شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که دیفر کردن چیست؟ دیفر کردن به‌معنای به تعویق یا تأخیر انداختن پذیرش و زمان شروع تحصیل است. درخواست دیفر در برخی از دانشگاه‌ها فقط در دورۀ تحصیلات تکمیلی امکان‌پذیر است و در برخی از دانشگاه‌ها به‌‌دلیل رقابتی‌بودن دوره‌ها شاید امکان‌پذیر نباشد. دلایل گوناگونی ممکن است باعث شود متقاضی درخواست دیفر بدهد؛ ازجمله آماده‌نشدن ویزای تحصیلی یا مدرک زبان انگلیسی، مشکلات مالی، ابتلا به بیماری، مسائل مربوط به سربازی (در ایران) و پیداکردن فرصت کاری یا پژوهشی مرتبط با زمینۀ تحصیلی. در دورۀ شیوع کرونا به‌‌دلیل بسته‌بودن سفارت‌ها، موضوع دیفر اهمیت پیدا کرده و کرونا ممکن است باعث شود در روند اخذ پذیرش وقفۀ زمانی ایجاد شود.

سیستم دیفر در دانشگاه‌ها متفاوت و ممکن است آنلاین یا آفلاین باشد. ازآنجاکه شرایط دیفر در دانشگاه‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد، شاید متقاضی ‌هنگام درخواست دیفر بورسیۀ تحصیلی یا فاند خود را از دست دهد. به‌همین‌دلیل، متقاضی‌ای که برای دیفر درخواست می‌دهد، موقع انجام امور مربوط به بورسیه، این موضوع را از مسئولان ثبت‌نام باید پیگیری کند. دیگر نکتۀ مهم به انجام دوبارۀ امور مربوط به اخذ ویزا مربوط است. همچنین، احتمال دارد برخی از دانشگاه‌ها اعلام کنند متقاضی برای پذیرش مجدداً باید درخواست دهد.

یکی دیگر از موضوع‌های مهم در دیفر به هزینۀ درخواست آن باز می‌گردد. دیفر در دانشگاه‌ها هزینه دارد و معمولاً با مقدار دیپازیت برابر است. هزینۀ دیفر در دانشگاه‌هایی که به متقاضیان اجازه می‌دهند تحصیلشان را به‌تعویق بیندازند، بین صد تا دویست‌ دلار اعلام شده است که همانند دیپازیت امکان بازگرداندنش وجود ندارد. درخواست دیفر متقاضی برای قبولی در نیمسال‌های‌ اول امکان‌پذیر است؛ چه در فراخوان اول ثبت‌نام کرده باشد، چه در فراخوان دوم. گفتنی است متقاضی در دورۀ دیفر برای دانشگاه دیگری نمی‌تواند اپلای کند و به دانشگاه خود متعهد است؛ مگر آنکه دانشگاه با درخواستش موافقت کند.

تفاوت میان گپ تحصیلی و دیفر کردن چیست؟

درادامۀ مطلب دیفر کردن چیست؟، بد نیست به تفاوت میان دیفر و گپ تحصیلی اشاره کنیم. دیفر به‌معنای به‌تأخیر‌انداختن شروع تحصیل به مدت یک یا دو نیمسال است؛ اما گپ تحصیلی وقفه‌ای یک تا چندساله در تحصیل یا کار است که شخص با هدف دنبال‌کردن فعالیت دیگری تصمیم می‌گیرد تحصیل یا کارش را رها کند. این فعالیت ممکن است با تحصیل یا حرفۀ شخص کاملاً متفاوت یا هم‌سو با پیشرفت در تحصیل یا حرفه‌اش باشد.

برخی از مؤسسه‌های آموزشی به متقاضی اجازه می‌دهد حداکثر دو سال شروع تحصیلشان را به‌تعویق بیندازد. گفتنی است متقاضی پس از پذیرش در دورۀ مدنظر، برای دیفر باید درخواست دهد؛ درحالیکه گپ تحصیلی پیش از اقدام برای پذیرش در دانشگاه‌های مدنظر متقاضی است.

مراحل درخواست دیفر کردن چیست؟

دیفر نیز مانند دیگر درخواست‌های مربوط به تحصیل و پذیرش، به دو شیوه امکان‌پذیر است: ۱. آنلاین و ارائۀ درخواست رسمی ازطریق پروفایل دانشجو در وبگاه دانشگاه؛ ۲. آفلاین و از‌طریق ارسال نامه به واحد پذیرش دانشگاه. نوع و نحوۀ درخواست برای دیفر بسته به مؤسسه ممکن است متفاوت باشد. متقاضی پس از پذیرش از دانشگاه و تأیید شرکت در دوره، برای دیفر باید درخواست و جزئیات برنامۀ دیفرش را به دانشگاه ارائه دهد و هزینۀ مربوط به آن را پرداخت کند که معمولاً هم‌قیمت دیپازیت است. درضمن، تعهدنامه‌ای باید ارائه دهد که تأکید می‌کند در مدت زمان دیفرش در مؤسسۀ دیگری ثبت‌نام نمی‌کند.

همچنین، برخی از دانشگاه‌ها از متقاضی می‌خواهند دلایلش را برای درخواست دیفر شرح دهد. در چنین مواقعی، متقاضی دلیل به‌تعویق‌انداختن نیمسال یا سال تحصیلی‌اش را باید بیان کند. متقاضی نتیجۀ درخواست دیفر را معمولاً از‌طریق ایمیل دریافت می‌کند و اگر درخواست دیفر او پذیرفته شده باشد، به وی پیشنهاد جدیدی برای تحصیل پس از دیفر داده می‌شود. اگر دانشگاه درخواست دیفر را نپذیرفته باشد، متقاضی طبق پذیرش خود و دستورالعمل‌های ارائه‌شده پیش از درخواست دیفر، در دانشگاه و رشتۀ قبولی‌اش می‌تواند تحصیل کند.

نکات مربوط به دیفر کردن چیست؟

متقاضی بهتر است هرچه سریع‌تر برای دیفر درخواست دهد؛ زیرا ممکن است دانشگاه درخواست دیفر چند ماه پس از پذیرش را قبول نکند. نامۀ درخواست دیفر بهتر است مختصر و مفید و به‌ زبان رسمی خطاب به مسئول پذیرش یا مسئول رسیدگی به امور دیفر (بسته به قوانین دانشگاه) نوشته شده باشد. نامۀ پذیرش نباید غلط املایی یا الفاظ بی‌ادبانه داشته باشد و در آن، متقاضی دلایل منطقی برای درخواست دیفر خود باید ذکر کند تا بختش را برای پذیرفته‌شدن دیفر افزایش دهد.

منبع: