آزمون آیلتس (IELTS) یا به بیان کامل‌تر International English Language Testing System، آزمونی است بین‌المللی که به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. آیلتس یکی از آزمون‌های جهانی است که داوطلبین با اهداف مختلفی مانند تحصیل، کار، مهاجرت و … در آن شرکت می‌کنند اما برخی از افراد به دلیل نداشتن استطاعت مالی برای پرداخت هزینه این آزمون که کم هم نیست باید از اهداف خود دست بکشند.

هر ساله تقر یباً حدود ۵ میلیون دانشجو از سراسر جهان و با ملیت‌های مختلف برای این آزمون آماده می‌شوند. این در حالی است که بسیاری از دانشجویانِ با استعداد به دلیل بحران‌های مالی که با آن مواجه هستند نمی‌توانند در این آزمون شرکت کنند اما خبر خوشحال‌کننده این است که افرادی با شرایط خاص مالی، تحصیلی و سنی می‌توانند از بورسیه هزینه آزمون آیلتس برای سال ۲۰۲۰ استفاده کنند. همانطور که پیش‌تر ذکر کردیم بهره‌مندی از این بورسیه نیازمند شرایطی خاص است که به شرح زیر می‌باشد.

  • سن داوطبین باید کمتر از ۳۲ سال باشد.
  • نمرات دبیرستان داوطلبین باید بالا باشد (حداقل ۷۵ درصد نمره کامل را دریافت کرده باشند)
  • نمرات دوره کارشناسی داوطلبین بر حسب GPA باید حداقل برابر ۳ باشد (دانشجویان ترم ۷ و ۸ نیز می‌توانند اقدام کنند اما باید ریزنمراتِ ۶ ترم اول را با معدلی بیشتر از ۳ بر حسب GPA ارائه دهند). لازم به ذکر است که نمره ۳ بر حسب GPA برابر معدل ۱۴ تا ۹۹/۱۵ در سیستم آموزشی ایران است.
  • نباید سابقه شرکت در آزمون آیلتس داشته باشند.
  • درآمد خانوادگی داوطلبان باید کمتر از ۲۵۰ دلار آمریکا باشد (برای اثبات این مورد ارائه رسید مالیات و بانکی ضروری است)
  • داشتن یک توصیه‌نامه از یکی از معلم‌های مدرسه قبلی مبنی بر اثبات شایستگی داوطلب برای دریافت بورسیه

نکته‌ای دیگر این است که این بورسیه برای تمام افرادِ واجد شرایط در سراسر دنیا (فارغ از ملیت) قابل اجرا است. این بورسیه همچنین تمام هزینه مربوط به آزمون را به حسابِ بانکی داوطلبینِ پذیرفته شده واریز می‌کند. افرادی که مشمول شرایط دریافت این بورسیه هستند نیز باید به صورت آنلاین از طریق وب‌سایت ielts-test-fee-scholarship برای اخذ بورسیه اقدام کنند. در نهایت باید بگوییم که داوطلبین تا تاریخ ۳۰ آگوست سال ۲۰۲۰ (معادل ۹ شهریور ۹۹) برای اقدام، زمان دارند.

منبع: