دانشگاه خائن (Universidad de Jaén) سال ۱۹۹۳ در شهر خائن اسپانیا شروع به کار کرد و هم‌اکنون، نزدیک به هفده‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در سه پردیس و هفت دانشکده و مدرسۀ آن مشغول تحصیل هستند. علاوه‌بر هفت دانشکده و مدرسه، این دانشگاه پنج مرکز پژوهشی نیز در خود جای داده است که در زمینه‌های باستان‌شناسی، علوم زمین و محیط‌زیست، فناوری اطلاعات و ارتباطات و علوم داده فعالیت می‌کنند. دانشگاه خائن با سرعت در حال تغییر و نوآوری برای بهبود کیفیت آموزش دانشجویان است. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در اسپانیا، دانشگاه خائن را بیشتر معرفی می‌کنیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه خائن

دانشکده‌های دانشگاه خائن عبارت‌اند از: دانشکدۀ علوم سلامت، دانشکدۀ علوم تجربی، دانشکدۀ علوم حقوقی، دانشکدۀ علوم انسانی و آموزش و دانشکدۀ مددکاری. برخی از رشته‌های کارشناسی ارشد از‌این‌قرارند‌: کارشناسی ارشد ‌تاریخ هنر، کارشناسی ارشد هنر و موسیقی و طراحی، کارشناسی ارشد زبان و ادبیات اسپانیایی،‌ کارشناسی ارشد زیست‌فناوری و زیست‌پزشکی، کارشناسی ارشد ایمنی غذا، کارشناسی ارشد روان‌شناسی، کارشناسی ارشد حقوق، کارشناسی ارشد MBA، کارشناسی ارشد مطالعات جنسیتی، کارشناسی ارشد انرژی‌های تجدیدپذیر، کارشناسی ارشد مهندسی مواد، کارشناسی ارشد مهندسی مخابرات، کارشناسی ارشد مهندسی حمل‌ونقل زمینی، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر و کارشناسی ارشد مهندسی مکاترونیک.

در این دانشگاه، رشته‌های متنوعی در مقطع دکتری ارائه می‌شود؛ ازجمله‌ دکتری مهندسی مواد، دکتری شیمی، دکتری تربیت‌معلم، دکتری علوم زمین و محیط‌زیست، دکتری ایمنی غذا، دکتری فناوری اطلاعات و ارتباطات، دکتری حقوق، دکتری زیست‌شناسی مولکولی و سلولی،‌ دکتری روان‌شناسی، دکتری انرژی‌های تجدیدپذیر و دکتری مکانیک مایعات.

شهریه و بورسیه‌های دانشگاه خائن

دانشجویان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه خائن اسپانیا، ۲۰ یورو برای هر واحد تحصیلی باید بپردازند. در‌صورتی‌که برای درسی نمرۀ قبولی نگیرند و مجدداً آن درس را انتخاب کنند، هزینۀ هر واحد تحصیلی ۳۹ یورو محاسبه خواهد شد. افزون‌براین، هزینۀ هر واحد درسی در مقطع دکتری نیز حدود ۴۱ یورو‌ست که در‌صورت انتخاب مجدد، به ۶۷ یورو می‌رسد. این دانشگاه بورسیۀ خاصی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر نگرفته است؛ اما دانشجویان از بورسیه‌هایی می‌توانند استفاده کنند که دولت اسپانیا اعطا می‌کند. دانشجویان برای استفاده از این بورسیه‌ها، رزومۀ تحصیلی قوی و دانش زبانی مناسبی باید داشته باشند.

هزینۀ زندگی در شهر خائن

هزینۀ زندگی در شهر خائن

اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر خائن ۳۴۰ یورو و اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۲۱۳ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۶۱۶ یورو و اجارۀ ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۵۰۶ یورو تخمین زده می‌شود. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۹۳ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۴۵ یورو در ماه است. افزون‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱ و ۲۵ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۸ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۳۰ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۰.۹ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۱.۶ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۳.۶ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۰ یورو، یک کیلوگرم موز ۲.۱ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۱.۲ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۱ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱ یورو.

منبع: