یکی از موضوع‌های مهمی که در روند مهاجرت ذهن مشمولین سربازی را به خود مشغول می‌کند، چگونگی خروج از کشور بدون گذراندن دورۀ سربازی است. همان‌طورکه احتمالاً می‌دانید، افرادی که به تحصیل در خارج از کشور علاقه‌مندند؛ اما هنوز دوران سربازی را پشت‌‌سر نگذاشته‌اند، مبلغی را به‌عنوان وثیقه یا تضمین باید در نظر بگیرند تا بتوانند به قید وثیقه از کشور خارج شوند. به‌منظور خروج از کشور بدون نیاز به گذراندن سربازی، چند راه وجود دارد. در مطلب حاضر، دربارۀ این راه‌ها و نیز وثیقه خروج از کشور برای مشمولین سربازی توضیح خواهیم داد.

خروج از کشور بدون گذراندن سربازی

بی‌شک، واژۀ معافیت از سربازی به گوش همۀ ما خورده و در‌حقیقت، یکی از اولین راه‌هایی است که به ذهن مشمولین سربازی می‌رسد. معافیت از سربازی انواع مختلفی دارد؛ ازجمله معافیت سنی، معافیت تحصیلی، معافیت پزشکی، معافیت مددجویان و معافیت ایثارگران. معافیت‌هایی نظیر معافیت سنی و معافیت تحصیلی از‌جمله معافیت‌هایی هستند که فرد را موقتاً از سربازی معاف می‌کنند؛ زیرا پس از مدت مشخصی، مجدداً باید دورۀ سربازی طی شود.

همان‌طورکه می‌دانید، تمامی آقایان ایرانی بعد از ۱۸سالگی مشمول گذراندن سربازی هستند که در‌صورت تمایل به ادامه‌تحصیل، این دوره برایشان تا چند سال به‌تعویق می‌افتد. دانشجویان مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری پزشکی پیوسته و دکتری تخصصی ناپیوسته به‌ترتیب می‌توانند دوونیم، سه، پنج، سه، شش، هشت و شش سال از سربازی معاف باشند. همچنین درصورتی‌که دانشجویان نتوانند در مدت زمان مشخص‌شده برای هریک از مقاطع تحصیلی واحدهای درسی‌شان را بگذرانند یا تحصیلاتشان را تمام کنند‌، حداکثر به‌مدت یک سال دیگر می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند تا آن مقطع را به‌سرانجام برسانند.

شرایط خروج از کشور برای مشمولین

مشمولین علاقه‌مند به تحصیل در خارج از کشور باید معافیت تحصیلی خارج از کشور را دریافت کنند. متقاضیان دارای مدرک کارشناسی و عالی‌تر و نیز متقاضیان تحصیل‌کرده در حوزه‌های علمیه (درصورت داشتن شرایط لازم برای ادامه‌تحصیل در خارج از کشور‌) می‌توانند با سپردن ضمانت یا وثیقه به تحصیلاتشان در کشور مقصد ادامه دهند. ناگفته نماند این دسته از متقاضیان باید شرایط موردنیاز برای خروج از کشور را داشته باشند. شرایط کلی خروج از کشور عبارت‌اند از:

  • سپردن مبلغ موردنیاز به‌عنوان وثیقه
  • داشتن معافیت تحصیلی و مشخص‌بودن وضعیت تحصیلی
  • داشتن مجوز سنوات ارفاقی (در سال‌های اولیۀ تحصیلی یا سال‌های ارفاقی باشند)
  • نداشتن غیبت
  • ارائۀ گواهی اشتغال به تحصیل برای دانش‌آموزان و درخواست مجوز خروج از کشور برای دانشجویان

مبلغ موردنیاز برای وثیقه

درحال‌حاضر، وثیقه خروج از کشور برای مشمولین سربازی ۴۰میلیون تومان بدون سود و ۴۶میلیون تومان با احتساب سود است. همچنین، افراد دارای معافیت موقت یا معافیت تحصیلی مجوز لازم برای خروج از کشور را از سازمان نظام وظیفۀ عمومی برای انواع سفرها دریافت خواهند کرد. گفتنی است دریافت این مجوز مستلزم سپردن وثیقه در قالب مبلغی نقدی با ضمانت‌نامۀ بانکی است. نرخ وثیقه برای سفرهای مختلف بدین‌شرح است:

  • سفرهای علمی: ۱۵۰میلیون ریال (۱۵میلیون تومان)
  • سفرهای تفریحی: ۳۰۰میلیون ریال (۳۰میلیون تومان)
  • سفرهای زیارتی: ۵۰میلیون ریال (۵میلیون تومان)

نکاتی برای خروج از کشور

پس از اطلاع از وثیقه خروج از کشور برای مشمولین سربازی به نکاتی اشاره خواهیم کرد که مشمولین برای خروج از کشور باید از آن‌ها مطلع باشند:

  • مشمولین باید فرم مرتبط را از‌طریق وبگاه سازمان نظام وظیفۀ عمومی (بخش خدمات الکترونیک) تکمیل یا حضوری به پلیس ۱۰+ مراجعه کنند.
  • پیش از خروج از کشور، مشمولین باید تمامی ضمانت‌های لازم را در‌اختیار سازمان نظام وظیفه قرار دهند و به برگشت به کشور در مهلت مقرر متعهد شوند و بپذیرند که در‌صورت مراجعه‌نکردن در زمان تعیین‌شده، ودیعه به‌نفع دولت ضبط می‌شود.
  • مشمولینی که معافیت تحصیلی خارج از کشور را دریافت کرده‌اند، باید تا شش ماه بعد از صدور معافیت در خارج از کشور تحصیل کنند و در‌صورت تحصیل‌نکردن، معافیتشان لغو خواهد شد.
  • درصورتی‌که مشمولین بنابه دلایل موجه امکان خروج از کشور و تحصیل در مهلت تعیین‌شده را نداشته باشند، وزارتخانه‌های علوم و بهداشت این مهلت را شش ماه دیگر تمدید می‌کنند.
  • دانشجویانی که با معافیت تحصیلی در خارج از کشور درس می‌خوانند، اگر حین تحصیل به کشور بازگردند و تا شش ماه به کشور محل تحصیلشان نروند، به‌عنوان دانشجوی انصرافی در نظر گرفته می‌شوند. همچنین، اگر دانشجویی برای بازگشت به کشور محل تحصیل به زمان بیشتری نیاز داشته باشد، این مدت با موافقت سازمان نظام وظیفه تمدیدشدنی خواهد بود.