یکی از اصلی‌ترین و استراس‌زاترین دغدغه‌ها‌ برای فردی که قصد مهاجرت دارد، دریافت ویزای کشور مقصد و عبور از چالش ریجکت شدن ویزاست. بسته به مقصد انتخابی هرفرد، فرایند اخذ ویزا ممکن است سختی‌ها و چالش‌های خاص خودش را داشته باشد که درنهایت با دریافت ویزا به پایان می‌رسد. البته در بسیاری از مواقع هم درخواست ویزا توسط سفارت رد می‌شود که اصطلاحا به چنین اتفاقی ریجکتی ویزا (Visa Rejection) می‌گویند. در این مطلب قرار است نکاتی درباره ریجکتی ویزا، دلایل بروز آن و چگونگی رفع ریجکتی و... را بررسی کنیم.

ریجکتی ویزا چیست؟

اگر بخواهیم به‌طور کلی بگوییم، ریجکتی به معنای رد درخواست ویزای فرد برای مسافرت یا مهاجرت به کشور مقصد است. در اکثر مواقع ریجکتی ویزا زمانی رخ می‌دهد که متقاضیان تمامی مدارک خواسته شده توسط سفارت را ارائه نمی‌دهند و مدارک آن‌ها ناقص است و دلیل ریجکت ویزا در نامه ریجکتی نوشته شده و مهر ریجکت ویزا بر پاسپورت می‌خورد. این نواقصی‌ها ممکن است شامل لیست زیر باشد:

  • پاسپورت نامعتبر
  • پاسپورت آسیب‌دیده
  • بیمه مسافرتی نامعتبر
  • نداشتن مدارک مربوط به اقامت
  • عدم ارائه تمکن مالی
  • و...

همچنین خوب است بدانید که امکان رد درخواست ویزا همواره وجود دارد؛ از این‌رو دانستن این موضوع که چگونه می‌شود احتمال ریجکت شدن پرونده را کاهش داد و پس از دریافت ایمیل یا نامه ریجکتی چه باید کرد، ضروری است.

دلایل عمومی ریجکتی ویزا

ارائه اسناد جعلی، سو پیشینه درخواست‌دهنده و سابقه جنایی، سوابق سفر، بودجه ناکافی، توضیحات ناکافی، پاسپورت نامعتبر، عدم تکمیل تأییدیه پلیس، معیارهای معیشتی ناکافی، پرداخت اشتباه هزینه صدور ویزا، مشکل در پرونده پزشکی، نامشخص بودن وضعیت کار، تحصیل و... در پرونده، نداشتن دلایل محکم و قانع‌کننده برای سفر و مهاجرت به کشور مقصد و... از جمله دلایل عمومی رد ویزا هستند.

دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی

  • سطح زبان پایین
  • قانع نکردن آفیسر از اینکه بعد از تحصیل به کشور خودتان باز می‌گردید.
  • وجود اشتباه و غلط در پرکردن فرم ویزا
  • نداشتن انگیزه‌نامه قوی و شفاف
  • وجود گپ تحصیلی
  • نداشتن تمکن مالی کافی
  • ارائه ندادن مدارک مربوط به اقامت
  • داشتن نامه پذیرش از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نامعتبر در کشور مقصد
  • رزومه تحصیلی ضعیف
  • و...

رفع ریجکتی ویزا

اگر درخواست ویزای شما رد شود از طرف سفارت نامه‌ای به شما ارسال می‌شود که به شما دلیل ریجکتی پرونده‌تان را توضیح می‌دهد؛ همچنین در این نامه آمده است که آیا شما می‌توانید تجدید نظر داشته باشید یا خیر. اگر اجازه تجدید نظر به شما داده شده باشد، می‌توانید نامه‌تان را 2 ماه بعد از دریافت ریجکتی، بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای مجددا برای بررسی ارسال کنید.

فراموش نکنید که برای رفع ریجکتی ویزا برخورداری از عوامل زیر ضروری است:

  • اصل بودن مدارک (به‌هیچ وجه کپی مدارک را ارسال نکنید.)
  • اصل بودن نامه
  • گواهی و ترجمه شده مدارک

برای درخواست تجدیدنظر در اولین قدم ضروری است که نامه درخواست خود را که خواستار رفع ریجکتی ویزاست بنویسید، در آن دلایل منطقی بیاورد و کامل توضیح دهید که چرا فکر می‌کنید تصمیم ریجکتی باید تغییر کند؛ همچنین مدارکتان را مجدد چک کنید و از کامل بودن آن‌ها مطمئن شوید.

دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا.webp

مهر ریجکت ویزای شینگن در پاسپورت

یکی از سوالات پرتکرار و مهم درباره تاثیر مهر ریجکت ویزای شینگن در پاسپورت است. به‌طورکلی باید بگوییم که اهمیت رد ویزا می‌تواند از یک کشور به کشور دیگر متفاوت باشد و همچنین دلیل رد ویزا هم برای کشورها اهمیت بالایی دارد و وقتی مهر ریجکت بر پاسپورت باشد، بیشتر کشورها برخورد خواهند داشت؛ اما تا زمانی که مهر ریجکتی بر روی پاسپورت شما نخورده باشد کسی نخواهد فهمید که کشور دیگری ویزای شما را رد کرده است. البته باید بگوییم که این مورد در رابطه با کشورهای حوزه شینگن صدق نمی‌کند؛ چراکه این کشورها از سیستم بررسی یکسانی استفاده‌ می‌کنند و می‌توانند به راحتی اطلاعات شما را به دست آورند.

ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

بدیهی است که کشور کانادا به عنوان یک کشور پیشرفته و توسعه یافته یکی از بهترین مقصدهای مهاجرتی برای تحصیل، کار و سرمایه‌گذاری است. از این‌رو سالانه افراد بسیاری هستند که برای اخذ ویزای این کشور درخواست می‌دهند و همین موضوع موجب شده است که سفارت این کشور نسبت به اعطای ویزا کمی سختگیرانه عمل کند و احتمال ریجکتی پرونده متقاضیان را بالا ببرد.

ناقص بودن مدارک و پرونده یکی از مهم‌ترین دلایل ریجکت شدن ویزای کاناداست. همچنین این نکته نیز برای اخذ ویزای این کشور بسیار حائز اهمیت است که متقاضی باید نشان دهد که قصد ندارد برای همیشه در این کشور بماند و اگر در اثبات هدف ترک کانادا موفق عمل نکند، درخواستش رد خواهد شد.

تمکن مالی، ارائه اطلاعات نادرست، عدم رعایت استانداردهای بهداشتی، سابقه اقامت بیش از حد یا دیپورت از کانادا یا هر کشور دیگر، مدارکی که معتبر به نظر نمی‌رسند، عدم توضیح در مورد هدف سفر، عدم ارائه اسناد و شواهد کافی و دقیق، آینده شغلی نامعلوم در کشور مبدا و... از دیگر دلایل ریجکت شدن ویزای کشور کانادا هستند.

رفع ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

یکی از سوالات پرتکرار درباره روند اخذ ویزای تحصیلی کانادا این است که "آیا امکان رفع ریجکتی و تجدید نظر ویزای تحصیلی کانادا وجود دارد؟" در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله؛ درصورتی که در نامه ریجکتی عنوان شده باشد که اجازه تجدید نظر را دارید، شما می‌توانید مجددا درخواست دهید.

درواقع اگر درخواست شما مطابق با الزامات IRCC باشد، ولی مجوز تحصیلیتان به صورت ناعادلانه یا نادرستی ریجکت شده باشد، شما این اجازه را دارید تا نسبت به ریجکتی ویزایتان اعتراض کنید و درخواست تجدید نظر دهید.

روش‌های مهاجرت به کانادا

راه‌های مختلفی برای مهاجرت به کانادا وجود دارد. از اخذ ویزای کاری گرفته تا تحصیل در این کشور. اولین قدم برای مهاجرت، پاسخ به این سوال است که کدام روش مهاجرتی به این کشور مناسب شماست؟

موارد زیر از جمله بارزترین و راحت‌ترین راه‌های مهاجرت به کشور کانادا هستند:

  • اخذ اقامت کانادا از طریق کار
  • اخذ اقامت کانادا از طریق تخصص
  • اخذ اقامت کانادا از طریق تحصیل
  • اخذ اقامت کانادا از طریق خود اشتغال زایی
  • اخذ اقامت کانادا از طریق سرمایه گذاری

اخذ ویزای تحصیلی کانادا بهترین روش برای پیدا کردن شغل مناسب و تشکیل یک زندگی مناسب در این کشور است. برای آشنایی بیشتر با شرایط تحصیل و کار در کانادا و گرفتن پذیرش، می‌توانید از مشاوران موسسه مهاجرت تحصیلی سیم آخر کمک بگیرید. ما در سیم آخر شرایط شما را بررسی می‌کنیم و به شما خواهیم گفت برای کدام دانشگاه‌ها شانس دریافت پذیرش دارید. در صورت تمایل، در ادامه مسیر هم برای دریافت ویزا، هماهنگی خوابگاه و سایر چالش‌های تحصیل در کانادا و سایر کشورها همراهتان خواهیم بود.

رفع ریجکتی ویزای آلمان

درباره رفع ریجکتی ویزای تحصیلی آلمان باید بگوییم که متقاضیان می‌توانند از طریق اعتراض به ریجکت شدن ویزای آلمان، فرایند رفع ریجکتی را پیش ببرند. اعتراض به ریجکتی این امکان را به متقاضیان می‌دهد تا در مورد ریجکت شدن ویزای خود به طور کتبی موضع‌گیری کنند؛ طوری که می‌توانند با ارائه اسناد و مدارک معتبر موفق به اخذ ویزا شوند. نکته‌ای که وجود دارد این است که فرایند اعتراض به ریجکتی سفارت آلمان ، باید کاملا اصولی پیش برود.

کلام آخر

اگر شرایط مهاجرت تحصیلی به کانادا و آلمان را دارید، ما در سیم آخر آماده‌ایم تا صفر تا صد مسیر را به شما نشان دهیم و برای طی کردن این مسیر شما را همراهی کنیم. مشاوره اولیه سیم آخر (بررسی شرایط شما و ارائه راهنمایی‌های کلی در مورد مهاجرت) کاملا رایگان است. ما علاوه بر کانادا و آلمان، شرایط اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا، فرانسه، نروژ و اسپانیا را نیز در سبد خدمات خود داریم و برای مهاجرت به این کشورها در کنار شما خواهیم بود.