فصل تابستان در راه است و شاید هر یک از شما برنامۀ خاصی برای تابستان داشته باشید. ممکن است بخواهید کارهای داوطلبانه انجام دهید، تمام‌وقت یا پاره‌وقت مشغول کار شوید، استراحت کنید، در‌کنار ساحل قدم بزنید یا ترم تابستانه بردارید. ترم‌های تابستانه به‌دلایل زیادی ارائه می‌شوند و انتخاب آن‌ها به برنامه و نمره و هدف دانشجویان بستگی دارد. در این مطلب، قصد داریم دربارۀ مزایا و معایب تحصیل در تابستان صحبت کنیم؛ پس، تا پایان همراه ما باشید.

مزایای تحصیل در تابستان

در ابتدای مقالۀ مزایا و معایب تحصیل در تابستان، به‌سراغ مزایای این موضوع می‌رویم و برخی از آن‌ها را نام می‌بریم.

گذراندن سریع‌تر واحدهای درسی

معمولاً رشته‌های متنوع تحصیلی در مقاطع مختلف را با تعداد واحدهای درسی گذرانده‌شده می‌سنجند و برای فارغ‌التحصیلی نیاز است واحدهای درسی مشخصی گذرانده شود. با گرفتن ترم تابستانه به این موضوع می‌توان سرعت بخشید و از فشار درسی در دیگر ترم‌ها کاست. ناگفته نماند گرفتن ترم تابستانه باعث می‌شود از درس و دانشگاه خیلی دور نباشید و شروع ترم پاییزه در سپتامبر (مهر) پس از پایان تعطیلات طولانی تابستانه چندان دشوار نباشد.

تمرکز بر دروس دشوار

با گرفتن ترم تابستانه، می‌توانید به واحد‌های سخت‌تر بیشتر توجه و برایشان وقت صرف کنید. برای مثال، ممکن است دوره‌های دشواری همچون ریاضیات پیشرفته یا علوم کامپیوتر یا شیمی آلی در برنامۀ آموزشی رشته‌تان داشته باشید که به توجه و زمان بیشتری نیاز دارد و تابستان فرصتی مناسب برای تمرینشان باشد. حتی ممکن است تصمیم بگیرید تنها یک یا دو واحد درسی در تابستان بگذرانید و زمان بیشتری برایشان صرف کنید و معدلتان را با کسب نمرۀ عالی در واحدهای ترم تابستان بهبود ببخشید.

گذراندن دروس تقویتی

در تابستان، حتی دوره‌های تقویتی می‌توانید بگذرانید، بدون آنکه بر برنامۀ آموزشی‌تان تأثیری بگذارد. مزیتِ گرفتن دروس تقویتی این است که اگر واحدی را پیش‌تر گذرانده‌ و در آن نمرۀ دلخواهتان را کسب نکرده‌اید و آن واحد درسی پیش‌نیاز دروس ترم آینده‌تان است، کسری‌ها را می‌توانید جبران و با قدرت بیشتری ترم پاییزه را آغاز کنید.

پرکردن زمان بیکاری

همان‌طورکه پیش‌بینی می‌شود، به‌علت بیماری کرونا و اِعمال محدودیت‌ها ممکن است مشاغل تابستانه همچنان محدود بمانند و شغل تمام‌وقت یا پاره‌وقت برای پر‌کردن ساعت‌های طولانی تابستان پیدا نکنید. بنابراین، پر‌کردن ساعت‌هایی از تابستان با تحصیل گزینه‌ای مناسب می‌تواند باشد.

معایب تحصیل در تابستان

معایب تحصیل در تابستان

هر موضوعی می‌تواند دو جنبۀ مثبت و منفی داشته باشد. در‌ادامۀ مطلب مزایا و معایب تحصیل در تابستان، معایب تحصیل در تابستان را مرور خواهیم کرد.

فرصت کم برای گذراندن دروس

ازآنجاکه دوره‌های ترم تابستانه در بازۀ زمانی کوتاه‌تری برگزار می‌شوند، سرعت برگزاری دروس افزایش و زمان تمرین و تکرار برای دروس کاهش می‌یابد. بنابراین، معمولاً در ترم تابستانه تقریباً نصف ترم معمولی فرصت دارید واحدهای انتخابی‌تان را بگذرانید. همچنین، کمبود زمان و تراکم منابع درسی ممکن است برای برخی از دانشجویان طاقت‌فرسا باشد؛ چراکه معمولاً جلسه‌های متعدد واحدهای درسی هر هفته برگزار می‌شوند و مهلت تحویل تکالیفشان نیز به‌ همان نسبت کاهش می‌یابد. پیش‌رفتن با چنین برنامه‌ای شاید برای برخی از دانشجویان دشوار باشد.

انتظارات منفی دانشگاه‌ها

برخی از دانشگاه‌ها انتظار دارند دانشجویان در ترم‌های پاییزه و زمستانه دروس ارائه‌شده در گروه درسی را کامل بگذرانند و دیگر واحدی برای تابستان باقی نماند. این موضوع بیشتر در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری شایع است. بعضی از دانشگاه‌ها می‌خواهند مطمئن شوند فارغ‌التحصیلان برخی رشته‌ها مانند پزشکی یا حقوق آماده شده‌اند مسئولیت‌های شغلی‌شان را برعهده بگیرند‌؛ بنابراین، اجازۀ گرفتن دروس در تابستان را به دانشجویان نمی‌دهند. پس دانشجویان در گرفتن ترم‌های تابستانه، به الزامات رشته و دانشگاهشان باید توجه کنند و سپس برایش تصمیم بگیرند.

نکتۀ مهم دیگر در گذراندن ترم تابستانه این است که آیا جزو بورسیۀ تحصیلی‌تان به‌حساب می‌آید یا خیر. ممکن است دانشگاهتان بورسیه‌های تحصیلی تابستانه نداشته باشد یا در بورسیۀ تحصیلی‌تان ترم‌های تابستانه را به‌حساب نیاورد. بنابراین، بهتر است قبل از انتخاب ترم تابستانه، از دانشگاهتان دربارۀ بورسیه و کمک‌هزینۀ تحصیلی پرس‌وجو کنید.

زمان‌ نامناسب کلاس‌ها

اگرچه امسال بیشترِ واحدهای درسی تابستانه آنلاین برگزار می‌شوند، ممکن است با برنامۀ خاصی آموزش داده شوند. به‌عنوان نمونه، شاید دانشجویان مجبور باشند از ساعت ۱۹ تا ۲۲ در کلاس‌های آنلاین شرکت کنند که موضوع چندان خوشایندی نیست. بنابراین قبل از شرکت در ترم تابستانه، بهتر است دانشجویان جزئیات برنامۀ ارائۀ دروس را از دانشگاهشان بپرسند.

زمان کمتر برای کار و استراحت

با گرفتن ترم تابستانه، دانشجویان زمان کمتری برای کار یا استراحت خواهند داشت و همین مسئله برای برخی از آنان ناخوشایند است. همچنین، اگر هزینۀ ترم تابستانه را با کار تمام‌وقت یا نیمه‌وقت در تابستان باید پرداخت کنید، ترم‌های تابستانه ممکن است استرس‌زا باشند. گذراندن ترم تابستانه با وجود شاغل بودن و داشتن زمان کم برای تحصیل، ممکن است بازدهی علمی مطلوبی نداشته باشد.

منبع: