دانشگاه ترومسو نروژ یکی از دانشگاه‌های محبوب و باکیفیت این کشور است که بسیاری از دانشجویان بین‌المللی تمایل دارند در آن تحصیل کنند. این دانشگاه شمالی‌ترین دانشگاه جهان شناخته می‌شود و امروزه در آن، ۱۶،۵۰۰ نفر دانشجو مشغول تحصیل و حدود ۳،۵۰۰ نفر کارمند مشغول کار هستند. به‌طورکلی، می‌توان گفت حدود ۱۰درصد از جمعیت دانشجویان دانشگاه ترومسو نروژ را دانشجویان بین‌المللی و حدود ۷۰درصد را دانشجویان بخش نروژ شمالی و حدود ۲۰درصد را دانشجویان بخش جنوبی نروژ تشکیل می‌دهند. دانشگاه ترومسو نروژ، یکی از دانشگاه‌های مطرح جهان، مانند دیگر دانشگاه‌های دولتی نروژ امکان تحصیل در نروژ بدون شهریه را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند. این دانشگاه مزایای فراوانی برای تحصیل دارد که پیش‌تر به برخی از آن‌ها مانند رایگان بودن و کیفیت آموزش چشمگیر اشاره کرده‌ایم. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه ترومسو نروژ اطلاعات بیشتری دربارۀ آن بیان خواهیم کرد.

رتبۀ دانشگاه ترومسو نروژ

همان‌طورکه در بخش مقدمه گفتیم، دانشگاه ترومسو از‌جمله دانشگاه‌های باکیفیت نروژ و جهان است. درادامه، جایگاه‌های این دانشگاه را در وبگاه‌های مختلف رتبه‌بندی، همچون QS و تایمز مشاهده می‌کنید:

  • وبگاه QS: در رده‌بندی وبگاه QS، دانشگاه ترومسو نروژ در جایگاه ۴۱۶ جهان ایستاده است.
  • وبگاه تایمز: در رتبه‌بندی وبگاه تایمز، دانشگاه ترومسو ردۀ ۳۵۱ تا ۴۰۰ جهان را ازآنِ خود کرده است.

دانشکده‌های دانشگاه ترومسو نروژ

دانشکده‌های دانشگاه ترومسو عبارت‌اند از: دانشکدۀ علوم بهداشتی، دانشکدۀ فناوری و علوم پایه، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ علوم اجتماعی و آموزش، دانشکدۀ بیوساینس و شیلات و اقتصاد و ‌دانشکدۀ هنرهای زیبا.

زمینه‌های تحصیلی دانشگاه ترومسو نروژ

براساس وبگاه رتبه‌بندی تایمز، رشته‌های تحصیلی دانشگاه ترومسو در زمینه‌های تحصیلی مهندسی و فناوری، اقتصاد و کسب‌وکار، علوم بالینی و پیش‌بالینی، هنر و علوم انسانی، علوم زیستی، علوم رایانه‌ای، علوم اجتماعی،‌ علوم فیزیکی، روان‌شناسی، ‌آموزش و حقوق ارائه می‌شوند.

رشته‌های انگلیسی‌زبان دانشگاه ترومسو نروژ

به‌طورکلی، تحصیل در اغلب رشته‌های مقطع کارشناسی دانشگاه‌های نروژ، ازجمله دانشگاه ترومسو به زبان نروژی است؛ اما در مقطع کارشناسی ارشد، بیشتر دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. درادامه، به رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه ترومسو اشاره خواهیم کرد.

مقطع کارشناسی

تنها رشته‌ای که در مقطع کارشناسی دانشگاه ترومسو نروژ به زبان انگلیسی ارائه می‌شود، Arctic Adventure Tourism‌ است.

مقطع کارشناسی ارشد

رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ترومسو عبارت‌اند از: مهندسی کنترل هوافضا، علوم کامپیوتری کاربردی، زیست‌شناسی، بیومدیسین،‌ علوم کامپیوتری،‌ مهندسی برق، طراحی مهندسی و شناخت زبان انگلیسی و Multilinguism. ناگفته نماند در این دانشگاه، دوره‌ای یک‌ساله با عنوان Arctic Nature Guide‌ نیز برگزار می‌شود.

دریافت پذیرش از دانشگاه ترومسو نروژ

پس از کسب اطلاعاتی دربارۀ دانشگاه ترومسو نروژ، بهتر است با نحوۀ دریافت پذیرش از این دانشگاه آشنا شویم. ناگفته نماند اطلاعات این بخش به‌نقل از مطالب موجود در وبگاه رسمی ترومسو آورده شده و مخصوص دانشجویان بین‌المللی است. اولین نکتۀ مهم در روند دریافت پذیرش از دانشگاه ترومسو نروژ اطلاع از آخرین مهلت پذیرش از دانشگاه (اپلیکیشن ددلاین) است. طبق وبگاه رسمی این دانشگاه، ددلاین دریافت پذیرش در تمامی رشته‌های تحصیلی هرساله ۱دسامبر و برای کارشناسی ارشد هنرهای زیبا ۱مارس است. دومین نکتۀ مهم در روند دریافت پذیرش از دانشگاه‌های جهان، ازجمله دانشگاه ترومسو آشنایی با مدارک موردنیاز است. مدارک کلی موردنیاز برای دریافت پذیرش از دانشگاه ترومسو نروژ عبارت‌اند از: مدرک آموزش متوسطه و مدرک زبان انگلیسی. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر، توصیه می‌کنیم پس از انتخاب رشتۀ دلخواه به بخش شرایط موردنیاز در وبگاه رسمی دانشگاه ترومسو مراجعه کنید‌. دانشجویان بین‌المللی برای دریافت پذیرش آزمون‌های تأییدشدۀ این دانشگاه را باید گذرانده باشند. در‌ادامه، با مدارک موردنیاز برای دریافت پذیرش از دانشگاه ترومسو بیشتر آشنا خواهیم شد.

مدرک زبان انگلیسی تأییدشده

مدارک زبان انگلیسی تأییدشدۀ دانشگاه ترومسو در مقطع کارشناسی و دوره‌های کوتاه‌مدت ازاین‌قرارند: تافل (حداقل نمرۀ ۶۰ برای تافل اینترنتی و ۱۷۰ برای تافل رایانه‌ای و ۵۰۰ برای تافل برگه‌ای‌)‌، آیلتس آکادمیک (حداقل نمرۀ ۵)، PTE‌ آکادمیک (حداقل نمرۀ ۵۱)، آزمون بین‌المللی تعیین سطح پیشرفتۀ زبان انگلیسی (APIEL) (حداقل نمرۀ ۳)، MELAB (حداقل نمرۀ ۸۵) و آزمون‌های دانشگاه کمبریج (First Certificate English و Certificate in Advanced English و Certificate of Proficiency in English). این مدارک برای مقطع کارشناسی ارشد نیز عبارت‌اند از: تافل (حداقل نمرۀ ۸۵ برای تافل اینترنتی و نمرۀ ۲۱۳ برای تافل رایانه‌ای و نمرۀ ۵۸۰ برای تافل برگه‌ای)، آیلتس آکادمیک (حداقل نمرۀ ۶.۵)، PTE‌ آکادمیک (حداقل نمرۀ ۶۲)، آزمون بین‌المللی تعیین سطح پیشرفتۀ زبان انگلیسی (APIEL) (حداقل نمرۀ ۳)، MELAB (حداقل نمرۀ ۸۵) و آزمون‌های دانشگاه کمبریج (Certificate in Advanced English و Certificate of Proficiency in English)

مدرک کارشناسی

متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ترومسو باید مدرک کارشناسی (حداقل) سه‌ساله داشته باشند؛ البته بسته به اینکه آنان در کدام کشور دورۀ دبیرستانش را گذرانده و مدرک گرفته‌‌اند، ممکن است مدرک کارشناسی چهارساله نیز پذیرفته شود‌.

مدرک تمکّن مالی

دانشجویان بین‌المللی خارج از اروپا باید از بودجۀ کافی برای تأمین مخارج زندگی‌شان برخوردار باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ میزان تمکّن مالی، پیشنهاد می‌کنیم با مجموعۀ سیم آخر تماس بگیرید.

مدارک موردنیاز

دانشجویان برای گرفتن پذیرش از هریک از رشته‌های موجود در دانشگاه ترومسو نروژ مدارک خاصی باید ارائه دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ مدارک و شرایط موردنیاز برای هرکدام از رشته‌ها، به بخش ویژۀ هرکدام از آن‌ها در وبگاه رسمی این دانشگاه مراجعه کنید.

شهر ترومسو

ترومسو یکی از شهرهای شمالی نروژ است که همانند دیگر شهرهای این کشور‌، کیفیت زندگی در آنجا رضایت‌بخش است. به‌عنوان مثال، شاخص امنیت در این شهر بالا است. امنیت از‌جمله شاخص‌های بسیار مهم برای دانشجویان محسوب می‌شود؛ زیرا امنیت کامل سبب می‌شود دانشجویان بدون دغدغه روی تحصیلشان متمرکز شوند. علاوه‌بر شاخص امنیت، وضعیت شاخص‌های دیگر نظیر مراقبت‌های درمانی و شاخص آلودگی هوا به‌ترتیب بسیار بالا و بسیار پایین است. دربارۀ شاخص هزینۀ زندگی نیز باید بگوییم بسیار بالاست. به‌طورکلی، هزینۀ زندگی در شهرهای نروژی بسیار گران است؛ اما مشاغل این کشور به همان میزان پردرآمد هستند. درمجموع، کیفیت زندگی در شهر ترومسو نروژ بسیار مطلوب است؛ اما همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم، آن را می‌توان گران‌ترین شهر نروژ دانست. شهرهای نزدیک نروژی به ترومسو نیز استورسلت و نارویک و هاشتاد هستند که به‌ترتیب ۲۳۰.۷۶ و ۶۴.۲۴۹ و ۸۸.۳۲۳ کیلومتر با آن فاصله دارند.

منابع: