تفریح و خوش‌گذرانی یکی از ارکان مهم زندگی مردم اسپانیا است و هرساله جشن های گوناگونی در هریک از شهرهای این کشور برگزار می‌شود. می‌توان این فستیوال ها را نشانگر فرهنگ خوش‌گذرانی مردم اسپانیا دانست. در ادامه به معرفی برخی از معروف‌ترین فستیوال های اسپانیا و زمان برگزاری آنها می‌پردازیم.

زمان برگزاری فستیوال های اسپانیا

کشور اسپانیا دارای فستیوال های بی‌شماری است که هرکدام در زمان‌های مخصوص به خود برگزار می‌شوند. زمان برگزاری برخی از مشهورترین فستیوال های اسپانیا در سال‌های ۲۰۲۰ به شرح زیر است:

نام فستیوال زمان برگزاری در سال 2020
LA TAMBORRADA 20 ژانویه
LAS FALLAS DE VALENCIA 15 تا 19 مارس
SEMANA SANTA 5 تا 11 مارس
FERIA DEL CABALLO 9 تا 17 می
FERIA DE ABRIL 28 آوریل تا 3 می
CORDOBA PATIOS FESTIVAL 4 تا 17 می
BENICASSIM FESTIVAL *
SAN FERMIN 7 تا 14 جولای
FESTA MAJOR DE GRÀCIA *
FERIA DE MÁLAGA 15 تا 22 آگوست
LA TOMATINA 26 آگوست

معروف‌ترین فستیوال های اسپانیا

یکی از راه‌های شناخت فرهنگ اسپانیایی، آشنایی با فستیوال های این کشور است. در ادامه به معرفی ۱۱ مورد از معروف‌ترین فستیوال های اسپانیا می‌پردازیم:

1- لاتامبورادا

فستیوال های اسپانیا La Tamborrada

فستیوال La Tamborrada که در ماه ژانویه و در شهر سن سباستین برگزار می‌شود، یکی از پر سر و صدا ترین فستیوال های اسپانیا است و امکان دارد از نظر بعضی از افراد عجیب باشد اما اگر به درام (طبل) علاقه دارید و دوست دارید آن را امتحان کنید، این فستیوال برای شما بسیار مناسب است. جمعیت بسیار زیادی از افراد (خانم، آقا، کودک و جوان) در این فستیوال به خیابان‌ها می‌آیند و با کوبیدن بر این درام‌ها به صورت ۲۴ ساعته (در شب و روز) این فستیوال را برگزار می‌کنند.

2- لاس فایاس والنسیا

فستیوال های اسپانیا  Las Fallas De Valencia

Las Fallas De Valencia یا فستیوال آتش که در ماه مارس و در شهر والنسیا برگزار می‌شود، یکی از هیجان‌انگیزترین فستیوال های اسپانیا است که ۵ روز به طول می‌انجامد. در این فستیوال، شخصیت‌های رنگارنگ غول‌آسایی به خیابان‌ها آورده می‌شوند که بیشتر آنها در شب پایانی سوزانده شده و آتش‌بازی مفصلی به راه می‌اندازند. تعدادی از این مجسمه‌ها سوزانده نمی‌شوند و به موزه Fallas والنسیا منتقل می‌شوند. اولین سال برگزاری این فستیوال ۱۷۸۴ بود که از آن به بعد هر ساله با شکوه بیشتری برگزار می‌شود.

3- سامانا سانتا

فستیوال های اسپانیا semana Santa

یکی از مشهورترین فستیوال های سنتی اسپانیا، Samana Santa و یا «هفته مقدس» است که در شهرهای سویل، مالاگا، وایادولید و لئون در دوران عید پاک برگزار می‌شود. این فستیوال یکی از محبوب‌ترین جشنواره‌های مذهبی اسپانیا نیز است که در آن، تعداد بسیاری از مردان و زنان به خیابان‌ها می‌آیند و همانطور که رژه می‌روند، مجسمه حضرت مسیح و مریم مقدس را (در حالیکه با صدها شمع احاطه شده است) به دست‌ می‌گیرند و از کلیسای ناحیه خود تا کلیسای جامع رفته و برمی‌گردند. حتی اگر خیلی هم مذهبی نیستید، شرکت در این فستیوال و مشاهده خانواده‌هایی که همراه هم به این جشنواره آمده‌اند، احساس خوبی به شما منتقل می‌کند.

4- فریا دِل کابایو

فستیوال های اسپانیا Feria De Málaga

فستیوال Feria del Caballo جشنی بسیار لذت‌بخش بوده که در جرز (Jerz) برگزار می‌شود. تعداد زیادی از افراد از نواحی مختلف به همراه اسب‌هایشان به این فستیوال می‌آیند. همچنین یکی از نکات بسیار جالب درباره فستیوال های اسپانیا این است که در تمامی این جشنواره‌ها رقص وجود دارد. شرکت در این جشنواره برای افرادی که به اسب علاقه دارند، گزینه بسیار مناسبی است.

5- فریا دِ آبریل

فستیوال های اسپانیا Feria De Abril

در میان تمامی فستیوال های فوق‌العاده اسپانیا، نمایشگاه آوریل در سویا (Feria De Abril)، قطعاً شما را عاشق فرهنگ اسپانیایی می‌کند. این فستیوال، جشنی فوق‌العاده و رنگارنگ بوده که فلامنکو و نوشیدنی از جمله ویژگی‌های این فستیوال است. یکی از بهترین کارهایی که افراد می‌توانند برای شرکت در این فستیوال اانجام دهند، پوشیدن لباس‌های محلی است.

6- فستیوال دِ لوس پاتیوس

فستیوال های اسپانیا Cordoba Patios Festival

این فستیوال، هرساله در اولین هفته ماه می برگزار می‌شود و سنتی قدیمی از شهر کردوبا است. طی برگزاری این فستیوال صاحبان زیباترین پاسیو‌ها این منظره زیبا را به روی عموم می‌گشایند. تعداد بسیار زیادی از گردشگران در این فستیوال رنگارنگ شرکت می‌کنند و عاشقان طبیعت در این مدت در کردوبا می‌مانند. این فستیوال اولین بار در سال ۱۹۱۸ برگزار شد و از آن زمان به بعد صاحبان این پاسیوها به مراقبت از ثروت طبیعی خود پرداختند.

7- بِنیکاسیم

فستیوال های اسپانیا Benicassim Festival

از میان تمامی فستیوال های موسیقی اسپانیا،Benicassim  از جمله هیجان‌انگیزترین جشنواره‌های موسیقی بوده که به مدت ۴ روز به طول می‌انجامد. این فستیوال در ساحل شرقی اسپانیا، بین والنسیا و بارسلونا برگزار می‌شود و تمامی هنرمندان معروف را بر روی صحنه می‌آورد.

8- سان فِرمین

فستیوال های اسپانیا San Fermin

این فستیوال در آغاز ماه جولای و در پامپلونا برگزار می‌شود. San Fermin از جمله محبوب‌ترین فستیوال های اسپانیا در ماه جولای است که هر روز از ساعت ۸ صبح از افراد شجاعی که می‌خواهند در این گاوبازی شرکت کنند، استقبال می‌کند. حتی اگر شما نمی‌خواهید در این بازی شرکت کنید، حتماً برای تماشای این فستیوال هیجان‌انگیز به پامپلونا بروید.

9- فِستا ماژور دِ گراسیا

فستیوال های اسپانیا  Festa Major De Gràcia

با دیدن این شهر غرق در رنگ‌های زیبا، نظر افراد در مورد اینکه بارسلونا زیباترین و دیدنی‌ترین شهر اسپانیاست، عوض می‌شود. توریست‌ها و افرادی که در گراسیا و یا نزدیک به این شهر زندگی می‌کنند، به این فستیوال آمده و حجم زیادی از رنگ‌های مختلف و زیبا را به اطراف پخش می‌کنند. علاوه بر این، فستیوال Gràcia، رژه، آکروبات و آتش‌بازی نیز دارد که افراد از حضور در این فستیوال و تماشای فعالیت‌های فوق‌العاده این جشن بسیار لذت می‌برند.

10- فریا دِ مالاگا

فستیوال های اسپانیا Feria De Málaga

این فستیوال را می‌توان به عنوان بهترین فستیوال ماه آگوست در اسپانیا دانست. نمایشگاه آگوست در مالاگا فستیوالی یک هفته‌ای بوده و مملو از رویدادها و فعالیت‌های هیجان‌انگیزی است که در قلب کاستا دل سول (در مالاگا) برگزار می‌شود. شما می‌توانید (هم در روز و هم در شب) در این فستیوال شرکت و اوقات خوشی را سپری کنید.

11- لا توماتینا

فستیوال های اسپانیا LaTomatina

در میان تمامی فستیوال های اسپانیا، La Tomatina مشهورترین جشنواره این کشور بوده و در میان مردم جهان نیز شناخته شده است. در زمان برگزاری این فستیوال، تعداد زیادی گردشگر از سراسر دنیا به شهر بونل (در اسپانیا) می‌آیند و صدها هزار گوجه‌فرنگی به سمت هم پرتاب می‌کنند و از جنگ بامزه گوجه‌فرنگی‌ها لذت می‌برند. این فستیوال تقریباً از ۷۰ سال پیش آغاز و امروزه به فستیوالی محبوب در اسپانیا تبدیل شده که بلیط‌های شرکت در آن به چشم بر هم زدنی به اتمام می‌رسند. افرادی از پرتاب گوجه فرنگی و قرمز کردن در و دیوار شهر لذت می‌برند، شرکت در این فستیوال را در اولویت برنامه‌های خود قرار می‌دهند.

اگر به زندگی و تحصیل در اسپانیا علاقمندید با سیم آخر همراه باشید.