برلین، پایتخت آلمان، یکی از شهرهای مشهور این کشور است که به‌عنوان مرکز فرهنگی نیز شناخته می‌شود. افراد با انتخاب برلین برای تحصیل و زندگی، خود را برای ورود به شهری پر از شگفتی و قدرتمند در زمینۀ سیاست، فرهنگ، علوم و رسانه آماده می‌کنند. این شهر از دانشجویان بین‌المللی بسیاری میزبانی می‌کند؛ زیرا دانشگاه‌های باکیفیتی دارد که هرساله در وبگاه‌های معتبر رتبه‌بندی در جایگاه‌های برتر قرار می‌گیرند. در‌ این مقاله، بهترین دانشگاه های برلین را معرفی خواهیم کرد.

بهترین دانشگاه های برلین

همان‌طورکه در بخش مقدمه گفتیم، برلین دانشگاه‌هایی دارد که رتبه‌های برتر جهانی را ازآنِ خود کرده‌اند. این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

دانشگاه آزاد برلین

یکی از دانشگاه های برلین دانشگاه آزاد برلین است که در سال ۱۹۴۸ تأسیس شد. این دانشگاه دوازده دپارتمان آموزشی و چهار مؤسسۀ میان‌رشته‌ای و چهار ساختمان دارد. دانشگاه آزاد برلین ۱۹۰ رشتۀ تحصیلی در حوزه‌های مختلف به دانشجویان ارائه می‌دهد؛ ازجمله کارشناسی فیزیک، کارشناسی ارشد اقتصاد، کارشناسی مدیریت انفورماتیک و کارشناسی ارشد اقتصاد. دانشگاه آزاد برلین امکان تحصیل به زبان انگلیسی را نیز برای دانشجویان فراهم می‌کند و در آنجا، این رشته‌های تحصیلی کاملاً به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند:

  • مقطع کارشناسی: کارشناسی مطالعات آمریکای‌شمالی
  • مقطع کارشناسی ارشد: کارشناسی ارشد بیوشیمی، کارشناسی ارشد بیوانفورماتیک، کارشناسی ارشد شیمی، کارشناسی ارشد مارکتینگ اروپاوچین، کارشناسی ارشد علوم حسابرسی، کارشناسی ارشد علم داده‌ها، کارشناسی ارشد مطالعات انگلیسی (زبان و ادبیات و فرهنگ)، کارشناسی ارشد کسب‌و‌کار بین‌الملل و اروپایی و حقوق تطبیقی و تنظیمی، کارشناسی ارشد تاریخ جهان، کارشناسی ارشد مطالعات میان‌رشته‌ای خاورمیانه، کارشناسی ارشد سلامت (بهداشت) بین‌الملل، کارشناسی ارشد مطالعات ایرانی، کارشناسی ارشد ریاضیات، کارشناسی ارشد نوروساینس پزشکی، کارشناسی ارشد زبان و ادبیات یونانی مدرن، کارشناسی ارشد پزشکی مولکولی، کارشناسی ارشد مطالعات آمریکای‌شمالی، کارشناسی ارشد تحقیقات دارویی (تحقیقات وابسته به داروسازی)، کارشناسی ارشد فیزیک، کارشناسی ارشد علوم پلیمر، کارشناسی ارشد نوروساینس اجتماعی و شناختی و احساسی، کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی (جوامع اروپایی) و کارشناسی ارشد انسان‌شناسی (رسانه و دیداری).

دانشگاه هومبولت برلین

دانشگاه هومبولت برلین یکی دیگر از دانشگاه های برلین محسوب می‌شود که نه‌تنها در آلمان، بلکه در جهان نیز معتبر و مشهور است. این دانشگاه در سال ۱۸۱۰ بنیان نهاده شد و بیش از دویست سال قدمت دارد. دانشگاه هومبولت برلین بیش از نُه دانشکده دارد که عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر و علوم انسانی، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت اجرایی کسب‌و‌کار، دانشکدۀ علوم انسانی و علوم اجتماعی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ زبان، ادبیات و علوم انسانی، دانشکدۀ ریاضیات و علوم طبیعی و دانشکدۀ الهیات. از رشته‌های تحصیلی پرطرفدار دانشگاه هومبولت برلین می‌توان به کارشناسی علوم کامپیوتری، کارشناسی ارشد امنیت و فناوری اطلاعات، کارشناسی علوم کشاورزی، کارشناسی ارشد ریاضیات و کارشناسی روان‌شناسی اشاره کرد.

دانشگاه فنی برلین

دانشگاه فنی برلین نیز ازجمله دانشگاه های برلین است که از‌نظر کیفیت تحقیقاتی، جایگاه درخورتوجهی دارد. درمجموع، این دانشگاه دولتی ۲۲هزار و ۶۰۰ نفر دانشجو و ۲هزار و ۴۳۱ نفر کارمند دارد. دانشکده‌های دانشگاه فنی برلین عبارت‌اند از: دانشکدۀ علوم آموزشی و علوم انسانی، دانشکدۀ علوم طبیعی و ریاضیات، دانشکدۀ علوم پردازشی، دانشکدۀ علوم کامپیوتری و مهندسی برق، دانشکدۀ مهندسی مکانیک و سیستم‌های حمل‌و‌نقل، دانشکدۀ طراحی محیط‌زیست، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت و دانشکدۀ آموزش. این دانشگاه رشته‌های تحصیلی بسیاری به زبان انگلیسی برگزار می‌کند که سازه‌های پایا، مهندسی عمران، علوم اعصاب محاسباتی، انفورماتیک، مدیریت انرژی، مدیریت خلاقیت، کارآفرینی و پایایی و... برخی از آن‌ها هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این دانشگاه، می‌توانید به صفحۀ دانشگاه فنی برلین مراجعه کنید. به علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه های برلین توصیه می‌کنیم پس از انتخاب رشتۀ دلخواهشان، به وبگاه‌های رسمی دانشگاه مراجعه کنند و از شرایط دریافت پذیرش در آن رشته مطلع شوند.

منابع: