هر دانشگاه در کانادا کارت دانشجویی خاص خود را دارد و دانشجویان علاوه‌بر کارت دانشجویی دانشگاهشان، از کارت دانشجویی بین المللی نیز می‌توانند استفاده کنند. این کارت تنها کارت شناسایی دانشجوییِ دنیاست که در ۱۳۰ کشور اعتبار دارد. با داشتن این کارت، در تمامی این کشورها به‌عنوان دانشجوی تمام‌وقت شناخته می‌شوید و از مزایا و تخفیف‌های درنظرگرفته‌شده برای دانشجویان در آن کشورها بهره‌مند می‌شوید. در این مطلب، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دربارۀ کارت دانشجویی بین المللی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

کارت دانشجویی بین المللی چیست؟

کارت دانشجویی بین المللی نوعی کارت شناسایی دانشجویی است که به دانشجویان در حال‌ تحصیل تمام‌وقت تعلق می‌گیرد. دارندگان این کارت از تخفیف‌های دانشجویی فراوانی می‌توانند استفاده کنند. گفتنی است سازمان صادر‌کنندۀ این کارت در کشور دانمارک قرار دارد. این سازمان با هدف ایجاد فرصت‌های تحصیلی بیشتر و با‌کیفیت‌تر برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌ها فارغ از ملیت و جنسیت و مذهب تأسیس شده است. این کارت به نیاز‌های دانشجویان بین‌المللی امروز پاسخ می‌دهد و از سال ۱۹۶۸ مورد حمایت سازمان یونسکو بوده است؛ به‌همین‌دلیل، سالانه حدود پنج‌میلیون قطعه از این کارت صادر و به دانشجویان سراسر دنیا ارسال می‌شود.

چه کسانی می‌توانند این کارت را دریافت کنند؟

افراد بزرگ‌تر از دوازده سال که تمام‌وقت مشغول تحصیل در مدرسه یا دانشگاه هستند می‌توانند این کارت را دریافت کنند. این کارت سالانه تمدید می‌شود و به افراد در حال تحصیل تعلق می‌گیرد‌. شایان ذکر است حداکثر محدودۀ سنی برای دریافت این کارت وجود ندارد.

تخفیف‌های کارت دانشجویی بین المللی

کارت دانشجویی بین المللی برای زندگی دانشجویی طراحی شده است و دانشجویان با استفاده از تخفیف‌های درنظرگرفته‌شده، در مخارج روزمره‌شان صرفه‌جویی می‌کنند. برای مثال، دارندگان این کارت از تخفیف‌های ۲،۸۰۰ موزه و مرکز فرهنگی، ۲،۴۰۰ هتل، ۱،۲۰۰ خط هوایی و اتوبوس‌رانی و دیگر خطوط حمل‌و‌نقل، ۲،۷۰۰ مکان دیدنی در دنیا و ۲۱،۰۰۰ رستوران بهره‌مند می‌شوند. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به وبگاه رسمی ISIC، از جزئیات تخفیف‌های دانشجویی بیشتر مطلع شوند.

تخفیف‌های کارت دانشجویی بین المللی

درخواست و دریافت کارت

آسان‌ترین راه برای گرفتن این کارت درخواست آنلاین است. دانشجویان با مراجعه به وبگاه رسمی، کشورشان را انتخاب و مدارک لازم برای گرفتن کارت را ارسال می‌کنند. مدارک لازم برای گرفتن کارت دانشجویی بین المللی بدین‌شرح‌اند: یک قطعه عکس دیجیتالی با فرمت jpg یا jpge، کپی از پذیرش تمام‌وقت از دانشگاه یا کارت دانشجویی دانشگاه، کپی از گذرنامه یا گواهینامۀ رانندگی و پرداخت هزینۀ ثبت‌نام. متقاضیان دریافت این کارت  با مراجعه به دفاتر ISIC می‌توانند به‌صورت حضوری نیز برای گرفتن آن  اقدام کنند. ناگفته نماند دانشجویان ایرانی باید به دفاتر ISIC در کشورهای همسایه مراجعه کنند.

هزینۀ صدور کارت

هزینۀ صدور این کارت در هر کشور متفاوت است؛ ولی متوسط هزینۀ آن بین ۴ تا ۲۵ برآورد می‌شود. به‌عنوان مثال، هزینۀ صدور کارت برای دانشجویان در کانادا ۲۰ دلار است و افرادی که می‌خواهند نسخۀ فیزیکی این کارت را نیز داشته باشند، باید ۵ دلار بیشتر بپردازند. همان‌طور‌که گفتیم، اعتبار این کارت یک‌ساله است و پس از یک سال، دانشجویان دوباره با پرداخت هزینه، کارتشان را تمدید می‌کنند.



منبع: