کلگری (Calgary) بزرگ‌ترین شهر استان آلبرتا در کشور کانادا و یکی از قطب‌های اقتصادی مهم این کشور است. مؤسسه‌های آموزش عالی و کالج‌های کلگری مانند دانشگاه‌های کانادا بسیار معتبر و این شهر را به مقصدی برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده‌ا‌ند.کالج‌ های کلگری به انواع کالج‌های دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. در مقالۀ حاضر، کالج‌ های کلگری را به‌تفکیک دولتی یا خصوصی بودن معرفی خواهیم کرد. شایان ذکر است هزینۀ تحصیل در هر دو نوع کالج به رشته و مقطع تحصیلی مدنظر متقاضی بستگی دارد. در انتهای معرفی هر کالج، شهریۀ متوسط تحصیل متقاضیان بین‌المللی ذکر شده است. ناگفته نماند این هزینه جدیدترین هزینه‌ای است که در وبگاه هر کالج اعلام شده و امکان تغییر دارد. برای کسب اطلاعات دقیق دربارۀ هزینۀ تحصیل در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱، به وبگاه کالج مدنظرتان باید مراجعه کند.

کالج‌های دولتی کلگری

در کلگری، کالج‌های دولتی بسیاری به‌چشم می‌خورد. درادامه، با برخی از این کالج‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

مؤسسۀ فناوری جنوب آلبرتا

مؤسسۀ فناوری جنوب آلبرتا (SAIT College) مؤسسه‌ای پلی‌تکنیک در کلگری است. SAIT سال ۱۹۱۶ تأسیس شد و دومین مؤسسۀ قدیمی دورۀ متوسطۀ کلگری و اولین مؤسسۀ فنی دولتی کانادا شناخته می‌شود. این مؤسسه عضو شرکت پلی‌تکنیک کانادا و یکی از پنجاه کارفرمای برتر آلبرتا به‌حساب می‌آید. مؤسسۀ فناوری جنوب آلبرتا با ارائۀ بیش از ۱۰۰ برنامۀ شغلی و افزون‌بر ۱،۳۰۰ دورۀ آموزشی با نرخ اشتغال۹۰درصدی در سال، بیشترین میزان اشتغال در استان آلبرتا را به نام خود ثبت کرده است. مؤسسۀ یادشده هشت مدرسه دارد که عبارت‌اند از: کسب‌و‌کار، انرژی، ساخت‌و‌ساز، بهداشت و ایمنی عمومی، مهمانداری و گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، ساخت و اتوماسیون و حمل‌و‌نقل. براساس جدیدترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک، مؤسسۀ فناوری جنوب آلبرتا هشتادوششمین کالج معتبر کانادا شناخته می‌شود. هزینۀ تحصیل در این مؤسسه بسته به رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است. بااین‌حال، متوسط هزینۀ تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱ در سال اول ۳۰‌هزار دلار کانادا و در سال دوم ۲۰هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

کالج بو وَلی

کالج بو وَلی (Bow Valley College) سال ۱۹۶۵ بنیان نهاده شد. این کالج پردیس‌هایی در مناطق کنمور، ایردری ، بَنف، کوکران، های‌ریوِر، اکوتکس و استراتمور دارد و هشت مدرسه را در خود جای داده است: تجارت Chiu ، مطالعات جامعه، یادگیری مداوم، فناوری‌های خلاق، یادگیری بنیادی، دسترسی جهانی و بهداشت و سلامتی. در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، کالج بو وَلی در میان کالج‌های مطرح کانادا در جایگاه نودم ایستاده است. هزینۀ تحصیل در این کالج باتوجه‌‌به رشته و مقطع تحصیلی متغیر است. بااین‌همه، هزینۀ تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ در کالج بو وَلی به‌طورمیانگین ۸هزار دلار کانادا اعلام شده است.

کالج تجارت Haskayne

کالج تجارت Haskayne در سال ۲۰۰۲ آغاز به کار کرد. این کالج به نام ریچارد هاسکاین، یکی از افراد خیّر کانادا، نام‌گذاری شده است. برخی از رشته‌های تحصیلی ارائه‌شده در این کالج ازاین‌قرار است: حسابداری، مدیریت فرایند تجارت، منابع انسانی و پویایی سازمانی، دارایی و مالی و سرمایه‌گذاری، تجارت عمومی، برنامه‌ریزی شخصی و مالی، مدیریت ریسک و بیمه، مدیریت زنجیرۀ تأمین، مدیریت گردشگری و بازاریابی گردشگری و دوره‌های MBA. ناگفته نماند متوسط هزینۀ تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی ورودی سال ۲۰۲۰ به‌بعد در کالج تجارت Haskayne برای رشته‌هایی به‌جز MBA حدوداً ۸هزار دلار کانادا و برای رشتۀ MBA ۲۹هزار دلار کانادا اعلام شده است.

کالج پزشکی کامینگ

کالج پزشکی کامینگ (The Cumming School of Medicine) در سال ۱۹۶۷ تأسیس شد. این کالج در ابتدا دانشکدۀ پزشکی دانشگاه کلگری نام‌گذاری شد؛ ولی در سال ۲۰۱۴ به کالج پزشکی کامینگ تغییر نام داد. دانشکده‌های بیهوشی، داروی اورژانس، ژنتیک‌پزشکی، دارو، زنان و زایمان، آنکولوژی، اطفال، آسیب‌شناسی و پزشکی آزمایشگاهی، روان‌پزشکی، رادیولوژی و عمل جراحی از‌جمله بخش‌های کالج پزشکی کامینگ به‌شمار می‌آید. این کالج با مراکز تحقیقاتی دیگر، از‌جمله مک‌کایگ، فعال در زمینۀ سلامت استخوان و مفاصل و مؤسسۀ مغز Hotchkiss در پروژۀ به‌کارگیری هوش مصنوعی در سلامت عمومی همکاری می‌کند. شایان ذکر است هزینۀ تحصیل در این کالج بسته به رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است. به‌عنوان مثال، تحصیلات چهارساله در کالج پزشکی کامینگ ۲۲هزار دلار کاناداست.

کالج‌های خصوصی کلگری

در کلگری، کالج‌های خصوصی بسیاری از دانشجویان میزبانی می‌کنند. درادامۀ مقاله، شماری از این کالج‌ها را معرفی خواهیم کرد.

کالج CDI

کالج CDI از سال ۲۰۰۷ زیرمجموعۀ گروه Eminata بوده است. این کالج ۲۳ پردیس دانشگاهی دارد که در پنج استان کانادا، ازجمله کلگری واقع شده است. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در پردیس کلگری این کالج عبارت‌اند از: ادارۀ حسابداری و حقوق و دستمزد، کارشناس فنی حسابداری تجارت، متخصص حوادث، مدیریت بازرگانی مهمانداری، ادارۀ منابع انسانی، سفر و گردشگری، کارگر خدمات کودک و جوانان، دستیار داروخانه و ادارۀ حقوقی. در رده‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک، کالج CDI صدوشصت‌وهفتمین کالج برتر کانادا شناخته شده است. ناگفته نماند هزینۀ تحصیل در کالج CDI  به‌طورمیانگین ۲۳هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

کالج رابرتسون

کالج رابرتسون (Robertson College) سال ۱۹۱۱ آغاز به کار کرد. این کالج یکی از کالج‌های بین‌المللی قدیمی و بزرگ و معتبر کانادا به‌شمار می‌آید که پردیس‌هایی در وینیپگ، براندون، ادمونتون و کلگری دارد. کالج رابرتسون دوره‌های مراقبت‌های بهداشتی و بازرگانی و فناوری برگزار می‌کند. براساس تازه‌ترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک، این کالج در ردۀ دویست‌وچهل‌ویکم کالج‌های معتبر کانادا قرار دارد. شایان ذکر است متوسط شهریۀ تحصیل در کالج رابرتسون ۱۵هزار دلار کانادا در سال است.

کالج ماکامی

کالج ماکامی (MaKami College) یکی از کالج‌های خصوصی معتبر استان آلبرتاست که خانوادۀ پاکوویچ آن را در سال ۲۰۰۱ در ادمونتون تأسیس کرد. این کالج پردیس‌هایی در ادمونتون و کلگری دارد و دوره‌های دستیاری مراقبت‌های بهداشتی و ماساژدرمانی برگزار می‌کند. طبق جدید‌ترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک، کالج ماکامی در ردۀ دویست‌و‌نودوسوم کالج‌های برتر کانادا جای دارد. هزینۀ تحصیل در کالج ماکامی به‌طورمیانگین ۱۵هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

کالج بهداشت و فناوری ای‌بی‌ام

کالج بهداشت و فناوری ای‌بی‌ام (ABM College) در سال ۲۰۱۰ شروع به کار کرد و شعبه‌های اصلی‌اش در کلگری، آلبرتا، تورنتو و انتاریو قرار دارد. این کالج رشته‌هایی درزمینۀ بهداشت و زیبایی و کسب‌و‌کار ارائه می‌کند. ازجمله برنامه‌های ارائه‌شده در این کالج می‌توان به دیپلم حسابداری و حقوق و دستمزد، بازاریابی دیجیتال، دستیار حقوقی،کارمند پشتیبانی، کارمند خدمات اجتماعی، دستیار آموزش، ماساژدرمانی، دستیار داروخانه، مدیریت کسب‌و‌کار، دستیار مراقبت‌های بهداشتی، دستیار مطب پزشکی و کارمند اداری اشاره کرد. براساس تازه‌ترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک، کالج بهداشت و فناوری ای‌بی‌ام دویست‌ونودوپنجمین کالج برتر کانادا شناخته می‌شود. متوسط هزینۀ تحصیل در کالج بهداشت و فناوری ای‌بی‌ام ۱۳هزار دلار کانادا اعلام شده است.

کالج Bay River

کالج Bay River (کالج Evergreen کلگری سابق) کالج آمادگی برای حرفه شناخته می‌شود و کالج عضو انجمن کالج‌های شغلی آلبرتا و انجمن ملی کالج‌های شغلی است. این کالج در سال ۲۰۱۴ با نام کالج Evergreen Calgary تأسیس شد و پس‌از‌آن در سال ۲۰۱۸، به کالج Bay River تغییر نام داد. کالج Bay River دوره‌های یک‌ساله و دوساله در زمینه‌های فناوری، مراقبت‌های بهداشتی، مددکاری اجتماعی و تجارت برگزار می‌کند. هزینۀ تحصیل در این کالج بسته به رشته و مقطع تحصیلی متغیر است؛ بااین‌حال، به‌طور‌میانگین ۱۶هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

کالج هِریتیج

کالج خصوصی هِریتیج (Heritage College) در سال ۲۰۱۶ بنیان نهاده شد و دوره‌‌هایی درزمینۀ بهداشت و تجارت ارائه می‌دهد. طبق رده‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک، کالج هِریتیج پانصدوشصت‌وششمین کالج برتر کانادا شناخته می‌شود. ناگفته نماند متوسط هزینۀ تحصیل در کالج خصوصی هِریتیج در سال اول حدوداً ۱۲هزار دلار کانادا و در سال دوم ۱۴هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

از دیگر کالج‌های شهر کلگری در استان آلبرتا کانادا می‌توان به InnoTech، Cambrooks،Reeves ،Sundance ، Columbia وElevated Learning  اشاره کرد. در آخر، ذکر این نکته ضروری است که متقاضیان درصورت انتخاب کالج دولتی یا خصوصی، از بورسیه‌های تحصیلی متنوعی می‌تواند بهره‌مند شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، پیشنهاد می‌کنیم صفحه‌های بورسیه‌های تحصیلی کانادا و انواع کمک‌هزینه‌های تحصیلی در کانادا را بخوانید.

منبع: