دانشگاه آلکالا یکی از برترین دانشگاه‌های دولتی اسپانیا است که در آلکالا د انارس (Alcalá de Henares) واقع شده است. این دانشگاه همچنین به عنوان میراث یونسکو و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان و البته اروپا شناخته می‌شود. درحقیقت دانشگاه آلکالا که در سال ۱۹۷۷ تأسیس شده است امروزه مؤسسه‌ای مدرن است که البته قدمت خود را حفظ کرده است. این دانشگاه همچنین دارای کیفیت بالایی در زمینه تحقیقات است و از همین روی در سطح جهانی و ملی در جایگاه بسیار خوبی قرار گرفته است. در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره دانشگاه آلکالا نظیر رتبه دانشگاه آلکالا، دانشکده های دانشگاه آلکالا، زمینه های تحصیلی دانشگاه آلکالا، دپارتمان های دانشگاه آلکالا، تحصیل در دانشگاه آلکالا به انگلیسی، پذیرش در دانشگاه و شهر آلکالا د انارس خواهیم پرداخت.

رتبه دانشگاه آلکالا

دانشگاه آلکالا در وبسایت‌های مختلف جهانی دارای رتبه‌های برتری است. برای مثال این دانشگاه در وبسایت QS در جایگاه ۴۹۹ جهانی (برای سال ۲۰۲۱)، در وبسایت تایمز در جایگاه ۸۰۰-۶۰۱ جهانی (برای سال ۲۰۲۰)  و در وبسایت Shanghai در جایگاه ۱۰۰۰-۹۰۱ جهانی (برای سال ۲۰۱۹) است.

دانشکده های دانشگاه آلکالا

به طور کلی دانشکده‌ها و مراکز آموزشی دانشگاه آلکالا عبارتند از: مرکز پلی تکنیک، مرکز معماری، دانشکده علوم پایه، دانشکده اقتصاد، کسب و کار و گردشگری، دانشکده حقوق، دانشکده آموزش، دانشگده داروسازی، دانشکده فلسفه و هنر و دانشکده پزشکی و علوم بهداشت که رشته‌های تحصیلی موجود در این دانشگاه میان آنها توزیع شده است.

زمینه های تحصیلی دانشگاه آلکالا

به طور کلی می‌توان رشته‌های دانشگاه آلکالا را در زمینه‌های تحصیلی زیر خلاصه کرد:

  • هنر و علوم انسانی
  • علوم بهداشت و سلامت
  • علوم فناوری
  • علوم اجتماعی و قانونی
  • علوم پایه

دپارتمان های دانشگاه آلکالا

دپارتمان‌های دانشگاه آلکالا به تفکیک زمینه تحصیلی به شرح زیر هستند:

هنر و علوم انسانی

دپارتمان‌های آموزشی دانشگاه آلکالا در زمینه هنر و علوم انسانی عبارتند از: تاریخ و فلسفه، زبانشناسی مدرن، اسناد و ارتباطات و زبانشناسی.

علوم بهداشت و سلامت

دپارتمان‌های آموزشی در زمینه علوم بهداشت و سلامت نیز عبارتند از: علوم زیست پزشکی، فناوری زیستی و زیست پزشکی، پزشکی و تخصص پزشکی، پرستاری و فیزیوتراپی، علوم اجتماعی و پزشکی و جراحی و زیست شناسی سیستم‌ها.

فناوری

دپارتمان‌های معماری، علوم کامپیوتری، الکترونیک و ارتباطات در این زمینه تحصیلی ارائه می‌شوند.

علوم اجتماعی و قانونی

دپارتمان‌های موجود در دانشگاه الکالا در زمینه علوم اجتماعی و قانونی عبارتند از: اقتصاد و کسب و کار، اقتصاد، علوم آموزشی، زمین‌شناسی، جغرافی و علوم محیط زیست و علوم قانونی.

علوم پایه

دپارتمان‌های این دانشگاه در زمینه علوم پایه نیز عبارت است از: شیمی تجزیه، شیمی فیزیک و مهندسی شیمی، زیست پزشکی و فناوری زیستی، زمین شناسی، جغرافی و علوم محیطی، علوم زیستی، شیمی آلی و غیرآلی، ریاضیات و فیزیک و زیست شناسی سیستم‌ها.

تحصیل در دانشگاه آلکالا به انگلیسی

تحصیل در دانشگاه آلکالا به انگلیسی

دانشگاه آلکالا به منظور ایجاد محیطی بین‌المللی برای دانشجویان برخی رشته‌های تحصیلی را به صورت دوزبانه ارائه می‌دهد دانشجویان در رشته‌ای دو زبانه نیز این فرصت را دارند که حداقل نیمی از واحدهای تحصیلی را به انگلیسی بگذرانند. همچنین برخی از رشته‌ها به صورت English teaching option هستند و دانشجویان می‌توانند برخی از دروس را به زبان انگلیسی بگذرانند. در ادامه لیستی از این رشته‌ها را به تفکیک مقطع تحصیلی مشاهده می‌کنیم:

مقطع کارشناسی

  • مطالعات انگلیسی (دو زبانه)
  • مترجمی و زبان‌های مدرن (دوزبانه)
  • علوم کامپیوتری (English teaching option)
  • مهندسی کامپیوتر (English teaching option)
  • مهندسی الکترونیک (دوزبانه)
  • مهندسی الکترونیک و مهندسی صنایع (English teaching option)
  • سیستم‌های اطلاعاتی (English teaching option)
  • مهندسی فناوری ارتباطات از راه دور (دو زبانه)
  • مهندسی سیستم‌های ارتباطات از راه دور (دو زبانه)
  • مهندسی تله‌ماتیک (دو زبانه)
  • اقتصاد و کسب و کار بین الملل (دو زبانه)

مقطع کارشناسی ارشد

  • مطالعات آمریکایی
  • مهندسی فوتونیک
  • امور مالی و بانکداری
  • مدیریت کسب و کار بین‌الملل
  • آموزش زبان انگلیسی

تمامی رشته‌های مذکور در بخش کارشناسی ارشد به صورت نیمه به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

پذیرش در دانشگاه آلکالا

پذیرش در دانشگاه آلکالا

دانشجویان بین‌المللی درصورت داشتن هرکدام از الزامات زیر می‌توانند برای دریافت پذیرش در رشته‌های دانشگاه آلکالا اقدام کنند.

  1. دانشجویان بین‌المللی که آموزش دوره متوسطه را در هر کشوری گذرانده‌اند در صورت پشت سر گذاشتن آموزن ورودی و کسب حداقل نمره موردنیاز برای رشته مربوطه می‌توانند برای آن رشته اقدام کنند.
  2. دانشجویان کشورهایی که با اسپانیا (در زمینه تحصیل و دانشگاه و موضوعات مربوطه) قرارداد دارند می‌توانند در صورت گذراندن دوره‌ها و آزمون‌هایی که آنها را قادر به طور مستقیم وارد سیستم دانشگاهی اسپانیا شوند.
  3. دانشجویانی که دارای دیپلم رسمی و معتبر خارجی هستند (مدرک دیپلم رسمی) می‌توانند بدون گذراندن آزمون ورودی به دانشگاه آلکالا ورود پیدا کنند و در رشته‌ای که ظرفیت داشته (بعد تکمیل مرحله دوم ادمیشن) تحصیل کنند.
  4. دانشجویانی که دارای مدرک دانشگاهی هستند می‌توانند از این طریق برای تحصیل در رشته مربوطه اقدام کرده و وارد سیستم دانشگاهی اسپانیایی شوند.

به منظور تحصیل در دانشگاه آلکالا نیز باید یک ایمیل به آدرس noerasmus.incoming@uah.es به همراه مدارک زیر ارسال کنند:

  • اپلیکیشن فرم تکمیل شده
  • اسکن فتوکپی مدارک رسمی موردنیاز
  • اسکن فتوکپی صفحات گذرنامه‌ای معتبر که هویت فرد را مشخص می‌کند.

دانشگاه آلکالا نیز از طریق ایمیل به متقاضی پاسخ می‌دهد و به فرد اطلاع می‌دهد که آیا مدارک وی تأیید شده است و در صورت تأیید مراحل بعدی را در اختیار داوطلب قرار می‌دهد.

آلکالا د انارس

آلکالا د انارس

آلکالا د انارس ناحیه‌ای در اسپانیا در بخش خودمختار مادرید است که دارای مساحتی برابر ۸۷.۹۹ کیلومتر مربع و جمعیتی حدود ۲۰۴۰۰۰ نفر است. درحقیقت مهم‌ترین دلیل شهرت این شهر وجود دانشگاه دولتی و برتر آلکالا در آن است که سالانه تعداد زیادی از دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در اسپانیا را مشتاق به رفتن به این شهر می‌کند.

آلکالا د انارس همچنین دارای تابستان‌های کوتاه، بسیار گرم و بدون باران به همراه آسمان صاف و زمستان‌های طولانی و بسیار سرد به همراه آسمان نیمه-ابری است. دمای هوا نیز در شهر الکالا د انارس در طول سال از ۱ درجه سانتی‌گراد تا ۳۳ درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و دمای کم‌تر از ۴- درجه سانتی‌گراد و یا بیشتر از ۳۷ درجه سانتی‌گراد در این شهر بسیارنادر است. فصل گرم سال نیز در این شهر از ۱۴ ماه ژوئن آغاز شده و تا ۹ ماه سپتامبر با متوسط دمای ۲۹ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یاید. گرم‌ترین روز سال هم در شهر الکالا د انارس، ۲۱ ماه جولای با حداکثر دمای ۳۳ درجه سانتی‌گراد سانتی‌گراد و حداقل دمای ۱۷ درجه سانتی‌گراد است. همچنین فصل سرد سال در شهر الکالا د انارس از ۱۳ ماه نوامبر آغاز شده و تا ۵ ماه مارس با متوسط دمای ۱۶ درجه سانتی‌گراد ادامه دارد. سردترین روز سال نیز در این شهر، ۱۹ ماه ژانویه با حداکثر دمای ۱۰ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۱ درجه سانتی‌گراد است. بر اساس آنچه گردشگران گزارش کرده‌اند بهترین زمان سال برای بازدید از شهر الکالا د انارس از اواخر ماه می تا اوایل ماه اکتبر است که دمای هوا در این مدت نیز بین ۱۸ درجه سانتی‌گراد و ۲۷ درجه سانتی‌گراد است. هزینه مسکن نیز در این ناحیه به این ترتیب است که اجاره‌بها برای یک آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر برابر ۵۲۳ یورو در ماه و برای آپارتمانی مشابه، خارج از مرکز شهر برابر ۴۹۲ یورو در ماه است. همچنین اجاره ماهیانه برای یک آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر حدود ۸۷۵ یورو و برای همین آپارتمان خارج از مرکز شهر حدود ۷۴۲ یورو است. افرادی نیز که تمایل به خرید مسکن در شهر الکالا د انارس را دارند باید بدانند که هزینه خرید یک آپارتمان در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب برابر ۲۳۰۰ یورو و ۲۵۰۰ یورو به ازای هر ۱ متر مربع است.

منبع: