دانشجویان همیشه مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را جزو اولین انتخاب های خود برای تحصیل در خارج از کشور قرار می دهند و برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام می کنند. اگر شما نیز علاقه مند به تحصیل در این کشور هستید باید در خصوص مشکلات دانشجویان ایرانی در ایتالیا اطلاعات کافی کسب کنید تا بعد از مهاجرت، به مشکل بر نخورید. در این مطلب به بررسی مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا خواهیم پرداخت.

مهمترین مشکلات دانشجویان ایرانی در ایتالیا

ایتالیا دانشگاه های بسیار با کیفیتی از نظر آموزشی و رتبه در سطح جهان دارد ولی برخی مشکلات در این کشور ممکن است، از دید دانشجویان ایرانی آزار دهنده بنظر برسد. اولین مشکل، کمبود کار در این کشور است که برای دانشجویانی که قصد اشتغال در حین تحصیل را دارند، دردسر ساز خواهد بود. رشد اقتصادی ایتالیا به نسبت سایر کشورهای اروپایی کمتر بوده و همین امر افزایش بیکاری در این کشور را رقم زده است. دیگر مشکلی که دانشجویان ایرانی در ایتالیا دارند، برقراری ارتباط با مردم این کشور است زیرا اکثر مردم به زبان انگلیسی مسلط نیستند و همین امر در زندگی روزمره برای افراد، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. یادگیری زبان ایتالیایی نیز زمان بر بوده و همین امر مشکلاتی را برای برقرای ارتباط با مردم این کشور ایجاد می نماید. آخرین مشکل مربوط به شهریه ی دانشگاه های خصوصی این کشور است زیرا مبالغ بسیار بالایی را دریافت می کنند و اگر نتوانید در دانشگاه های دولتی ایتالیا، تحصیل نمایید، باید خود را برای پرداخت شهریه های نسبتا زیاد، اماده کنید.

مشکلات دانشجویان ایرانی در ایتالیا

مزایای تحصیل در ایتالیا چیست؟

شاید برخی تنها تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان را جزو مزیت های تحصیل در این کشور قلمداد کنند ولی مزایای بسیار زیادی برای انتخاب ایتالیا برای مقصد تحصیلی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

دریافت آسان پذیرش تحصیلی

اولین مزیتی که ایتالیا برای تحصیل دارد، دریافت پذیرش اسان از دانشگاه های ان است. ایتالیا قوانین سخت گیرانه ای بابت اعطای پذیرش ندارد و اگر مدارک لازم برای اپلای را داشته باشید، مشکلی بابت این امر نخواهید داشت.

بورسیه های تحصیلی

دیگر مزیتی که دانشجویان زیادی را به سمت این کشور روانه می کند، بورسیه استانی ایتالیا است. مطمعنا کاهش هزینه های تحصیل برای هر دانشجویی مزیت محسوب می شود ولی با دریافت بورسیه های تحصیلی که این کشور به دانشجویان می دهد، عملا هزینه های تحصیل شما نزدیک به صفر خواهد بود. به همین خاطر تقاضای تحصیل در این کشور بسیار زیاد است.

کار دانشجویی حین تحصیل

کشورهای زیادی به دانشجویان اجازه نمی دهند تا در حین تحصیل، مشغول به کار باشند و همین امر سبب ایجاد مشکل در تامین هزینه های زندگی می شود. قوانین ایتالیا در این خصوص بسیار مناسب حال دانشجویان است و هر فرد تا 20 ساعت در هفته به صورت پاره وقت می تواند در کنار تحصیل به کار مشغول باشد.

کار دانشجویی حین تحصیل

هزینه زندگی پایین

ایتالیا کشوری نسبتا ارزان به حساب می آید و همین امر برای دانشجویان بسیار مهم می باشد زیرا هزینه زندگی در ایتالیا فقط شهریه نیست و حمل و نقل عمومی، اجاره منزل و غذا نیز باید در تمامی هزینه های لحاظ شود. به همین خاطر این کشور برای دانشجویان از لحاظ هزینه های زندگی بسیار مناسب خواهد بود.

امکان دریافت اقامت ایتالیا بعد از تحصیل

شما بعد از دریافت مدرک تحصیلی خود از ایتالیا می توانید تا چند ماه در این کشور بمانید تا شغلی متناسب با رشته خود بیابید. اگر بتوانید این امر را محقق کنید، درخواست اقامت دائم شما آسان تر ثبت و بررسی می گردد. به همین خاطر ایتالیا کشوری مناسب برای دریافت اقامت دائم می باشد.

غذاهای خوشمزه و جاذبه های دیدنی

غذاهای ایتالیا در تمام دنیا محبوب است و چشیدن طعم پیتزاهای شهر رم و میلان و خوردن پاستا در کافه های کوچک شهر فلورانس، شاید نصیب هر کسی در طول زندگی نشود. ولی یک دوره تحصیلی نسبتا طولانی را می توانید صرف تجربه تست غذاهای این کشور و ایتالیا گردی کنید.

غذاهای خوشمزه در ایتالیا

سفر به کشورهای حوزه شینگن

شاید کمتر برای شما فرصت سفر به کشورهایی مانند فرانسه، سوئیس و المان پیش آید ولی با داشتن ویزای ایتالیا می توانید در طول تحصیل به تمامی این کشور ها سفر کنید و تعطیلات تابستانی و زمستانی را با بهترین خاطرات پشت سر بگذارید.

رفتار مناسب مردم

تعاملات فرهنگی مردم ایران و ایتالیا بسیار زیاد است و شاید تنها کشور اروپایی که رفتار و ادابی بسیار شبیه ایرانیان دارند، ایتالیا باشد. همین خونگرمی مردم سبب می شود تا شما در طول تحصیل کمتر احساس غربت کنید و دلتنگی دوری از خانواده با رفتاری سرد از جانب مردم این کشور، تشدید نشود.

تحصیل به زبان انگلیسی

از دیگر مزایای تحصیل در ایتالیا، ارائه برخی واحد های درسی به زبان انگلیسی است. برخی کشور ها مانند فرانسه قوانین سخت گیرانه تری برای تحصیل به زبان انگلیسی دارند و شاید نتوانید بورسیه تحصیلی را در رشته هایی که به انگلیسی تدریس می شوند کسب کنید ولی ایتالیا قوانین متعادل تری در این زمینه داشته و رشته های بسیار زیادی در این کشور به زبان انگلیسی تدریس می شوند.

معایب تحصیل در ایتالیا

هیچ چیزی در این دنیا کامل نیست و تحصیل در کشوری مانند ایتالیا نیز از این قائله مستثنی نمی باشد. در این بخش به بررسی برخی معایب تحصیل در ایتالیا می پردازیم:

معایب تحصیل در ایتالیا

سیستم امتحانی متفاوت

اولین عیب تحصیل در ایتالیا، برخی تفاوت ها در برگزاری امتحانات است. بخشی از ازمون های این کشور به صورت شفاهی برگزار می شود و همین امر برای کسانی که به سیستم آزمون های کتبی عادت دارند، سخت خواهد بود. دیگر مشکلی که ممکن است با ان رو به رو شوید، امتحانان پایان ترم این کشور است زیرا چیزی به اسم میان ترم وجود ندارد و شما باید تمام تلاش خود را در امتحان پایانی هر ترم داشته باشید.

شرایط سخت برای دریافت اقامت دائم

فرایند دریافت اقامت و کارت شهروندی در ایتالیا بسیار زمان بر است. شما باید بعد از فارغ التحصیلی به مدت 5 سال در این کشور زندگی کنید تا بتوانید کارت شهروندی ایتالیا را دریافت کنید. دریافت اقامت دائم این کشور منوط به داشتن شغل است و به همین خاطر به شما فرصتی یکساله برای یافتن شغل بعد از اتمام درس داده می شود ولی نرخ بالای بیکاری ایتالیا کمی در این زمینه مشکل ساز بوده و مطمعنا انرژی و زمان زیادی را از شما خواهد گرفت.

شلوغ بودن شهرهای ایتالیا

ایتالیا کشوری شلوغ محسوب می شود و علت ان نیز وجود همزمان توریست ها و دانشجویان در شهرهای بزرگ این کشور می باشد. مطمعنا کلافگی حضور در ترافیک های طولانی برای کسانی که ساکن کلان شهرهای ایران هستند امری طبیعی خواهد بود ولی باز هم شما باید در طول تحصیل خود، این ترافیک و شلوغی ها زیاد را تحمل کنید.

شلوغ بودن شهرهای ایتالیا

نظرات دانشجویان ایتالیا را از سیم آخر جویا شوید

نظرات دانشجویان ایرانی در ایتالیا ممکن است در انتخاب شما بسیار موثر باشد. از انجایی که افرادی زیادی در هر سال با کمک موسسه سیم آخر به ایتالیا برای تحصیل می روند، بانک اطاعاتی کاملی از شرایط و تجربیات تحصیل هر یک از این عزیزان در سیم اخر موجود است و شما نیز می توانید با استفاده از این اطلاعات، مهاجرت تحصیلی آسانی را تجربه کنید.

اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید می توانید از راه های زیر با مشاوران سیم آخر در ارتباط باشید:

سوالات متداول

تعداد دانشجویان ایرانی در ایتالیا چقدر است؟

در حال حاضر بالغ بر 11 هزار دانشجو ایرانی در ایتالیا تحصیل می کنند.

آیا دانشگاه های ایتالیا به دانشجویان برای یافتن شغل کمک می کنند؟

در بخشی از سیستم آموزشی ایتالیا قسمتی به نام خدمات شغلی وجود دارد که به نوعی دانشگاه را واسطه ی بین دانشجو و صنعت قرار می دهد. همین امر باعث می شود تا دانشجویان در سمینارهای مختلف اجازه شرکت داشته باشند و راه حل های خود برای بهبود شرایط هر کمپانی اعلام کنند تا شاید ارتباط شغلی بین ان ها و صنعت در ایتالیا شکل بگیرد.