بارسلونا، پایتخت کاتالونیا، شهری ساحلی و بسیار زیبا و محبوب در میان علاقه‌مندان به تحصیل در اسپانیا و گردشگران است. منظره‌های بی‌نظیر و معماری خیره‌کننده و جاذبه‌های فرهنگی زیبا این شهر را به یکی از شهرهای دیدنی اروپا و مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است. علاوه‌براین، آب‌وهوای مدیترانه‌ای و مطبوع این شهر به جذابیتش می‌افزاید. در این مقاله، تعدادی از جاذبه های گردشگری بارسلونا را معرفی خواهیم کرد.

۱. کلیسای ساگرادا فامیلیا

کلیسای ساگرادا فامیلیا (Basílica de la Sagrada Família) در جنوب شهر بارسلونا قرار دارد و هجده برج بلند این کلیسا را از ساختمان‌های دیگر شهر جدا می‌کنند. کلیسای ساگرادا فامیلیا یکی از کلیساهای نامتعارف اروپایی و از زیباترین جاذبه های گردشگری بارسلونا به‌شمار می‌رود. سال ۱۸۸۳، آنتونی گائودی، معمار مشهور و مدرن کاتالان، این کلیسا را به‌عنوان کلیسایی نئوگوتیک طراحی کرده است. این کلیسا مشهورترین اثر گائودی و نماد شهر بارسلونا محسوب می‌شود.

۲. محلۀ گوتیک

محلۀ گوتیک (Gothic Quarter) دوهزار سال مرکز شهر بارسلونا بود و امروزه، یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری بارسلونا شناخته می‌شود. بناهای ساخته‌شده در روم باستان و قرون وسطا از میراث تاریخی این محله به‌شمار می‌روند. کلیسای جامع مونته تابور (Monte Tabor) در مرکز این محله واقع شده است. این کلیسای قرون وسطایی شاهکار معماری سبک گوتیک محسوب می‌شود. از دیگر مکان‌های دیدنی در محلۀ گوتیک به موزۀ پیکاسو و موزۀ تاریخ بارسلونا می‌توان اشاره کرد.

۳. کازا میلا

۳. کازا میلا

بنای کازا میلا (Casa Mila) نیز یکی از آثار مشهور آنتونی گائودی و جاذبه های گردشگری شهر بارسلونا به‌حساب می‌آید. این بنای جذاب و آوانگارد بین سال‌های ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۲ ساخته ‌شده است و بیشتر به مجسمه‌ای جالب شباهت دارد تا ساختمانی کاربردی. تمام خطوط نمای سنگی این ساختمان منحنی هستند و سرتاسر آن پنجره‌های گرد با میله‌های بالکن فلزی شبیه به گیاهانِ درهم‌پیچیده وجود دارد. مرکز فرهنگی Fundació Catalunya در کازا میلا در تمام طول سال به سازمان‌دهی رویدادهای فرهنگی مشغول است. ناگفته نماند ورود به این ساختمان برای عموم آزاد است.

۴. خیابان لا رامبلا

قلب زندگی اجتماعی بارسلونا را در خیابان عریض و پردرخت لا رامبلا (La Rambla) می‌توان یافت. خیابان لا رامبلا قسمت Old Town بارسلونا را به دو بخش تقسیم می‌کند. لا رامبلا پیاده‌روهایی عریض دارد و وجود تعداد زیادی فروشگاه و رستوران و کافه‌های فضای باز، آن را به مکانی مناسب برای وقت‌گذرانی در شهر تبدیل کرده است. عمارت پالائو گوئل (Palau Güell)، یکی از بناهای تاریخی و مهم شهر بارسلونا، در این خیابان قرار گرفته است. سال ۱۸۸۶، آنتونی گائودی عمارت پالائو گوئل را طراحی کرده است. صاحب اصلی این عمارت یکی از حامیان بزرگ هنر بوده و آن را برای برگزاری کنسرت‌های خصوصی و مجالس شعرخوانی ساخته است.

۵. قصر موسیقی کاتالان

لوییز دومانچه ای مونتانر، از معماران هم‌عصر گائودی، قصر موسیقی کاتالان (Palau de la Música Catalana) را برای گروه موسیقی ارفئو کاتالا به سبک مدرنیست کاتالان طراحی کرده است. این بنا بین سال‌های ۱۹۰۵ تا ۱۹۰۸ ساخته شده و یکی از آثار ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو و از جاذبه های گردشگری بارسلونا به‌شمار می‌رود. قصر موسیقی کاتالان مکانی فوق‌العاده برای برگزاری کنسرت موسیقی و اجرای اپراست و حدود ۲،۲۰۰ نفر ظرفیت دارد. این سالن کنسرت، تنها تالار نمایش اروپاست که در طول روز تماماً با نور طبیعی روشن می‌شود.

۶. پارگ گوئل

۶. پارگ گوئل

پارک گوئل (Parc Güell)، پارک سورئالیست گائودی، یکی از پارک‌های دیدنی و تحسین‌برانگیز دنیا به‌شمار می‌رود. این پارک هفده‌هکتاری رنگارنگ و شاد و زیبا بین سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۱۴ در شهر بارسلونا بنا شده است و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز جای دارد. پارک گوئل از حدود پنج هکتار باغ و بناهایی با عناصر معماری سورئال و حدود سه هکتار جنگل کاج و باغ زیتون تشکیل می‌شود.

۷. کازا باتیو

کازا باتیو (Casa Batlló)، یکی دیگر از آثار آنتونی گائودی و از بناهای مدرن جذاب شهر بارسلوناست. این عمارت در ابتدا به‌عنوان محل سکونت شخصی ژوسپ باتیو، تولیدکنندۀ منسوجات، طراحی شده بود. ساختمان کازا باتیو با پنجره‌های گرد و نمای جذابش، مانند قلعه‌های داستان‌های پری سورئال است. گائودی دکوراسیون داخلی این عمارت را نیز طراحی کرده است که آن را در موزۀ گائودی واقع در پارک گوئل می‌توانید تماشا کنید.

۸. ورزشگاه نیوکمپ

ورزشگاه نیوکمپ (Camp Nou)، یکی از ورزشگاه‌های فوتبال مشهور جهان، در شهر بارسلونا واقع شده است. این ورزشگاه با ۹۹،۳۵۴ نفر ظرفیت، بزرگ‌ترین ورزشگاه اروپا و چهارمین ورزشگاه بزرگ دنیا به‌شمار می‌رود. تابستان۱۹۹۲، نیوکمپ یکی از ورزشگاه‌های میزبان المپیک بارسلونا بود و امروزه، ورزشگاه اصلی تیم فوتبال بارسلونا (FC Barcelona) است. با گشت‌های گردشگری این ورزشگاه، زمین بازی، اتاق رختکن تیم، تونل بازیکن‌ها و اتاق گزارشگران را می‌توانید ببینید. موزۀ باشگاه فوتبال بارسلونا نیز در این ورزشگاه قرار دارد که در آن جایزه‌ها و عکس‌ها و نمایشگاه‌های چندرسانه‌ای شامل ویدئو گل‌های باشگاه بارسلونا نمایش داده می‌شود.

۹. فوارۀ جادویی مونت‌جوییک

۹. فوارۀ جادویی مونت‌جوییک

یکی از جاذبه های گردشگری بارسلونا در شب، تماشای فوارۀ جادویی مونت‌جوییک (The Magic Fountain of Montjuïc) است. سال ۱۹۲۹، این فوارۀ بزرگ برای نمایشگاه بین‌المللی مونت‌جوییک ساخته شد. فوارۀ جادویی مونت‌جوییک با اجرای نمایش‌های نور و فواره‌ای همراه با موسیقی توجه تمام افراد در همۀ گروه‌های سنی را به خود جلب می‌کند.

۱۰. موزه‌های هنری مونت‌جوییک

قبرستانی قدیمی مخصوص یهودیان در محلۀ تپۀ مونت‌جوییک (به‌معنی کوه یهودی‌ها) قرار گرفته است. این تپه ۲۱۳ متر از سطح دریا فاصله دارد و با یک قلعه در قله و شیب‌هایی به‌سمت دریای مدیترانه محاصره شده است. در بالای این منظرۀ تماشایی، پارک طبیعی زیبایی قرار گرفته است. از دیگر جاذبه‌های گردشگری مونت‌جوییک به موزۀ هنر ملی کاتالونیا و پوبله اسپانیول (Poble Espanyol) یا روستای اسپانیایی می‌توان اشاره کرد. مونت‌جوییک یکی از محل‌های برگزاری مسابقات المپیک تابستان‌۱۹۹۲ بود و گردشگران ورزشگاه بازی‌های المپیک در این منطقه را نیز می‌توانند تماشا کنند.

۱۱. ساحل بارسلونتا

ساحل زیبای بارسلونتا (La Barceloneta) شلوغ‌ترین ساحل بارسلوناست و در آن، افراد از ورزش‌های آبی و فعالیت‌های اجتماعی لذت می‌برند و در رستوران‌های غذاهای دریایی روبه‌دریا تفریح می‌کنند. مرکز تفریحات بزرگِ پوشیده‌شده با درختان نخل این منطقۀ ساحلی را به تفرجگاه‌های پر از قایق بادبانی وصل می‌کند. اگر به بارسلونا سفر می‌کنید، بهتر است حتماً به این ساحل زیبا سر بزنید و غذاهای دریایی رستوران‌هایش را امتحان کنید.



منبع: