رشتۀ بیوشیمی فرایندهای شیمیایی مرتبط با درون موجودات زنده را مطالعه می‌کند. این رشته زیرمجموعۀ علوم شیمی و زیست‌شناسی است و به سه شاخه تقسیم می‌شود: ۱. زیست‌شناسی ساختاری؛ ۲. آنزیم‌شناسی؛ ۳. متابولیسم. دهه‌های آخر قرن بیستم، رشته بیوشیمی با همین سه شاخه موفقیتی چشمگیر در توضیح فرایند‌های طبیعی به‌دست آورده است. پژوهشگران رشته بیوشیمی در تمامی زمینه‌های علوم زیستی مؤثر بوده‌اند؛ از همه مهم‌تر، با کمک به رشته زیست‌شناسی مولکولی، نقشی پررنگ در فهم ساختار بافت و اندام موجودات زنده ایفا کرده‌اند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته بیوشیمی در کانادا را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو بهترین دانشگاه کانادا و بیست‌وپنجمین دانشگاه برتر جهان است. این دانشگاه در سال ۱۸۲۷ در شهر تورنتو تأسیس شد و یکی از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل رشته بیوشیمی در کانادا به‌شمار می‌رود. هم‌اکنون، این دانشگاه میزبان بیش از ۷۴هزار نفر دانشجو در سه پردیس است. دانشکده‌های دانشگاه تورنتو ازاین‌قرارند: مهندسی و علوم کاربردی، فیزیک و حرکت‌شناسی، ارتباطات، معماری، هنر، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، مدیریت، پزشکی، موسیقی، پرستاری، داروسازی، بهداشت عمومی، جنگلداری، مددکاری و علوم سیاسی. شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه تورنتو ۶۲هزار دلار کانادا در سال است.

دانشگاه مک گیل

پس از دانشگاه تورنتو، دومین دانشگاه برتر کانادا دانشگاه مک گیل محسوب می‌شود که در جایگاه سی‌ویکم دنیا نیز جای دارد. دانشگاه مک گیل در سال ۱۸۱۳ در شهر مونترال بنیان گذاشته شد و درحال‌حاضر، دوره‌های متنوعی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری برگزار می‌کند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: آموزش، پرستاری، پزشکی، دندان‌پزشکی، حقوق، مددکاری، علوم طبیعی، علوم ارتباطات، علوم کامپیوتر، علوم تغذیه، کشاورزی و محیط‌زیست، مدیریت، معماری، موسیقی، مهندسی و هنر. شایان ذکر است دانشگاه مک گیل ازجمله دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته بیوشیمی در کانادا است و  شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی در دانشگاه یادشده تقریباً ۴۵هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال ۲۰۲۰ ردۀ سوم کانادا و چهل‌وپنجم دنیا را ازآنِ خود کرده است. این دانشگاه که یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته بیوشیمی در کانادا به‌شمار می‌رود، در سال ۱۹۰۸ در شهر ونکوور تأسیس شد. امروزه، بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در دو پردیس ونکوور و اوکاناگان این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه از‌این‌قرارند: علوم، کشاورزی، هنر، کسب‌وکار، پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، آموزش، جنگلداری، روزنامه‌نگاری، حقوق، موسیقی، علوم داروسازی، مددکاری و اقتصاد. شهریۀ سالانۀ این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا به چهل‌هزار دلار کانادا می‌رسد.

دانشگاه کوئینز

دانشگاه کوئینز نهمین دانشگاه کانادا و یکی از ۲۵۰ دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۲۰ شناخته می‌شود. این دانشگاه در سال ۱۸۴۱ در شهر کینگستون استان انتاریو شروع به کار کرد و پذیرای بیش از ۲۸هزار نفر دانشجو از سراسر دنیاست. هشت دانشکدۀ این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: علوم و هنر، حقوق، آموزش، کسب‌وکار، مهندسی و علوم کاربردی، سلامت، علوم سیاسی و تحصیلات تکمیلی. دانشجویان برای تحصیل رشته بیوشیمی در مقطع کارشناسی دانشگاه کوئینز، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته بیوشیمی در کانادا، سالانه ۵۱هزار دلار کانادا باید شهریه بپردازند.

دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری یکی دیگر از دانشگاه‌های مهم برای تحصیل رشته بیوشیمی در کانادا و ازجمله ۲۵۰ دانشگاه برتر دنیا به‌حساب می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۹۶۶ در شهر کلگری استان آلبرتا بنیان نهاده شد و درحال‌حاضر، پذیرای بیش از سی‌هزار نفر دانشجو در سیزده دانشکده است. دانشکده‌های دانشگاه کلگری عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ حرکت‌شناسی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ مددکاری، دانشکدۀ دام‌پزشکی، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، مدرسۀ پزشکی، مدرسۀ کشاورزی، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ مهندسی و مدرسۀ آموزش. شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه یادشده بیست‌هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه اتاوا

دانشگاه اتاوا

دانشگاه اتاوا یازدهمین دانشگاه برتر کانادا و جزو سیصد دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۲۰ است. این دانشگاه در سال ۱۸۴۷ در شهر اتاوا استان انتاریو شروع به کار کرد و امروزه، یکی از دانشگاه‌های مهم برای تحصیل رشته بیوشیمی در کانادا محسوب می‌شود. دانشگاه اتاوا بزرگ‌ترین دانشگاه دوزبانه (انگلیسی‌فرانسوی) دنیا و نُه دانشکدۀ آن پذیرای بیش از ۴۱هزار نفر دانشجوست. دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: هنر، آموزش، مهندسی، علوم سلامت، حقوق، پزشکی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و مدیریت. شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته در دانشگاه اتاوا درحدود ۳۶هزار دلار کانادا برای یک سال تخمین زده می‌شود.

دانشگاه کنکوردیا

دانشگاه کنکوردیا هفدهمین دانشگاه برتر کانادا و جزو پانصد دانشگاه برتر دنیاست و یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته بیوشیمی در کانادا به‌شمار می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۹۷۴ در شهر مونترال استان کبک تأسیس شد. زبان تدریس در اکثر دانشگاه‌های استان کبک فرانسوی است. باوجوداین، دانشگاه کنکوردیا یکی از سه دانشگاه استان کبک است که زبان اصلی تدریس در آن زبان انگلیسی است. بیش از ۴۶هزار نفر دانشجو در پنج دانشکدۀ این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. پنج دانشکدۀ دانشگاه کنکوردیا از‌این‌قرارند: علوم، مهندسی، هنرهای زیبا، کسب‌وکار و تحصیلات تکمیلی. شهریۀ سالانۀ تحصیل در مقطع کارشناسی این دانشگاه تقریباً ۲۲هزار دلار کاناداست.

دانشگاه یورک

دانشگاه یورک هجدهمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از ۵۵۰ دانشگاه برتر جهان است. این دانشگاه در سال ۱۹۵۹ در شهر تورنتو استان انتاریو بنیان نهاده شد و سومین دانشگاه بزرگ کانادا به‌شمار می‌آید. بیش از ۵۵هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌ها و مدرسه‌های دانشگاه یورک بدین‌شرح‌اند: دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ علوم طبیعی، مدرسۀ مهندسی، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ حقوق، کالج گلندان، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ سلامت، دانشکدۀ مطالعات محیط‌زیست، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی و مدرسۀ هنر و رسانه و طراحی. ناگفته نماند شهریۀ دانشگاه یورک، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته بیوشیمی در کانادا، به ۳۲هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه گوئلف

دانشگاه گوئلف

دانشگاه گوئلف نوزدهمین دانشگاه برتر کانادا و جزو ششصد دانشگاه برتر دنیا در سال ۲۰۲۰ شناخته می‌شود. این دانشگاه در سال ۱۹۶۴ در شهر گوئلف استان انتاریو تأسیس شد و ازجمله دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل رشته بیوشیمی در کانادا به‌شمار می‌آید. هم‌اکنون، از بیش از ۲۷هزار نفر دانشجو در ۱۴۲ رشته تحصیلی میزبانی می‌کند. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ علوم زیستی، دانشکدۀ مهندسی و مطالعات فیزیک، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی کاربردی، دانشکدۀ کشاورزی، دانشکدۀ دام‌پزشکی و مدرسۀ کسب‌وکار. شهریۀ تحصیل رشته بیوشیمی در مقطع کارشناسی دانشگاه گوئلف در‌حدود ۲۸هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

دانشگاه کارلتون

دانشگاه کارلتون بیستمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از ۶۵۰ دانشگاه برتر جهان به‌حساب می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۹۴۲ اوتاوا استان اونتاریو بنیان نهاده شد و امروزه، پذیرای بیش از سی‌هزار نفر دانشجو پاره‌وقت و تمام‌وقت است. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند: دانشکدۀ هنر و علوم اجتماعی، دانشکدۀ مهندسی و طراحی، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، دانشکدۀ امور عمومی، دانشکدۀ علوم و مدرسۀ کسب‌وکار. دانشگاه کارلتون یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته بیوشیمی در کانادا است و شهریۀ سالانۀ رشته یادشده در مقطع کارشناسی این دانشگاه حدود ۲۸هزار  دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه مانیتوبا

دانشگاه مانیتوبا آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته بیوشیمی در کانادا محسوب می‌شود. این دانشگاه در سال ۱۸۷۷ در شهر وینیپگ تأسیس شد و هم‌اکنون، میزبان بیش از ۲۸هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. دوازده دانشکدۀ این دانشگاه از‌این‌قرارند: کشاورزی و علوم غذایی، معماری، هنر، کسب‌وکار، آموزش، مهندسی، تحصیلات تکمیلی، پرستاری، داروسازی، دندان‌پزشکی، حقوق و علوم. شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه مانیتوبا حدود هجده‌هزار دلار کانادا در سال است.

منبع: