان انگلیسی امکان‌پذیر است و متوسط شهریۀ سالانۀ دانشگاه‌ها حدود سه تا پنج‌هزار یورو تخمین زده می‌شود. در ادامه،دانشگاه‌های اسپانیایی ارائه‌دهندۀ فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه بارسلونا

هدف دانشگاه بارسلونا (University of Barcelona) از ارائۀ مدرک بین‌المللی فیزیوتراپی تربیت متخصصان در زمینۀ پیشگیری و درمان آسیب‌های حرکتی براساس روش‌های آموزشی‌ای است که دانشجویان را با فعالیت‌های گروهی نیز آشنا می‌کند. این دانشگاه طبق آموزش، ارزیابی، تشخیص، طراحی و توسعۀ درمان‌های فیزیوتراپی، آموزش‌های متناسب با نیازهای جامعۀ امروزی را ارائه می‌دهد. زبان تحصیل رشتۀ فیزیوتراپی در این دانشگاه انگلیسی است و روش‌ تدریس دروس در زمینه‌های سالمندان، توانبخشی، قلب‌وتنفس، اطفال، مغز و اعصاب و آسیب‌های ورزشی همگی به‌شکل عملی خواهند بود. واحدهای فیزیوتراپی دانشگاه‌های بارسلونا عبارت‌اند از: آناتومی، روش‌های ارزیابی در فیزیوتراپی، بیولوژی، بیوشیمی، فیزیک و روانشناسی. علاقه‌مندان به تحصیل فیزیوتراپی در اسپانیا و دانشگاه بارسلونا در آزمون ورودی دانشگاه (PAU) باید شرکت و نمرۀ قبولی کسب کنند. شهریۀ تحصیل رشتۀ یادشده در این دانشگاه 5،400 یورو در سال اعلام شده است. گفتنی است دانشگاه بارسلونا کمک‌هزینه‌ای ده‌هزار یورویی به‌ دانشجویان واجدشرایط اعطا می‌کند که بهرمندی از آن رقابتی است و دانشجویان براساس نمره‌ها و شایستگی‌های تحصیلی می‌توانند از آن برخوردار شوند.

دانشگاه سَن خورخه

دانشگاه سن خورخه (San Jorge University) در شهر ساراگوسا قرار دارد و امکان تحصیل فیزیوتراپی در اسپانیا را فراهم کرده است. در این دانشگاه، استادان و متخصصان این رشته آموزش‌های نظری و عملی را ترکیب می‌کنند و می‌کوشند کلاس‌هایی پویا و دانشجو‌محور تشکیل دهند. تقریباً 90درصد دروس این رشته به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و واحدهای درسی عبارت‌اند از: پس‌زمینۀ پزشکی و علمی و اجتماعی فیزیوتراپی، مبانی فیزیوتراپی، ارزیابی فیزیوتراپی، فیزیوتراپی بالینی، روش‌های خاص فیزیوتراپی و بیومکانیک انسانی. دانشگاه سن‌خورخه برای متقاضیان گروه سنی مختلف آزمون‌های مختلفی ترتیب داده است که هرکدام از دانشجویان 25 و 40 و بالای 45 سال در آزمون جداگانه‌ای باید شرکت کنند. برای پذیرش در این رشته، ارائۀ مدرک تحصیلی متوسط پیش‌دانشگاهی الزامی است. ناگفته نماند تحصیل فیزیوتراپی در دانشگاه سن‌خورخه رایگان است؛ ولی دانشجویان برای هزینه‌های زندگی در شهر ساراگوسا ماهانه 561 تا 889 یورو باید بپردازند.

دانشگاه سَن پابلو

دانشگاه سن‌پابلو (San Pablo University) در شهر مادرید واقع است و از دانشگاه‌های مهم برای تحصیل در اسپانیا در رشته فیزیوتراپی به‌حساب می‌آید. در کارنامۀ دانشگاه سن پابلو، بیش از 20سال تجربۀ آموزشی فیزیوتراپی دیده می‌شود و این دانشگاه با بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های بسیاری در شهر مادرید همکاری می‌کند. حدود 60درصد از کادر آموزشی دانشگاه سن پابلو مدرک دکتری دارند و روش تدریس براساس شبیه‌سازی موارد بالینی و مطالعات بیماران واقعی طراحی شده است. واحدهای رشتۀ فیزیوتراپی در دانشگاه سن پابلو ازاین‌قرارند: آناتومی سیستم حرکتی، فیزیوتراپی، مردم‌شناسی، فیزیولوژی، آناتومی عمومی و عوامل فیزیکی. دانشجویان براساس سوابق تحصیلی و شخصی و آزمون مهارت‌های عمومی و زبان انگلیسی و اسپانیایی و مصاحبۀ حضوری برای پذیرفته‌شدن در این رشته سنجیده می‌شوند. گفتنی است ارائۀ مدرک آیلتس با نمرۀ 5/5 یا تافل با نمرۀ 72 الزامی برای پذیرش الزامی است. دانشجویان برای تحصیل رشتۀ فیزیوتراپی در دانشگاه سن‌پابلو سالانۀ 2،775 یورو باید شهریه بپردازند.

دانشگاه های فیزیوتراپی اسپانیا .webp

تحصیل فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های اسپانیا

مقطع کارشناسی ارشد فیزیوتراپی در اسپانیا برای دانشجویانی طراحی شده است که قصد دارند در یکی از شاخه‌های این رشته تخصص به‌دست آورند و برای تحصیل مقطع دکتری نیز آماده شوند. تحصیل فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی ارشد اسپانیا معمولاً یک تا دوسال طول می‌کشد و همۀ دروس نیز به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. هرکدام از دانشگاه‌های اسپانیا شاخه‌های جداگانه‌ای از فیزیوتراپی را ارائه می‌دهند که درادامه، با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

دانشگاه UIC بارسلونا

دانشگاه UIC بارسلونا در مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ آموزش تخصصی فیزیوتراپی اطفال (Paediatric Physiotherapy) را ارائه می‌دهد. رشتۀ ذکرشده بر نحوۀ تشخیص اختلال و نقص‌ و کمبودهای حرکتی در کودکان متمرکز است و این واحدهای درسی را دربرمی‌گیرد: آسیب‌شناسی اسکلتی عصبی‌عضلانی، رشد طبیعی و آسیب‌شناختی در دوران کودکی، ارزیابی فیزیوتراپی کودکان، مداخلۀ درمانی و کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های عملی. دانشجویان برای ورود به دانشگاه UIC بارسلونا و تحصیل فیزیوتراپی به ارائۀ مدرک کارشناسی و ریزنمره‌های مقاطع تحصیلی قبلی، گذرنامه، رزومه و انگیزه‌نامه نیاز دارند. شایان ذکر است شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در دانشگاه مذکور 7،080 یورو اعلام شده است.

دانشگاه اروپایی مادرید

دانشگاه اروپایی مادرید (European University of Madrid) رشتۀ فیزیوتراپی ورزشی را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد. هدف این رشته ارائۀ مهارت‌ و دانش لازم برای پیشگیری و درمان آسیب‌ها و تسریع بهبود ورزشکاران آسیب‌دیده است. کارآموزی در باشگاه‌های ورزشی مادرید نیز در برنامه‌های درسی این رشته به‌صورت فوق‌برنامه دیده می‌شود و دانشجویان برای آمادگی بیشتر بعد از فارغ‌التحصیلی دوره‌های کارآموزی طولانی‌تر را می‌توانند طی کنند. ازجمله واحدهای درسی این رشته عبارت‌اند از: مبانی فیزیولوژیکی تمرینات ورزشی، اپیدمیولوژی و شیوع آسیب‌های ورزشی، تشخیص بالینی دردهای ورزشی، توانبخشی عملکردی، کنترل حرکتی و سازگاری مجدد جسمانی، آسیب‌شناسی و درمان آسیب‌های ورزشی و تغذیۀ ورزشی، روانشناسی و فوریت‌های ورزشی. هزینۀ ماه تحصیل این دوره 14،800 یورو برای نُه ماه است.

منابع