آیا تحصیل در رشته های بدون کنکور برای مهاجرت تحصیلی از ایران ممکن است؟ کنکور در ایران تبدیل به کابوس بسیاری از داوطلبان شده است. برای همین بسیاری از داوطلبان ترجیح می‌دهند تا در رشته‌های بدون کنکور ثبتنام کنند. خوشبختانه امکان تحصیل بدون کنکور در ایران وجود دارد. حتی امکان پذیرش بدون کنکور در مقطع کارشناسی بعضی کشورهای خارجی هم وجود دارد. علاوه بر این، بسیاری از افراد می‌توانند پس از پایان دوره کارشناسی در ایران، برای ادامه تحصیل مهاجرت کنند تا نخواهند در کنکور ارشد یا دکتری ایران شرکت کنند. اما اگر بخواهیم در رشته‌های بدون کنکور ایران تحصیل و سپس مهاجرت کنیم، بهتر است چه رشته‌هایی را انتخاب کنیم؟‌ یا اگر بخواهیم از همان ابتدای مسیر تحصیلی و دوره کارشناسی برای تحصیل به خارج برویم چه گزینه‌هایی پیش روی ماست؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را بدهیم.

مزایای تحصیل در رشته های بدون کنکور برای مهاجرت تحصیلی

ابتدا به این سوال پاسخ می‌دهیم که اصلا چرا باید تحصیل در رشته‌های بدون کنکور را برای مهاجرت تحصیلی در نظر بگیریم؟ این کار چه نفعی برای ما دارد؟

عدم نیاز به شرکت در کنکور

شاید بتوان مهم‌ترین مزیت تحصیل بدون کنکور را همین عدم نیاز به شرکت در کنکور دانست! شرکت در کنکور، یک تجربه استرس‌زا و پرهزینه است. حتی افرادی که هزینه زیادی برای تهیه منابع کنکور و شرکت در آن کرده‌اند هم ممکن است سر جلسه با استرس، بیماری، بد حالی و… مواجه شوند و آزمون خوبی را پشت سر نگذارند.

این که ورود به دانشگاه تنها در گرو موفقیت در یک آزمون چند ساعته باشد، چندان منصفانه نیست! به همین علت برای پذیرفته شدن در رشته‌های بدون کنکور، تنها به سوابق تحصیلی و شرایط هر فرد توجه می‌شود.

امکان تحصیل در دانشگاه‌های معتبر دنیا و تضمین آینده شغلی

این تصور که تنها با داشتن مدرک دوره‌های روزانه دانشگاه‌های سراسری ایران می‌توان مهاجرت کرد، غلط است. بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته‌های بدون کنکور در ایران که در دانشگاه‌هایی مثل آزاد و پیام نور تحصیل کرده‌اند، توانسته‌اند برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌های معتبر خارجی بروند. اخذ مدرک از یک دانشگاه معتبر نقش بسیار پر رنگی در آینده شغلی شما خواهد داشت و با داشتن چنین مدرکی، کار کردن در ایران یا حتی خارج برایتان آسان‌تر خواهد بود.

از طرف دیگر، امکان تحصیل بدون کنکور از همان ابتدای مسیر تحصیلی و در دوره کارشناسی در بعضی از دانشگاه‌های معتبر دنیا وجود دارد. اخذ مدرک از چنین دانشگاه‌هایی، مسیر ادامه تحصیل در سایر دانشگاه‌های معتبر دنیا را هموار خواهد کرد. شاید تحصیل در رشته‌های بدون کنکور خارج کمی هزینه‌بر باشد؛ اما مدرک معتبری که به شما اعطا می‌شود، امکان جذب سریع در بازار کار و بازگشت هزینه‌های تحصیل را فراهم خواهد کرد.

عدم نیاز به آزادسازی مدرک با تحصیل در رشته های بدون کنکور برای مهاجرت تحصیلی

کسانی که از دوره روزانه دانشگاه‌های دولتی فارغ‌التحصیل می‌‌شوند، تنها می‌توانند مدرک خود را در ازای عمل به تعهدات کاری یا پرداخت هزینه خرید مدرک دریافت کنند. عمل به تعهدات کاری، زمان زیادی می‌برد و ممکن است به قیمت اتمام زمان طلایی مهاجرت تمام شود. یعنی ممکن است فرد به سنی برسد که مهاجرت برای ادامه تحصیل، دیگر توجیهی نداشته باشد.

هزینه خرید مدرک هم این روزها به شدت افزایش پیدا کرده است. بنابراین می‌توان به جای صرف هزینه برای قبولی در کنکور و سپس آزادسازی مدرک، منابع مالی خود را از همان ابتدا برای تحصیل در رشته‌های بدون کنکور ایران یا خارج در نظر بگیریم.

کسانی که در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌هایی مثل آزاد یا دانشگاه‌های غیرانتفاعی تحصیل می‌کنند هم نیازی به آزادسازی مدرک ندارند. حتی گاهی دیده شده که هزینه تحصیل در دوره‌های شبانه یا آزاد، از هزینه آزادسازی مدرک کمتر تمام می‌شود. بنابراین این نکته را هم در نظر بگیرید.

شرایط تحصیل در رشته های بدون کنکور برای مهاجرت تحصیلی

برای تحصیل در رشته‌های بدون کنکور، باید شرایط زیر را داشته باشید:

تمکن مالی مناسب

معمولا تحصیل در رشته‌های بدون کنکور (چه در ایران و چه در خارج) نیازمند پرداخت شهریه است. در ایران برای تحصیل در دانشگاه‌های آزاد، غیرانتفاعی و پیام نور باید شهریه بدهید. همچنین تحصیل در رشته‌های بدون کنکور در خارج از کشور هم در اکثر موارد نیازمند پرداخت شهریه است.

برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خارجی، علاوه بر پرداخت شهریه، باید هزینه‌هایی مثل

  • اپلیکیشن فی
  • صدور پاسپورت
  • صدور مجوز اقامت
  • و…

را هم در نظر بگیریم. بنابراین داشتن تمکن مالی، یک شرط اساسی برای تحصیل در رشته‌های بدون کنکور است.

سوابق تحصیلی مناسب

تحصیل در هر رشته‌ای نیازمند داشتن صلاحیت علمی است. در رشته‌های بدون کنکور، به سوابق تحصیلی برای سنجش صلاحیت علمی افراد توجه می‌شود. هر چه سوابق تحصیلی درخشان‌تری داشته باشید، شانس بالاتری برای اخذ پذیرش در رشته‌های بدون کنکور خواهید داشت. مثلا یک متقاضی تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور، باید نمرات درخشانی در درس‌هایی مثل زیست شناسی و ریاضیات دبیرستان اخذ کرده باشد.

شرایط سنی مناسب

ممکن است از خود بپرسید که آیا تحصیل در رشته های بدون کنکور برای مهاجرت تحصیلی، محدودیت سنی خاصی دارد؟ دانشگاه‌ها معمولا محدودیت سنی خاصی را برای پذیرش دانشجویان در نظر نمی‌گیرند؛ چرا که عدالت آموزشی باید در قبال تمامی افراد و بدون توجه به سن آن‌ها اجرا شود.

اما اداره مهاجرت کشورهای مختلف، معمولا شرایط سنی خاصی را برای اهدای ویزای دانشجویی در نظر می‌گیرند. دولت‌های مختلف ترجیح می‌دهند به افراد جوان ویزای تحصیلی اهدا کنند تا در آینده بتوانند از آن‌ها به عنوان نیروی کار استفاده کنند.

البته برای خودتان هم بهتر است که در جوانی مهاجرت کنید؛ چرا که عادت به یک محیط زندگی جدید در جوانی راحت‌تر است. کسانی که نتوانند با زبان و فرهنگ یک کشور جدید ارتباط برقرار کنند، با مشکلاتی نظیر عدم توانایی در پیدا کردن دوست، افسردگی و… مواجه می‌شوند.

اخذ مدرک زبان

اگر بخواهید مهاجرت تحصیلی را به جای کنکور دادن در ایران انتخاب کنید، باید سطح زبان خوبی داشته باشید. اخذ مدرک زبان برای تحصیل در خارج یک ضرورت است. در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا، امکان تحصیل به زبان انگلیسی فراهم شده و برای پذیرفته شدن در دانشگاه مقصد، تنها باید مدرک آیلتس یا تافل را ارائه دهید.

البته اگر بخواهید در یک کشور غیرانگلیسی زبان تحصیل کنید بهتر است برای معاشرت با افراد بومی، پیدا کردن کار پاره وقت و برآورده کردن نیازهای روزمره، زبان ملی آن کشور را هم تا حد خوبی یاد بگیرید. بعضی از دانشگاه‌ها خودشان آزمون زبان برگزار می‌کنند و قبولی در آن آزمون هم برای اخذ پذیرش، کافیست.

تحصیل در رشته‌های بدون کنکور در ایران و سپس مهاجرت به خارج

برای تحصیل در بعضی از رشته‌ها، بهتر است که ابتدا مقاطع پایین‌تر آن رشته را در ایران بگذرانید و سپس برای ادامه تحصیل به خارج بروید. مثلا برای تحصیل در رشته‌های فنی مهندسی، بهتر است پس از اخذ مدرک کارشناسی، برای ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری اقدام کنید. در این مقطع‌ها، تسهیلاتی مثل بورسیه دانشجویی راحت‌تر در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌گیرد.

اخذ پذیرش در مقاطع ارشد و دکتری بسیاری از دانشگاه‌های معتبر خارجی تنها با توجه به سوابق تحصیلی، معدل دوره‌های قبل، سطح زبان و… انجام می‌شود. اما مثلا برای تحصیل در مقطع کارشناسی کشوری مثل آلمان، هم باید زبان آلمانی یاد بگیرید و هم باید در یک آزمون ورودی خاص شرکت کنید.

این در حالی است که امکان تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع ارشد و دکتری دانشگاه‌های مختلف دنیا (از جمله همین کشور آلمان) فراهم شده است. بنابراین در بسیاری از موارد بهتر است پس از گذراندن دوره کارشناسی، برای تحصیل در مقاطع عالی به خارج بروید.

بهترین رشته های بدون کنکور برای مهاجرت تحصیلی از ایران

این روزها علاوه بر دانشگاه‌های غیرانتفاعی و آزاد، دانشگاه‌های دولتی ایران هم در دوره‌های روزانه یا شبانه اقدام به پذیرش دانشجو در رشته‌های بدون کنکور می‌کنند. اما اولین سوالی که به ذهن می‌رسد این است که آیا مدرک رشته‌های بدون کنکور در ایران، نزد دانشگاه‌های خارجی اعتبار دارد؟

اعتبار مدرک رشته‌های بدون کنکور ایران در خارج

مدرک رشته‌های بدون آزمون ایران در بسیاری از دانشگاه‌های اروپا، آمریکا و کانادا قابل قبول است. البته باید بگوییم که مدارک دانشگاه‌های سراسری و آزاد ایران، اعتبار بیشتری نزد دانشگاه‌های خارجی دارد. در هر صورت بهتر است قبل از ثبتنام در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌های ایران، اعتبار مدرک دانشگاه مورد نظر را با مشورت با متخصصان فعال در زمینه مهاجرت تحصیلی بررسی کنید.

study abroad.webp

سوال بعدی که باید به آن پاسخ دهیم این است که بهترین رشته های بدون کنکور برای مهاجرت تحصیلی از ایران کدام‌اند؟

بهترین رشته های بدون کنکور ایران برای مهاجرت تحصیلی

اگر موفق به تحصیل در رشته‌های بدون کنکور زیر در ایران شوید، می‌توانید مسیر راحت‌تری را برای ادامه تحصیل در خارج طی کنید:

  • رشته‌های فنی مهندسی مثل مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی معدن، مهندسی معماری، مهندسی شیمی و…
  • رشته‌های علوم پایه مثل ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی و…
  • رشته‌های مرتبط با علوم انسانی مثل روانشناسی، جامعه شناسی و…
  • حسابداری
  • رشته‌های مرتبط با مدیریت مثل مدیریت صنعتی، مدیریت بازرگانی، مدیریت منابع انسانی
  • رشته‌های زبان‌های مختلف مثل فرانسه، روسی و… (این مورد می‌تواند برای تحصیل رایگان در کشورهایی که مدرک زبان ملی آن را اخذ کرده‌اید بسیار مفید باشد)
  • رشته‌های مرتبط با پزشکی، پرستاری و…
  • رشته‌های مرتبط با حقوق

کسانی که مدرک کارشناسی یا ارشد این رشته‌ها را داشته باشند، می‌توانند راحت‌تر برای ادامه تحصیل به خارج بروند و از تجربه کنکور دادن در ایران در امان بمانند. شما می‌توانید با اخذ نمرات مناسب و جمع‌آوری رزومه تحصیلی خوب، در مقاطع ارشد یا دکتری دانشگاه‌های معتبر کانادا، آلمان، ایتالیا و… پذیرفته شوید. همچنین امکان اخذ بورسیه تحصیلی هم در مقطع ارشد یا دکتری برای دانشجویان بین‌المللی در بسیاری از کشورها (مخصوصا کانادا) وجود دارد.

رشته های بدون کنکور برای مهاجرت تحصیلی - در چه کشورهایی می‌توان بدون کنکور وارد دانشگاه شد؟

اما اگر کسی بخواهد از همان ابتدا برای تحصیلات دانشگاهی به خارج برود و در هیچ کنکوری شرکت نکند چه؟ باید بگوییم که امکان تحصیل در در دانشگاه‌های معتبر اروپایی آن هم بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی، وجود دارد!

متقاضیان تحصیل در چنین رشته‌هایی می‌توانند در صورت داشتن تمکن مالی، اخذ مدرک زبان و داشتن سوابق تحصیلی مناسب در دوره دبیرستان، از همان ابتدا برای تحصیل به خارج بروند. با هم نگاهی به کشورها و دانشگاه‌های بدون کنکور می‌اندازیم.

در چه کشورهایی می‌توان تحصیل بدون کنکور را تجربه کرد؟

در بعضی از کشورها می‌توانید در صورت داشتن شرایط خواسته شده، تحصیل بدون کنکور را از همان ابتدای مسیر تحصیلی تجربه کنید.

رشته های بدون کنکور برای مهاجرت تحصیلی به قبرس

امکان ورود بدون کنکور به مقطع کارشناسی در کشور قبرس وجود دارد. شما می‌توانید در دانشگاه نیکوزیای قبرس (University of Nicosia) در دوره‌هایی مثل:

  • دوره ۶ ساله برای اخذ مدرک MD (دکترای پزشکی)
  • دوره ۴ ساله برای اخذ مدرک MBBS (کارشناسی جراحی و پزشکی)
  • کارشناسی حسابداری
  • کارشناسی مدیریت کسب‌وکار (در گرایش‌های مختلف)
  • مهندسی معماری
  • مهندسی عمران
  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی برق
  • و…

بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی، پذیرفته شوید.

پذیرش در این دوره‌ها، صرفا بر اساس تمکن مالی، سوابق تحصیلی و داشتن مدرک زبان انجام می‌شود. برای پذیرفته شدن در بعضی از رشته‌ها، شرکت در مصاحبه هم نیاز است. همانطور که می‌بینید، تنوع رشته های بدون کنکور در قبرس بسیار بالاست.

تحصیل و زندگی در قبرس، نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا ارزان‌تر است. همچنین مدرک دانشگاه نیکوزیا در ایران و بقیه نقاط دنیا معتبر است. امکان تحصیل به زبان انگلیسی در بیشتر رشته‌های دانشگاه نیکوزیا فراهم شده است. مدرک زبان لازم برای پذیرفته شدن در این دانشگاه، آیلتس ۶.۵ و تافل ۷۹ است.

رشته های بدون کنکور برای مهاجرت تحصیلی به لتونی

لتونی یکی از بهترین کشورها برای پذیرفته شدن بدون کنکور در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی است. پذیرش در دوره‌های ۶ ساله پزشکی و ۵ ساله دندانپزشکی دانشگاه ریگا استرادیچ لتونی (Riga Stradiņš University)، نیازی به شرکت در آزمون ورودی ندارد و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود.

علاوه رشته‌های پزشکی، امکان شرکت در دوره کارشناسی ۴ ساله برای اخذ مدرک کارشناسی تجارت بین‌المللی هم در این دانشگاه وجود دارد. لتونی هم مثل قبرس جزو کشورهای ارزان برای زندگی و تحصیل است. برای اخذ پذیرش از این دانشگاه، نیاز است تا مدرک زبان آیلتس ۶ یا تافل ۸۰ را داشته باشید.

رشته های بدون کنکور برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه

ترکیه علاوه بر این که یک مقصد گردشگری جذاب است، دانشگاه‌های معتبری هم دارد که امکان ورود به آن‌ها بدون نیاز به قبولی در آزمون ورودی وجود دارد. رشته های بدون کنکور ترکیه عبارت‌اند از:

  • رشته مهندسی عمران در دانشگاه سابانچی استانبول (Sabancı Üniversitesi)
  • رشته‌های معماری، داروسازی و فیزیولوژی ورزشی در دانشگاه یدی تپه استانبول (Yeditepe University)
  • رشته‌های مدیریت، موسیقی و طراحی داخلی در دانشگاه بیل‌کند آنکارا (Bilkent University)
  • رشته خلبانی در دانشگاه اوزیین استانبول (Ozyegin University)
  • رشته تربیت بدنی در دانشگاه آبانت ایزت بایسال واقع در شهر بولی (Bolu Abant Izzet Baysal University)
  • رشته‌های مهندسی برق، مهندسی پزشکی، مهندسی مکانیک، حقوق، اقتصاد، پرستاری و ژنتیک در دانشگاه کوچ استانبول (Koc University)
  • رشته‌های هنرهای نمایشی، سینما و مهندسی شهرسازی در دانشگاه کادیر حاس استانبول (kadir has)

برای پذیرفته شدن در رشته های بدون کنکور ترکیه، باید معدل دبیرستان و نمره زبان انگلیسی شما بالا باشد. در واقع هرچه سوابق تحصیلی شما درخشان‌تر باشد، شانس بیشتری برای پذیرش در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌های ترکیه دارید.

رشته های بدون کنکور برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

ایتالیا یک مقصد بسیار جذاب برای تحصیل است. ایتالیا هر ساله پذیرای تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی از جمله دانشجویان ایرانی است. شما می‌توانید تحصیل بدون کنکور در مقطع کارشناسی ایتالیا را در رشته‌های زیر تجربه کنید:

  • حقوق
  • اقتصاد بازرگانی
  • طراحی مد
  • روانشناسی
  • خوراک شناسی
  • روابط بین‌الملل
  • مدیریت بین‌الملل

فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی مثل اقتصاد بازرگانی و حقوق می‌توانند به جذب شدن در بازار کار ایتالیا و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا امید داشته باشند.

جمع بندی

در این مطلب درباره تحصیل در رشته های بدون کنکور برای مهاجرت تحصیلی صحبت کردیم. چه بخواهید تحصیل در رشته‌های بدون کنکور ایران و سپس مهاجرت را تجربه کنید؛ یا این که بخواهید از همان ابتدا برای تحصیل دانشگاهی به خارج بروید، بسیار مهم است که تمامی روند مهاجرت تحصیلی را درست و اصولی انجام دهید. برای همین، بهتر است از مشاوره یک موسسه خبره در زمینه مهاجرت تحصیلی مثل سیم آخر استفاده کنید. همین الان می‌توانید فرم مشاوره رایگان برای مهاجرت تحصیلی را در سیم آخر ثبت کنید.