داروسازی علمی مربوط به بهداشت بالینی است که پزشکی را به شیمی پیوند می‌دهد و کشف، تولید، دفع، استفادۀ بی‌خطر، تأثیرها و کنترل داروها را برعهده دارد. داروساز به دانش عالی در زمینۀ داروها، سازوکار عملکرد، عوارض جانبی، فعل‌وانفعالات و سمی‌بودن آنها، درعین‌حال به دانش درمان و درک روند آسیب‌شناختی نیازمند است. برخی از تخصص‌های دیگر داروسازی، مثل داروسازی بالینی در به‌دست‌آوردن و ارزیابی داده‌های فیزیکی و آزمایشگاهی نیز دانش کافی باید داشته باشند. دامنۀ عمل داروسازی نقش‌های سنتی‌تر، ازجمله ترکیب و توزیع داروها و خدمات جدید مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی مثل خدمات بالینی و بررسی ایمنی و اثربخشی داروها را نیز شامل می‌شود.

تحصیل داروسازی برای تعداد زیادی از دانشجویان به رؤیا تبدیل شده است؛ اما برای کسانی که آلمان را به‌دلیل محیط‌ عالی آموزشی، آزمایشگاه‌های مجهز، استادان و محققان بادانش و شهریۀ ارزان انتخاب می‌کنند، تحصیل رشتۀ داروسازی در آلمان مسیر آسان و همواری خواهد داشت. داروسازی بخش مهمی از زنجیرۀ مراقبت‌های بهداشتی محسوب می‌شود که بازار کار مناسبی برای فارغ‌التحصیلان این رشته فراهم کرده است. دانشگاه‌های آلمان رشتۀ داروسازی را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهند و سالانه تعداد زیادی دانشجوی بین‌المللی برای تحصیل در آلمان در رشتۀ داروسازی راهی دانشگاه‌هایی همچون هایدلبرگ، لودویگ ماکسیمیلیان، فرایبورگ، برمن و برلین می‌شوند. در این مقاله، شرایط تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف رشتۀ داروسازی در آلمان را توضیح خواهیم داد و تعدادی از دانشگاه‌های برتر کشور آلمان در این رشته را معرفی می‌کنیم.

تحصیل مقطع کارشناسی رشتۀ داروسازی در آلمان

در مقطع کارشناسی، داروسازی بر دانش نظری و آموزش عملی در زمینۀ علوم دارویی متمرکز است. در این مقطع، دانشجویان درس‌های مختلفی مثل شیمی آلی و معدنی، بیوشیمی، داروسازی و فیزیولوژی را پشت‌سر می‌گذارند. برای تبدیل‌شدن به داروساز، دانشجویان باید دانش‌شان دربارۀ نقش‌ درمانی داروها، فارماکودینامیک، عواض جانبی، فعل‌وانفعالات بالقوۀ بین داروها، استانداردهای تولید و توزیع دارو را افزایش و دانششان را به‌راحتی دردسترس بیماران قرار دهند. 23 دانشگاه آلمان رشتۀ داروسازی را ارائه می‌دهند و مقطع کارشناسی سه‌ تا چهار طول می‌کشد. شهریۀ هرکدام از دانشگاه‌ها بایکدیگر متفاوت است ولی به‌طور متوسط هزینۀ سالانۀ شهریۀ داروسازی در آلمان برای مقطع کارشناسی حدود 1،800 یورو برآورد می‌شود. در ادامه، دو دانشگاه مطرح برای تحصیل مقطع کارشناسی رشتۀ داروسازی در آلمان را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (Ludwig Maximilian University of Munich) که به‌اختصار LMU نیز نامیده می‌شود، از دانشگاه‌های قدیمی کشور آلمان به‌حساب می‌آید. سال 1472 لودویگ نهم باواریا ـ لندشوت این دانشگاه را در اینگولشتات تأسیس و در سال 1826 پادشاه ماکسیمیلیان اول مقدمات انتقال این دانشگاه به‌مونیخ را فراهم کرد. این دانشگاه با 36 برندۀ نوبل رتبۀ هفدهم جهانی از ظر تعداد برندگان این جایزۀ معتبر را از آن خود کرده است که از جملۀ آنان به ویلهلم رونتگن، ماکس پلانک، ورنر هایزنبرگ و توماس مان می‌توان اشاره کرد. رشتۀ داروسازی در دانشگاه LMU به‌زبان آلمانی ارائه می‌شود و تحصیل آن سه‌سال طول می‌کشد. دانشجویان در نیمسال‌های پاییز و بهار به‌منظور ورود به دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ می‌توانند اقدام کنند. گفتنی است شهریۀ دانشجویان بومی و بین‌المللی تفاوتی ندارند و سالانه حدود 2،500 یورو است.

دانشگاه فرایبورگ

دانشگاه فرایبورگ (University of Freiburg) سال 1457م بنیان نهاده شد و از آن زمان دانشجویان زیادی در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم انسانی، علوم طبیعی و مهندسی، پزشکی، حقوق و الهیات جذب و پرورش داده است. دانشگاه فرایبورگ به‌دلیل تنوع رشته‌هایش ،محیط مناسبی برای مطالعات بینارشته‌ای به‌حساب می‌آید. خبر خوبش برای دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل رشتۀ داروسازی در آلمان این است که این رشته در برنامه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه فرایبورگ وجود دارد و دانشجویان بین‌المللی در نیمسال‌های بهار و پاییز برای ورود به دانشگاه فرایبورگ می‌توانند اقدام کنند. تحصیل مقطع کارشناسی داروسازی در این دانشگاه سه‌ساله و ‌زبان تدریس دروس آلمانی‌ست. دانشجویان بین‌المللی سالانه 1،320 یورو باید شهریه پرداخت کنند و این شهریه برای دانشجویان بومی و بین‌المللی یکسان است.

تحصیل مقطع کارشناسی داروسازی در آلمان.jpg

تحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ داروسازی در آلمان

فارغ‌التحصیلان داروسازی در مقطع کارشناسی ارشد دانش لازم دربارۀ قوانین ارائۀ کمک‌های اولیه، طبقه‌بندی و اهداف داروها و دستگاه‌های پزشکی، اصول تجارت و اقتصاد دارویی و توانایی تولید و بهبود داروها را به‌دست می‌آورد و انواع داروها مثل قرص، پودر، پماد و مکمل‌ها را می‌تواند تهیه و تولید کند. داروسازان فناوری تهیۀ مواد دارویی را توسعه و در زمینۀ خصوصیات دارویی و قوانین استفاده به مشتریان مشاوره می‌دهند. در کشور آلمان هفده دانشگاه بستر ارائۀ مقطع کارشناسی ارشد داروسازی را فراهم کرده‌اند و دانشجویان برای دریافت مدرک این دوره یک تا دو سال باید زمان صرف کنند. گفتنی است متوسط شهریۀ سالانۀ دانشگاه‌ها برای رشتۀ داروسازی در آلمان حدود 4،200 یورو تخمین زده شده است. دانشگاه آزاد برلین و دانشگاه ماربورگ ازجمله دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل مقطع کارشناسی ارشد داروسازی هستند که درادامه آن‌ها را ‌معرفی می‌کنیم.

دانشگاه برلین

دانشگاه آزاد برلین (Free University of Berlin) که اغلب به‌اختصار FU Berlin نامیده می‌شود، دانشگاهی تحقیقاتی است که در شهر برلین قرار دارد و به‌دلیل پژوهش‌هایش در زمینه‌های علوم پزشکی و علوم انسانی و اجتماعی در جهان بسیار مشهور است. دانشگاه آزد برلین گزینۀ مناسبی برای تحصیل کارشناسی ارشد رشتۀ داروسازی در آلمان به‌نظر می‌رسد. دروس این مقطع به‌زبان آلمانی تدریس می‌شوند و تحصیل آن دوسال به‌طول می‌انجامد. دانشجویان برای دریافت پذیرش از این دانشگاه مدارکی همچون ویزای تحصیلی آلمان، انگیزه‌نامه، مدارک‌ تحصیلی مقاطع قبلی، ریزنمره‌ها، گذرنامه و مدرک زبان آلمانی باید ارائه دهند.

دانشگاه فیلیپس ماربورگ

فیلیپ اول در سال 1527 دانشگاه فیلیپس ماربورگ (The Philipps University of Marburg) را در شهر ماربورگ تأسیس کرد. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های قدیمی آلمان به‌حساب می‌آید و حدود 25هزار نفر دانشجو و بیش از 7‌هزار نفر کارمند دارد که تقریباً 12درصد دانشجویانش بین‌المللی هستند. گفتنی است Marburger Bund، قدیمی‌ترین دانشکدۀ پزشکی آلمان در دانشگاه ماربورگ قرار دارد. شهریۀ سالانۀ تحصیل رشتۀ داروسازی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ماربورگ 699 یورو اعلام شده و زبان تدریس دروس آلمانی است.. دانشجویان با مطالعۀ واحدهای مختلف داروسازی و کار عملی در آزمایشگاه‌های مجهز آمادۀ حضور در بازار و کسب‌وکار بین‌المللی دارو می‌شوند.

تحصیل مقطع دکتری رشتۀ داروسازی در آلمان

مقطع دکتری داروسازی در دانشگاه‌های آلمان با هدف معاینۀ دارو، عفونت و ایمنی، روش‌های داروسازی و افزایش مهارت‌های مورد نیاز برای اکتشاف داروهای مختلف ارائه می‌شود. تحصیل رشتۀ داروسازی در مقطع دکتری دانشگا‌ه‌های سه‌ساله است که یک نیمسال آن صرف مطالعات و باقی دوره صرف کار روی پایان‌نامه و تز دکتری می‌شود. دانشجویان مقطع دکتری برای تحصیل رشتۀ داروسازی در آلمان اطلاعات پزشکی دقیقی در حوزه‌های مختلف بالینی و مدیریت و توزیع دارو باید داشته باشند. فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری این رشته می‌توانند داروها را فایل‌بندی و وضعیت آنها را کنترل و ارزیابی و دارو و با مراکز بهداشتی و درمانی همکاری کنند. شهریۀ مقطع دکتری رشتۀ داروسازی در آلمان به‌طور متوسط حدود 1،800 یورو تخمین زده شده است. در ادامه دانشگاه‌های هایدلبرگ و برمن، از دانشگاه‌های مهم تحصیل مقطع دکتری در آلمان را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه برمن

دانشگاه برمن (University of Bremen) دانشگاهی غیرانتفاعی برای تحصیل رشتۀ داروسازی در آلمان است که سال 1971 در شهر برمن تأسیس شده. این دانشگاه رشته‌هایی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهد و دانشجویان را با استفاده از آزمون‌های ورودی و سوابق تحصیلی و نمره‌های کسب‌شده در مقاطع گذشته می‌سنجند. دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به تحصیل رشتۀ داروسازی در مقطع دکتری دانشگاه برمن سالانه 815 یورو باید شهریه بپردازند که این مبلغ با شهریۀ پرداختی دانشجویان بومی تفاوتی ندارد. زبان تدریس این مقطع آلمانی و مدت تحصیل آن سه‌ساله است. افزون‌براین دانشجویان طرح پیشنهادی تحقیقاتی‌شان را از قبل ورود به دانشگاه برمن و تحصیل داروسازی باید ارائه دهند. فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در داروخانه‌های عمومی و بیمارستانی، صنایع دارویی، پژوهشگاه‌های تحقیقاتی و مراکزی این‌چنینی می‌توانند مشغول فعالیت شوند.

دانشگاه هایدلبرگ

دانشگاه هایدلبرگ (Heidelberg University) دانشگاهی پژوهش‌محور است که در شهر هایدلبرگ قرار دارد و یکی از دانشگاه‌های قدیمی آلمان و جهان به‌حساب می‌آید که به‌دستور پاپ اوربان ششم تأسیس شد. دانشگاه هایدلبرگ سومین دانشگاهی است که در امپراتوری مقدس روم فعالیتش را آغاز کرد. شهریۀ تحصیل در مقطع دکتری رشتۀ داروسازی این دانشگاه از دانشگاه‌های دیگر آلمان کمی گران‌تر است و دانشجویان بین‌المللی و بومی حدود چهارهزار یورو در سال باید شهریه بپردازند. تحصیل این مقطع سه‌سال طول می‌کشد و تمامی دروس به‌زبان آلمانی تدریس می‌شوند. برنامه‌های پژوهشی مقطع دکتری داروسازی در دانشگاه هایدلبرگ در آزمایشگاه داروسازی و بیوتکنولوژی مولکولی حول توسعه، تجزیه‌وتحلیل و کاربرد مواد و داروهای مختلف و کار روی مکانسیم‌ عملکردی سلولی و مولکولی می‌چرخد و تکنیک‌های تجربی در زمینه‌های شیمی، زیست‌شناسی مولکولی و سلولی، داروشناسی و انفورماتیک نیز به‌کار گرفته می‌شود.

اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

منابع: