به‌معنای واقعی کلمه، صدها دورۀ MBA در سراسر جهان برای علاقه‌مندان به تحصیل در این رشته وجود دارد. رتبه‌بندی جهانی دانشگاه، گرایش‌های این رشته، شرایط ورود و مدت زمان تحصیل ازجمله عواملی هستند که در تصمیم‌گیری برای تحصیل در رشتۀ MBA بسیار اهمیت‌ دارند. در‌واقع، دوره‌های متنوع MBA شبیه به کالاهایی شده‌اند که به نیازهای مشتریان پاسخ می‌دهند. هیچ پاسخ مستقیمی برای این پرسش وجود ندارد که دورۀ یک‌سالۀ MBA بهتر است یا دو ساله؟ بااین‌حال در این مطلب، قصد داریم به‌طوراجمالی این موضوع و عوامل مؤثر بر انتخاب دورۀ MBA، مانند وضعیت کارآموزی و تغییرات شغلی و شرایط زمانی و شرایط متقاضی تحصیل در این رشته را بررسی کنیم. در‌نهایت، شما خودتان باید انتخاب کنید که دورۀ یک‌سالۀ MBA بهتر است یا دو ساله؟

شرایط کارآموزی و تغییرات شغلی

اولین عامل در پاسخ به پرسش دورۀ یک‌سالۀ MBA بهتر است یا دو ساله؟ به بازار کار آن مربوط می‌شود. در دوره‌های دوساله، دانشجویان آموزش‌های متنوعی باید فرابگیرند و در کارگاه‌های آموزشی شغلی فراوانی شرکت کنند. معمولاً دوره‌های یک‌سالۀ MBA از اوت شروع می‌شوند و کارفرمایان از اوایل سپتامبر به‌منظور جذب نیروهای خود برای دوره‌های کارآموزی تابستانه و فرصت‌های شغلی تمام‌وقت به دانشگاه‌ها مراجعه می‌کنند. بسیاری از دانشجویان از تخصصی مطمئن نیستند که قصد دارند حین تحصیل در این رشته کسب کنند؛ ولی بلافاصله از آنان خواسته می‌شود در حوزۀ دلخواهشان دنبال شغل بگردند.

در برنامه‌های دوسالۀ MBA، مانند تحصیل در رشتۀ MBA در دانشکدۀ مدیریت Desautels دانشگاه مک‌گیل دانشجویان ابتدا دوره‌های کارآموزی را می‌گذرانند و سپس در پاییز سال بعد، فرصت کافی برای تعامل با کارفرمایان و یافتن شغل مناسبشان را پیدا می‌کنند. دورۀ دوسالۀ MBA در دانشگاه مک‌گیل حدود بیست ‌ماه به‌طول می‌انجامد. اگرچه متقاضیان این دوره را هجده‌ماهه می‌توانند به‌پایان برسانند، توصیه می‌شود در مدت تعیین‌شدۀ معمول تحصیلشان را دنبال کنند تا فرصت کافی برای یافتن کارآموزی تابستانه و شغل تمام‌وقت داشته باشند. دلیل این توصیه آن است که دانشجویان هرچه ‌بیشتر دربارۀ قوت‌ها و ضعف‌هایشان بدانند و هدفمندتر شغل آینده‌شان را انتخاب کنند، در آن موفق‌تر خواهند بود.

شرایط زمانی

دومین عامل در پاسخ به پرسش دورۀ یک‌سالۀ MBA بهتر است یا دو ساله؟ مربوط به دانشگاه است. برای کسب دانش کافی، متقاضیان به انعطاف‌پذیری زمانی نیاز دارند تا بتوانند دوره‌شان را با موفقیت بگذرانند و محتوای دوره را کاملاً یاد بگیرند. دانش ممکن است به‌سرعت به‌دست بیاید؛ اما گسترش مهارت‌ها امری زمان‌بَر است. دانشجویان رشتۀ MBA مداوم باید بتوانند آموزش ببینند، از مطالب آموخته‌شده بهره ببرند، دربارۀ آموخته‌هایشان سخنرانی کنند و آن‌ها را در زندگی واقعی و شغل آیند‌ه‌شان به‌کار ببرند.

یکی از نکته‌هایی که احتمالاً بیشترِ استادان درباره‌اش اتفاق‌نظر دارند، این است که اگر شخص مجبور باشد هرچه سریع‌تر موضوعی را یاد بگیرد‌، احتمال فراموشی‌اش بیشتر خواهد بود. ازاین‌رو، توصیه می‌شود مطالب آموزشی را شب امتحان نخوانید و مداوم آن‌ها را مطالعه کنید. روی‌هم‌رفته، می‌توان گفت برنامه‌های دوسالۀ MBA درمقایسه‌با دوره‌های یک‌ساله، فرصت بیشتری به متقاضیان برای فراگیری بهتر این رشته می‌دهند.

نکتۀ مهم دیگر در برتری دوره‌های دوسالۀ MBA بر دوره‌های یک‌ساله، انعطاف‌پذیری دربرابر خطاهاست. متقاضیان ممکن است از گزینه‌های مختلف موجود در آموزش MBA یا بازار کار آن آگاهی کافی نداشته باشند. به‌عنوان مثال، اگر دانشجویی تحصیلاتش را در زمینۀ بازاریابی شروع کند؛ ولی به جنبۀ آکادمیک آن توجهی نکند، فرصت برای جبران اشتباهش وجود دارد یا اگر دانشجویی دورۀ کارآموزی‌اش را بگذراند؛ اما به جنبه‌های عملی و کاربردی آن بی‌توجه باشد، در دوره‌های دوسالۀ MBA فرصت جبران دارد.

آخرین نکته در داشتن زمان بیشتر برای تحصیل در رشتۀ MBA فرصت‌های شغلی شبکه‌ای است. در برنامه‌های دوسالۀ MBA، دانشجویان زمان بیشتری برای آشنایی با فرصت‌های شبکه‌های و کسب تجربه‌های جدید و شغل‌های بهتر در آینده خواهند داشت.

شرایط متقاضی

سومین عامل مهم در پاسخ به پرسش دورۀ یک‌سالۀ MBA بهتر است یا دو ساله؟ به شرایط متقاضی بستگی دارد. به‌طورخلاصه، می‌توان گفت متقاضی هرچه کمتر برای فراگیری دورۀ MBA تلاش کند، زمان بیشتری به‌منظور به‌پایان‌رساندن آن نیاز دارد. مزیت برنامه‌های دوسالۀ MBA زمان اضافه‌ای است که برای ایجاد تخصص و کشف بازار و اعتبارسنجی انتخاب‌های شغلی و تحصیلی صرف می‌شود. به‌نظر می‌رسد نامزدهای ایدئال برای دوره‌های دوسالۀ MBA دانشجویان بین‌المللی و افرادی باشند که به‌دنبال تغییر شغل هستند. مهندسان، وکیلان، معلمان، هنرمندان و علاقه‌مندان به حرفۀ مدیریت و افراد خواهان مهاجرت نامزدهای احتمالی دوره‌های دوسالۀ MBA به‌شمار می‌روند.

درپایان، ذکر این نکته ضروری است که دانشجویان رشتۀ MBA هرچه بیشتر برای تحصیل در این رشته تلاش کنند، در مدت کمتری می‌توانند تحصیلاتشان را به‌پایان برسانند. دوره‌های متنوع MBA برای انطباق با مشتریان مختلف و نیازهای آنان تعریف شده است؛ چه افرادی که به‌دنبال پیشرفت در حرفه‌شان هستند و چه کوه‌نوردانی که نیاز کمتری به این رشته احساس می‌کنند. ناگفته نماند اگر‌چه دانشجویان دانشکدۀ مدیریت در دانشگاه مک‌گیل تحصیلاتشان را هجده‌ماهه می‌توانند به‌پایان برسانند، تعداد کمی چنین کاری می‌کنند؛ چرا‌که ترجیح می‌دهند زمان بیشتری برای انتخاب آگاهانه و کسب تجربه و یافتن شغل مناسب‌تر صرف کنند.

منبع: