هنگامی‌که از علاقه‌مندان به تحصیل در آلمان پرسیده می‌شود فکر‌کردن به این کشور چه چیزی را در ذهنشان تداعی می‌کند، بسیاری از آنان می‌گویند صنعتی و پیشرفته بودن. بااین‌حال، آنان به این نکته باید دقت کنند که آلمان علاوه‌بر ویژگی‌های یادشده، به‌ موضوع‌های دیگری نیز شهرت دارد که آشنایی با آن‌ها باعث می‌شود این کشور را بهتر بشناسید. در این مقاله، با دلایلی آشنا خواهیم شد که سبب شهرت کشور آلمان شده است.

دلایل شهرت کشور آلمان

همان‌طورکه در مقدمه گفتیم، علاوه‌بر صنعتی و پیشرفته بودن، آلمان به‌دلایل دیگری نیز شهرت دارد که درادامه، به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • نان‌های آلمانی: اگر بپرسیم آلمان با چه غذایی شناخته می‌شود، ممکن است پاسختان سوسیس یا شنیسل باشد؛ اما درحقیقت، نان یکی از غذاهای مشهور آلمان است. به‌عبارتِ‌دیگر، یکی از اولین دلایل شهرت کشور آلمان، این است که نان‌هایش بسیار محبوب و مشهور هستند و به‌طور‌کلی، در مرکز غذاها و هویت آلمانی قرار دارند. نانواها در آلمان نقش مهمی ایفا می‌کنند. جالب است بدانید که آلمانی‌ها روی طعم نان بسیار حساس هستند و باید عطر غلات به‌کاررفته در ترکیبات آن را احساس کنند. ازنظر آلمانی‌ها، افزودنی‌های غذایی در نان طعم بدی به آن می‌دهد. گفتنی است که هر منطقه و شهری در آلمان، نان مخصوصِ خود را دارد که با درنظر‌گرفتن آن‌ها، بیش از سیصد نوع نان آلمانی صرف‌نظر از کیک‌های متنوعش وجود دارد. آلمان برای نان‌های تیره‌اش (Schwarzbrot) نیز بسیار شهرت دارد؛ زیرا طعمشان خاص است. دلیل تیرگی این نان‌ها دانه‌های چاودار و هِل و دانه‌های تره‌فرنگی است. بد نیست بدانید که این نان‌های تیره همراهِ پنیر یا کره طعم خوبی خواهند داشت. سیب‌زمینی نیز در آلمان اهمیت زیادی دارد؛ البته نمی‌توان آن را به‌عنوان شهرت کشور آلمان در نظر گرفت؛ زیرا به‌طورخاصی طبخ نمی‌شود و تنها دلیل اهمیت آن، قرارداشتن درکنار غذاهای مختلف این کشور است. درحقیقت، آلمانی‌ها نجات خود در جنگ جهانی را مدیون این خوراک مغذی می‌دانند و همین موضوع باعث شده است که در اغلب غذاها، سیب‌زمینی را مصرف کنند.
  • قصرهای آلمان: اگر کارت‌پستال یا عکسی از آلمان قدیم داشته باشید، تصویر حداقل یک قصر را در آن مشاهده می‌کنید که همین موضوع نشان‌دهندۀ اهمیت وجود قصر در این کشور است. درحقیقت، یکی دیگر از دلایل شهرت کشور آلمان وجود قصرهای آن است؛ البته این کشور علاوه‌بر داشتن قصرهای مربوط به قرون وسطی، قصرهای مدرن نیز دارد.
  • خودرو‌های آلمانی: همان‌طورکه می‌دانید، آلمان خودرو‌های بسیار مشهوری دارد که در کل جهان محبوب‌اند. به‌عنوان مثال، بسیاری از مردم جهان به مرسدس‌بنز و بی‌ام‌دابلیو و آئودی علاقه دارند؛ زیرا مرسدس بنز نماد لوکس‌بودن و بی‌ام‌دابلیو ترکیبی از قدرت و جذابیت و آئودی به قدرت موتور و زیبایی‌اش مشهور است. ناگفته نماند آن دسته از افرادی که صنعتی‌بودن را یکی از دلایل شهرت کشور آلمان به‌شمار می‌آورند، به خودرو‌های آن نیز توجه کرده‌اند. با زندگی در آلمان به‌خوبی متوجه خواهید شد که مردم این کشور همواره به صنعت خودرو خود افتخار می‌کنند؛ زیرا هیچ کشور دیگری، حتی صنعتی‌ترین کشورها، تاکنون نتواسته‌اند خودرویی با قدرت و زیبایی خودرو‌های آلمانی طراحی کنند.
  • جشنواره‌های آلمان: آلمانی‌ها ازجمله مردم شاد دنیا هستند که به برگزاری دورهمی و گذراندن اوقات خوش بسیار تمایل دارند. آنان این نیاز خود را غالباً با برگزاری جشنواره‌های گوناگون در شهرهای مختلف این کشور نشان می‌دهند. همان‌طورکه گفته شد، شهرهای مختلف آلمان همواره جشنواره‌های متعددی را شاهد هستند؛ اما در میان تمامی آن‌ها، جشنواره‌های بزرگ سال در مونیخ برگزار می‌شود که هرساله حدود شش‌میلیون نفر بازدیدکننده از سراسر جهان را به‌خود جذب می‌کند. بزرگ‌ترین جشنوارۀ شهر مونیخ مربوط به زمانی است که پرنس لودویگ با پرنسس Therese von Sachsen-Hildburghausen در ماه اکتبر ازدواج کرد و درنتیجۀ آن، جشنی عظیم همراه با مسابقۀ اسب‌سواری و موسیقی برگزار شد. این جشن بزرگ به سال ۱۸۱۰ بازمی‌گردد که سال ۱۸۱۱، باردیگر در شهر مونیخ برگزار شد. جشنواره‌های آلمان نیز بدین‌صورت است که هرجا بازدیدکنندگان خسته شدند، امکان مراجعه به میزهایی با غذا و نوشیدنی برایشان فراهم شده است. یکی دیگر از نکته‌های مهم این است که آلمانی‌ها عاشق موسیقی هستند؛ بنابراین، جشنواره‌های موسیقی یکی دیگر از دلایل شهرت کشور آلمان هستند؛ به‌گونه‌ای که برخی از جشنواره‌های موسیقی برتر اروپا در این کشور برگزار می‌شود.
  • فوتبال آلمان: یکی از ورزش‌های مشهور آلمان Fußball یا فوتبال است که درحقیقت، ورزش اول این کشور به‌حساب می‌آید. اگر از دنبال‌کنندگان فوتبال دربارۀ دلیل شهرت کشور آلمان بپرسید، به سوپراستارهای فوتبال این کشور اشاره خواهند کرد؛ زیرا تیم‌های فوتبال آلمان همواره بهترین نتایج را در رقابت‌های جهانی و قاره‌ای گرفته‌اند. ناگفته نماند تیم ملی فوتبال آلمان قهرمان چهار دورۀ جام جهانی و سه دورۀ جام ملت‌های اروپا شده است و تنها تیم ملی فوتبال برزیل می‌تواند با آن رقابت کند.
  • اشخاص مشهور آلمانی: یکی دیگر از دلایل شهرت کشور آلمان، افراد مشهوری هستند که در این کشور متولد و بزرگ شده‌اند. در‌ادامه، به برخی از آنان اشاره خواهیم کرد:
    • آلبرت اینشتین: پدر فیزیک کوانتوم
    • یوهانس کپلر: کاشف حرکت سیارات
    • ماکس پلانک و ورنر هایزنبرگ: فیزیک‌دانان مهم در روند آغاز پرواز در فضا
    • فریتز هابر و کارل بوش: کاشفان روش‌های سنتز کودهای آمونیاک
    • یوهان‌سباستین باخ: پیشرو در موسیقی کلاسیک
    • یوهان‌ولفگانگ فون‌گوته و فریدریش شیلر: خالق آثار تأثیرگذار ادبی
    • ماکس ارنست و برتولد برشت: پیشروان در زمینۀ هنر (قرن بیستم)

گفتنی است آلمان علاوه‌بر زمینه‌های یادشده، در زمینه‌های دیگری شهرت دارد؛ اما این‌ها دلایل برتر شهرت کشور آلمان به‌حساب می‌آیند. به‌طورکلی، می‌توان گفت هرجا نشانی از آلمان باشد یا آلمان در آن زمینه عملکرد موفقی دارد، دلیلی بر شهرت کشور آلمان است.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری دربارۀ کشور آلمان کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم صفحه‌های عادات رفتاری مردم آلمان و حقایق جالب دربارۀ آلمان را نیز بخوانیداگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان و زندگی در این کشور علاقمندید با ما همراه باشید.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منابع: