آزمون TEF مخفف عبارت Test d’Evaluation de Français بوده و آزمونی بین‌المللی با هدف سنجش مهارت فرد در زمینه دانش فرانسوی او است. داوطلبینی که برای شرکت در آزمون TEF آماده می‌شوند نیز باید بدانند که مدرک دریافتی از سازمان برگزارکننده این آزمون به خوبی گویای سطح زبانی افراد در زمینه فرانسوی است. درحقیقت افرادی که می‌خواهند دانش زبانی (فرانسوی) خود را به یک سازمان آموزشی، نهاد کاری و… اثبات کنند می‌توانند از مدرک آزمون TEF استفاده کرده و برای این آزمون آماده شوند که البته پیش از آمادگی برای این آزمون باید با اطلاعاتی درباره آن آشنا شوند که در ادامه به برخی از این موارد خواهیم پرداخت.

ساختار آزمون TFE

به طور کلی آزمون TEF شامل ۵ تست است که عبارتند از:

  • فهم شفاهی (CO): 40 دقیقه
  • فهم نوشتاری (CE): 60 قیقه
  • اصطلاحات و عبارات شفاهی (EO): 15 دقیقه
  • اصطلاحات و عبارات نوشتاری (EE): 60 دقیقه
  • بخش لغت و نحو (LS): 30 دقیقه

درحقیقت داوطلبین بسته به اهدافی که دارند می‌توانند بخش‌های مختلف این آزمون را تکمیل کنند. آنها همچنین می‌توانند ورژنی از آزمون را انتخاب کنند که شامل تست موردنیازشان باشد. برای مثال کسانی که با هدف آموزش و تحصیل در این آزمون شرکت می‌کنند باید بخش‌های فهم شفاهی، فهم نوشتاری، لغت و نحو و اصطلاحات و عبارات نوشتاری را بگذرانند. کسانی نیز که برای گرفتن اقامت آغاز می‌خواهند آزمون TEF را بگذرانند باید برای بخش‌های فهم شفاهی، فهم نوشتاری، اصطلاحات و عبارات نوشتاری و اصطلاحات و عبارات نوشتاری آماده شوند. در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره تست‌های مختلف آزمون TEF می‌پردازیم.

فهم شفاهی

هدف از طراحی این بخش ارزیابی مهارت و توانایی‌های داوطلبان در زمینه شنیداری و کلیپ‌های صوتی است. همچنین تست Oral Comprehension شامل ۴ بخش است و به طور کلی ۶۰ سؤال چندگزینه‌ای (۲، ۴ یا ۵ گزینه‌ای با تنها یک پاسخ صحیح) دارد.

فهم نوشتاری

فهم نوشتاری نیز یکی دیگ از تست های آزمون TEF است. این تست از این آزمون نیز با هدف ارزیابی مهارت داوطلبین در زمینه خواندن و فهم اسناد نوشتاری طراحی شده است. این آزمون همچنین شامل ۴ بخش و ۵۰ سؤال چندگزینه‌ای (سؤالات ۴ گزینه‌ای با تنها یک پاسخ صحیح) است.

اصطلاحات و عبارات شفاهی

این بخش از آزمون نیز با هدف ارزیابی توانایی افراد در زمینه برقراری ارتباطِ شفاهی با فرد دیگر طراحی شده است که به طور کلی شامل دو بخش است که در عبارتند از:

  • بخش A: در این بخش، داوطلبین اطلاعاتی را در حدود ۵ دقیقه کسب می‌کنند.
  • بخش B: در این مرحله نیز با استفاده از اطلاعات بخش پیشین، آنها یک نفر را متقاعد به درستی ایده خود می‌کنند. مدت زمان این بخش نیز ۱۰ دقیقه است.

اصطلاحات و عبارات نوشتاری

آزمون TEF در این تست به ارزیابی توانایی افراد در زمینه ابزار احساسات خود به نوشتارِ فرانسوی می‌پردازد. این تست نیز به دو بخش تقسیم می‌شود که هردو بخش باید تکمیل شود. بخش A و B این تست نیز به شرح زیر است.

  • بخش A: در این بخش از داوطلبین خواسته می‌شود که بخش بعدی یک مقاله را در ۸۰ کلمه تکمیل کنند.
  • بخش B: در این بخش نیز داوطلبین باید نظر شخصی خود را در حداقل ۲۰۰ کلمه بنویسد.

لغت و نحو

یکی دیگر از انواع تست‌های آزمون TEF بخش لغت و نحو است. درحقیقت هدف از طراحی این تست در آزمون TEF ارزیابی مهارت افراد در زمینه لغت و ساختارهای گرامری به صورت درست و دقیق است. این تست نیز خود به ۴ بخش تقسیم می‌شود که به طور کلی شامل ۴۰ سؤال چندگزینه‌ای است. سؤالات چندگزینه‌ای این تست نیز دارای ۴ گزینه با تنها یک پاسخ صحیح است.

نمره‌دهی آزمون TEF

تست‌های آزمون TEF در مقیاسی از ۰ تا ۷ سنجیده می‌شوند که البته این ۷ نمره در ۶ سطح خلاصه شده است. سطوح این آزمون از A1 تا C2 هستند. نتایج آزمون نیز تا مدت ۲ سال معتبر است. همچنین بعد از گذراندن آزمون می‌توانید پیش از گذشت ۱ ماه در آزمون دیگر نیز شرکت کنید.

ثبت نام در آزمون TEF

برای شرکت در این آزمون ابتدا باید در این آزمون ثبت‌نام کرده و هزینه مربوطه را پرداخت. همچنین هنگام ثبت‌نام از داوطلبین خواسته می‌شود که مدارکی را ارائه دهند که عبارتند از:

  • کپی یک کارت شناسایی رسمی (پاسپورت، گواهی‌نامه و…) به همراه عکس و امضا
  • یک فرم شناسایی عکس (در صورتیکه مرکز آزمون قادر به دریافت عکس شما در روز آزمون نباشد)

داوطلبین همچنین باید حین ثبت‌نام یک فرم اطلاعات شخصی را نیز پر کنند که بعد از گذراندن آزمون نیز از این فرم برای انجام یادداشت‌هایی درباره نتیجه استفاده می‌شود.

محدودیت سنی

برخلاف بسیاری از آزمون‌های زبان، شرکت در آزمون  TEF دارای محدودیت سنی است. داوطلبین برای شرکت در آزمون TEF نیز باید حداقل ۱۶ سال داشته باشند.

هزینه آزمون TEF

هزینه‌های مربوط به آزمون TEF نیز توسط مرکز برگزارکننده آزمون تعیین می‌شود و قیمت‌ها از فردی به فرد دیگر بسته به تعداد تست‌هایی که انتخاب می‌کند متفاوت است.

منابع: