اولین دانشگاه دنیا حدود ۱۲۰۰ سال پیش شروع به کار کرد؛ ولی سابقۀ کلاس‌های آنلاین به بیست سال نمی‌رسد؛ به‌همین‌دلیل، برخی از استادان تدریس حضوری را مطمئن‌تر از تدریس آنلاین می‌دانند. باوجوداین، در سال‌های اخیر آموزش آنلاین نیز به گزینه‌ای مطمئن تبدیل شده است؛ چراکه در آموزش آنلاین، افراد بیش‌از‌پیش زمان و مکان و نحوۀ آموزش را می‌توانند تعیین کنند. ناگفته نماند همچنان مهم‌ترین مزیت کلاس‌های حضوری محیط اجتماعی و گفت‌وگوی رودررو با هم‌کلاسی‌ها و معلمان است. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، کلاس آنلاین و کلاس حضوری را باهم مقایسه می‌کنیم.

یادگیری در کلاس آنلاین و حضوری چه تفاوتی دارد؟

یادگیری موضوعی است که افراد از تکمیل یک دوره انتظار دارند و براساس فرایند طراحی دوره تعیین می‌شود. اکثر کلاس‌های حضوری اهداف استاندارد و مشخصی برای یادگیری دارند. برای مثال، افراد به پرسش‌های آزمونی استاندارد باید بتوانند پاسخ دهند. گاهی کلاس‌های آنلاین همان ساختار کلاس رودررو را دارند که آنلاین ارائه می‌شود. برای این کلاس‌ها یادگیری همانند کلاس‌های حضوری است؛ اما کلاس‌های آنلاینی نیز وجود دارند که اهداف یادگیری خاص خود را تعریف کرده‌اند. به‌عنوان نمونه، افراد برای پیشرفت کاری در کلاس آنلاین شرکت می‌کنند. برای درک بهتر تفاوت یادگیری در کلاس آنلاین و حضوری، سه هدف را برای یادگیری در نظر می‌گیریم:‌ ۱. انتقال دانش به افراد به‌گونه‌ای که در زمینه‌ای مهارت پیدا کنند؛ ۲. ایجاد فضای مناسب برای افراد تا به اهدافشان برسند؛ ۳. استفادۀ افراد از مباحث خاصی که در دوره مطرح می‌شود. در هر سه زمینه، کلاس آنلاین به خوبی کلاس رودرور می‌تواند عمل کند.

یادگیری آنلاین گزینه‌های بیشتری به افراد می‌دهد

با فراگیرشدن یادگیری دیجیتال، استادان نیز با آن بیشتر خو می‌گیرند. ازآنجاکه کلاس مجازی است، دیگر به صرف وقت برای حضور و غیاب یا تکرار مباحث نیازی نیست و افراد با ضبط جلسه، همیشه به آن دسترسی دارند. افزون‌بر‌این، برنامه‌های طراحی‌شده برای آموزش آنلاین ارتباط و تعامل با هم‌کلاسی‌ها و استادها را راحت می‌کند و افراد دیگر به زمان‌های کلاس حضوری محدود نیستند. ناگفته نماند کلاس آنلاین سبک‌های یادگیری متنوع‌تری را نیز پوشش می‌دهد. البته آموزش آنلاین نیازمند برنامه‌ریزی شخصی است و کسانی که کاملاً ساختاریافته باید تحصیل کنند، شاید در کلاس‌های آنلاین عملکردشان رضایت‌بخش نباشد.

یادگیری آنلاین گزینه های بیشتری به افراد می دهد

یادگیری آنلاین فواید مشخصی دارد

کلاس‌های آنلاین پدیده‌ای نوپاست؛ اما به‌مدد فناوری‌های امروز می‌توان فواید آن را کاملاً مشخص کرد. برخی از این فواید با مهارت‌های شغلی مرتبط است. کلاس‌های آنلاین به افراد مهارت‌های پرطرفدار را یاد می‌دهد تا در موقعیت شغلی‌شان موفق‌تر عمل کنند. کارفرمایان نیز در حال آماده‌سازی دوره‌هایی آنلاین هستند تا فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در موقعیتی خاص بتوانند راحت‌تر مشغول کار شوند. کلاس‌های آنلاین برای افراد شاغل نیز وجود دارد و شاغلانی که احتیاج دارند مهارت‌هایشان را به‌روز کنند یا به‌دنبال ارتقای شغلی هستند، در کلاسی آنلاین برای مهارت خاص خود می‌توانند شرکت کنند.

کلاس آنلاین بهتر است یا کلاس حضوری؟

پاسخ این پرسش کاملاً به هدف افراد در یادگیری بستگی دارد. در برخی مواقع، مخصوصاً در مکان‌هایی که امکانات دیجیتال مناسبی وجود ندارد، آموزش رودررو می‌تواند مؤثرتر باشد. قبل از تصمیم‌گیری، باید از خودتان بپرسید هدفتان از شرکت در کلاس چیست؟ می‌خواهید در شغلتان پیشرفت کنید؟ می‌خواهید بر موضوعی مسلط شوید؟ می‌خواهید مدرکی بگیرید؟ شما باید راهی را انتخاب کنید که با نیاز‌های شخصی‌تان هم‌خوانی دارد. اگر هدف اصلی‌تان پیشرفت شغلی یا مسلط‌شدن بر مبحثی است، شاید کلاس آنلاین برایتان بهتر باشد‌؛ چراکه مهارت‌های بسیاری را ازطریق آنلاین می‌توان به‌راحتی آموخت. کلاس‌های آنلاین ازنظر اقتصادی نیز بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند و با ثبت‌نام در آن‌ها، به بهترین استادان دنیا در رشتۀ دلخواهتان می‌توانید دسترسی داشته باشید. با افزایش هزینۀ شرکت در دور‌ه‌های حضوری، استقبال از این دوره‌ها رو‌به‌کاهش است و برای پیشرفت شغلی، شرکت در دوره‌های آنلاین توصیه می‌شود. با‌این‌حال، یادگیری آنلاین تازه در آغاز راه است و هنوز برای همه گزینۀ مناسب نیست. مشکلاتی مانند انزوای اجتماعی و انگیزۀ زیاد برای خودآموزی همچنان پابرجا هستند و تا راه‌حلی جامع برای همه راه زیادی باقی است.

منبع: