رشته عکاسی (Photography) را هنر خلق تصاویر بادوام ازطریق گیراندازی نور می‌توان دانست. عکاسی ممکن است به‌صورت شیمیایی و با استفاده از ماده‌ای حساس به نور باشد یا به‌صورت الکترونیکی و با استفاده از حسگر تصویر. در عکاسی سنتی، از فیلم به‌عنوان رسانۀ ضبط استفاده می‌شود که فرایندی شیمیایی است. عکاسی امروزی به‌شدت به‌سمت عکاسی دیجیتال گرایش دارد که فرایندی الکترونیکی است.

عکاسی به حوزه‌های مختلفی چون تجاری، فیلم‌سازی، علمی، حیات‌وحش، ارتباطات، خبری و آماتور تقسیم می‌شود. برخی از عکاسان ممکن است به‌صورت مبتدی عکاسی کنند و بهرۀ مالی چندانی از کارشان نبرند؛ اما برخی دیگر به‌صورت حرفه‌ای عکاسی و از این طریق درآمد رضایت‌بخشی کسب کنند. به‌طور‌کلی، عکاسی شغلی بین‌المللی است که در بیشترِ حوزه‌ها به‌کار می‌آید و فارغ‌التحصیلان این رشته درآمد مناسبی از کار در آن می‌توانند به‌دست بیاورند.

در قرن بیستم، عکاسی را یکی از هنرهای زیبا قلمداد کردند و عکاسان نیز به برپایی نمایشگاه از تصاویر ثبت‌شده‌شان روی آوردند. عکاسی در گزارش اخبار نیز به‌کار می‌آید و جزء جدایی‌ناپذیر ارائۀ خبر به‌شمار می‌رود. همچنین، رشته عکاسی به‌کمک علم آمده است و با استفاده از آن، تصاویری از پدیده‌های ریز زیرمیکروسکوپی تا پدیده‌های عظیم نجومی مانند خورشیدگرفتگی مستند شده‌اند.

ناگفته نماند سال ۱۸۲۶، ژوزف نیسه‌فور نیپس (Nicéphore Niépce)، مخترع اولین دوربین عکاسی، نخستین عکس دائمی را با نام «اصطبل و کبوترخانه» ثبت کرده است. تصویری از اولین عکس ثبت‌شدۀ تاریخ را در زیر می‌توانید مشاهده کنید. اگرچه عکاسی در فرانسه اختراع شده، پیشرفت خود را مرهون زحمت تعدادی زیادی از دانشمندان کشورهای مختلفی چون چین و یونان است. در این مطلب، دربارۀ تحصیل عکاسی در فرانسه بیشتر صحبت می‌کنیم.

اصطبل و کبوترخانه  تحصیل عکاسی در فرانسه

مراکز آموزش عالی برتر

در فرانسه، رشته عکاسی در مقاطع مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد و دوره‌های گواهینامه ارائه می‌شود. در‌ادامه، با دانشگاه‌های برتر برای تحصیل عکاسی در فرانسه آشنا خواهیم شد. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به فرانسه را دارید با ما همراه باشید.

کالج هنر پاریس

کالج هنر پاریس یکی از کالج‌های معتبر و خصوصی برای تحصیل عکاسی در فرانسه است. این کالج سال ۱۹۸۱ در شهر پاریس تأسیس شد و طبق آخرین رده‌بندی وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، رتبۀ دویست‌وپانزدهم را در میان دانشگاه‌های معتبر فرانسه کسب کرده است. تحصیل رشته عکاسی در مقطع کارشناسی کالج هنر پاریس چهارساله و تمام‌وقت و ‌زبان تدریس دروس انگلیسی است. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تحصیل عکاسی در مقطع کارشناسی کالج هنر پاریس، به این لینک مراجعه کنید.

مؤسسۀ فنی‌و‌حرفه‌ای عکس و فیلم Speos

مؤسسۀ فنی‌و‌حرفه‌ای عکس و فیلم Speos مؤسسه‌ای خصوصی برای تحصیل عکاسی در فرانسه است. این مؤسسه سال ۱۹۸۵ بنیان نهاده شد و درحال‌حاضر، پردیس‌هایی در شهرهای پاریس و بیاریتز فرانسه و لندن انگلیس دارد. مؤسسۀ فنی‌و‌حرفه‌ای عکس و فیلم Speos دوره‌های متنوع یک‌ساله و دوساله و کوتاه‌مدت پنج‌ماهه به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی برگزار می‌کند. یکی از دوره‌های دوسالۀ این مؤسسه عکاسی مد و زیبایی است که به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

دیگر دوره‌ای که مؤسسۀ Speos ارائه می‌دهد، فوتوژورنالیسم (عکاسی خبری) است. در این دورۀ پنج‌ماهه، سرفصل‌هایی همچون نورپردازی، روزنامه‌نگاری، ملزومات عکاسی، مدیریت و انتشار تصویر و چاپ سیاه‌و‌سفید به زبان انگلیسی‌فرانسوی آموزش داده می‌شود. شایان ذکر است دوره‌های یک‌سالۀ مؤسسۀ فنی‌وحرفه‌ای Speos نیز عبارت‌اند از: عکاسی حرفه‌ای، عکاسی خلاقانه و روزنامه‌نگاری عکاسی، عکاسی مد و زیبایی و عکاسی تجاری. برای آشنایی بیشتر با دوره‌های متنوع مؤسسۀ یادشده، به این لینک سر بزنید.

مدرسۀ عالی تجارت و هنرهای کاربردی و فرهنگ (ESMAC)

مدرسۀ عالی تجارت و هنرهای کاربردی و فرهنگ (ESMAC) دیگر مرکز آموزش عالی مطرح به‌منظور تحصیل عکاسی در فرانسه است. این مدرسه در شهر ویترویل جای دارد و دوره‌های عکاسی متنوعی ارائه می‌دهد. برای مثال، تحصیل رشته عکاسی حرفه‌ای در مقطع کارشناسی این مدرسه یک‌ساله و آنلاین است و دروس به زبان انگلیسی‌فرانسوی تدریس می‌شوند. با مراجعه به این لینک، با چندوچون تحصیل رشته مذکور در مدرسۀ عالی تجارت و هنرهای کاربردی و فرهنگ آشنا خواهید شد.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع: