یکی از مشکلات رایج برای علاقه‌مندان به یادگیری زبان این است که در اکثر روزها فرصت تمرین پیدا نمی‌کنند؛ اما می‌توان این مشکل را با چند راهکار ساده برطرف کرد. با درنظرگرفتن چند نکته حتی افراد پرمشغله نیز می‌توانند تمرین زبان را در برنامۀ روزانه‌شان جای دهند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، پنج راهکار یادگیری زبان را بررسی می‌کنیم که میزان بهره‌وری شما را از فرصت‌های روزانه افزایش می‌دهد و کمک می‌کند به اهداف مدنظرتان برای یادگیری راحت‌تر برسید. پس با ما همراه باشید.

۱. اهداف مشخص داشته باشید

اولین راهکار یادگیری زبان این است که اهداف مشخص داشته باشید. داشتن هدف یکی از نکته‌های مهم در یادگیری زبان و نقطۀ آغاز پیگیری پیشرفت و بهبود مهارت‌های زبانی شماست. یکی از نظام‌های هدف‌گذاری که به‌اختصار SMART نامیده می‌شود و در بسیاری از کسب‌وکارها و کتاب‌های مدیریتی ذکر شده، برای یادگیری زبان نیز کارآمد است. در این نظام، هر هدف‌گذاری باید پنج شاخصه داشته باشد: ۱. مشخص باشد (S)؛ ۲. اندازه‌گرفتنی باشد (M)؛ ۳. دست‌یافتنی باشد (A)؛ ۴. واقع‌گرایانه باشد (R)؛ ۵. زمان مشخص داشته باشد (T). با درنظرگرفتن این پنج شاخصه و هدف‌گذاری درست، اولین قدم برای پیشرفت را برداشته‌اید.

۲. زمان تمرین مشخص داشته باشید

برای یادگیری برخی از جنبه‌های زبان، مدت زمان خاصی برای تمرینِ آن‌ها باید در نظر بگیرید‌. یادگیری بخش جدیدی از دستورزبان یا ساختار جدیدی از جمله به زمان احتیاج دارد. دومین راهکار یادگیری زبان این  است که به برنامۀ یادگیری‌تان نگاه کنید و بخش‌هایی را مدنظر قرار دهید که برای یادگیری نیازمند زمان بیشتری است. سپس، به برنامۀ هفتگی خود نگاه و زمان خاصی برای تمرین هرکدام از آن‌ها مشخص کنید. در زمان مشخص‌شده، نام بخشی را بنویسید که می‌خواهید تمرین کنید. دیدن نام بخش در برنامۀ هفتگی شما را به انجام آن متعهد می‌کند و احتمال انجام آن را افزایش می‌دهد.

۳. از زمان‌های مُرده استفاده کنید

زمانی که در مترو نشسته‌اید یا منتظر شخصی برای شروع جلسه هستید، فرصت مناسبی برای تمرین زبان است. سومین راهکار یادگیری زبان این که از زمان‌های مُرده برای مرور بخش‌هایی از زبان استفاده کنید که به تمرکز زیادی نیاز ندارند. واژه‌های جدید را دوباره مرور یا به پادکست گوش کنید یا روزنامه را بخوانید. از وقت‌های آزاد کوتاهتان استفاده کنید تا پیشرفت سریع خود را در مهارت‌های زبانی ببینید.

از فهرست کارهای روزانه استفاده کنید

۴. از فهرست کارهای روزانه استفاده کنید

از دیرباز برای افزایش بهره‌وری، از فهرست کارهای روزانه استفاده می‌شده‌؛ چراکه نتیجۀ استفاده از آن به‌وضوح مشخص است. برای بسیاری از افراد نوشتن کارهای روزمره‌شان و خط‌زدن هرکدام از آن‌ها پس از انجام، تجربه‌ای لذت‌بخش است. اگر شما هم در کارهای روزانه از این روش استفاده می‌کنید، چهارمین راهکار یادگیری زبان نوشتن فهرست برای مدیریت یادگیری است. در‌صورتی‌که به آن پایبند باشید، سرعت پیشرفتتان به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد. ناگفته نماند برای نوشتن فهرست، از اپلیکیشن‌های متعددی می‌توانید استفاده کنید که کارایی فهرست‌هایتان را افزایش می‌دهند و استفاده از آن‌ها را آسان‌تر می‌کنند.

۵. میزان پیشرفتتان را دنبال کنید

یکی از جنبه‌های مهم هر کاری زیرنظرداشتن میزان پیشرفت در زمانی مشخص است تا بتوان بهره‌وری را افزایش داد. با دنبال‌کردن میزان پیشرفت، عواملی را می‌توان از سر راه برداشت که مانع کارکرد بهتر ما می‌شوند؛ اما بسیاری از افراد برای فرایند یادگیری‌شان این کار را انجام نمی‌دهند. آخرین راهکار یادگیری زبان این است که فرآیند یادگیری‌تان را زیرنظر بگیرید. همۀ ما عادت‌های خوب و بدی برای یادگیری داریم. معمولاً عادت‌های خوبمان را در یادگیری می‌شناسیم و آن‌ها را تقویت می‌کنیم؛ اما عادت‌های بد شاید بدون نظارت مستمر هرگز شناسایی نشوند. بازنگری پیشرفتتان و برخورد صادقانه با خود، تنها راه مقابله با عادت‌های بد و شکل‌دادن به عادت‌های خوب جدید است.

منبع: