والنسیا یکی از شهرهای مشهور اسپانیا است و تعداد زیادی از افراد که تمایل به تحصیل در اسپانیا دارند، این شهر را به طور جدی بررسی می کنند. والنسیا به دلایل متعددی دارای محبوبیت است و افرادی که می‌خواهند در این شهر زندگی کنند باید با شرایط و هزینه‌ زندگی در والنسیا آشنا شوند. در ادامه به اطلاعاتی درباره شهر والنسیا خواهیم پرداخت.

درباره والنسیا

والنسیا شهری زیبا در اسپانیا با جمعیت ۸۰۰۰۰۰ نفر بوده و به عنوان سومین شهر بزرگ اسپانیا شناخته می‌شود. این شهر همچنین در ساحل شرقی اسپانیا واقع شده و دارای قدمتی طولانی است. در حقیقت این شهر برای اولین بار توسط سربازان رومی در قرن دومِ پیش از میلاد مسیح ساخته شد. والنسیا برای افرادی که می‌خواهند به آن مهاجرت کنند گزینه بسیار مناسبی است اما پیش از رفتن به این شهر بهتر است با شرایط و هزینه زندگی در والنسیا آشنا شوند. والنسیا یکی از مشهورترین شهرها برای گردشگران است زیرا دارای ترکیبی بسیار زیبا از سبک قدیمی و جدید است. با وجود اینکه بسیاری از افراد معتقدند که والنسیا زیر سایه بارسلونا و مادرید رشد کرده است اما این شهر منعکس کننده فرهنگ غنی اسپانیایی است. والنسیا همچنین به دلیل فستیوال‌های متعددی که دارد دارای شهرت جهانی است.

تحصیل در والنسیا

والنسیا برای تحصیل نیز گزینه بسیار مناسبی بوده و مهاجرانی که دارای فرزند هستند می‌توانند آن را به عنوان شهری مناسب برای زندگی انتخاب کنند.  همچنین ممکن است افرادِ صاحب فرزند دوست داشته باشند بدانند که شرایط تحصیل برای فرزندان آنها در والنسیا چگونه است. در حقیقت، شرایط تحصیل در نقاط مختلف اسپانیا، در مدارس دولتی و یا غیر انتفاعی و یا نیمه دولتی متفاوت است. با وجود اینکه مدارس دولتی والنسیا دارای قدمتی طولانی هستند (قدیمی هستند) اما کیفیت آموزش در آنها کاهش پیدا نکرده است. درست است که تحصیل در این مدارس، شهریه ندارد ولی هزینه‌های دیگری نظیر کتاب و لوازم تحریر باید در نظر گرفته شوند. مدارس نیمه-دولتی نیز همان مدارس غیرانتفاعیِ سابق هستند که اکنون برخی از هزینه‌ها را از دولت دریافت می‌کنند اما شهریه آنها نسبت به مدارس غیرانتفاعی بسیار کم‌تر است. مدارس غیر انتفاعی موجود در والنسیا عبارتند از؛ مدرسه آمریکاییِ والنسیا، مدرسه بریتانیاییِ والنسیا و مدرسه بین‌المللی El Plantio. والنسیا همچنین از نظر آموزش عالی گزینه مناسبی است زیرا دارای تعداد زیادی کالج و دو دانشگاه است. دانشگاه‌های والنسیا عبارتند از؛ دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا و دانشگاه والنسیا.

هزینه تحصیل در والنسیا

افرادی که والنسیا را برای تحصیل انتخاب کرده‌اند می‌توانند با صرف هزینه کم‌تری نسبت به شهرهای دیگر اسپانیا به تحصیل بپردازند. برخی از دانشگاه‌های اسپانیا گزینه‌های ارزان‌تری برای تحصیل به حساب می‌آیند که دانشگاه والنسیا یکی از آنها است. متوسط هزینه تحصیل در دانشگاه والنسیا برابر ۲۶۰۰ یورو در سال بوده و نسبت به دانشگاه‌های برتری مانند دانشگاه مستقل مادرید (۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو در سال)، بارسلونا (۲۹۰۰ یورو در سال)، پمپئوفابرا (۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو در سال) و مستقل بارسلونا (۳۵۰۰ یورو در سال) شهریه بسیار کم‌تری دارد.

شرایط و هزینه زندگی در والنسیا

شرایط و هزینه زندگی در والنسیا

همانطور که پیش‌تر ذکر شد والنسیا یکی از شهرهای مناسب اسپانیایی برای زندگی است که نسبت به شهرهای دیگری نظیر مادرید یا بارسلونا ارزان‌تر است. این شهر همچنین از نظر کیفیت زندگی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و شاخص قدرت خرید مردم، شاخص امنیت، شاخص مراقبت‌های درمانی، شاخص وضعیت اقلیمی، شاخص آلودگی هوا در این شهر به ترتیب متوسط، بالا، بسیار بالا، بسیار بالا و پایین است. همچنین افرادی که تمایل به زندگی و یا تحصیل در این شهر دارند باید شرایط و هزینه زندگی در والنسیا آشنا شوند که در ادامه بعد از پرداختن به اطلاعاتی درباره شرایط زندگی در والنسیا، هزینه زندگی در این شهر را بررسی خواهیم کرد.

مزایا و معایب زندگی در والنسیا

بی‌شک زندگی در یک شهر علاوه بر مزایا دارای معایبی نیز هست. در ادامه به مزایا و معایب زندگی در والنسیا می‌پردازیم.

معایب زندگی در والنسیا

پیش از پرداختن به مزایای زندگی در والنسیا بهتر است تا با معایب زندگی در این شهر آشنا شد. یکی از معایب زندگی در این شهر این است که تابستان‌های والنسیا بسیار گرم و مرطوب است و نمی‌توان زمستان را در آن همراه با برف و یخ احساس کرد. یکی دیگر از معایب زندگی در والنسیا نیز مربوط به افرادی است که از یک کشور دیگر می‌آیند زیرا غربت و احساس دلتنگی و سختی در برقراری ارتباط (در صورت ندانستن زبان اسپانیایی)  که البته مختص یک شهر خاص نیست باعث ایجاد احساسی بد در بدو ورود خواهد شد.

مزایای زندگی در والنسیا

همانطور که مشاهده کردید والنسیا دارای معایب زیادی نیست بنابراین بهتر است تا با مزایای زندگی در آن آشنا شویم. در حقیقت والنسیا بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در سال دارد اما افرادی که تمایل به دیدن برف دارند می‌توانند برنامه سفری کوتاه به کوه‌های اطراف این شهر را ترتیب دهند. یکی دیگر از مزایای بسیار مهم در خصوص زندگی در والنسیا این است که رفتار مردم این شهر با شما (به عنوان یک خارجی) آنقدر محترم است که به راحتی می‌توانید کنار آنها زندگی کنید. زندگی در این شهر همچنین می‌تواند بسیار لذت‌بخش و شادی‌آور باشد زیرا هر هفته فستیوال و برنامه‌های متعددی در آن برگزار میشود که شما می‌توانید با شرکت در آنها به تفریح بپردازید. این شهر نیز بسیار زیبا بوده و وجود معماری قدیمی و جدید در آن به زیبای هر چه بیشتر آن افزوده است.

شرایط آب و هوا در والنسیا

یکی دیگر از موضوعاتی که در انتخاب شهر و یا کشوری برای زندگی، تأثیرگذار است شرایط آب و هوایی است. در این بخش می‌خواهیم به شرایط آب و هوا در فصول مختلف در والنسیا بپردازیم.

فصل بهار

والنسیا در فصل بهار، فوق‌العاده بوده و هوای مطلوب (۱۸ در جه سانتی گراد در روز) در مارس شروع می‌شود. در این فصل، درختان در پارک‌ها و باغ‌ها شکوفه می‌زنند و مرکبات در هوا عطرافشانی می‌کنند. هوای والنسیا در عصر کمی خنک‌تر شده و به ۱۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. هوا نیز در کناره دریا تا حدود زیادی مطلوب شده و در اواخر می به ۱۸ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. برای اطلاع بیشتر درباره ماه‌های مختلف سال بهتر است نگاهی به جدول زیر بیاندازیم.

ماه حداکثر/ حداقل دما (سانتی‌گراد) تعداد ساعات آفتابی در روز تعداد روزهای بارانی
مارس 18+/ 9+ 9 ساعت 2 روز
آوریل 20+/ 11+ 10 ساعت 2 روز
می 23+/ 14+ 12 ساعت 1 روز

فصل تابستان

فصل تابستان در والنسیا بسیار گرم و خشک است تا حدی که دمای هوا در بعد از ظهر به ۳۰ درجه سانتی‌گراد و یا بیشتر می‌رسد. افرادی که در این شهر و به طور کلی در اسپانیا زندگی می‌کنند خوب است بدانند که بهترین زمان برای انجام فعالیت‌های روزانه، صبح‌ها و عصرهای تابستان است. دما در شب‌های تابستان نیز به ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در این فصل، شهرِ صنعتیِ والنسیا به مرکزی توریستی تبدیل می‌شود. افراد در صبح‌های تابستانی در آب شنا کرده و حمام آفتاب می‌گیرند و در بعدازظهرهای این فصل، چرتی کوتاه می‌زنند. در ادامه به اطلاعات دقیق‌تری درباره ماه‌های تابستانی می‌پردازیم.

ماه حداکثر/ حداقل دما (سانتی‌گراد) تعداد ساعات آفتابی در روز تعداد روزهای بارانی
ژوئن 26+/ 5/17+ 5/13 ساعت 0
جولای 29+/ 20+ 13 ساعت 0
آگوست 29+/ 21+ 5/11 ساعت 1 روز

فصل پاییز

هوای والنسیا در اوایل پاییز بیشتر شبیه تابستان بوده ولی به تدریج مرطوب شده و باران‌های گاه و بی‌گاه نیز هوای آن را به پاییز نزدیک‌تر می‌کند. در حقیقت متوسط دمای هوا در روز (در این فصل) به تدریج کاهش پیدا کرده و از ۲۷ درجه سانتی‌گراد به در سپتامبر به ۱۸ درجه سانتی‌گراد در نوامبر تبدیل می‌شود. هوای شب‌ها نیز در در ماه نوامبر خنک شده و متوسط دمای هوا به ۸ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. دمای هوا همچنین در کناره‌های دریا در اواخر ماه اکتبر، بیش از ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. درست است که هوا در این فصل خنک است اما ماه نوامبر بهترین زمان برای سفری ارزان به والنسیا است. در ادامه با اطلاعاتی درباره ماه‌های مختلف این فصل آشنا می‌شویم.

ماه حداکثر/ حداقل دما (سانتی گراد) تعداد ساعات آفتابی در روز تعداد روزهای بارانی
سپتامبر 27+/ 18+ 10 ساعت 1 روز
اکتبر 5/23+/ 14+ 5/8 ساعت 1 روز
نوامبر 19+/ 10+ 5/7 ساعت 3 روز

فصل زمستان

فصل زمستان در والنسیا معتدل بوده و دمای روز حدود ۱۵ درجع سانتی گراد و دمای شب حدود ۵ درجه سانتی‌گراد است. میزان تابش آفتاب نیز در طول روز به حدود ۵ ساعت کاهش پیدا کرده و هوا کمی ابری می‌شود. نکته جالب زمستان‌های والنسیا این است که میزان باران در این فصل نسبت به پاییز کم‌تر است ولی احتمال طوفان از طرف کوه‌های پیرنه که در مرز میان فرانسه و اسپانیا واقع شده‌است، وجود دارد. هوای کناره دریا نیز تا دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا می‌کند. در ادامه به اطلاعاتی درباره ماه‌های مختلف فصل زمستان می‌پردازیم.

تعداد روزهای بارانی تعداد ساعات آفتابی در روز حداکثر/ حداقل دما (سانتی گراد) ماه
1 روز 5/7 ساعت 16+/ 5/7+ دسامبر
1 روز 8 ساعت 16+/ 7+ ژانویه
1 روز 8 ساعت 15+/ 7+ فوریه

هزینه زندگی در والنسیا

هزینه‌های مربوط زندگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است زیرا سبک زندگی افراد مختلف با یکدیگر تمایز دارد اما به طور متوسط هزینه زندگی در این شهر حدود ۵۹۵ یورو در ماه است. در ادامه به برخی هزینه‌های مهم در والنسیا نظیر مواد غذایی و رستوران، هزینه حمل و نقل، هزینه مسکن و هزینه قبوض و اینترنت و سایر هزینه‌ها نیز می‌پردازیم.

هزینه مواد غذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به رستوران و مواد غذایی از جمله هزینه‌های بسیار مهم برای زندگی است. برای مثال هزینه غذا در رستورانی ارزان برابر ۱۰ یورو و در رستورانی با قیمت متوسط برابر ۴۰ یورو برای ۲ نفر است. هزینه مواد غذایی پر مصرفی نظیر شیر (۱ لیتر)، نان سفید (۱ عدد)، برنج سفید (۱ کیلوگرم)، تخم‌مرغ (۱۲ عدد) و پنیر محلی (۱ کیلوگرم) به ترتیب برابر ۰/۶۶ یورو، ۰/۸۲ یورو، ۰/۸۷ یورو، ۱/۶۵ یورو و ۹/۲۹ یورو است. هزینه موادغذایی دیگری نظیر فیله مرغ و گوشت گاو به ترتیب برابر ۶/۲۲ و ۱۱/۳۳ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم است. هزینه میو‌ه‌های مانند سیب و موز و پرتقال به ترتیب برابر ۱/۶۴ یورو، ۱/۳۵ یورو و ۱/۰۷ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم است. گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز نیز به ترتیب برابر ۱/۵۹ یورو، ۰/۸۶ یورو و ۱/۲۱ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم قیمت دارند.

هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل در والنسیا نیز یکی دیگر از هزینه‌های حیاتی است و بسته به نوع حمل و نقل افراد، متفاوت است. برای مثال هزینه بلیط یک‌طرفه (حمل و نقل داخلی) و بلیط یک‌ماهه به ترتیب برابر ۱/۵۰ یورو و ۴۱/۹۰ یورو است. افرادی نیز که از تاکسی برای حمل و نقل استفاده می‌کنند باید بدانند که کرایه تاکسی حدود ۱ یورو به ازای هر ۱ کیلومتر و ورودیه تاکسی برابر ۴ یورو است. هزینه بنزین نیز برای آنهایی که از وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌کنند بسیار مهم است. هزینه بنزین در والنسیا برابر ۱/۲۸ یورو به ازای هر ۱ لیتر است.

هزینه مسکن

در میان هزینه‌های مربوط به زندگی هزینه مسکن را می‌توان به عنوان مهم‌ترین هزینه در نظر گرفت. این هزینه بسته به محل زندگی و سایز مسکن، متغیر است. برای مثال اجاره‌بها برای یک آپارتمان ۱ خوابه در مرکز والنسیا حدود ۷۲۴ یورو در ماه و برای آپارتمانی مشابه، خارج از مرکز شهر حدود ۵۰۲ یورو در ماه است. همچنین اجاره ماهیانه برای یک آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر حدود ۱۱۱۳ یورو و برای همین آپارتمان خارج از مرکز شهر حدود ۷۴۸ یورو است. افرادی نیز که تمایل به خرید مسکن در والنسیا را دارند باید بدانند که هزینه خرید یک آپارتمان در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب برابر ۲۷۲۳ یورو و ۱۵۲۹ یورو به ازای هر ۱ متر مربع است.

هزینه قبوض و اینترنت

هزینه قبوض نیز بسیار مهم بوده و بسته به سبک زندگی فرد و همچنین سایز آپارتمان، متفاوت است. برای مثال هزینه قبوض مربوط به آب، برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی برای یک آپارتمان ۸۵ متری حدود ۱۲۰ یورو در ماه است. هزینه اینترنت نیز (۶۰ Mbps و یا بیشتر با دیتای نامحدود) حدود ۳۷ یورو است.

هزینه مدرسه کودکان

هزینه پیش دبستانی و یا مهدکودک در والنسیا (به صورت خصوصی برای ۱ روز کامل) برابر ۴۷۶ یورو در ماه برای یک کودک است. همچنین هزینه مدرسه ابتدایی بین‌المللی برای یک کودک به طورسالانه برابر ۶۸۷۷ یورو در سال است.

سایر هزینه ها

هزینه‌های مربوط به زندگی علاوه بر هزینه‌های فوق شامل هزینه‌های دیگری نیز است. هزینه‌هایی مانند هزینه لباس و هزینه‌های مربوط به ورزش و تفریح برای برخی از افراد بسیار مهم هستند. در ادامه نگاهی به برخی از این هزینه‌های میاندازیم.

هزینه لباس

هزینه‌های مربوط به لباس بسته به نوع لباس و فروشگاهی که فرد از آن خرید می‌کند متفاوت است. برای مثال هزینه یک شلوار جین (با برند Levis 501 و یا برندی مشابه) حدود ۷۶ یورو و یک لباس تابستانی از یک فروشگاه زنجیره‌ای (با برند Zara، H&M و…) حدود ۳۳ یورو است. هزینه یک جفت کتانی ورزشی با قیمت متوسط نیز حدود ۶۶ یورو و یک جفت کفش رسمی چرمی مردانه نیز حدود ۸۷ یورو است.

هزینه ورزش و تفریح

هزینه‌های مربوط به ورزش و یا تفریح بسته به نوع ورزش و تفریح مورد نظر از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای مثال شهریه باشگاه ورزشی برای یک نفر بزرگسال حدود ۳۰ یورو در ماه و هزینه اجاره زمین تنیس به ازای ۱ ساعت در آخر هفته حدود ۱۳ یورو است. هزینه تفریحاتی نظیر رفتن به سینما برابر ۸ یورو (به ازای ۱ بلیط) است.

منابع: