رشته MBA مخفف Master of Business Administration و به‌معنای «مدیریت ارشد کسب‌وکار» است. اولین‌بار دانشگاه هاروارد رشته MBA را ارائه کرد و در مدتی کوتاه، به یکی از رشته‌های تحصیلی محبوب دنیا تبدیل شد. درحال‌حاضر، صدها دورۀ MBA در دانشگاه‌های سراسر جهان برگزار می‌شود. برخی از دروس اصلی رشته MBA در حوزه‌های مختلف ازاین‌قرارند: حسابداری، آمار کاربردی، منابع انسانی، ارتباطات تجاری، اخلاق تجاری، حقوق تجارت، استراتژی کسب‌وکار، امور مالی، اقتصاد مدیریتی، مدیریت، کارآفرینی، بازاریابی و مدیریت زنجیره.

دانشجویان رشته MBA به مهارت‌هایی اساسی نیاز دارند تا ‌هنگام تحصیل بتوانند موفق‌تر عمل کنند. تعدادی از این مهارت‌ها عبارت‌اند از: توانایی تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها، آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی (همچون Python و SQL و PHP)، تسلط بر نرم‌افزارهای ارائه و طراحی (مانندPowerPoint ، Canva، Prezi و Haiku Deck)، توانایی نگارش فنی، آشنایی با مدیریت پروژه، آشنایی با اپلیکیشن‌های مبتنی‌بر کلاود (Cloud-Based Applications)، آشنایی با ابزارهای فعالیت از راه دور (Remote Working Tools)، آشنایی با سیستم‌های تشکیل جلسه‌های مجازی نظیر Cisco WebEx، تسلط بر ابزارهای مایکروسافت آفیس مانند اکسل، آشنایی با نحوۀ تعامل با رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، دانش کافی برای تولید و بازاریابی محتوا و بهینه‌سازی موتور جست‌و‌جو (SEO).

ازآنجاکه رشته MBA نقشی مهم در بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها ایفا می‌کند، دانشگاه‌های معتبر جهان آن را در گرایش‌ها و تخصص‌های گوناگون ارائه می‌کنند. ازجمله تخصص‌های مهم رشته MBA می‌توان به این‌ها اشاره کرد‌: مدیریت عمومی، مدیریت بازاریابی، کارآفرینی، مشاوره، مدیریت منابع انسانی، مدیریت عملیات، مدیریت مالی، مدیریت نظام‌های اطلاعاتی، مدیریت مهندسی، مدیریت فناوری و مدیریت جهانی.

رشته MBA در دانشگاه‌های کانادا نیز ارائه می‌شود و هرساله رقابت تنگاتنگی برای جذب متقاضیان مستعد شکل می‌گیرد. دانشکدۀ مدیریت روتمن (Rotman School of Management) دانشگاه تورنتو یکی از دانشکده‌های برتر دنیا برای تحصیل رشته MBA محسوب می‌شود و رتبۀ نخست را در میان دانشکده‌های کانادایی ارائه‌دهندۀ MBA ازآنِ خود کرده است. دانشگاه تورنتو دانشکدۀ مدیریت روتمن را سال ۱۹۵۰ در انتاریو تأسیس کرد. دانشکدۀ یادشده رتبۀ نخست بیشترین نرخ اشتغال و رهبری و تنوع اندیشه را در کانادا دارد و ۸۳درصد از دانشجویانش سه ماه بعد از فارغ‌التحصیلی مشغول کار شده‌اند. به‌دلیل اهمیت رشته MBA در کانادا، در این مطلب، بیشتر دربارۀ تحصیل رشته MBA در دانشگاه تورنتو صحبت خواهیم کرد.

رتبه‌بندی

در جدید‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS برای سال ۲۰۲۲، دانشگاه تورنتو بیست‌وششمین دانشگاه معتبر دنیا و نخستین دانشگاه برتر کانادا شناخته می‌شود و در زمینۀ مدیریت و MBA نیز جایگاه بیست‌وهفتم جهان را کسب کرده است. رشته MBA در دانشگاه تورنتو در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارائه می‌شود که درادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

دورۀ تمام‌وقت MBA

دورۀ تمام‌وقت رشته MBA در دانشگاه تورنتو برای متقاضیان مستعدی است که با هدف از‌بین‌بردن محدودیت‌ها و گسترش خلاقیت‌ها و تفکر انتقادی و تمرکز بر مهارت‌های تصمیم‌گیری به‌دنبال کسب تجربه هستند. تحصیل این دوره دو سال طول می‌کشد و شامل شانزده ماه تحصیل آکادمیک و چهار ماه کارآموزی است. دورۀ تمام‌وقت رشته MBA در دانشگاه تورنتو در گرایش‌های متنوعی ارائه می‌شود؛ ازجمله طراحی کسب‌وکار، مدیریت برند، MBA عمومی، مدیریت وجوه، گزارش مالی و تجزیه‌و‌تحلیل، مشاوره، مدیریت جهانی، مدیریت بخش سلامت، نوآوری و کارآفرینی، سرمایه‌گذاری بانکی، رهبری و مدیریت تحول، تجزیه‌و‌تحلیل مدیریت، مدیریت زنجیرۀ تأمین و فرایند، املاک و مستغلات، مدیریت ریسک و مهندسی مالی، تأثیرات اجتماعی و توسعۀ پایدار.

هر‌کدام از گرایش‌های تخصصی یادشده در دورۀ تمام‌وقت MBA کورس‌های درسی مشخص و شرایطی دارد که با مراجعه به این لینک، از آن‌ها می‌توانید مطلع شوید. متقاضیان سال ۲۰۲۲ دورۀ تمام‌وقت رشته MBA در دانشگاه تورنتو این ویژگی‌ها را داشته‌اند:

  • ۵۶درصد آقا و ۴۴درصد خانم؛
  • میانگین سنی ۲۷ سال؛
  • به‌طور متوسط دارای چهار سال سابقۀ کار؛
  • میانگین نمرۀ ۳.۵ از ۴ در سیستم GPA؛
  • میانگین نمرۀ جی‌مت ۶۷۰؛
  • ۵۱درصد دانشجوی بین‌المللی.

دوره‌های صبح و عصر رشته MBA

دوره‌های صبح و عصر رشته MBA ویژۀ متقاضیان شاغلی است که قصد دارند هم‌زمان با کار‌، در رشته MBA تحصیل کنند و کسب‌وکارشان را گسترش دهند. این دوره‌ها به دو بخش تقسیم می‌شوند: در بخش اول، دانشجویان دو روز در هفته در کلاس‌های ۷ تا ۹ صبح (در دورۀ صبح MBA) یا دو روز در هفته در کلاس‌های ۱۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰ (در دورۀ عصر MBA) شرکت می‌کنند. گفتنی است شرکت‌کنندگان دوره‌های صبحگاهی و عصرگاهی MBA آخر هفته‌ها کلاس نخواهند داشت. در بخش دوم، دانشجویان کورس‌هایی باید انتخاب کنند که با ساعت‌های کاری‌‌شان متناسب باشد. نکتۀ مهم دیگر اینکه کلاس‌های حضوری یادشده درکنار کلاس‌های آنلاین برگزار خواهد شد. به‌علت پاندمی کرونا و با هدف کاهش رفت‌وآمد به دانشگاه، از پاییز‌۲۰۲۱ قرار است هر نیمسال یکی از دوازده کورس اصلی رشته MBA در دانشگاه تورنتو آنلاین برگزار شود.

دورۀ MBA اجرایی

دورۀ MBA اجرایی (EMBA) یکی دیگر از دوره‌های رشته MBA در دانشگاه تورنتو محسوب می‌شود. تحصیل این دوره سیزده‌ماهه است و دانشجویان با شرکت در آن، با شبکه‌ای قدرتمند می‌توانند ارتباط برقرار کنند و دانش کسب‌وکارشان را گسترش دهند. ناگفته نماند علاقه‌مندان به حضور در این دورۀ بسیار رقابتی حداقل از هشت سال سابقۀ کاری و سه سال سابقۀ مدیریتی باید برخوردار و در حرفه‌ای تمام‌وقت شاغل باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ دورۀ EMBA، به این لینک سر بزنید.

مدارک عمومی موردنیاز

متقاضیان تحصیل در دورۀ MBA دانشگاه تورنتو این مدارک را باید ارائه دهند: ۱. مدرک کارشناسی با حداقل معدل ۳ از ۴ در سیستم GPA؛ ۲. نمرۀ GRE یا GMAT؛ ۳. حداقل دو سال سابقۀ کار (به‌طور میانگین دانشجویان این رشته شش سال سابقۀ کاری دارند)؛ ۴. دو توصیه‌نامه از کارفرمای فعلی و پیشین‌؛ ۵. دو مقالۀ چاپ‌شده؛ ۶. مدرک زبان انگلیسی معتبر (حداقل نمرۀ ۷ آیلتس یا حداقل نمرۀ ۱۰۰ تافل)؛ ۷. شرکت در مصاحبه (همۀ داوطلبان قبل از پذیرش نهایی به مصاحبه دعوت خواهند شد).

گفتنی است علاوه‌بر شرایط ذکر‌شده، متقاضیان از ویژگی‌هایی ازاین‌دست باید بهره‌مند باشند: ۱. توانایی ذهنی داشته باشند؛ یعنی عملکرد تحصیلی‌شان مطلوب باشد و برندۀ جوایز علمی باشند؛ ۲. تجربۀ کاری داشته باشند؛ یعنی از مشارکت اجتماعی و تجربۀ لازم برخوردار باشند؛ ۳. قابلیت رهبری داشته باشند؛ یعنی انعطاف‌پذیر و دستاوردهای منحصر‌به‌فردی داشته باشند؛ ۴. افرادی تأثیرگذار باشند؛ یعنی حرفه‌ای باشند و در مصاحبۀ پذیرش، توانایی‌هایشان را به‌خوبی بتوانند نشان دهند.

منبع: