شاید بتوان گفت هدف اصلی متقاضیان تحصیل در خارج از کشور گرفتن پذیرش از یکی از دانشگاه‌های برتر کشورهایی چون آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه و اسپانیا به‌منظور یافتن شغل دلخواه است. غیر از الزامات دانشگاهی، جنبه‌های مالی فرایند تحصیل در خارج از کشور دانشجویان را به تصمیم‌گیری دربارۀ یافتن کار و یافتن منبع درآمد حین تحصیل ملزم می‌کند. تحصیل خارج از کشور کاری هزینه‌بر است که قبل از پذیرش در دانشگاه، دربارۀ جنبه‌های مالی آن باید برنامه‌ریزی کرد. بیشتر دانشجویان بین‌المللی برای تأمین هزینه‌های تحصیل و زندگی، بورسیه و وام تحصیلی می‌گیرند.

دیر یا زود متقاضیان تحصیل در خارج از کشور با این پرسش روبه‌رو می‌شوند که حین تحصیل برای یافتن شغل آینده‌شان باید برنامه‌ریزی کنند یا خیر. دلایل مختلفی وجود دارد که دانشجویان تصمیم می‌گیرند حین تحصیل پاره‌وقت کار کنند؛ ازجمله کمک‌خرج خانواده بودن و کسب درآمد برای تأمین هزینه‌های شخصی و حتی یادگیری مهارت‌های مفید حین کار. ویزای دانشجویی به دانشجویان اجازه می‌دهد حین تحصیل حداکثر بیست ساعت در هفته پاره‌وقت کار کنند. در تعطیلات نیز، این میزان به چهل ساعت کار تمام‌وقت در هفته می‌رسد. شایان ذکر است با ویزای دانشجویی امکان اشتغال هم در داخل دانشگاه و هم خارج از دانشگاه امکان‌پذیر است.

کار حین تحصیل معایب و مزایایی دارد که موضوع این مقاله است. اگر دوست دارید با مزایا و معایب کار حین تحصیل بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

مزایای کار حین تحصیل

مزایای کار حین تحصیل

از مزایای مهم کار حین تحصیل می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

پول بیشتر

پول عامل محرک اشتغال به کار حین تحصیل به‌شمار می‌رود. گفتنی است دانشجوی بین‌المللی درمقایسه‌با دانشجوی بومی هزینه‌های بیشتری می‌پردازند و دریافت وام‌های دانشجویی دانشجویان بین‌المللی را بر آن می‌دارد که درکنار تحصیل پاره‌وقت کار کنند. درآمد حاصل از کار پاره‌وقت دانشجویی مانند پشتیبانی است که در بسیاری از مواقع، به دانشجویان کمک می‌کند.

تجربۀ حرفه‌ای

اشتغال به‌ کار در دوران دانشگاه مانند شروعی اولیه برای کسب مهارت‌ها و ارزش‌هایی است که متقاضیان کسب خواهند کرد. خودِ روند یافتن شغل نیز تجربه‌ای ارزشمند است. در طول مصاحبه برای پذیرش شغل، دانشجویان به صحبت و ارتباط با افرادی ملزم هستند که باعث افزایش اعتماد‌به‌نفس آنان می‌شود. فارغ از این موضوع که شغل را به‌دست می‌آورند یا خیر، تجربۀ مصاحبه به دانشجویان کمک می‌کند قوت‌ها و ضعف‌هایشان را بهتر بشناسند.

مدیریت زمان

مدیریت زمان ازجمله موضوع‌هایی است که در هر دو دستۀ مزایا و معایب کار حین تحصیل می‌تواند جای گیرد. کار حین تحصیل چندان آسان نیست و به تعهد و مدیریت زمان دانشجویان نیاز دارد. دانشجویانی که حین تحصیل کار می‌کنند، بیشتر از دیگر دانشجویان زمان را می‌توانند مدیریت کنند. این موضوع نه‌تنها از‌نظر حرفه‌ای اهمیت دارد؛ بلکه به دانشجویان کمک می‌کند در مطالعاتشان موفق‌تر باشند. تحصیلات تکمیلی اغلب با سخنرانی و پروژه و فعالیت‌های فوق‌برنامه همراه است که مسئلۀ زمان را برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی پررنگ‌تر می‌کند. افزون‌براین، مدیریت زمان به دانشجویان کمک می‌کند در کار و تحصیل بهتر عمل کنند.

مهارت‌های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی از دیگر مزایای کار حین تحصیل محسوب می‌شود که عاملی تعیین‌کننده در رشد حرفه‌ای دانشجوست. طبق گفتۀ مؤسسۀ فناوری کارنگی، فقط ۱۵درصد موفقیت مالی حاصل از دانش و مهارت‌های فنی است و ۸۵درصد دیگر به توانایی فرد در برقراری ارتباط مؤثر و مذاکره و قدرت هدایت فرد برمی‌گردد. برقراری ارتباط با افراد مختلف در جنبه‌ها و عملکردهای متنوع به دانشجویان کمک می‌کند مهارت‌های ارتباطی‌شان را افزایش دهند. شایان ذکر است مدیریت تماس‌ها، ایمیل‌ها، سخنرانی‌ها و تعامل با همکاران و مشتریان به افزایش مهارت‌های ارتباطی متقاضی منجر می‌شود.

مهارت‌های شبکه‌ای

یکی دیگر از مزایای مهم کار حین تحصیل مهارت‌های شبکه‌‌ای است. دانشجویان هنگام کار حین تحصیل، با افراد مختلفی باید همکاری کنند که به تقویت مهارت‌های شبکه‌ای آن‌ها منجر می‌شود. کار حرفه‌ای این تجربه را دراختیار دانشجویان قرار می‌دهد که چگونه با سایر اعضای گروه ارتباط برقرار و همکاری کنند. از مهارت‌های شبکه‌یابی به رفتار مؤدبانه، قدردانی، احترام و یافتن زبان مشترک با اشخاصی می‌توان اشاره کرد که لزوماً با آن‌ها موافق نیستند. ناگفته نماند مهارت‌های شبکه‌ای در کالج ‌هنگام کار با اعضای هیئت‌علمی و سایر کارکنان نیز تجربه‌ای بسیار ارزشمند است که در آینده، برای متقاضیان مفید خواهد بود.

تقویت رزومه

اگر متقاضیان تحصیل خارج از کشور قصد داشته باشند حین تحصیل کار کنند، پس از اتمام تحصیلات سابقۀ کار کافی برای ساختن رزومه‌ای مناسب در حیطۀ توانایی‌های علمی و حرفۀ خود را خواهند داشت که به کارفرمایان ثابت می‌کند شخص مناسبی برای کار هستند. کارفرمایان به رزومۀ افراد دارای تجربۀ حرفه‌ای کار درمقایسه‌با افراد بدون رزومۀ کاری بیشتر توجه می‌کنند. جدا از عملکرد تحصیلی، کارفرمایان به تجربۀ حرفه‌ای اهمیت می‌دهند؛ چراکه این افراد به‌راحتی می‌توانند در فرهنگ شرکت‌ها جای بگیرند و زودتر با تیم هماهنگ شوند. نکتۀ مهم دیگر این است که تجربۀ کاری دانشجویان باعث صرفه‌جویی در وقت کارمند و کارفرما می‌شود.

تجربۀ کلاس درس پیشرفته

همان‌طورکه گفتیم، کار حین تحصیل به‌عنوان فرصتی برای یادگیری بسیار ارزشمند است. دانشجویان شاغل مزیتی دوگانه‌ دارند: آنان علاوه‌بر به‌کارگیری دانش به‌دست‌آمده از تحصیل در شغلشان، مشکلات مربوط به کار را نیز با استادان می‌توانند در میان بگذارند تا موفق‌تر عمل کنند. این موضوع به آنان کمک می‌کند در مطالعاتشان بهتر عمل و نمرۀ مطلوب در دروس دانشگاه کسب کنند.

معایب کار حین تحصیل

معایب کار حین تحصیل

ازجمله معایب مهم کار حین تحصیل عبارت‌اند از:

کمبود وقت

مسئلۀ زمان ازجمله موضوع‌هایی است که در هر دو دستۀ مزایا و معایب کار حین تحصیل جای می‌گیرد. مدیریت زمان برای افرادی که قصد دارند حین تحصیل کنار کنند، عامل بسیار مهمی به‌حساب می‌آید. ممکن است مواقعی پیش بیاید که شرایط سخت شود؛ مثلا دانشجویان مجبور باشند در دانشگاه روی پروژه یا رویدادی زمان بیشتری صرف یا ساعت‌های اضافی آخر هفته‌شان را نیز کار کنند. این موضوع ازنظر روحی و جسمی دانشجوی شاغل را ممکن است فرسوده و خسته کند و وی نتواند به‌آسانی با دوستانش تفریح کند؛ چراکه کار حین تحصیل بیشترِ زمانش را می‌گیرد. در این وضعیت، مدیریت زمان به دانشجوی شاغل کمک می‌کند.

فشار و استرس

کمبود زمان در افراد به ایجاد فشار و استرس منجر می‌شود. استرس ممکن است نتیجۀ کمبود خواب یا کمبود زمان برای انجام تکالیف دانشگاه یا مشکلات مربوط به عملکرد در محل کار باشد. مسئولیت‌های شغلی و فشارهای ناشی از مهلت‌های محدود گذراندن دروس دانشگاه ممکن است فرسودگی شغلی را سبب شود. افزون‌براین، خستگی شاید باعث اضطراب شود که در‌نهایت، بر عملکرد علمی و حرفه‌ای دانشجو تأثیر می‌گذارد.

تأثیر بر مطالعات

دانشجوی شاغل حین تحصیل اگر نتواند به‌درستی برای خودش برنامه‌ریزی کند، ممکن است تمرکز روی هدف اصلی‌اش، یعنی تحصیل را از دست بدهد. اگر هم اولویت دانشجو تحصیل باشد، ممکن است مجبور شود برای مدتی کارش را ترک کند. انضباط شخصی و مدیریت زمان و مهارت‌های سازمانی عوامل مهم در ایجاد تعادل بین تحصیلات و شغل متقاضیان به‌شمار می‌روند. بنابراین، اگر قرار است تحصیل دانشجو و نمره‌هایش تحت‌تأثیر قرار گیرد، شاید بهتر است کارکردن را کنار بگذارد.

با‌توجه‌به مزایا و معایب کار حین تحصیل‌، اشتغال دانشجو هنگام تحصیل تصمیمی است که با درنظرگرفتن ملاحظاتی جدی باید گرفته شود. دانشجویان بهتر است به این دلیل که دیگران حین تحصیل به کار مشغول‌اند، به‌دنبال اشتغال حین تحصیل نباشند و تأثیر منفی احتمالی کار بر روند تحصیل و پژوهش را هم در نظر بگیرند. دانشجویان برای درک بهتر شرایط کار حین تحصیل، با دوستان شاغلشان می‌توانند مشورت کنند و برنامه، سبک زندگی، عملکرد تحصیلی و مهارت‌های مدیریتی زمانشان را در نظر بگیرند. اگر به این نتیجه رسیدند که حین تحصیل می‌توانند کار کنند، بهتر است به کار حین تحصیل به‌عنوان گزینه‌ای جدی فکر کنند.

منبع: