اسپانیا به دلیل داشتن جاذبه‌های بصری و فرهنگی متعدد یکی از مقاصد مورد علاقه برای سفر و مهاجرت افراد مختلف است. همچنین دانشگاه‌های معتبر و سبک زندگی مفرح اسپانیایی ها از دلایل دانشجویان برای تحصیل در اسپانیا است. رشته حقوق یکی از قدیمی‌ترین رشته‌هایی است که در دانشگاه‌های اسپانیا تدریس می‌شود. سیستم حقوقی در اسپانیا تابع قانون اساسی این کشور می‌باشد. همچنین سیستم قضایی این کشور شامل دادگاه عالی، دادگاه ملی و دادگاه‌های شهری می‌باشد که برای تامین نیاز‌های حقوقی و مدنی فعالیت می‌کنند. در این مقاله به معرفی رشته حقوق در اسپانیا ، شرایط تحصیل رشته حقوق در اسپانیا در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و بهترین دانشگاه‌های اسپانیا در رشته حقوق خواهیم پرداخت.

معرفی رشته حقوق در اسپانیا

تحصیل در رشته حقوق در اسپانیا مهارت‌های مختلفی را به دانشجویان می‌آموزد و آن‌ها را برای کار در زمینه‌های مختلفی مثل بانکداری، بیزنس و روابط بین‌الملل آماده می‌کند. رشته حقوق در اسپانیا گرایش‌های مختلفی دارد. این گرایش‌ها عبارتند از حقوق اداری، حقوق مالی، علوم سیاسی و قانون اساسی، حقوق جزا و جرم‌شناسی، حقوق بین‌المللی عمومی و روابط بین‌الملل، تاریخ و فلسفه حقوق. گرفتن مدرک رشته‌ی حقوق در اسپانیا موقعیت‌های شغلی فراوانی برای فارغ‌التحصیلان در داخل اسپانیا و دیگر کشورهای اروپایی فراهم می‌کند. از طرفی تحصیل در اسپانیا باعث تسلط دانشجویان بین المللی به هر دو زبان انگلیسی و اسپانیایی می‌شود که خود یک امتیاز بزرگ برای آینده کاری افراد محسوب می‌شود. در ادامه به بررسی مقاطع مختلف تحصیلی حقوق در اسپانیا می‌پردازیم.

تحصیل رشته حقوق در اسپانیا در مقطع کارشناسی

در مقطع کارشناسی دانشجویان مطالب پایه و کلی حقوق را یاد می‌گیرند و با مباحث و زمینه‌های مختلف حقوقی آشنا می‌شوند. رشته حقوق در اسپانیا در مقطع کارشناسی حدود ۴ تا ۵ سال طول می‌کشد. هزینه تحصیل در این رشته مبلغی بین ۳۰۰۰ تا ۸۰۰۰ یورو در سال است که برای دانشگاه های مختلف، متفاوت است. یکی از مزیت‌هایی که رشته حقوق در اسپانیا دارد این است که اگر افراد از دانشگاه‌های دولتی پذیرش بگیرند، تنها بخشی از شهریه را پرداخت کرده و بقیه آن را دولت می‌پردازد.

تحصیل رشته حقوق در اسپانیا در مقطع کارشناسی ارشد

مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حقوق در دانشگاه‌های اسپانیا معمولاً یک سال است و هزینه تحصیل حدود ۴۵ تا ۷۵ یورو برای هر واحد درسی می‌باشد. کارشناسی ارشد حقوق در اسپانیا عموماً شامل ۶۰ واحد درسی است. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مباحث تخصصی‌تری را یاد می‌گیرند و افراد با انتخاب زمینه مورد علاقه خود، نگاه و دید عمیق‌تری به مسائل حقوقی پیدا می‌کنند. فارق‌التحصیلان کارشناسی ارشد حقوق می‌توانند در جایگاه‌هایی که نیاز به مهارت تخصصی است، مشغول به کار شوند.

تحصیل رشته حقوق در اسپانیا در مقطع دکتری

مقطع دکتری حقوق در اسپانیا معمولاً حدود ۳ تا ۵ سال است. دانشجویان در این دوره قابلیت و فرصت طراحی، مدیریت و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف حقوقی را پیدا می‌کنند. پروژه‌های تحقیقاتی درک عمیق‌تر و دقیق‌تری از علم حقوق را به دانشجو می‌دهد. فارغ‌التحصیلان دکتری علاوه بر شغل‌هایی که در حوزه حقوق وجود دارد، می‌توانند در مؤسسه‌های تحقیقاتی و آموزشی به عنوان محقق و یا مدرس مشغول به کار شوند. تعداد محدودی از دانشگاه‌ها در اسپانیا در مقطع دکتری حقوق دانشجو می‌پذیرند و شرایط ویژه‌ای برای پذیرش دارند.

دانشجویان پس از اتمام تحصیل باید دوره‌ی ۲ ساله کارآموزی را بگذرانند. این دوره باعث می‌شود تا افراد تجربه بیشتری کسب کنند و با کمک و نظارت افراد با تجربه بتوانند مهارت‌های عملی و لازم برای اشتغال را کسب کنند.

بهترین دانشگاه‌های اسپانیا در رشته حقوق

لیست دانشگاه‌های اسپانیا که رشته حقوق را در مقاطع مختلف ارائه می‌دهند عبارتند از:

  1. IE Law School- Madrid
  2. Instituto Superior de Derecho y Economía- Madrid
  3. ESADE Law School- Barcelona
  4. Pompeu Fabra University – Barcelona
  5. Complutense University of Madrid
  6. University of Salamanca- Salamanca
  7. Universitat de Valencia- Valencia
  8. Universidad Carlos III de Madrid- Madrid
  9. University of Barcelona – Barcelona
  10. Universidad de Alcalá – Madrid

منبع: