دانشگاه‌های مقدماتی مقطع کارشناسی دانشگاه‌هایی هستند که عمدتاً روی دورۀ کارشناسی متمرکز هستند. مارس هر سال، مجلۀ مک‌لینز ویژه‌نامۀ دانشگاه‌های برتر کانادا را در رشته‌های گوناگون منتشر می‌کند. سال گذشته نیز به‌رسم سال‌های پیشین، این مجلۀ معتبر فهرستی از بهترین دانشگاه‌های مقدماتی کارشناسی کانادا را برای سال ۲۰۲۱ منتشر کرده است. گفتنی است رتبه‌بندی مجلۀ مک‌لینز بر شهرت دانشگاه و رضایت دانشجویانش استوار است. اگر تمایل دارید قبل از هر اقدامی روی چهار سال آینده‌تان و اخذ مدرک کارشناسی در دانشگاه‌های برتر کانادا تمرکز کنید، مطلب بهترین دانشگاه‌های مقدماتی کارشناسی کانادا در سال ۲۰۲۱ می‌تواند برایتان راهگشا باشد.

دانشگاه Mount Allison

اولین نام در فهرست بهترین دانشگاه‌های مقدماتی کارشناسی کانادا در سال ۲۰۲۱، دانشگاه علوم و هنرهای آزاد Mount Allison است. امروزه‌، حدود ۲،۱۰۰ نفر دانشجوی تمام‌وقت در آن تحصیل می‌کنند و بیش از ۴۵ رشتۀ تحصیلی در آن تدریس می‌شود؛ ازجمله هنر، تجارت، علوم، هنرهای زیبا و موسیقی. در این دانشگاه، نسبت تعداد دانشجو به استادان هیئت‌علمی شانزده به یک است و تاکنون، ۵۵ نفر از دانشجویان آن توانسته‌اند بورسیۀ رودز (Rhodes Scholars) را دریافت کنند.

دانشگاه لث‌بریج

دانشگاه لث‌بریج یکی دیگر از برترین دانشگاه‌های مقدماتی کارشناسی کانادا در سال ۲۰۲۱ است. این دانشگاه سال ۱۹۶۷ تأسیس شد و امروزه، یکی از دانشگاه‌های برتر کانادا و از مؤسسه‌های تحقیقاتی برجستۀ این کشور به‌شمار می‌رود. همچنین، دانشگاه لث‌بریج یکی از چهار دانشگاه جامع و پژوهشی منطقۀ آلبرتاست که درحال‌حاضر، درحدود ۸،۹۰۰ نفر دانشجو در آن تحصیل می‌کنند و ازنظر عملکرد تحقیقاتی، جزو ۶درصد برتر جهان هستند.

دانشگاه آکادیا

دانشگاه آکادیا یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌های مقدماتی کارشناسی کانادا در سال ۲۰۲۱ به‌شمار می‌رود. دانشگاه مذکور سال ۱۸۳۸ در ولفویل منطقۀ نوااسکوشیا بنیان نهاده شد و یکی از دانشگاه‌های قدیمی و معتبر هنرهای آزاد کاناداست. هم‌اکنون، دانشگاه آکادیا از بیش از ۳،۷۰۰ نفر دانشجوی کارشناسی تمام‌وقت میزبانی می‌کند و میانگین نفرات کلاس‌هایش ۳۲ نفر است. در این دانشگاه، بیشتر از دویست مدرک مشترک در رشته‌های متنوع هنر و علوم محض و کاربردی و مطالعات حرفه‌ای ارائه می‌شود.

دانشگاه سنت‌مری

دانشگاه سنت‌مری (Saint Mary’s University) در منطقۀ هالیفکس نوا اسکوشیا واقع شده است و دوره‌های باکیفیتی در زمینه‌های هنر، علوم، تجارت، آموزش‌و‌پرورش و نیز تحصیلات تکمیلی و پژوهش برگزار می‌کند. درحال‌حاضر، بیشتر از ۷هزار نفر دانشجوی تمام‌وقت و پاره‌وقت در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و میانگین نفرات کلاس دوره‌های کارشناسی آن ۴۰ نفر اعلام شده است. ناگفته نماند دانشگاه سنت‌مری یگانه دانشگاه کانادایی است که رشتۀ کارآفرینی را در مقطع کارشناسی ارائه می‌دهد.

دانشگاه بریتیش کلمبیا شمالی

دانشگاه بریتیش کلمبیا شمالی جایگاه پنجم را در فهرست برترین دانشگاه‌های مقدماتی کارشناسی کانادا در سال ۲۰۲۱ ازآنِ خود کرده است. طبق رتبه‌بندی آموزش عالی THE، دانشگاه بریتیش کلمبیا شمالی (UNBC) در جمع ۵درصد دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارد. امروزه، بیش از ۲،۸۰۰ نفر دانشجو در مقطع کارشناسی این دانشگاه تحصیل می‌کنند. دانشگاه بریتیش کلمبیا شمالی مأموریتش را «الهام‌بخشیدن به رهبران برای فردا با تأثیرگذاری بر جهان امروز» تعریف کرده است.

دانشگاه سنت‌فرانسیس خاویر

ششمین دانشگاه در فهرست بهترین دانشگاه‌های مقدماتی کارشناسی کانادا در سال ۲۰۲۱ دانشگاه سنت‌فرانسیس خاویر (St. Francis Xavier University) است. این دانشگاه از سال ۱۸۵۳ کارش را آغاز کرد و از دانشگاه‌های قدیمی و معتبر کانادا محسوب می‌شود. گفتنی است دانشگاه سنت‌فرانسیس خاویر دوره‌هایی در دانشکده‌های هنر و علوم و آموزش و دانشکدۀ تجارت جرالد شوارتز برگزار می‌کند. افزون‌براین، دانشگاه مذکور اولین دانشگاه کاناداست که دورۀ رسمی یادگیری خدمات (Service Learning) را ارائه داده است.

دانشگاه بیشاپ

دانشگاه بیشاپ (Bishop’s University) در شهرک‌های زیبای شرقی در شربروک کبک قرار دارد. این دانشگاه به داشتن کوچک‌ترین کلاس در کانادا مشهور است. درحال‌حاضر، بیشتر از ۲،۳۰۰ نفر دانشجو در مقطع کارشناسی این دانشگاه مشغول تحصیل‌اند. دانشگاه بیشاپ (BU) هدفش را آموزش دانشجویانی باسواد در زمینه‌های هنرهای زیبا، علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیع ، تجارت و آموزش اعلام کرده است.

دانشگاه  Lakehead

دانشگاه Lakehead هشتمین دانشگاه موجود در فهرست بهترین دانشگاه‌های مقدماتی کارشناسی کانادا در سال ۲۰۲۱ است. این دانشگاه سال ۱۹۶۵ در شهر تندربِی تأسیس شد و امروزه، بیش از ۹،۷۰۰ نفر دانشجوی تمام‌وقت در آن تحصیل می‌کنند و در آن، بیش از ۵۷ رشتۀ تحصیلی گوناگون مانند تجارت، مهندسی، جنگلداری و پرستاری تدریس می‌شود. گفتنی دانشگاه Lakehead پردیسی نیز در منطقۀ  Orilliaتورنتو دارد.

دانشگاه ترنت

دانشگاه ترنت سال ۱۹۶۴ در پیتربورو استان انتاریو بنیان نهاده شد. درحال‌حاضر، بیش از ۱۱هزار نفر دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و نسبت دانشجویان به استادان هیئت‌علمی هجده به یک است. این دانشگاه پردیسی در منطقۀ دورهام دارد و در آن، بیشتر از صد رشتۀ تحصیلی متنوع از‌جمله هنر، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و حرفه‌ای تدریس می‌شود.

دانشگاه جزیره پرنس ادوارد

دانشگاه جزیره پرنس ادوارد (University of Prince Edward Island) یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌های مقدماتی کارشناسی فهرست یادشده است. این دانشگاه سال ۱۹۶۹ در منطقۀ چارلوت‌تاون کارش را آغاز کرد و هم‌اکنون، بیش از ۴،۹۰۰ نفر دانشجو در آن به تحصیل مشغول‌اند. شایان ذکر است دانشگاه جزیره پرنس ادوارد هشت دانشکده و کالج دارد: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ تجارت، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ مهندسی طراحی پایدار، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی و کالج دام‌پزشکی اقیانوس اطلس.

دانشگاه فناوری انتاریو

نام دانشگاه فناوری انتاریو (Ontario Tech University) نیز در فهرست بهترین دانشگاه‌های مقدماتی کارشناسی کانادا در سال ۲۰۲۱ به‌چشم می‌خورد. این دانشگاه هفت دانشکده دارد و در مقطع کارشناسی، ۵۳ رشتۀ گوناگون در زمینه‌هایی همچون تجارت، آموزش، مهندسی و علوم بهداشت ارائه می‌دهد. دانشگاه فناوری انتاریو در ابتدا برپایۀ ارائه دروسی در زمینۀ فناوری و علوم بنیان نهاده شد و درحال‌حاضر، بیش از ۱۰هزار نفر دانشجو در آن تحصیل می کنند.

دانشگاه لورنتین

دانشگاه لورنتین رتبۀ دوازدهم را در فهرست بهترین دانشگاه‌های مقدماتی کارشناسی کانادا در سال ۲۰۲۱ از کسب کرده است. این دانشگاه لورنتین در سودبری انتاریو قرار دارد و بیشتر از ۱۷۵ رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و فوق‌دکتری ارائه می‌دهد و امروزه، بیش از ۹،۵۰۰ نفر دانشجو در آن تحصیل می‌کنند. جالب است بدانید در این دانشگاه، دانشجویان دورۀ خود را از میان دوره‌های Major و Minor می‌توانند انتخاب کنند و Modular Degree بسازند که ویژگی منحصربه‌فردی به‌حساب می‌آید.

دانشگاه مونکتون

دانشگاه مونتکتون (University of Moncton) سال ۱۹۶۳ در نیوبرانزویک تأسیس شد و زبان تحصیل در سه پردیس آن فرانسوی است. گفتنی است در این دانشگاه که یکی از بهترین دانشگاه‌های مقدماتی کارشناسی کانادا در سال ۲۰۲۱ به‌حساب می‌آید، ۱۶۵ برنامۀ مطالعاتی مانند پرستاری و تغذیه و مددکاری اجتماعی ارائه می‌شود.

دانشگاه سنت‌توماس

دانشگاه سنت‌توماس یکی دیگر از دانشگاه‌های موجود در فهرست بهترین دانشگاه‌های مقدماتی کارشناسی کانادا در سال ۲۰۲۱ است. این دانشگاه در فردریکتون نیوبرانزویک قرار دارد و هدف آن تعالی در آموزش هنرهای آزاد است. درحال‌حاضر، دانشگاه سنت‌توماس بیش از سی رشته در زمینه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی ارائه می‌دهد که میانگین نفرات هر کلاس ۲۶ دانشجوست.

دانشگاه Nipissing

دانشگاه Nipissing نیز ازجمله بهترین دانشگاه‌های مقدماتی کارشناسی کانادا در سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شود. این دانشگاه سال ۱۹۹۲ در  North Bay انتاریو تأسیس شد و درحال‌حاضر، میزبان ۳،۳۰۰ نفر دانشجوی کارشناسی تمام‌وقت در رشته‌هایی مانند زیست‌شناسی، بازرگانی، هنرهای زیبا و پرستاری است. ناگفته‌ نماند در این دانشگاه، نسبت دانشجو به هیئت‌علمی ۲۳ به ۱ است.

دانشگاه وینیپگ

دانشگاه وینیپگ دیگر نام موجود در فهرست بهترین دانشگاه‌های مقدماتی کارشناسی کانادا در سال ۲۰۲۱ است. این دانشگاه در مقطع کارشناسی رشته‌هایی همچون هنر، علوم، تجارت و اقتصاد، آموزش، الهیات و حرکت‌شناسی ارائه می‌دهد و هم‌اکنون، میزبان بیش از ۹،۴۰۰ نفر دانشجوست. دانشگاه وینیپگ به‌دلیل برتری تحصیلی، بورسیه‌های بومی، تعهد زیست‌محیطی، کلاس‌های کوچک و تنوع در دانشگاه مشهور است.

دانشگاه براندون

دانشگاه براندون یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌های مقدماتی کارشناسی کانادا در سال ۲۰۲۱ به‌شمار می‌رود. این دانشگاه سال ۱۸۹۹ در منطقۀ براندون تأسیس شد و در مقطع کارشناسی، رشته‌های نظیر هنر و علوم و برنامه‌های پیش‌حرفه‌ای ارائه می‌کند. امروزه، دانشگاه براندون از بیش از ۳،۶۰۰ نفر دانشجو میزبانی می‌کند.

دانشگاه  Mount Saint Vincent

دیگر نام موجود در فهرست برترین دانشگاه‌های مقدماتی کارشناسی کانادا در سال ۲۰۲۱ دانشگاه Mount Saint Vincent است. این دانشگاه سال ۱۸۷۳ در شهر هالیفکس بنیان نهاده شد و درحال‌حاضر، بیش از ۴هزار نفر دانشجو در آن تحصیل می‌کنند. دانشگاه Mount Saint Vincent  به پرورش شهروندانی با پذیرش مسئولیت جهانی فراوان متعهد است.

دانشگاه کیپ‌برتون

آخرین نام در فهرست برترین دانشگاه‌های مقدماتی کارشناسی کانادا در سال ۲۰۲۱ دانشگاه کیپ‌برتون (Cape Breton University) است. این دانشگاه در منطقۀ سیدنی نوا اسکوشیا قرار دارد و امروزه، بیش از ۵،۵۰۰ نفر دانشجو از سراسر جهان در آن به تحصیل مشغول‌اند. در دانشگاه کیپ‌برتون، دوره‌های هنرهای آزاد، علوم، تجارت، بهداشت و برنامه‌های حرفه‌ای ارائه می‌شود. گفتنی است این دانشگاه به آموزش رهبری به مردمان بومی متعهد است.

منبع: