آزمون DELF یا DALF DILF از جمله آزمون‌های سنجش مهارت فرانسوی هستند. هرکدام از این آزمون‌ها نیز برای افراد با سطح زبانی مخصوصی طراحی شده‌اند و کسانی که می‌خواهند دانش خود را در زبان فرانسوی مورد سنجش قرار دهند باید ابتدا آزمون مناسبِ سطح خود را انتخاب کنند زیرا برخلاف آزمون‌های سنجشی دیگری مانند آیلتس و یا تافل که سطح افراد را مشخص می‌کنند داوطلبین در این آزمون‌ها باید از سطح خود مطلع باشند سپس آزمون مناسب را انتخاب کنند. برای مثال در صورتی که موفق به گذراندن آزمونی که برای سطح B2 طراحی شده است نشوید مدرکِ سطح B1 را دریافت نخواهید کرد و تنها موفق به دریافت مدرک B2 نمی‌شوید بنابراین یکی از توصیه‌های ما به افرادی که می‌خواهند از مدرک فرانسوی برای اثبات سطح زبان خود در زمینه کاری یا تحصیلی استفاده کنند بهتر است آزمونی که برای سطح پایین‌تری نسبت به دانش آنها طراحی شده است را انتخاب کنند تا حداقل یک مدرک داشته باشند. به منظور انتخاب آزمون مناسب بهتر است ابتدا با اطلاعاتی درباره هرکدام از این آزمون‌ها آشنا شوید تا بدانید آزمون DELF، DALF و DILF را انتخاب کنید.

آزمون DILF

آزمون DILF که مخفف عبارت Diplôme initial de langue française است برای افراد با پایین‌ترین سطح زبانی (فرانسوی) طراحی شده و کسانی که موفق به گذراندن آن باشند مدرک A1.1 را دریافت خواهند کرد. این آزمون برای افرادی مناسب است که زبان فرانسوی را به تازگی آغاز کرده‌اند که نام این آزمون نیز (Initial diploma of French language) به خوبی گویای این موضوع است. آزمون DILF نیز برخلاف آزمون‌های DALF و DELF مهارت مکالمه و شنیداری را به مهارت نوشتاری و خواندن، اولویت می‌دهد. این آزمون همچنین برای مهاجرانی که می‌خواهند به فرانسه بروند و آنچنان‌ها با فرانسوی آشنا نیستند مناسب بوده و انتخاب آن توسط داشجویان بسیار نادر است.

آزمون DELF

آزمون DELF مخفف عبارت Diplôme d’études en langue française بوده و آزمون انتخاب بیشتر زبان‌آموزان فرانسه است زیرا برای سطح زبانی A1 (مبتدی) تا B2 (متوسط) طراحی شده است. درحقیقت آزمون DELF در دل خود ۴ آزمون را گنجانده است که عبارتند از: DELF A1، DELF A2، DELF B1 و DELF B2. آزمون DELF نیز یکی از آزمون‌های رایج سنجش فرانسوی است که به منظور اقدام برای دانشگاه‌ها و یا مشاغل فرانسوی مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین بیشتر مقاطع تحصیلی کارشناسی و یا کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های فرانسه به مدرک B2 زبان فرانسوی احتیاج دارند که البته برخی از دانشگاه‌های سطح B1 را نیز برای مقطع کارشناسی می‌پذیرند. مدرک B1 و B2 نیز مدرک مورداحتیاج برای بیشتر مشاغل فرانسوی است.

آزمون DALF

آزمون DALF مخفف عبارت Diplôme approfondi de langue française بوده برای افراد با سطح زبانی (فرانسوی) پیشرفته طراحی شده است. این آزمون همچنین تا حدود زیادی به آزمون DELF شباهت دارد. آزمون DALF نیز دو نوع است که یکی از آنها برای سطح C1 و دیگری برای سطح C2 طراحی شده است. مدرک C1 نیز برای برخی از برنامه‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در فرانسه موردنیاز است.

شباهت‌های آزمون DELF، DALF و DILF

بعد از آشنایی با اطلاعاتی درباره آزمون DELF، DALF و DILF بهتر است با شباهت‌های آزمون DELF، DALF و DILF نیز آشنا شد. درحقیقت ساختار آزمون DELF، DALF و DILF تا حدود زیادی به یکدیگر شباهت دارند. به بیانی دیگر هرکدام از آزمون‌های مذکور ۴ مهارت مختلف داوطلبین را موردسنجش قرار می‌دهد که عبارتند از:

  • خواندن و درک مطلب
  • فهم شنیداری
  • اصطلاحات و عبارات نوشتاری
  • اصطلاحات شفاهی

نمره هرکدام از بخش‌های فوق در آزمون‌های DELF و DALF از ۲۵ نمره حساب می‌شود ولی در آزمون DILF بخش شنیداری و مکالمه از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و هرکدام ۳۵ نمره دارد و هرکدام از بخش‌های دیگر از ۱۵ حساب می‌شود. داوطلبین همچنین به منظور قبول شدن در آزمون باید حداقل ۵۰ نمره کلی و حداقل ۵ نمره برای هر بخش دریافت کنند.

ثبت نام در آزمون DELF، DALF و DILF

بعد از انتخاب آزمون مناسب با سطح خود وقت ثبت‌نام در آنها فرا رسیده است. بی‌شک مراکز آزمون بسیاری برای گذراندن آزمون DELF، DALF و DILF وجود دارند که هزینه ثبت‌نام در آزمون توسط آنها تعیین می‌شود اما به طور کلی هزینه ثبت‌نام در آزمون DELF، DALF و DILF از حدود ۱۰۰ یورو (برای پایین‌ترین سطح) آغاز شده و تا بیش از ۲۵۰-۲۰۰ یورو برای DALF ادامه می‌یابد.

در نهایت باید بگوییم که موفقیت شما در زبان فرانسه ربطی به سطح کنونی‌تان در این زبان فرانسه ندارد و شما در هر مرحله‌ای که باشید می‌توانید سطح زبانی خود را بهبود ببخشید که البته راهکارهای متعددی نیز برای ارتقاء سطح زبانی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم.

ارتقاء سطح زبان فرانسه

همانطور که پیش‌تر ذکر شد راهکارهای متعددی برای بهبود سطح زبان فرانسه وجود دارد که داوطلبین می‌توانند با استفاده از آنها تا حدود زیادی سطح زبانی خود را افزایش دهند. برخی از این راهکارها به شرح زیر هستند:

هر روز به زبان فرانسه مطالعه کنید

اصلاً فرقی نمی‌کند که چه می‌خوانید؛ فقط خواندن متنی به زبان فرانسه را در برنامه روزانه خود قرار دهید. اگر این متن، مورد علاقه شما باشد تأثیر بیشتری خواهد داشت. برای مثال اگر شما به آشپزی علاقه دارید، دستور تهیه غذای موردعلاقه‌تان را به زبان فرانسوی مطالعه کنید و یا اگر مجله‌های مخصوص بانوان را دوست دارید، می‌توانید به مطالعه مجله‌هایی مانند Marie Claire و یا Vogue بپردازید.

اسامی اشیا را به زبان فرانسه نوشته و بر روی آنها بچسبانید

این روش یکی از راهکارهای بسیار مؤثر برای یادگیری و پیشرفت هر چه سریع‌تر در زبان فرانسه است. در این روش از زبان‌آموزان خواسته می‌شود که نام تمامی اشیا را به زبان فرانسوی نوشته و بر روی خود شی بچسبانند. در این صورت با دیدن آن شیء به نوشته روی آن توجه کرده و نام آن را به زبان فرانسوی یاد می‌گیرند. البته توجه داشته باشید که در این روش حتماً با نوشتن la و le جنسیت مربوط به شی را نیز مشخص کنید.

به رادیو و موسیقی فرانسوی گوش دهید

از آنجایی‌که در زبان فرانسه آنچه می‌شنوید با آنچه که می‌نویسید بسیار متفاوت است، گوش دادن به رادیو و موسیقی فرانسوی را فراموش نکنید؛ زیرا باعث می‌شود که با لهجه و تلفظ افراد فرانسوی زبان، بیش از پیش آشنا شوید. گوش دادن به رادیو و موسیقی فرانسوی مورد علاقه، تأثیر بسزایی در پیشرفت سطح زبان شما خواهد داشت.

با خودتان و دوست‌تان به زبان فرانسه صحبت کنید

تاکنون بسیار پیش آمده که ما با خودمان صحبت کرده‌ایم. برای مثال تاکنون صدها بار از خودمان پرسیده‌ایم «کلیدم کجاست؟» و یا «ای کاش این حرف را نمی‌گفتم». یکی از بهترین راه‌های تقویت سطح زبان فرانسه، این است که پرتکرار‌ترین جملاتی را که می‌گویید، به زبان فرانسوی به کار ببرید. همچنین یکی دیگر از راه‌های تقویت این زبان، صحبت کردن به زبان فرانسه با دوست و یا همکلاسی است که این زبان را بلد باشد. در صورت داشتن چنین فردی می‌توانید در مدت زمان کوتاهی به پیشرفت قابل توجهی در این زبان برسید

به زبان فرانسه خاطره بنویسید و چت کنید

نوشتن به زبان فرانسه راهکاری بسیار مناسب برای تقویت سطح زبان‌تان است. نوشتن خاطرات به زبان فرانسوی و یا چت کردن با دوستی به این زبان، پیشنهادی بسیار مناسب بوده و شما را در شرایطی قرار می‌دهد که با به کار بردن آنچه که آموخته‌اید به سطحی قابل قبول در این زبان برسید.

برای یادگیری لغات و جنسیت از فلش‌کارت‌های رنگی استفاده کنید

به خاطر سپردن جنسیت تمامی لغات در زبان فرانسوی، از جمله مهم‌ترین و دشوارترین مراحل یادگیری این زبان بوده و یکی از راه‌های مؤثر برای یادگیری آن، استفاده از فلش‌کارت‌های رنگی است. به عنوان مثال می‌توانید برای اسامی مؤنث از فلش‌کارت‌های صورتی و برای اسامی مذکر از فلش‌کارت‌های آبی استفاده کنید (رنگ فلش‌کارت، کاملاً سلیقه‌ای است). با انجام این کار، کلمه موردنظر را با رنگ فلش‌کارت مربوطه به یاد می‌آورید که راهی بسیار مناسب برای یادگیری جنسیت اسامی است.

برنامه «تماشای فیلم فرانسوی» ترتیب دهید

این راهکار برای افرادی که تماشای فیلم را دوست دارند بسیار مناسب است؛ زیرا باعث آشنایی هرچه بیشتر شما با تلفظ و نحوه استفاده از جملات و اصطلاحات در موقعیت‌های مختلف می‌شود. افرادی که یادگیری زبان فرانسوی را به تازگی شروع کرده‌اند، بهتر است با تماشای کارتون و برنامه‌های کودک فرانسوی شروع کنند زیرا از آنجایی‌که این برنامه‌ها مخصوص کودکان است، کمتر از عبارات دشوار و اصطلاحات سخت استفاده می‌کنند. همچنین افرادی که زبان فرانسه را تا حد قابل قبولی پیش برده‌اند، بهتر است هنگام تماشای فیلم از زیرنویس (به زبان انگلیسی و یا زبان مادری خود) استفاده نکنند زیرا استفاده از زیرنویس باعث وابستگی به آن می‌شود. راه دیگر برای افرادی که بدون زیرنویس متوجه فیلم نمی‌شوند، استفاده از زیرنویس فرانسوی است؛ زیرا در این صورت می‌توانند به درک بهتری از فیلم مربوطه و تلفظ لغات برسند.

خود را در موقعیت تصور کنید

این روش نیز یکی دیگر از راه‌های مؤثر برای یادگیری هرچه بهتر این زبان است. تصور کنید در فرانسه هستید و به مکان مورد علاقه خود رفته و در حال برقراری ارتباط به زبان فرانسوی (در آنجا) هستید. برای مثال تصور کنید که به رستورانی زیبا در فرانسه رفته‌اید و اکنون می‌خواهید غذای مورد علاقه خود را سفارش دهید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا از این زبان در موقعیت‌های مختلف استفاده کنید.

یک کلمه یا اصطلاح جدید را ۲۴ ساعته تکرار کنید!

اگر از ما بپرسید بهترین و کارآمدترین راه برای یادگیری یک زبان چیست می‌گوییم تکرار، تکرار و تکرار. بعد از یادگیری کلمه و یا اصطلاحی به زبان فرانسوی آن را بسیار تکرار کنید (حتی اگر مطمئن هستید که کاملاً آن را یاد گرفته‌اید.)

تنظیمات موبایل خود را به فرانسوی تغییر دهید

برای کسانی که مدت زمان زیادی را به چک کردن تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ و کامپیوتر اختصاص می‌دهند، تغییر دادن زبان سیستم به فرانسوی باعث می‌شود که مدت زیادی از روز را با این زبان سر وکار داشته باشند.

منبع: