یادگیری زبان انگلیسی کاری سرگرم‌کننده است. این فرایند زمانی طول می‌کشد و قوانینی برای حفظ دستورها و واژه‌های جدید وجود دارد که سرعت یادگیری را افزایش می‌دهد. بااین‌حال، قرار نیست یادگیری زبان جدید کاری دوهفته‌ای باشد؛ چراکه مطالب بسیاری می‌خواهید یاد بگیرید و تمرین کنید و به‌خاطر بسپارید. در این مطلب با وجود محدودیت‌های احتمالی، قصد داریم راهکارهای یادگیری سریع زبان انگلیسی را معرفی کنیم؛ پس، تا پایان با ما همراه باشید.

زیاد گوش‌دادن

اولین راهکار از راهکارهای یادگیری سریع زبان انگلیسی زیاد گوش‌دادن به انگلیسی است. به‌گفتۀ دانشمندانی که یادگیری و به‌خاطرسپردن زبان‌ها را مطالعه می‌کنند، یکی از راهکارهای مهم در یادگیری بهتر زبان انگلیسی یادگیری ناخودآگاه یا ضمنی است. این نوع یادگیری زمانی اتفاق می‌افتد که تلاشی برای یادگیری زبان نمی‌کنیم و با مطالعۀ مداوم اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه وقتی زیاد به زبان انگلیسی گوش می‌دهیم و صدایی به زبان انگلیسی در پس‌زمینه است، مغز به‌طورخودکار به صداها، لهجه‌ها، واژه‌ها و دستور زبان‌ توجه می‌کند و آن‌ها را به‌خاطر می‌سپارد. جالب است بدانید انسان فقط با گوش‌دادن زیاد به زبان، حتی زبان‌های رمزی، آن‌ها را می‌تواند فرا‌بگیرد؛ اگرچه معنایشان را نداند. درواقع، انسان به الگوی زبانی توجه می‌کند و گوش‌دادن روشی طبیعی برای یادگیری زبان انگلیسی است. مثال بارز این نکته نوزادان خیلی کوچک هستند که نمی‌توانند صحبت کنند و فقط گوش می‌دهند و قبل از آنکه بتوانند کاملاً صحبت کنند، زمان زیادی صرف گوش‌دادن کرده‌اند.

پیشنهاد می‌کنیم فیلم‌های دلخواهتان را به زبان انگلیسی ببینید و موسیقی‌های انگلیسی‌زبان گوش دهید و به جاهایی سفر کنید که بومیان به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. کتاب‌های صوتی انگلیسی‌زبان را در حال انجام کارهای روزمره مانند ظرف‌شستن و ورزش‌کردن و رانندگی‌کردن گوش کنید. همچنین، از پادکست‌های انگلیسی‌زبان و کانال‌های یوتیوب غافل نشوید. بسیاری از آن‌ها شاید با لهجه‌های بومی صحبت کنند و مجبور باشید تلاش کنید منظورشان را درک کنید؛ ولی همین موضوع به افزایش مهارت شنیداری زبان انگلیسی‌تان کمک می‌کند.

یادگیری شباهت‌ها

یکی دیگر از راهکارهای یادگیری سریع زبان انگلیسی یادگیری شباهت‌هاست. نتایج علمی نشان داده‌اند یکی از موضوع‌های دشوار دربارۀ یادگیری زبان جدید صداهای تازه است. زبان انگلیسی شاید صداهایی داشته باشد که در زبان مادری‌تان نبوده است. اگرچه زبان‌ها ممکن است بسیار متفاوت باشند، تمامشان شباهت‌های زیادی دارند. اگر واژه یا صدایی را می‌شنوید که غیرعادی به‌نظر می‌رسد، احتمال دارد واقعاً غیرعادی باشد و این موضوع هنگام یادگیری زبان کمک می‌کند برخی از صداها را در زبان انگلیسی بهتر یاد بگیرید و از به‌کارگیری صداهایی بپرهیزید که در زبان انگلیسی وجود ندارند. برای مثال، اگر نمی‌دانید در واژۀ «Ghost» به‌معنای «شبح»، ابتدا واژۀ G می‌آید و سپس H، بکوشید آن‌ را با صدای بلند تکرار کنید. در این حالت، متوجه می‌شود تلفظ این واژه به‌صورت «Hgost» غیرممکن است.

یادگیری جداگانۀ صداهای جدید

یادگیری جداگانۀ صداهای جدید نیز از راهکارهای یادگیری سریع زبان انگلیسی است. مطالعات نشان می‌دهد یادگیری زبان‌ جدید باعث رشد مغز می‌شود. هرچه رشد قسمت‌های مربوط به یادگیری زبان جدید در مغز بیشتر شود، یادگیری آن زبان راحت‌تر خواهد شد. آزمایش‌ها نشان داده‌اند مغز انسان دربرابر صداهای مختلف واکنش‌های متفاوتی می‌دهد. به‌عنوان مثال، با شنیدن حروف R و L، دو قسمت مختلف مغز دربرابر صوت این دو حرف واکنش نشان می‌دهد. نکتۀ جالب‌تر اینکه ژاپنی‌ها چون تنها یک حرف برای R و L دارند، تنها یک قسمت از مغزشان هنگام شنیدن دو حرف R و L واکنش نشان می‌دهد. توصیۀ ما این است صداهای جدید را جدا بشنوید و یاد بگیرید و بکوشید تکرارشان کنید.

یادگیری واژه‌های تداعی‌کننده

راهکار جذاب دیگر برای یادگیری سریع زبان انگلیسی استفاده از واژه‌های تداعی‌کننده است. یادگیری واژه‌های هم‌خانواده با استفاده از تصویرها می‌تواند روند یادگیری زبان انگلیسی را سرعت ببخشد. برای نمونه، هنگام یادگیری واژۀ «Sun» به‌معنی «خورشید»، از واژه‌های هم‌خانوادۀ آن مانند Warm، Hot، Moon و Earth استفاده کنید. دانشمندان از این راهکار برای بررسی زبان اشاره استفاده کرده‌اند. این بدان‌معناست که هنگام برقراری ارتباط با ناشنوایان، از دست و انگشتان به‌جای صداها برای ساخت واژه‌ها استفاده کرده‌اند. آزمایش‌ها نشان داده‌اند یادگیری علائم شبیه واژه‌ها آسان‌تر است؛ بنابراین، به‌منظور یادگیری سریع زبان انگلیسی، سعی کنید واژه‌ها را به‌صورت گروهی و هم‌خانواده یاد بگیرید و آن‌ها را با دیدن تصویرهایشان به‌خاطر بسپارید.

یادگیری الگوها

راهکار مهم دیگر برای یادگیری سریع زبان انگلیسی یادگیری الگوها و نه قوانین است. اینکه افراد بتوانند الگوها را به‌خاطر بسپارند و تکرار کنند، در میزان موفقیتشان در یادگیری زبان مؤثر است. در آزمایشی، گروهی از تصویرها به دانش‌آموزان نشان داده شد و آن دسته از افرادی که میان تصویرها الگو یافته بودند، در به‌خاطرسپردنشان موفق‌تر بودند. زبان‌ها از الگو تشکیل شده‌اند و یافتن الگوی زبان کار سختی نیست. به‌عنوان مثال، یادگیری الگوی به گذشته بردن افعال به تشخیص افراد در ترجمه و فهم واژه‌ها می‌تواند کمک کند. با یادگیری الگوهایی این‌چنینی، کم‌کم قوانین دستورزبان نیز در ذهن زبان‌آموز جا می‌افتد.

یادگیری عبارت‌ها

یادگیری عبارت‌ها به‌جای واژه‌ها یکی دیگر از راهکارهای یادگیری سریع زبان انگلیسی محسوب می‌شود. طبق پژوهش‌ها، بعضی از واژه‌ها به‌تنهایی یک معنا دارند؛ اما وقتی با دیگر واژه‌ها ترکیب می‌شوند، معنای کاملاً متفاوتی پیدا می‌کنند. افزون‌براین، یادگیری واژه‌ها به‌تنهایی دشوارتر است؛ چرا‌که بسیاری از واژه‌ها بیشتر از یک معنی دارند. این دو نکته باعث می‌شود یادگیری عبارت‌ها به‌جای واژه‌ها روش بهتری برای یادگیری سریع زبان انگلیسی باشد، بنابراین وقتی واژۀ جدیدی آموختید، بکوشید در عبارت‌ها و جمله‌ها و مکالمه‌ها از آن‌ها استفاده کنید.

یادگیری با موسیقی

موسیقی‌هایی را به‌یاد می‌آورید که چند سال پیش آموختید یا ترانه‌هایی که معلمانتان به ‌شما آموزش داده بودند؟ به نحوۀ آموزش اعداد و حروف به کودکان توجه کنید. بیشترشان را با شعر و ترانه یاد می‌گیرند. تکرار آهنگ و موسیقی برای کمک به یادگیری و به‌خاطرسپردن قسمت‌های مهم زبان چه در کودکان و چه در بزرگ‌سالان بسیار کمک می‌کند. توصیۀ ما این است با استفاده از ترانه‌های انگلیسی‌زبان مهارت‌های زبانی‌تان را تقویت کنید. واقعیت این است برای یادگیری سریع زبان انگلیسی هیچ راه میان‌بری وجود ندارد؛ اما تحقیقات ثابت کرده است برخی از نکته‌ها به یادگیری بهتر و سریع‌تر زبان انگلیسی کمک می‌کنند.

مکالمۀ زیاد

هدف مهم یادگیری زبان برقراری ارتباط با دیگران است. شاید این ‌روزها ارتباط‌گرفتن ازطریق نرم‌افزارهایی مانند واتس‌اپ راحت شده باشد. باوجوداین، برای آنکه مهارت‌های زبانی‌تان را تقویت کنید و عمیقاً به‌خاطر بسپارید، با دیگران باید مکالمه کنید. برای این منظور، شاید لازم باشد در کلاس‌های مکالمۀ زبان انگلیسی شرکت یا با آن دسته از دوستانتان بیشتر مراوده کنید که به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. همچنین، سعی کنید کارهای روزمره‌تان را به زبان انگلیسی برای خود تکرار کنید. استفاده از هر موقعیتی برای تقویت مکالمه، از راهکارهای یادگیری سریع زبان انگلیسی به‌شمار می‌رود.

پرسیدن

یکی از نیروهای محرکۀ یادگیری سریع‌تر زبان انگلیسی پرسش و کنجکاوی است. حین یادگیری زبان انگلیسی، کوهی از پرسش‌های متنوع به ذهنتان خطور می‌کند. آن‌ها را جدی بگیرید و برایشان به‌دنبال پاسخ باشید. موقع یافتن پاسخ، به موضوع‌های متنوع زبانی برخواهید خورد که به تقویت مهارت زبانتان منجر می‌شود. همچنین، اگر در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی شرکت کرده‌اید، در کلاس فعال باشید و پرسش‌هایتان را مطرح کنید. اگر هم‌کلاسی‌هایتان سؤال می‌کنند، شما نیز گوش دهید و از پاسخ پرسش‌ها و بازشدن دریچۀ جدیدی از نکته‌های زبانی لذت ببرید.

استفاده از ستاره‌های سینما و موسیقی

شاید برایتان پیش آمده باشد که مصاحبه‌ها و صفحه‌های شخصی خوانندگان و بازیگران دلخواهتان را دنبال کنید. این موضوع در یادگیری زبان نکتۀ مثبتی است و بهانه‌ای برای آشنایی بیشتر با واژه‌ها و عبارت‌ها و اصطلاح‌های زبانی است. با یادداشت عبارت‌های جدید و داستان‌ها و حکایت‌هایشان، مطالب جدیدی می‌توانید بیاموزید.

درپایان، به این موضوع باید اشاره کنیم که یادگیری زبان فرایندی زمان‌بر است و نباید ناامید شوید. از به‌کاربردن عبارت‌های «نمی‌توانم» و «استعدادش را ندارم» و «زود فراموش می‌کنم» خودداری کنید و هیچ‌گاه خود را سرزنش نکنید. با ایجاد انگیزه‌های متنوع، یادگیری زبان را به هدفی خوشایند و لذت‌بخش می‌توانید تبدیل کنید. استفاده از زبان انگلیسی در کنفرانس‌های خارجی و جهانگردی و مهاجرت تحصیلی می‌تواند انگیزه‌های محکمی برای تداوم یادگیری زبان انگلیسی باشد.

منابع: