بسیاری از دانشجویانی که در خارج از کشور خود تحصیل می‌کنند، بیشترین روابط اجتماعی خود را در محیط دانشگاه دارند. اغلب دانشجویان خارجی به دور از خانواده خود و در محیطی جدید تحصیل می‌کنند. در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا، بیشتر دانشگاه‌ها به صورت آنلاین کلاس‌های خود را برگزار می‌کنند و دانشجویان به تنهایی در قرنطینه هستند. محققان دانشگاه یورک با انجام  تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که در شرایطی که دانشجویان تنها ارتباطشان با افراد دیگر قطع شده است، نشانه‌های افسردگی در میان این گروه از افراد رو به افزایش است. این نشانه‌ها در میان دانشجویان سال اولی بسیار بیشتر دیده شده است.

در مرحله اول این تحقیق، از ۲۴۷ دانشجوی کارشناسی سال اول در مورد روابطشان با دیگر دانشجویان و اعضای دانشگاه سوال شده و نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که تنهایی و افسردگی در دانشجویان به صورت مستقیم با هم ارتباط دارند.

داشتن ارتباط با دیگران باعث می شود تا افراد احساس این را داشته باشند که مهم و با ارزش هستند اما کسانی که در تنهایی زندگی می‌کنند نمی‌توانند این حس را تجربه کرده و رفته رفته دچار عدم اعتماد به نفس و افسردگی می‌شوند. افراد امکان دارد این گونه از احساسات را در مراحل مختلف زندگی خود تجربه کنند. در تحقیقات و نظرسنجی‌هایی که از دانشجویان انجام شده سوالات مختلفی در مورد اهمیت فردی از آنها پرسیده شده است.

ارتباط میان اعضای یک جامعه باعث می‌شود تا افراد به یکدیگر اتکا کنند و حس اهمیت داشتن به یکدیگر منتقل کنند. به عنوان مثال وقتی یک فرد به نفر دیگری کمک می‌کند، حس رضایت فردی و انجام کاری که به دیگری کمک کرده باعث می‌شود تا فرد برای موجودیت و شخصیت خود اهمیت قائل شود. نداشتن ارتباط با اشخاص دیگر باعث می‌شود تا این حس از بین برود و افراد احساس پوچی و بی‌هدفی پیدا کنند. ادامه پیدا کردن این احساسات منفی در فرد باعث نفرت از خود و اضطراب می‌شود. در تحقیقات انجام شده، دانشجویانی که بیشتر حس این را داشتند که از نظر خودشان اهمیت فردی ندارند علائم افسردگی بیشتری را نشان داده‌اند.

افسردگی

مرکز سلامت دانشجویان در دانشگاه مک‌گیل با استناد به این یافته‌ها در پی کمک کردن به دانشجویان خود و ایجاد حس نزدیک بودن و داشتن ارتباط در میان دانشجویان است. دانشگاه مک‌گیل قصد دارد تا با ایجاد گردهمایی‌های مجازی و گروه‌های مختلف مجازی ارتباط اجتماعی میان دانشجویان خود را حفظ کرده و خدمات مشاوره‌ای و درمانی لازم را برای دانشجویانی که نشانه‌های افسردگی دارند فراهم کند.

بسیاری از افرادی که با مهاجرت به کشور‌های دیگر و به دور از خانواده تحصیل می‌کنند در شرایط عادی دچار افسردگی می‌شوند و تا زمانی که به محیط جدید عادت کنند مشکلات متفاوتی را تجربه می‌کنند. شیوع ویروس کرونا و لزوم ماندن در خانه باعث شده تا بسیاری از افراد و دانشجویان از حداقل ارتباط اجتماعی که قبلاً داشتند هم محروم شوند. آثار مخرب روحی که دانشجویان در این دوره متحمل می‌شوند می‌تواند تا سال‌ها بعد همراه آنان باشد.

بسیاری از دانشگاه‌های دنیا در پی جلوگیری و گسترش اینگونه مشکلات در میان دانشجویان خود هستند. دانشجویانی که با مشکل افسردگی درگیر هستند اغلب نمی‌توانند عملکرد تحصیلی خوبی داشته باشند و امکان دارد که در آینده دچار مشکلات بیشتر از این نیز بشوند. متخصصان توصیه می‌کنند افرادی که احساس تنهایی می‌کنند حتماً با استفاده از فضای مجازی و ابزار‌های دیگری که استفاده از آنها امکان‌پذیر است، روابط اجتماعی خود را حفظ و تقویت کرده و در صورت نیاز، از مشاوره‌های روانشناسی تلفنی و یا اینترنتی استفاده کنند.



منبع: