یکی از دغدغه‌های علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور این است که آیا می‌توان با ویزای دانشجویی کار کرد؟ چه مشاغلی برای کار دانشجویی در خارج از کشور دردسترس خواهد بود؟ در این مطلب، قصد داریم دربارۀ کار دانشجویی در خارج از کشور سخن بگوییم.

قانون کار دانشجویی در خارج از کشور

تمامی دانشجویان بین‌المللی با ویزای دانشجویی اجازه دارند در کشور محل تحصیلشان پاره‌وقت کار کنند‌. به‌طورکلی، آنان در روزهای غیرتعطیل و حین تحصیل می‌توانند ۲۰ ساعت در هفته پاره‌وقت و در تعطیلی بین دو ترم حداکثر ۴۰ ساعت در هفته تمام‌وقت کار کنند.

مشاغل دردسترس

همان‌طورکه می‌دانید، مشاغل دردسترس دانشجویان حتی در داخل کشور هم از‌جمله کارهایی هستند که ممکن است چندان دلخواه افراد نباشند؛ اما حقوقشان تا حدودی به گذران زندگی دانشجویان کمک خواهد کرد. برخی از مشاغل دردسترس دانشجویان عبارت‌اند از:

  • کار در هتل‌ها
  • کار در رستوران‌ها
  • کار در سوپرمارکت‌ها
  • کار در مغازه‌ها و پاساژها

گفتنی است مشاغل دانشجویی در کشورهایی مانند کانادا به دو دسته تقسیم می‌شوند‌: On-Campus و Off-Campus. مشاغل On-Campus از‌جمله کارهایی هستند که دانشجویان با داشتن آن‌ها می‌توانند در داخل محوطۀ دانشگاه یا کالج کار کنند. بعضی از این مشاغل ازاین‌قرارند:

  • کار برای خود دانشگاه یا کالج
  • کار برای یکی از اعضای دانشکده
  • خوداشتغالی در محوطۀ دانشگاه
  • کار برای سازما‌ن‌های دانشجویی و کار در کتابخانه و آزمایشگاهِ دانشگاه

مشاغل Off-Campus نیز ازجمله کارهایی هستند که فرد در خارج از محیط دانشگاه یا کالج انجام می‌دهد.

در کشورهایی مانند آلمان یا هر کشور دیگر غیرانگلیسی‌زبان‌ (حتی در کبک کانادا با دو زبان رسمی‌) می‌توان در زمینۀ تدریس خصوصی زبان انگلیسی فعالیت کرد. علاوه‌بر‌این‌، مشاغلی مانند دستیاری آموزشی و پژوهشی در دانشگاه و پرستاری کودک و کار در موزه از دیگر کارهای دانشجویی دردسترس برای دانشجویان خارج از کشور هستند.

در‌پایان، ذکر این نکته لازم است که کار دانشجویی علاوه‌بر کمک به گذراندن زندگی، سبب می‌شود دانشجویان راحت‌تر با اطرافشان آشنا شوند و حس استقلال پیدا کنند. درحقیقت، می‌توان گفت مهم‌ترین دلیل ایجاد کارهای دانشجویی، کمک به ورود دانشجو به جامعه و خروج از محیط مدرسه و کودکی است؛ بنابراین، حتی اگر وضعیت مالی مناسبی دارید، اهمیت کار دانشجویی را از یاد نبرید.